​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

چگونه به مدل ژست بدهیم ؟ 10 مرحلهه مهم برای ژست دادن به یک مدل در زمان عکاسی

 

به عنوان یک عکاس ، شما ممکن است با چالش های مختلفی در یک صحنه عکاسی مواجه شوید اما مطمئنا یکی از دشوارترین چالش های پیش روی شما ، مسئله ژست دادن به مدل مقابل دوربین است . هر یک از مدل های عکاسی ، صرف نظر از مقدار تجربه و توانایی هایی که دارند ، زمانی که برای نخستین بار در مقابل دوربین شما قرار میگیرند از شما انتظار دارند تا مقداری راهنمایی در رابطه با کاری که انجام می دهید ، ارایه دهید و به همین دلیل اگر شما یک عکاس مدلینگ هستید ، باید قادر باشید تا برخی نکات و دستورالعمل ها را به او بیان کنید. در غیر اینصورت ، در طول جلسه عکاسی سردرگمی های زیادی وجود خواهند داشت و مدل شما با بی میلی و با چهره ای خسته و افسرده در برابر دوربین شما قرار خواهد گرفت .

 

آموزش ژست عکاسی مدلینگ

در یک جلسه عکاسی مدلینگ ، هیچ چیز بد تر از مشاهده یک مدل خسته و سر در گم و یک عکاس ساکت و بی هدف نمی تواند باشد . تیم عکاسی شما نه تنها به شما وابسته هستند بلکه مدل ها ، مشتریان و اصولا همه افرادی که در برابر دوربین شما قرار می گیرند نیز به مقدار زیادی به توانایی های شما برای کنترل همه امور این صحنه وابسته می باشند.

در طول بسیاری از جلسات عکاسی مدلینگ یکی از اولین مواردی که مشاهده می شود این است که مدل دست را بر روی قسمت میانی بدن خود قرار داده و سر را بالا می برد و با نگاهی از بالا به پایین به دوربین خیره می شود .

شاید برای شما این یک ژست به حساب بیاید اما زمانی که مدل دست را بر روی قسمت میانی بدن خود قرار می دهد و سر را بالا میگیرد ، این یکی از علایم بی حوصلگی و ژست گرفتن برای رفع تکلیف است . درست در همین زمان است که عکاس باید کنترل را در دست بگیرد.

آموزش ژست عکاسی مدلینگ

 

برای ژست دادن برنامه ریزی کنید.

قبل از اینکه وارد جلسه عکاسی شوید ، برنامه ریزی کنید و هیچگاه بدون آمادگی قبلی وارد یک چالش عکاسی مدلینگ نشوید . امروزه تعداد زیادی از سایت ها و اپلیکیشن ها وجود دارند که به شما کمک می کنند تا با روش های ژست دادن به مدل در طول زمان های عکاسی آشنا شوید . مجلات مد و فشن را مطالعه کنید و از فیلم پشت صحنه عکاسی های مدلینگ بازدید نمایید.

اشتباه نکنید : از شما نمی خواهم که وارد سایت های مختلف شده و تعداد زیادی از ژست ها را برای جلسه عکاسی خود کپی کنید . بلکه در عوض شما باید در فضا و اتمسفر یک جلسه عکاسی مدلینگ قرار داشته باشید و پیش از روبرو شدن با مدل خود بدانید که چه کاری را قرار است انجام دهید.

بنابراین تلاش کنید تا از روشهای مختلف ژست دادن ، نورپردازی و یا حتی میکاپ کردن برای یک جلسه عکاسی فشن یا مدلینگ ، از دیگران الهام بگیرید.

ژست مدلینگ

 

مسیر نگاه را تغییر دهید .

بسیاری از مدل های آماتور تصور می کنند که برای ژست گرفتن لازم است تا به دوربین خیره شوند و مستقیم به آن نگاه کنند . در این شرایط مدل در هر جهتی که سر و بدن خود را قرار میدهد ، چشمها را به سمت دوربین می چرخاند و تلاش می کند تا لنز دوربین را ببیند . البته این یک اشتباه بزرگ است که موجب مصنوعی شدن نوع نگاه و حالت چشمهای سوژه خواهد شد .

برای به دست آوردن بهترین حالت چشمها و نوع نگاه از مدل خود ، بهتر است از او بخواهید تا کاملا به مسیر روبری بینی خود نگاه کند . به طور کلی بهترین زاویه دید یک انسان زمانی است که دقیقا روبروی خود را مشاهده می کند و اگر شما از مدل بخواهید که به طور دقیق مسیر روبروی صورت خود را نگاه کند ، شما توانسته اید تا بهترین حالت نگاه کردن را از چشمهای او به دست بیاورید.

 

به شانه ها توجه کنید.

شانه های سوژه قسمتهایی از بدن هستند که به طور معمول در طول زمان های عکاسی نادیده گرفته می شوند اما تغییر دادن وضعیت شانه ها و حالت دادن به آنها موجب بروز تفاوت های بسیار زیادی در یک جلسه عکاسی مدلینگ خواهد شد .

بالابردن یک شانه جهت از بین بردن حالت تقارن آنها و کمی خم دادن آن به سمت جلو ، جلوه ای خاص در بدن مدل به وجود می آورد و موجب ایجاد یک ژست با شکوه در مدل شما خواهد شد . همچنین این کار علاوه بر نمایش ظرافت های بدن یک مدل ، به مقدار زیادی موجب ایجاد عمق و بعد در عکس شما نیز می شود.

سر را کمی جلوتر بیاورید.

به این نکته توجه داشته باشید که دوربین شما تنها قادر به دیدن دو بعد از سوژه است و تنها زمانی قادر به مشاهده سوژه به صورت سه بعدی است که بعد سوم را شما به آن نشان دهید.

زمانی که مدل یا سوژه شما کمی سر را به سمت جلو قرار میدهد ، خطوط فک ، گونه و گردن او به مقدار بسیار زیادیی نمایان می شوند و شما می توانید حجم کلی سر را از بدن او تشخیص دهید . در این شرایط دوربین نیز وضعیت سر و گردن سوژه را به صورت سه بعدی مشاهده خواهد نمود.

در کلاس های آموزش عکاسی مدلینگ مکررا به این نکته اشاره می کنیم به دست آوردن حجم سر و نمایش خطوط فک و گونه و گردن از جمله مهمترین وظایف یک عکاس می باشند و انجام این کار بسیار مهم با یک تکنیک بسیار ساده امکان پذیر است . کافی است تا شما از مدل بخواهید تا کمی سر را به سمت جلو هدایت کند و با این روش ما می توانید حالت دقیق از خطوط موجود در چهره او به دست بیاورید .

ژست عکس مدلینگ

لبهای نیمه باز

در زمان ژست دادن به یک مدل ، نیمه باز قرار دادن لبها باعث تغییر مود کلی یک عکس می تواند باشد. زمانی که مدل لبها را روی هم فشار می دهد و یا دهان خود را کاملا بسته نگه می دارد حالت تراکمی بسیار زیادی را به سمت طرفین صورت خود هدایت می کند. اینکار باعث پهن تر یا چاقتر دیده شدن صورت سوژه خواهد شد و اگر شما از مدل خود بخواهید تا تنها کمی لبها را از هم فاصله دهد ، این حالت را بر طرف خواهید کرد.

ضمن اینکه نیمه باز قرار دادن لبها موجب از بین بردن حالت های احساسی صورت شده و نوعی نگاه خنثی ، جذاب و البته بی تفاوت را در چهره مدل شما به وجود می آورد.

ژست دادن به مدل

به پاها توجه کنید.

در عکاسی مد و فشن ، پاها به مقدار زیادی مورد توجه قرار میگیرند و اگر قرار است شما از لباس و کفش یک مدل تبلیغاتی عکاسی کنید ، بنابراین در رابطه با پاهای سوژه نیز به مقدار زیادی باید فکر کرده باشید. اما بسیاری از عکاسان مدلینگ از این نکته غافل می شوند و در بسیاری از مواقع ژست دادن به پاهای مدل یکی از دشوارترین قسمت ها کار یک عکاس به شمار می آید.

حتما به این نکته توجه کرده اید که تعداد زیادی از عکاسان از به کار بردن اندازه نماهای باز خودداری می کنند و یکی از دلایل عمده استفاده از این حالت آن است که این عکاسان از ژست دادن به پاهای سوژه ناتوان هستند.

اما اگر شما قرار است از لباس ، شلوار و یا کفشهای یک مدل عکاسی کنید ، بنابراین باید بتوانید به پاهای او نیز ژست بدهید. برای به دست آوردن بهترین حالت از پاها ، بهتر است از مدل بخواهید تا حالتهایی مثل راه رفتن ، پریدن ، جهیدن و یا هر کاری که پاها را از حالت سکون خارج می کند را انجام دهد . یک جا ایستادن و کمی کج و راست کردن پاها به هیچ عنوان حالت خوشایندی را در فرم کلی سوژه شما به وجود نمی آورد.

اصول ژست مدلینگ

دستها را به به رقص درآورید .

این اصطلاح را خودم اختراع کرده ام ، زیرا عقیده دارم که بهترین و طبیعی ترین حالت از دستهای یک مدل را زمانی می توان به دست آورد که نوعی حتالت رقص گونه در دست های او دیده شود.

دست‌ها یکی از چالش‌برانگیزترین جنبه‌های ژست گرفتن هستند و در صورت نمایش نادرست، می‌توانند تصویری نامطلوب و خسته کننده را از مدل شما به نمایش بگذارند. . مدل باید دستان خود را به گونه ای شل کند که انگار در یک رقص باله قرار دارد ، او باید انگشتان خود را به آرامی باز و با فاصله از هم قرار دهد و همچنین لازم از تا در قسمت مفاصل دست خود ، کمی خمیدگی را به وجود بیاورد . بسته به حالت زیبایی شناسی عکس، دست ها باید در موقعیتی قرار گیرند که یک هماهنگی کلی را با اهداف ما از یک جلسه عکاسی را به وجود بیاورند.قراردادن آنها  زیر چانه، بالای شانه، به پهلو یا از میان موها برخی از موقعیت های رایج برای دست ها هستند.

همه چیز درباره ظرافت ها است.

تقریبا همه اساتید عکاسی بر این باور هستند که تفاوت های بسیار بزرگ با توجه به ظرافت ها و جزئیات بسیار ریز به وجود آورده می شوند . مهم است که مدل شما بتواند بسیار آهسته و حیله گرانه حرکت کند، زیرا حرکات و ژست های بزرگ می تواند تأثیر منفی ویژگیهای های کلی بدن او داشته باشد. وقتی یک ژست خوب و قوی را به‌ وجود می آورید ، آخرین چیزی که  شما لازم خواهید داشت  این است که مدل تغییر شدیدی در بدن یا صورتش به وجود آورد. بنابراین مهم است که مدل را برای انجام گام‌های کوچک به گونه ای راهنمایی کنید که فقط تغییرات بسیار کوچک و  جزئی در حرکات خود را به وجود بیاورد.

 

از زاویه دید از پایین عکاسی کنید .

در بحث زوایای دید در عکاسی ، به تمامی موارد در این خصوص اشاره کرده ایم اما عکاسی با زاویه دید از پایین را مخصوص عکاسی مد و فشن باید بدانیم . برای به وجود آوردن نوعی حالت کشیدگی در دست و پای مدل و کمی بلند قد  نشان دادن او ، کافی است تا زاویه دید دوربین را به سطح زمین نزدیک کنید و از پایین به بالا نگاه کنید . این کار یک تاثیر خارق العاده در تصویر شما به وجود می آورد و به نوعی موجب افزایش جذابیت و ابهت مدل شما خواهد شد .

از چک کردن مداوم عکسها در زمان عکاسی خودداری کنید.

اگر شما عادت دارید تا هر یک از عکسها را بلافاصله از روی صفحه ال سی دی دوربین خود بررسی کنید ، اکنون زمان آن فرارسیده است تا این عادت را کنار بگذارید. در زمان عکاسی شما باید کاملا بر صحنه و سوژه خود متمرکز باشید و همچنین شما باید تمامی جزئیات را قبل از فشردن دکمه شاتر مورد دقت خود قرار داده باشید. بعد از گرفته شدن یک عکس ، زمان برای تغییر صحنه و حالت سوژه است تا یک عکس دیگر را ثبت کنید و توقفهای طولانی برای مشاهده هر یک از عکسهایی که قبلا گرفته اید موجب از بین بردن حس و حالتهای سوژه شما خواهد شد.

در زمان پیش نمایش تصویر روی صفحه ال سی دی اگر متوجه شدید که اشکالی وجود دارد ، شما می توانید آن صحنه را تکرار کنید اما به هیچ عنوان خودتان را عادت ندهید تا زمانی طولانی را برای نگاه کردن به عکسهای گرفته شده اختصاص دهید.

 

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی در شاخه های عکاسی پرتره و مدلینگ و تبلیغاتی

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش