​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

شاتهای خلاقانه با استفاده از روش ماکرو پرتره

 

 

یکی از شیوه های خلاقانه و بسیار جدید برای تولید تصاویری متفاوت و در عین حال جذاب ، استفاده از شیوه عکاسی ماکرو پرتره می باشد . ماکرو پرتره در واقع مجموعه ای از عکس ها میباشد که با یک اندازه نمای بسیار بسته ثبت شده اند و زمانی که آنها را در کنار هم قرار داده و یا به دنبال هم تماشا می کنیم ، یک خط داستان گونه جذاب را از آنها می توان به دست آورد . در این مطلب روش عکاسی ماکروپرتره و اهمیت و جذابیت آنرا مورد اشاره قرار می دهیم .

آموزش عکاسی پرتره

تجهیزات مورد نیاز

لنز ماکرو تله فتو متوسط

برای تهیه شات ها و اندازه نماهای کلوز آپ به استفاده از یک لنز ماکرو نیاز خواهید داشت . لنز های ماکرو دارای فواصل کانونی متفاوتی هستند اما برای انجام این تکنیک به شما توصیه می کنیم که از یک لنز ماکرو با فاصله کانونی تله فتو متوسط استفاده کنید . به عنوان مثال لنز هایی در محدوده فواصل کانونی 80 تا 100 میلیمتر ، بهترین نتایج را برای شما به وجود می آورند .

 

مرحله اول :

از شات های ساده و پرتره های معمولی آغاز کنید .

برای شروع داستان سرایی ! از پرتره های ساده و بدون ماکرو آغاز کنید . و اگر چه در اینجا از پرتره های ساده صحبت می کنیم اما درهر صورت انجام اینکار چندان ساده و نرمال نخواهد بود.

در این شیوه از عکاسی به دلیل به وجود آمدن تفاوت های زیاد در نورپردازی و پس زمینه ، توصیه می شود تا از کادر و نماهای بسیار بسته استفاده کنید و با استفاده از لنز مدیوم تله فتو خود تلاش کنید تا عمق میدان تصویر و پس زمینه را تا حد ممکن کاهش داده و کنترل نمایید . برای به دست آوردن بهترین نتایج تلاش کنید تا حد امکان شرایط موجود در تمامی شاتهای کلوز آپ شبیه و نزدیک به هم باشد .

از یک پس زمینه بسیار ساده استفاده کنید.

یک پس زمینه ساده به شما کمک می کند تا سوژه خود را برجسته تر نمایش داده و در عین حال ، تمامی عکس های این مجموعه از شرایط شبیه به هم برخوردار باشند.

آموزش عکاسی پرتره

عوامل اضافه را از کادر تصویر خارج کنید.

هر گونه رنگ ، سایه ، کنتراست و یا سوژه اضافه که موجب بر هم زدن تعادل مجموعه عکسهای شما می شود را از کادرتصویر خود خارج نمایید . تنها عنصر مهم در تمامی عکس ها ، سوژه اصلی شما می باشد .

آموزش عکاسی و نورپردازی

از یک نورپردازی ثابت استفاده کنید .

زمانی که قصد دارید تا تعدادی عکس برای یک مجموعه به وجود آورید ، تلاش کنید تا تمامی عکس های شما از یک نورپردازی ثابت و شبیه به هم برخوردار باشند .

آموزش عکاسی و نورپردازی پرتره

به طور معمول در عکسهای پرتره با نمای بسیار بسته ، از یک نور ملایم و نرم و دیفیوز شده استفاده می شود . نور های سخت ، باعث ایجاد سایه های شدید و خشن می شوند و کنترل کردن کنتراست ها در آنها به شدت دشوار خواهد بود .

آموزش عکاسی و نورپردازی پرتره

نکته : از مدل بخواهید لباسی با رنگ ملایم بپوشد .

استفاده از رنگ های متنوع و بسیار شدید برای عکس های منفرد و خارج از مجموعه اشکال چندانی ایجاد نمی کند اما در زمان ایجاد یک مجموعه عکس به هم پیوسته وجود رنگ های شدید و متنوع موجب سردرگمی مخاطب و از دست رفتن حالت داستانی عکس ها می شود.

البته در شرایط وجود رنگ های متنوع نیز می توان یک مجموعه به هم پیوسته به وجود آورد اما در هر صورت توصیه می شود تا از رنگهای ملایم و همسان استفاده نمایید .

 

مرحله دوم : شاتهای کلوزآپ با توجه به خطوط و منحنی ها ثبت کنید .

بعد از شاتهای پرتره معمولی ، اکنون زمان آن فرا رسیده است تا به مدل خود کمی نزدیک تر شده و از نماهای بسته تر عکاسی کنید .

آموزش عکاسی و نورپردازی پرتره

زاویه دید : خطوط ، منحنی ها و ابعاد را شناسایی کنید .

بسیاری از افراد تصور می کنند که برای تهیه شات های کلوزآپ از اجزای صورت باید بخشی از چشم ها ، لب یا گونه ها را عکاسی کنند. این تصور کاملا اشتباه است و در صورت اقدام به تهیه شاتهای کلوز آپ با این شیوه ، عکسهایی تخت و بدون عمق و بعد به دست خواهید آورد .

در یک شیوه خلاقانه ، شما می توانید خطوط و منحنی های چهره را مورد توجه قرار دهید. به دو تصویر زیر دقت کنید . توجه به زاویه دید و منحنی های چهره موجب می شود که عکس از حالت تخت خارج شده و با استفاده از یک زاویه دید مناسب ؛ عمق  بعد شگفت انگیزی را در تصویر بتوان به دست آورد ..

 

چشم ها 

در این دو تصویر بار تاکید بر حالت جذاب چشمهای سوژه تلاش شده است تا با استفاده از یک زاویه دید از پایین و ایجاد خطوط مثلثی یک تصویر کلوزآپ به دست آورده شود.

 

دهان

برای  پرهیز از حالت عادی و تخت مشاهده دهان در چهره افراد ، تلاش کنید تا سر را در حالت نیمرخ نسبت به دوربین قرار داده و با قرار دادن انگشت دست در مقابل لب ضمن ایجاد خطوط و منحنی های بیشتر ، چشم مخاطب را به سمت سوژه اصلی درون عکس جلب نمایید .

آموزش عکاسی پرتره

موقعیت نقطه فوکوس

در شات های خلاقانه و نماهای بسیار بسته ، اینکه بخشی از روایت داستان را به قوه تخیل بیننده واگذار کنید اصلا اشکالی ندارد . در تصویر بالا ، برای ایجاد حس لطافت و زنانگی در درون عکس ، نقطه فوکوس دوربین را روی دست قرار داده و صورت را از فوکوس خارج نموده ایم . کم شدن عمق میدان دید در عکس و خارج شدن صورت از فوکوس موجب می شود تا مخاطب در رابطه با حالت کلی چهره دچار کنجکاوی شده و در پی به دست آوردن پاسخ سئوالات خود ، مدت زمان بیشتری را برای بررسی تصاویر این مجموعه اختصاص دهد .

نکته حرفه ای مهم : حتما تلای کنید تا تمامی عکس ها به صورت بعد دار ثبت شوند.

در یک مجموعه عکس کلوز آپ و به هم پیوسته ، نماهای تخت و بدون بعد ، از هیچ کارایی خاصی برخوردارنمی باشند. توجه به خطوط ، منحنی ها ، زاویه دید ، پس زمینه ساده و کاهش عمق میدان را در تمامی عکس های خود حفظ کنید .

 

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - وبسایت آموزش عکاسی پرتره 

 

 

 

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش