​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

نقد و بررسی کامل دوربین کانن Canon EOS R6 II

عکاسان حرفه ای همیشه تمایل دارند تا بهترین و جدیدترین دوربین های موجود در بازار را در اختیار داشته باشند و به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل دارند تا با ویژگی ها و مشخصات فنی دوربین های جدید آشنایی داشته یاشند .

در این بخش تلاش می کنم تا دوربین های موجود در بازار محصولات عکاسی را از دیدگاه یک عکاس یا تصویر بردار معرفی کنم و اطلاعاتی را در هر بخش ارایه دهم که فروشگاه های دوربین یا بسیاری از افراد دیگر قادر به ارایه آنها نمی باشند. اگر شما قصد خریدن یک دوربین جدید را دارید ، این اطلاعات ممکن است برای شما مفید باشند.

معرفی دوربین کانن r6II

معرفی

دوربین کانن Canon EOS R6 II یک دوربین میرورلس فول فریم است که به طور خاص برای استفاده توسط عکاسان حرفه ای و برای استفاده در حالت های فیلمبرداری حرفه ای طراحی شده است . اگر چه در نگاه اول ممکن است این دوربین عینا مشابه با مدل قدیمی تر به نظر برسد اما در هر صورت در هر دو حالت عکاسی و فیلمبرداری ، تغییراتی در این دوربین به وجود آمده است .

 

ویژگی های اصلی دوربین  کانن Canon EOS R6 II عبارتند از :

سنسور 24.2MP CMOS

شاتر مکانیکی با قدرت عکاسی 12fps و شاتر الکترونیکی با قدرت عکاسی 40fps

استابیلایزر داخل بدنه با قدرت تثبیت لرزش به میزان 8 استاپ

قابلیت فیلمبرداری 4K/60p

فیلمبرداری 6K ProRes RAW دارای سازگاری با رکوردرهای Atomos

قابلیت تصویر برداری HDR از سوژه های دارای حرکت

ویزور الکترونیکی با کیفیت 3.68M-dotبا نرخ تازه سازی تصویر در 120 fps

دو درگاه کارت حافظه UHS-II SD

طول عمر باتری به میزان 760 shot

دوربین کانن EOS R6 II از پاییز امسال با قیمت 2499 دلار در بازار های جهانی در دسترس قرار دارد . همچنین اگر تمایل داشته باشید تا این دوربین را به همراه یک لنز کیت Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM USM خریداری کنید این قیمت به 2799 دلار و به همراه یک لنز Canon RF 24-105mm F4 L IS USM  قیمت آن به 3599 دلار خواهد رسید.

معرفی دوربین کانن r6II

ویژگی های جدید دوربین کانن EOS R6 II

در درون بدنه این دوربین از یک سنسور 24.2MP فول فریم استفاده شده است که نسبت به سنسور 20 مگاپیکسلی موجود در دوربین R6 قدیمیتر یک پیشرفت عمده به شمار می آید و اگر چه این افزایش رزولوشن 4 مگاپیکسلی شاید چندان چشمگیر نباشد اما در هر صورت عکاسان حرفه ای همیشه به مسئله رزولوشن بالاتر در دوربین های خود اهمیت بسیار زیادی می دهند.

همانن همه دوربین های سری EOS ، سنسور این دوربین نیز تماما به وسیله کمپانی Canon طراحی شده است و اگر چه این سنسور از رزولوشن برابر با سنسور موجود در دوربین پرچمدار R3 برخورداری است اما درهر صورت این سنسور BSI نیست و فاقد تکنولوژی انباشت سنسور است .

 

حالت های فیلمبرداری

دوربین قدیمی تر کانن R6 قادر بود تا فیلمبرداری ویدیویی را به صورت UHD 4K/60p انجام دهد اما در انجام این کار با دو محدودیت عمده مواجه بود :

1- ضریب کراپ (1.07x) از ناحیه سطح سنسور

2- محدودیت زمانی 30 دقیقه در تمامی حالت های فیلمبرداری

در دوربین جدید کانن Canon EOS R6 II هر دو این محدودیت ها برطرف شده اند و در عین حال برخی ویژگی های کاربردی تر نیز به آن افزوده شده اند .

باید توجه داشته باشیم که دوربین جدید کانن R6 II قادر به انجام فیلمبرداری UHD 4K/60p با استفاده از تمامی سطح سنسور خود است و هیچگونه ضریب کراپ در این حالت اعمال نمی شود. همچنین این دوربین  می تواند فیلمبرداری 4K/60p با استفاده از ناحیه APS-C  سنسور خود را نیز انجام دهد. در برخی از دوربین های کانن ، گرم شدن دوربین در طول زمان های فیلمبرداری یک مشکل عمده به شمار می آمد اما در این دوربین مشکل گرم شدن دوربین در طول زمان های فیلمبرداری تا حد زیادی برطرف شده است .

بنابر اعلام کمپانی کانن ، دوربین R6 II قادر به انجام فیلمبرداری 4K/60p تا مدت زمان 40 دقیقه است و در این حالت از تمامی سطح سنسور خود برای فیلمبرداری استفاده می کند و اگر شما تمایل داشته باشید تا این زمان را افزایش دهید با استفاده از حالت فیلمبرداری با ناحیه APS-C این زمان به 50 دقیقه نیز افزایش می یابد . در حالت های فیلمبرداری با کیفیت 4K/30p یا 4K/24pد هیچگونه محدودیت زمانی برای فیلمبرداری وجود نخواهد داشت .

دوربین کانن R6 II حالت های فیلمبرداری با فریم ریت بالا را نیز برای شما امکان پذیر می کند و اکنون شما می توانید فیلمبرداری 1080/180p را در مقایسه با حالت 1080/120p در مدل قدیمیتر در اختیار داشته باشید . در هر صورت به این نکته نیز توجه داشته باشید که فیلمبرداری شما با کیفیت فول اچ دی به صورت اوور سمپل شده نیست و مقداری افت کیفیت را دراین شرایط شاهد خواهید بود.

دوربین کانن R6 II قادر است تا تصاویر ویدیویی به صورت ProRes RAW با قابلیت سازگاری با رکوردر های Atomos را نیز در اختیار قرار دهد. فایل های ویدویی 6K Raw با استفاده از تمامی سطح سنسور و فایل های 3.7K Raw  با استفاده از ناحیه کراپ Super35 قابل دستیابی می باشند.

معرفی دوربین کانن r6II

سیستم اتوفوکوس

بنابر اعلام Canon ، دوربین جدید کانن R6 II از قابلیت یادگیری ماشینی در الگوریتم های اتوفوکوس خود استفاده می کند که این حالت عینا مشابه با فناوری به کار رفته در سیستم اتوفوکوس دوربین پیشرفته  R3 می باشد و از این روی قابلیت های تشخیص و تعقیب سوژه در این دوربین به نحو قابل ملاحظه ای بهبود یافته اند .

در دوربین کانن R6 II مودهای تعقیب سوژه جدیدتری را مشاهده می کنیم که بسیار فراتر از حالت های تشخیص انسان یا حیوان در دوربین قدیمی R6  می باشند. اکنون این دوربین جدید قادر است تا در حالت تشخیص وسایل نقلیه ، موتور سیکلت ، اتومبیل ، هواپیما و یا قطار را نیز در سیستم اتوفوکوس خود تشخیص دهد. در گزینه های تشخیص حیوانات ، دوربین R6 II میتواند اسب ( یا گورخر ) را تشخیص دهد و حتی قادر است سر و بدن حیوانات را نیز از هم تشخیص دهد .

اگر شما به عکاسی پرتره علاقمند هستید ، این دوربین می تواند برای انجام اتوفوکوس بر چشم چپ یا چشم راست سوژه برنامه ریزی شود. حتی شما می توانید آنرا برای فوکوس بر نزدیکترین چشم سوژه ، تنظیم کنید. این دوربین در وضعیت تنظیم سیستم فوکوس به صورت 'auto' قادر است تا تمامی گزینه های تشخیص و تعقیب سوژه را با هم ترکیب نموده و از تمامی قدرت الگوریتم خود برای تشخیص و در فوکوس قرار دادن سوژه استفاده می کند.

نکته پایانی در باب سیستم اتوفوکوس این دوربین آن است که در طول زمان های فیلمبرداری شما می توانید از گزینه 'detect only' استفاده کنید و در این شرایط ، اگر سوژه شما از کادر تصویر خارج شود ، نقطه فوکوس دوربین در همان ناحیه خارج شدن سوژه باقی می ماند تا سوژه مجددا به درون کادر تصویر بازگردد.

معرفی دوربین کانن r6II

 

Raw burst mode

گزینه Raw burst mode یک ویژگی کاملا جدید است که برخی حالت های کاربردی با استفاده از قابلیت عکاسی با 40 فریم بر ثانیه را امکان پذیر می نماید. التبه این گزینه تنها با شاتر الکترونیکی دوربین  کار می کند.

در زمان عکاسی متوالی با کیفیت Raw ، این دوربین تمامی عکس ها را در یک گروه بندی قرار داده و پیش نمایش تصویر را به وسیله یک آیکون خاص در دسترس قرار میدهد. با وارد شدن به بخشهای داخلی این آیکون شما می توانید تمامی تصاویر ثبت شده در یک مرحله متوالی را مشاهده نمایید.

این ویژگی برخی قابلیت های کاربردی مفید را ارایه میدهد و در بیشتر صحنه هایی که شما به عکاسی متوالی سرعت بالا اقدام می کنید شما قادر خواهید بود تا یک صحنه خاص از میان تمامی صحنه هایی که به صورت سرعت بالا از یک حرکت را ثبت کرده اید ؛ به صورت صورت  مجزا انتخاب نمایید. در هر گروه از مجموعه تصاویر به دست آمده از یک عکاسی متوالی سرعت بالا ، شما می توانید تصاویر دلخواه خود را به صورت مجزا انتخاب نموده و آنها را به زیر مجموعه ای دیگر انتقال دهید .

معرفی دوربین کانن r6II

Moving subject HDR

گزینه moving subject HDR یک ویژگی کاملا جدید در دوربین R6 II به  شمار می آید و بنا بر اعلام کانن در این حالت شما می توانید از یک دامنه دینامیکی گسترده تر برای تصویر برداری از سوژه های دارای حرکت استفاده می نماید اما در این زمینه محدودیت هایی نیز وجود خواهند داشت . اصلی ترین مشکل این گزینه آن است که تصویر برداری به صورت RAW امکان پذیر نیست و عکس های شما به صورت فایل های JPEG ذخیره خواهند شد . همچنین باید توجه داشته باشید که در زمان استفاده از این گزینه ، سرعت عکاسی متوالی شما نیز محدود خواهد شد.

نکته نهایی آن که در زمان تهیه تصاویر HDR  شما تنها قادر به افزایش ایزو تا 800 می باشید

 

این مطلب ادامه دارد .......

 

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش