​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

وایت بالانس در عکاسی چیست؟

 

وایت بالانس یا تراز رنگ سفید ، به فرآیند حذف یا خنثی کردن برخی از حالت های رنگی در عکس اشاره دارد – به طور کلی تعادل رنگ سفید در دنیای عکاسی و فرایند های کار با دوربین ، به این معنی است که شما می توانید اطمینان حاصل نمایید که رنگ‌های ثبت شده در عکس شما همان رنگ هایی هستند که در صحنه واقعی و در زمان عکاسی وجود داشته اند .

همانگونه که می دانیم و در کلاس عکاسی به آن اشاره می کنیم ، منابع مختلف نور دارای دمای رنگ یا رنگ مخصوص به خود می باشند. آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده اید  که یک عکس گرفته شده در زیر نور فلورسنت گاهی اوقات دارای حالتی از رنگ آبی در درون خود می باشد؟

آیا تا به حال متوجه شده اید که عکس های گرفته شده زیر نور شمع می توانند بیش از حد گرم یا زرد به نظر برسند؟ این موارد و شرایطی شبیه به این ،  اثر گذاری منابع مختلف نور بر روی تصاویر ثبت شده با دوربین شما را نمایش می دهند.

از آنجایی که عکاسان اغلب تمایل دارند تا تصاویری با رنگ های طبیعی تولید کنند، بنابراین وایت بالانس یا  تعادل رنگ سفید دربرگیرنده تنظیم دقیق تنظیمات دوربین یا ابزارهای ویرایش برای از بین بردن و خنثی کردن حالت های رنگی مزاحم در درون کادر تصویر می باشند

 

در صورت عدم تنظیم وایت بالانس در شرایط زیر ، تصویری  پر از رنگ های مخدوش و بیش از حد آبی به دست خواهید آورد :

اما در صورت تنظیم صحیح وایت بالانس و اضافه نمودن مقداری از حالت های رنگ گرم به تصویر ،  نتیجه نهایی ، تصویری شبیه به عکس زیر خواهد بود که در آن تراز رنگ سفید به صورت صحیح اصلاح شده است .

همیشه این سئوال مطرح است که اگر منابع مختلف نور دارای حالت های رنگی مخصوص به خود هستند ، پس چرا چشم انسان آنها را نمی بیند ؟

 

این یک سوال خوب با یک پاسخ ساده است: چشم انسان در زمان مشاهده هر صحنه و در زمان واقعی در تصحیح رنگ‌ها عملکردی بسیار عالی دارد ، اما یک دوربین عکاسی در حالت عادی و بدون پردازش سوژه را همانطور که وجود دارد به ثبت می رساند. گاهی اوقات پیش می آید که  سوژه دارای رنگ‌هایی خنثی است، اما گاهی اوقات این سوژه ممکن است بسیار آبی (مانند عکس گلابی بالا) و یا  گاهی اوقات بسیار زرد (مانند عکس گلابی زیر) به نظر برسد . در هر دو حالت آبی و زرد، تنظیم کردن صحیح وایت بالانس برای ایجاد یک تصویر خنثی ضروری است.

 

در اینجا یک عکس گلابی خیلی زرد وجود دارد که در طول فرآیند متعادل کردن رنگ سفید به خنک شدن قابل توجهی نیاز دارد:

توجه داشته باشید که در هنگام متعادل کردن رنگ سفید، رنگ ها را در دو طیف تنظیم می کنید:

طیف آبی زرد که به عنوان دمای رنگ نیز شناخته می شود

طیف سبز- سرخابی که به عنوان حالت انتشار رنگ نیز شناخته می شود

به طور کلی، نور طبیعی فقط در امتداد طیف آبی-زرد به اصلاح نیاز دارد، اما انواع خاصی از نورهای  مصنوعی وجود دارند که ممکن است حالت انتشار رنگ قابل توجهی ایجاد نموده ، در این صورت شما باید آنها را نیز اصلاح کنید.

دمای رنگ چیست ؟

بخش عمده از تنظیمات وایت بالانس در عکاسی شامل تصحیح دمای رنگ نور است.  در واقع با انجام تنظیمات وایت بالانس شما در حال تصحیح قالبی هستید که توسط دمای رنگ نور، در امتداد طیفهای رنگی آبی-زرد قرار دارد.

به این موضوع فکر کنید: برخی از منابع نور درخشش مایل به زرد بیشتری دارند، و این در حالی است  که برخی دیگر از منابع نور به سمت  رنگ آبی تمایل بیشتری دارند . هنگامی که با حالت اول روبرو می شویم، به آن دمای رنگ "گرم" می گویند. برعکس، رنگ مایل به آبی نشان دهنده دمای رنگ "سرد" است.

در عکاسی برای اشاره به دمای رنگ نور از مقیاسی با عنوان کلوین استفاده می شود . در این مقیاس ، دمای رنگ‌های گرم‌تر، مانند آن‌هایی که توسط شعله شمع یا نور غروب خورشید تولید می‌شوند، دارای مقدار کلوین پایینی هستند، مانند 3000 K. دمای رنگ خنثی، مانند نور خورشید در ظهر، دارای مقدار کلوین متوسط - حدود 5000 K. و رنگ سردتر است. دماهای تولید شده توسط ابرها یا سایه ها دارای مقدار کلوین بالای 6000 کلوین و بالاتر هستند.

 

آیا منابع نور سرد دارای ارزش کلوین بالایی هستند؟ آیا نور گرمتر ارزش کلوین پایینی دارد؟

بله، درست خواندید ، رابطه مقایس کلوین یا دمای رنگ سرد یا گرم یک رابطه بر عکس است . به این معنی که دمای رنگ سرد دارای کلوین بالاتری است و دمای رنگ گرم دارای کلوین پایین تری می باشد . این حالت در ابتدا ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد  اما به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد (و می‌تواند به شما کمک کند که دمای رنگ را برخلاف آنچه انتظار دارید تصور کنید).

چرا وایت بالانس یا همان تعادل رنگ سفید مهم است؟

پراکنش و انتشار نامطلوب رنگ ها در عکس باعث ایجاد چند مشکل در عکاسی می شود.

اول، پراکنش نا مطلوب رنگ ها در عکس ، از گرفتن رنگ های دقیق و واقعی در یک صحنه جلوگیری می کنند. اگر می خواهید از یک غروب قرمز زیبا دقیقاً همانطور که به چشم شما می آید عکاسی کنید، باید هر حالت انتظار رنگی نا مطلوب را خنثی کنید. در غیر این صورت، تصویر شما با آنچه در حالت واقعی تجربه کرده اید مطابقت نخواهد داشت.

اگر عکاسی از محصول یا عکاسی از بنا ها و معماری را  انجام می دهید، که یکی از اهداف شما در این سبکهای عکاسی این است که سوژه را تا حد امکان واقعی به تصویر بکشید . از این روی ، عدم تنظیم وایت بالانس می تواند مشکل ساز باشد.

 

دوم، حالتهای رنگی موجود در تصویر ممکن است بد به نظر برسند. عئم تنظیم وایت بالانس به صورت صحیح می تواند  رنگ پوست پرتره را به هم بزند، یا اینکه سایه های  بدون جزئیات و هایلایت های بیمارگونه ایجاد کنند . در بسیاری از موارد عدم ایجاد یک تعادل رنگی مناسب ، می تواند حالت های احساسی موجود در تصویر را نیز از بین ببرد .

همانطور که بعداً در این مقاله توضیح خواهم داد شما می‌توانید از رنگ‌بندی برای ایجادجلوه‌های خلاقانه استفاده کنید – اما در این رابطه مهم است که این کار را با دقت زیادی انجام دهیدو علاوه بر تنظیمات وایت بالانس سایر جزئیات موجود در تصویر را نیز مد نظر باید داشته باشید .

 

دو روش انجام وایت بالانس

شما می توانید تراز سفیدی تصاویر خود را به دو روش کلی تنظیم کنید:

  1. در دوربین، قبل از گرفتن عکس
  2. پس از آن، در رمان ادیت با کامپیوتر

هر دو روش می‌توانند کارساز باشند، اما چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر داشت:

تنظیم وایت بالانس در دوربین

در دوربین های مدرن امروزی ، در منو تنظیمات سریع و یا از طریق منو ها اصلی دوربین شما می توانید تنظیمات وایت بالانس را مشاهده نمایید . بسیاری از دوربین ها به شما این قابلیت را می دهند تا با توجه به منبع نور موجود در محیط حالت مناسبی را برای تنظیم وایت بالانس انتخاب نمایید . گزینه های وایت بالانس از پیش تعیین شده ( نور آفتاب ، هوای ابری ، سایه و .... ) تنظیمات نسبتا دقیقی را با توجه به منبع نور در اختیار شما می گذارند .

در بسیاری از دوربین ها نیز شما می توانید مقدار وایت بالانس را به صورت دستی وارد نمایید . برای اینکار ابتدا با یک کلوین سنج شما دمای رنگ نور محیط را اندازه گیری نموده وسپس آن مقدار را در قسمت تنظیمات دستی وایت بالانس دوربین وارد می نمایید .

تنظیم وایت بالانس با استفاده از کارت خاکستری نیز یک روش قدیمی تر است که در بخشی مجزا به توضیح آن خواهیم پرداخت .

اما در حالی که این گزینه‌های تراز سفیدی به شما امکان می‌دهند تا رنگ‌ها را در  زمان عکاسی به صورت صحیح کنترل کنید، اما استفاده از این روش  با برخی اشکالات  نیز روبرو میباشد:

اگر شما  در یک محیط با منابع نوری متغیر مشغول عکاسی باشید، احتمالاً نور محیط شما در طول زمان  عکسبرداری تغییر می کند. شما باید به طور دوره ای تنظیم از پیش تعیین شده تعادل رنگ سفید خود را به روز کنید یا فرآیند  تنظیم وایت بالانس با استفاده از کارت خاکستری را دوباره انجام دهید.

از سوی دیگر گزینه های از پیش تنظیم‌ شده وایت بالانس در درون تنظیمات دوربین گزینه هایی تقریبی هستند و در برخی از موارد آنها قادر به ایچاد نتایج کاملا عالی نمی باشند .

اگر سوژه شما در یک فاصله نسبتا دور از دوربین قرار داشته باشد ، تنظیمات وایت بالانس دستی با استفاده از روش کارت خاکستری نیز بدون فایده خواهد بود.

به همین دلیل است که برخی از عکاسان روش متفاوتی را برای متعادل کردن رنگ سفید ترجیح می دهند:

تنظیم وایت بالانس در زمان ادیت

تعادل رنگ سفید در پس پردازش بسیار ساده است:

فقط کافی است تا در زمان عکاسی ، گزینه وایت بالانس را در حالت خودکار قرار دهید .

سپس، هنگامی که به خانه برگشتید، عکس های خود را در برنامه ویرایش مورد نظر خود باز کنید.

اکثر ویرایشگرها فرآیند مشابهی را ارائه می دهند که شامل استفاده از قطره چکان تعادل رنگ سفید برای شناسایی رنگهای خنثی و تنظیم دقیق از طریق لغزنده دما و رنگ است.

در زمان ویرایش عکس ها شما می‌توانید وایت بالانس هر عکس را به‌صورت جداگانه ایجاد کنید، یا می‌توانید یک تنظیم تعادل سفیدی را برای یک (یا تعداد انگشت شماری) عکس ایجاد کنید، سپس تنظیم را در کل مجموعه همگام‌سازی کنید.

تنظیم وایت بالانس در زمان ادیت عکس ها یک گزینه کاربردی است ، اما مانند وایت بالانس در دوربین، اینجا نیز چند نکته وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید.

برای انجام تعادل رنگ سفید باید زمان بیشتری را در پس پردازش اختصاص دهید. و در حالی که می‌توانید با پردازش دسته‌ای و از پیش تنظیم‌ها در زمان صرفه‌جویی کنید، اگر تصاویر زیادی در شرایط نوری مختلف می‌گیرید، ممکن است سهولت نسبی تعادل رنگ سفید را در دوربین ترجیح دهید.

اگر در زمان عکاسی از روش تنظیم وایت بالانس با کارت خاکستری یا سایر روشهای دستی استفاده کرده باشید ،  برای به دست آوردن یک نتیجه عالی در زمان ویرایش ممکن است مشکل داشته باشید.

برای انعطاف پذیری کامل تعادل رنگ سفید در زمان ویرایش، باید با فرمت RAW عکاسی کنید. در حالی که JPEG ها برخی از تنظیمات تراز سفیدی را امکان پذیر می کنند اما در هر صورت این فایل ها مقداری از اطلاعات خود را از دست داده اند – در حالی که فایل های RAW به شما امکان می دهند تعادل سفیدی را به طور کامل تنظیم و بازنشانی کنید.

بنابراین، در حالی که پس پردازش و تعادل رنگ سفید در دوربین هر دو قابل استفاده هستند، در نهایت باید گزینه ای را انتخاب کنید که بهترین کار را برای شما دارد.

نحوه تنظیم وایت بالانس با استفاده از تنظیمات از پیش تعیین شده در دوربین

در حالی که از پیش تنظیم تراز سفیدی دقیق ترین راه برای تصحیح رنگ نیست، آنها راه آسانی برای شروع هستند (و اگر به سادگی عکس می گیرید تا در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، این یک روش ساده است که کار شما را راه می اندازه و به شما سرعت عمل می دهد ).

به سادگی منوی تنظیم وایت بالانس دوربین را باز کنید . در این منو گزینه های مختلفی وجود دارند :

Sunlight که برای آفتاب اواسط صبح و بعدازظهر کار می کند

Shade که برای سناریوهایی با سایه سنگین (مانند پرتره های زیر درخت) کار می کند.

Cloudy که برای صحنه‌های فضای باز با نور هوای ابری کار می‌کند

Flash  که برای صحنه هایی که با نورهای استاندارد خارج از دوربین و فلاش های پاپ آپ روشن می شوند، کار می کند

Tungsten ، که برای صحنه های داخلی که با لامپ های گرم استاندارد روشن می شوند، کار می کند

Fluorescent ، که برای صحنه های داخلی روشن شده توسط لامپ های فلورسنت کار می کند

شما باید گزینه ای را انتخاب کنید که بیشتر با شرایط نوری موجود در محیط عکاسی شما مطابقت دارد و شروع به عکس گرفتن کنید! در ادامه عکاسی باید به نور توجه زیادی داشته باشید. اگر وضعیت نوری موجود در محیط عکاسی شما به طور قابل توجهی تغییر کرد، باید تنظیمات وایت بالانس را تغییر دهید تا در تطابق با شرایط نوری جدید باشد .

 

نحوه استفاده خلاقانه از  وایت بالانس برای ایجاد جلوه های مختلف

در حالی که همیشه مهم است که با تصحیح رنگ عکس های خود شروع به عکاسی کنید، اما گاهی اوقات می توانید با تغییر دادن عمدی تعادل رنگ سفید در جهت اشتباه، تصاویری با جلوه های خلاقانه را به وجود آورید. البته توجه داشته باشید که ایجاد جلوه های خلاقانه در وایت بالانس ،در زمان ادیت با نرم افزار روش بهتری است اما شما با دوربین خود نیز می توانید این روش را تجربه کنید

ایده  اصلی در اینجا ساده است:

با اعمال تراز سفیدی خیلی سرد روی عکس‌هایتان، می‌توانید جلوه‌ای غم‌انگیز و منفی در تصویر ایجاد کنید.

و با اعمال تراز سفیدی بسیار گرم بر روی عکس‌های خود، می‌توانید جلوه‌ای شاد ؛ امیدوار کننده و عاشقانه به وجود آورید .

برای ایجاد جلوه های خلاقانه در تصویر ؛ از تغییرات شدید در وایت بالانس خودداری کنید و همیشه مواظب باشید تا ایجاد خلاقیت باعث نشود تا به بخش های زیادی از تصویر شما آسیب برسد .

توجه داشته باشید که می توانید از تراز سفیدی "نادرست" برای اغراق در شرایط صحنه استفاده کنید. افزودن رنگ‌های سرد به تصاویر جلوه‌ای سایه‌دار یا شبانه می‌دهد، در حالی که افزودن رنگ‌های گرم جلوه طلوع یا غروب خورشید را به تصاویر می‌دهد. باز هم از این تکنیک با احتیاط استفاده کنید. افراط کردن و به دست آوردن نتایج زشت و ناخوشایند همیشه ممکن است به وجود آید .

 

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی ( مربی آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ )

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش