​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

اگر یک دوربین جدید خریدی ، حتما این موارد را حتما چک کن

 

خریدن یک دوربین جدید همیشه یکی از جذاب ترین و خاطره انگیز ترین لحظات زندگی یک عکاس است . شور و شوق خریدن یک دوربین جدید باعث می شود تا انگیزه های زیادی برای به وجود آوردن آثار جذاب و خلاقانه تر نسبت به قبل در عکاس به وجود آید . اما همیشه نکاتی وجود دارند که بعد از خریدن یک دوربین جدید باید به آنها توجه داشته باشیم و در اینجا برخی از نکاتی را مورد اشاره قرار می دهیم که شاید ساده به نظر برسند اما در هنگام کار با یک دوربین جدید بسیار کارساز و ضروری می توانند باشند .

اینکه از دوربین خودتان به چه صورتی تمایل دارید تا استفاده کنید به مقدار زیادی یک مسئله شخصی است و به میزان زیادتری به سبک عکاسی شما نیز بستگی دارد . شاید شما تمایل داشته باشید تا عملکرد بعضی از کلید ها و کنترل های روی بدنه دوربین خود را تغییر دهید . اما لازم است دست نگه دارید و قبل از آشنا شدن با تمامی بخش های دوربین خود ، از شخصی سازی کلید ها و کنترل های روی بدنه دوربین خودداری نمایید . در این رابطه نکات بیشتری نیز وجود دارند که به آنها می پردازیم .

 

بخش های اساسی منو دوربین را بررسی کنید و آنها را یاد بگیرید .

هر دوربین جدید که وارد بازار می شود یکی از اولین بخشهایی که در آن مورد بررسی قرار می گیرد سیستم منو و روش تنظیم کردن گزینه های داخل آن است . دوربین های عکاسی دیجیتال به مرور زمان دچار تغییر و تحولات بسیار زیادی در سیستم منو و تنظیمات خود شده اند . به عنوان مثال یکی از اولین دوربینهای دیجیتال ساخت کانن یعنی دوربین Canon 30d تنها 31 گزینه در منو تنظیمات خود داشت و این در حالی است که دوربین حرفه ای این روزهای کمپانی کانن دارای 433 منو تنظیمات است که در 8 بخش دسته بندی شده اند .

شما برای کار کردن با منو تنظیمات دوربین به فراگیری نحوه کار با همه این بخش ها نیازی ندارید و با توجه به سبک عکاسی تان شاید هیچگاه نیازی به کار کردن با همه منو ها و تنظیمات آن نداشته باشید .

اما یادگیری دو بخش در منو تنظیمات دوربین الزامی است .

1 – منو تنظیمات سریع

2 – سیستم اتوفوکوس

در کلاس های آموزش کار با دوربین عکاسی این دو بخش به سرعت مورد توجه قرار داده می شوند زیرا بدون توجه به آنها ، استفاده کردن از یک دوربین جدید تقریبا غیر ممکن است . وقتی که یک دوربین جدید را خریداری می کنید با استفاده از منو تنظیمات سریع می توانید تمامی بخشهای مورد نیاز برای گرفتن یک عکس را به صورت کامل و یکجا در اختیار داشته باشید و البته نکته خوشحال کننده اینجاست که منو تنظیمات سریع دوربین های مختلف به ندرت دچار تغییر و تحول می شود و به طور معمول محل قرار گیری گزینه های کاربردی در این منو ، در بیشتر دوربین های ساخت یک کمپانی به صورت همسان حفظ می شود.

بنابراین اگر شما یک دوربین کنون قدیمی داشته اید و اکنون یک دوربین کنون جدیدتر خریده اید ، با ورود به منو تنظیمات سریع یک شکل و شمایل آشنا را مشاهده خواهید کرد که به راحتی می توانید با آن کار کنید .

اما مسئله ای که می تواند چالش برانگیز باشد ، کار کردن با سیستم اتوفوکوس دوربین است . بر خلاف منو تنظیمات سریع که تقریبا ظاهر همسان خود را حفظ می کند ، دوربین های جدید تر دارای تغییرات نسبتا زیادی در سیستم اتوفوکوس خود هستند و کار کردن با این سیستم مستلزم کسب اطلاعات نسبتا زیادی است .

بعد از خریدن یک دوربین جدید ، یکی از اولین و مهمترین اولویت های  خود را برای آگاهی یافتن از نحوه کار سیستم اتوفوکوس دوربین خود قرار دهید . تفاوتی ندارد که یک دوربین DSLR یا یک دوربین میرورلس داشته باشید ، نکته اینجاست که سیستم های اتوفوکوس دوربین های مختلف دچار تغییرات زیادی شده اند و شما باید آنها را یاد بگیرید .

اگر دوربین های قدیمی یک سیستم اتوفوکوس ساده و چند نقطه ای داشته اند امروزه دوربین های جدید انواع فناوری های تشخیص و تعقیب سوژه را در درون خود دارند. تشخیص چشم و چهره ، سیستم تشخیص حیوان و پرنده ، سیستم تشخیص و تعقیب وسایل نقلیه در ورزشهای موتوری و ... از جمله مواردی هستند که باید آنها را یاد بگیرید .

البته توجه داشته باشید که یادگیری همه این موارد را با کمک یک مربی یا مشاور آشنا با فناوری های داخلی دوربین ، در سریعترین زمان و با کمترین هزینه می توانید انجام دهید .

دیوپتر

شاید ساده به نظر برسد اما بسیاری از عکاسان را دیده ایم که از عملکرد دیوپتر دوربین خود بی اطلاع هستند .

دایل دیوپتری ، پیچ یا حلقه کوچکی است که معمولا در کنار ویزور دوربین یافت می شود و وظیفه آن تنظیم شفافیت ویزور برای چشم کاربر است . بنابراین اگر شما یک دوربین جدید خریداری کرده اید و در زمان نگاه کردن به درون ویزور صحنه را به صورت تار مشاهده می کنید ، با چرخاندن دایل دیوپتر دوربین می توانید شفافیت ویزور را برای چشم خود تنظیم کنید .

شاید ساده به نظر برسد اما من به شخصه افراد زیادی را دیده ام که با مشاهده به مرکز سرویس دوربین از تار بودن تصویر ویزور دوربین تازه خریداری شده خود گله مند بوده اند و متخصصان این مرکز تنها با چرخاندن دایل دیوپتر ؛ آنرا برای کاربر تنظیم کرده اند .

فرمت ذخیره سازی فایل ها

اگر یک دوربین جدید خریده اید ، یکی از اولین منو های مورد توجه برای تنظیم کردن Image Quality است . امروزه دوربین های عکاسی قادرند تا انواع فرمت ها و کیفیت های مختلف را برای دخیره سازی فایل ها در اختیار کاربر قرار دهند. در واقع شما می توانید با توجه به روش و جریان کاری خود ، کیفیت مناسب برای تنظیمات ذخیره سازی فایل در کارت حافظه دوربین خود را انتخاب کنید .

بسیاری از افراد تصور می کنند که برای هر نوع کار باید از بالاترین ظرفیت و کیفیت ذخیره سازی فایل در دوربین استفاده کنند و این در حالی است که دوربین های جدید امروزی ، انواع گزینه های مختلف ذخیره سازی و انتخاب کیفیت تصویر را در اختیار می گذارند.

اگر شما یک عکاس حرفه ای هستید که به ادیت عکسهای خود با جزئیات بسیار بالا می پردازید مسلما انتخاب بالاترین کیفیت ذخیره سازی فایل برای شما در اولویت است . همچنین شما می توانید انواع روشهای ذخیره سازی و فشرده سازی فایل های RAW در دوربین خود را به دست آورید .

اما اگر شما تنها یک عکس برای انتقال به اینترنت یا صفحه اجتماعی خود نیاز داشته باشید ، باید بدانید که دوربین های جدید امروزی ، به راحتی به شما امکان می دهند تا عکسهایی کم حجم و با کیفیت مناسب برای انتشار در شبکه های اجتماعی را به دست آورید . در این موارد شما حتما نیاز ندارید تا از بالاترین حد کیفیت و رزولوشن دوربین خود استفاده کنید .

در کلاسهای آموزش عکاسی یا کلاسهای آموزش کار با دوربین عکاسی به مواردی که در رابطه با انتخاب کیفیت تصویر گفته می شود به خوبی توجه کنید و در هر زمان ، از کیفیت و فرمت متناسب با همان صحنه عکاسی برای ذخیره سازی فایل های خود استفاده کنید .

کارت حافظه

یکی از اولین لوازم جانبی که به همراه دوربین خریداری می شود ، کارت حافظه آن است . در اینجا هم باید توجه داشته باشید که شما ممکن است یک دوربین با تعداد زیادی از فناوری های جدید را خریداری کرده باشید و لازم است تا کارت حافظه ای را خریداری نمایید که به شما اجازه بدهد از تمامی سرعت و قدرت دوربین خود استفاده کنید. در تمامی فناوری ساخت دوربین و لنز هیچ قسمتی وجود ندارد که اشخاص سودجو بتوانند آنرا جعل کنند یا نسخه تقلبی در اختیارتان بگذارند اما کارت حافظه ( و البته باتری یدک ) از جمله مواردی است که تعداد زیادی از انواع تقلبی آن در بازار یافت می شود.

هر دوربین با تعداد معدودی از کارت های حافظه سازگار است و در راهنمای دوربین های عکاسی ، کارت های حافظه سازگار با آن به وضوح مشخص شده اند.

اما اگر به تازگی یک دوربین جدید خریداری کرده اید و کارت حافظه متناسب با آن را نیز در اختیار دارید ؛ اولین وظیفه شما بعد از روشن کردن دوربین و وارد شدن به منو تنظیمات ، فرمت کردن کارت حافظه با این دوربین جدید است . فرمت کردن کارت حافظه با دوربین موجب می شود تا ارتباط صحیح میان سرعت خواندن و نوشتن دوربین با قسمتهای اصلی کارت حافظه برقرار شود و بعد از آن شما قادر خواهید بود تا از تمامی قابلیت های دوربین و کارت حافظه برای دخیره سازی عکسها و فیلم های خود استفاده نمایید.

تنظیم تاریخ و ساعت

در بسیاری از مواقع بعد از روشن شدن یک دوربین کاملا جدید و آکبند ، شما به بخش تنظیمات تنظیم ساعت و تاریخ هدایت می شوید و یکی از راههای تشخیص واقعا آکبند بودن دوربین نیز همین مورد است که بعد از روشن شدن دوربین ، شما باید وارد صفحه تنظیمات تاریخ و ساعت شوید.

دوربین های قدیمی تر تنظیمات آسانتری برای ساعت و تاریخ در نظر می گرفتند اما در دوربین های مدرن امروزی شما باید مواردی همچون شهر ، کشور ، ساعت جهانی یا حتی طول و عرض جغرافیایی خود را نیز تنظیم کنید.

اطلاعات کپی رایت

این تنظیم اغلب نادیده گرفته می شود اما بسیار مهم است . اگر شما تمایل دارید تا بتوانید مالکیت خود بر دوربین و عکسهای آنرا ثابت کنید ، باید اطلاعات خود را در آن ثبت کنید . اطلاعات کپی رایت که در بخش مخصوص خود ذخیره می شوند به نوعی شناسنامه تمامی عکسهای گرفته شده با این دوربین جدید خواهند بود و هر فایل تحت مالکیت شخص ثبت کننده این اطلاعات می باشد.

 

هیچ یک از اطلاعات بیان شده در اینجا به شما کمک نمی کنند تا عکسهای خارق العاده ای بگیرید اما رعایت این موارد می تواند تجربه کار کردن با یک دوربین جدید را برای شما لذتبخش تر نماید . در نهایت می توانم به شما توصیه کنم که خودتان را درگیر منو هاو تنظیمات پیچیده نکنید ، قسمت های اساسی منو تنظیمات را یاد بگیرید ، آنها را دسته باندی کنید و به سادگی از عکاسی کردن لذت ببرید .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی – مربی آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش