​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

نور طبیعی در مقابل نور مصنوعی در عکاسی

 

نوریکی از  مهمترین بخشهای عکاسی است و در واقع در بسیاری از زمانهای انجام یک جلسه عکاسی ما در حال پردازش و کنترل نور موجود در محیط برای به دست آوردن یک تصویر روشن و واضح هستیم . ماهیت نوری که به درون دوربین شما وارد می شود ، تأثیری اساسی بر نحوه نمایش عکس شما خواهد داشت .

وجود یک منبع نور خوب در زمان عکاسی می تواند یک نمونه عکس بسیار ارزشمند را برای شما به وجود بیاورد ، و این در حالی است  که یک منبع نور ضعیف می تواند حتی دقیق ترین جزئیات موجود در ترکیب بندی را خراب کند. اما چه چیزی نور را در وهله اول به یک منبع نور خوب تبدیل می کند؟ در این مقاله، کیفیت نور طبیعی در مقابل نور مصنوعی در عکاسی را مورد بحث قرار می‌دهم و روش‌هایی را برای اصلاح نور طبیعی و مصنوعی برای به دست آوردن بهترین عکس‌ها با توجه به نور ، توضیح می‌دهم.

نور طبیعی در عکاسی چیست؟

همانگونه که می دانیم مهمترین منبع نور طبیعی در عکاسی – تا حد زیادی – خورشید است. نور خورشید می تواند خشن، ملایم، رنگارنگ، پراکنده یا هر یک از ده ها ترکیب دیگر از این حالت ها باشد. درک اینکه نور خورشید چگونه تصاویر شما را شکل می دهد به تجربه نیاز دارد، اما انجام این کار می تواند طیف وسیعی از فرصت های عکاسی را پیش روی شما قرار دهد .

حتی از منابع دیگری مانند آتشفشان ها، بیولومینسانس، نور آتش یا حتی نور ستارگان و ... نیز نور طبیعی می تواند به دست آورده شود . اما وجه مشترک همه این منابع نور طبیعی این است که باید با آنها کار کنید و آنها را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید تا بتوانید یک تصویر واضح و روشن از آنها به دست بیاورید . برخلاف نور مصنوعی که شما می توانید آنرا تغییر دهید و حالت های متفاوتی را با آن ایجاد کنید ، در زمان کار کردن با نورهای طبیعی شما معمولا از قدرت عمل چندانی برخوردار نیستید و کار زیادی در رابطه با تغییر شکل و ماهیت نور نمی توانید انجام دهید .

 

چرا در عکاسی از نور طبیعی استفاده کنیم؟

یکی از بزرگترین مزایای نور طبیعی این واقعیت است که کاملا طبیعی است و همانگونه که شما آنرا می بینید و درک می کنید ، انسان های دیگر نیز قادر به درک آن خواهند بود . اگر چه دوربین ها به طور معمول قادر به باز آفرینی تمام آنچه که دریافت می کنند ، نیستند اما در هر صورت یک عکس گرفته شده با نور طبیعی برای تمامی انسان ها به صورتی تقریبا مشابه قابل درک است و همان چیزی که شما در صحنه عکاسی دیده اید در یک عکس برای سایر انسان ها نیز قابل درک می باشد .  

یکی دیگر از مزایای اصلی نور طبیعی فراوانی آن است و در زمان کار کردن با آن شما نیازی ندارید که منبع نور خود را کم و زیاد کنید یا مجبور به تغییر دادن زاویه نور خود نیستید . در این شرایط فقط کافی است سوژه خود را در زاویه مناسب نسبت به نور قرار دهید . کارکردن با نور طبیعی سریع است و تقریباً در همه جا وجود دارد (حداقل در طول روز).

در نهایت، اغلب گفته می‌شود که استفاده از نور طبیعی «آسان‌تر» از استفاده از نور مصنوعی است. اگر چه من با این جمله موافق نیستم اما در هر صورت بسیاری از عکاسان مبتدی که هنوز اصول استفاده از نور های مصنوعی را به خوبی یاد نگرفته اند ، در شروع دوران عکاسی خود به آسانی می توانند ، با منابع نور طبیعی موجود در محل های مختلف کار کنند و عکس های نسبتا خوبی را با این نور های رایگان به دست بیاورند.

دلیل اینکه من با استفاده همیشگی از نورهای طبیعی موافق نیستم آن است که این کار به نوعی موجب تنبل شدن عکاسان برای کارکردن با منابع نورهای مصنوعی میشود . در هر صورت در دنیای عکاسی زمان های زیادی وجود دارند که شما باید با منابع نور مصنوعی نیز به خوبی کار کنید .

نحوه تغییر دادن و تبدیل نور طبیعی

سایه

ابتدایی ترین راه برای "تغییر" یا تعدیل یک منبع نور طبیعی این است که سوژه خود را در سایه قرار دهید. خواه این سایه درخت یا یک  ساختمان باشد - یا حتی سایه مصنوعی به وجود آمده  از یک چتر - حرکت دادن سوژه به سمت سایه می تواند نور خشن و تند و تیز حاصل از یک منبع نور طبیعی  را به نور ملایم تر و جذاب تری برای شما تبدیل کند.

با قرار دادن سوژه در یک سایه ملایم ، تاثیر نور مستقیمی که به سوژه شما برخورد می کند را از بین می برید. این باعث ایجاد حالتهایی ملایم‌تر در سوژه شما می‌شود و بسته به اینکه نور چگونه ناحیه سایه‌دار را پر می‌کند، می‌تواند در به دست آوردن جزئیات بهتر و دقیق تر از سوژه مورد عکاسی شما موثر  باشد.

 

یکی از مواردی که هنگام قرار دادن سوژه  در سایه باید مراقب آن باشید، رابطه بین روشنایی سوژه و روشنایی پس زمینه آن است. درست مانند نور مصنوعی، این رابطه نقش مهمی در نمایش ظاهر تصویر شما دارد. یک سوژه روشن در یک پس‌زمینه تاریک به طور استعاری به بیننده شما بهتر نشان داده می‌شود، درحالی که یک پس زمینه بیش از حد روشن شده ممکن است موجب از بین بردن مقداری از جزئیات سوژه شما شود . در هر شرایط به دست آوردن یک تعادل و تناسب میان روشنایی سوژه وپس زمینه آن در زمان کار کردن با نور های طبیعی مهم می باشد.

ابرها

یک روز ابری اساساً می تواند کل آسمان را به یک سافت باکس نرم کننده نور تبدیل کند. باید توجه داشته باشید که ابرها از هر نوعی می توانند شرایط نوری جالبی برای عکاسی ایجاد کنند. روزهای کاملاً ابری می تواند ملایم ترین نور برای عکاسی را به وجود آورده و جزئیات سوژه در همه بخشها را به خوبی در یک تصویر نمایان سازند ، در حالی که ابرهای پراکنده می توانند پس زمینه های جالبی را در عکس های منظره شما ایجاد کنند.

اگر چه شما قادر نیستید تا روز های ابری و یا حالتهای ابری شدن آسمان را به دلخواه خود کنترل کنید اما در هر صورت با بررسی پیش بینی های هواشناسی قادر خواهید بود تا روزهای ابری پیش روی خود را شناسایی نموده و فرصتهای عکاسی خود را تنظیم کنید . در مکان‌هایی با پوشش ابری زیاد، معمولاً می‌توانید برنامه هواشناسی خود را باز کنید و ببینید که در ساعات و روزهای آینده شرایط چگونه خواهد بود. اگر بتوانید عکس‌هایتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که از هوای ابری به نحو مطلوب استفاده کنید، عکس‌های قوی‌تری را در اختیار خواهید داشت.

 

زمان روز

نور طبیعی می تواند در طول چند ساعت از یک روز نیز  به شدت تغییر کند. مثال کلاسیک این حالت تغییر وضعیت نور در ساعت های میانی روز نسبت به  ساعت طلایی، غروب خورشید و یا  ساعتهای آبی در زمان های بعدی از طلوع خورشید است. همه نور های موجود در این ساعت های مختلف می توانند ظاهری کاملاً متفاوت در  سوژه شما به وجود آورند و اصولا هر یک از این زمان ها مود های متفاوتی را در عکس شما ایجاد می کنند. برخی از شرایط نوری حتی زودگذرتر هستند: برای درک این مفهوم میتوانید آن لحظاتی را تصور کنید که خورشید از میان ابرهای طوفانی عبور می کند.

وجود طیف گسترده ای از شرایط ممکن در حالت های نور طبیعی یا نور روز ، ارائه توصیه های خاص در مورد انتخاب  بهترین زمان از روز برای عکاسی را دشوار قدری می کند. تنها توصیه من این است که از قبل به این فکر کنید که چه چیزی را  می خواهید در یک عکس به دست آورید و هدف شما از انجام یک جلسه عکاسی چیست و سپس با توجه به اهداف خود ، بهترین زمان برای عکاسی کردن را تعیین نمایید .

زاویه تابش نور

شما ممکن است نتوانید موقعیت خورشید را تغییر دهید (حداقل، امیدوارم که نتوانید)، اما می توانید موقعیت خود و سوژه خود را نسبت به خورشید تغییر دهید.و همانطور که می دانیم در طول زمان های عکاسی ، زاویه ای که با آن روبرو می شوید تأثیر زیادی در کیفیت نور طبیعی دارد.

به عنوان مثال، اگر سوژه خود را در فاصله میان خود و حالت تابش نور خورشید قرار دهید، نور چشمگیری  را در پس زمینه سوژه ایجاد خواهید کرد. داشتن نور خورشید در پس زمینه ، در حالتی که خارج از مرکز کادر تصویر باشد و باعث ضد نور شدن سوژه نشود ، می تواند نور پرکننده خوبی را برای سوژه درون عکس به وجود بیاورد، و این در حالی است که برای کنتراست موجود در عکس همچنان سایه ها را  حفظ می کند. در همین حال، تابش نور از قسمت های  جانبی می تواند سایه های طولانی و کنتراستی بسیار واضح ایجاد کند. این می تواند راهی عالی برای آشکار ساختن بافت و شکل در عکاسی از مناظر یا معماری باشد.

 

نور مصنوعی در عکاسی چیست؟

نور مصنوعی در عکاسی می‌تواند طیف گسترده‌ای از منابع نور را پوشش دهد: فلاش روی دوربین، استروب‌های خارج از دوربین، نورهای ثابت مانند LED یا حتی منابع محیطی مانند لامپ‌ها و تابلوهای نئون فروشگاه ها را می توان به عنوان منابع نور مصنوعی به شمار آورد . به طور معمول، وقتی عکاسان از نور مصنوعی یاد می کنند، به فلاش ها یا نورهای پیوسته فکر می کنند - اساساً، نورهایی که شما کنترل آنها را در دست داریدو قادر هستید تا به مقدار زیادی کیفیت و شدت تابش آنها را تغییر دهید .

افزودن نور به صحنه یک انتخاب عمدی و آگاهانه از سوی عکاس است. و اغلب، نور مصنوعی که به درون کادر تصویر خود اضافه می‌کنید به منظور افزایش قدرت نور طبیعی است، نه جایگزینی کامل آن. برای مثال، ممکن است نیاز داشته باشید تا برای انجام یک عکاسی پرتره در فضای باز، سایه های نور طبیعی  را با کمی نور فلاش پر کنید. در صحنه‌های دیگر، وجود یک منبع نور مصنوعی ممکن است برای دیدن سوژه شما ضروری باشد، مانند عکاسی از عروس و داماد در یک سال پذیرایی کم نور یا تاریک.

برای زمان های عکاسی طیف گسترده ای از منابع نور مصنوعی وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده کنید و این منابع نور از فلاش های کوچک روی دوربین تا فلاش های بزرگ استودیویی و حتی نور های مصنوعی متوالی بزرگتر را می توانند شامل شوند . در حالی که شرایط تابش این نور ها را می‌توان به روش‌های مختلفی تغییر داد، که در بخش اصلاح به آن خواهم پرداخت، همه آنها در مقایسه با کار با منابع نور کاملا طبیعی، کنترل بسیار بیشتری بر روی مقدار و کیفیت نور در اختیار  عکاس قرار  می‌دهند.

چرا در عکاسی باید از نور مصنوعی استفاده کنیم؟

بزرگترین مزیت نور مصنوعی در عکاسی وجود امکان کنترل کردن آن برای  است. برای بسیاری از ژانرهای عکاسی، امکان تنظیم دقیق میزان، جهت و کیفیت نور بسیار مهم است. ناگفته نماند که در زمان کار کردن با نور های مصنوعی شما این فرصت را خواهید داشت تا به مقدار زیادتری خلاقیت های خود را برای کارد کردن با رنگها و کنتراست ها به معرض نمایش بگذارید .

تکرارپذیری و سازگاری نیز از مزایای اصلی کار کردن با منابع نور مصنوعی است. در مقایسه با کار با نور طبیعی ، نور مصنوعی بسیار سازگارتر است. اگر شما قصد به دست آوردن حالتی متفاوت از یک سوژه را دارید و یا اگر می خواهید حالتی خاص از نور و سایه را در یک سوژه به وجود آورید ؛ یک منبع نور مصنوعی به آسانی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد .

همچنین باید توجه داشته باشید که یک منبع نور مصنوعی هیچگونه غافلگیری را برای شما ایجاد نمی کند. همیشه این امکان وجود دارد که  برای عکسبرداری در فضای باز حاضر شوید و ناگهان آسمان تاریک یا طوفانی شود. اما اگر شما منابع  نور مصنوعی خود را آماده کرده باشید ، هیچگاه آنها شما را غافلگیر نمی کنند و اتفاق غیر منتظره ای را سر راه  شما قرار نمی دهند.

در نهایت، نور مصنوعی به شما این امکان را می دهد که از محدودیت های فنی دوربین خود در نور طبیعی فراتر بروید. حتی در طول زمان های شب نیز شما  می‌توانید با فلاش روی دوربین خود  پرتره‌هایی با کیفیت بالا بگیرید. همچنین می‌توانید سوژه‌های متحرک سریع را با فلاش خود به خوبی فریز کنید - سوژه‌هایی که هرگز نمی‌توانستید در زمان کار بانور های طبیعی آنها را ثبت کنید.

نورپردازی - فرهاد مولایی

چگونه نور مصنوعی را اصلاح کنیم

ابتدا با انواع مختلف نور های مصنوعی شروع می کنیم :

طیف گسترده ای از منابع نور مصنوعی وجود دارد که می توانند برای عکاسی کار کنند و هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند:

    به طور معمول  فلاش های کوچک مقرون به صرفه هستند و کار کردن با آنها آسان است، و این دردر حالی است  که این فلاش ها  نور زیادی را برای سوژه های کوچکتر و گروه های کوچک سوژه ها در برابر دوربین فراهم می کنند. فلاشهای کوچک  به شما اجازه می دهند سوژه هایی را که به سرعت در حال حرکت هستند به خوبی فریز کنید، اما معمولاً این فلاشها  فاقد برخی ویژگی های موجود در فلاشهای پیشرفته تر هستند.

     فلاش‌های بزرگ‌تر قدرت بیشتر و زمان بازیافت سریع‌تری را ارائه می‌کنند و می‌توانند اصلاح‌کننده‌های بزرگ‌تری مانند  سافت باکس ها و چترهای عمیق را به همراه خود مورد استفاده قرار دهند و همانگونه که میدانیم فلاش های بزرگ و پیشرفته به طور معمول گران قیمت تر نیز می باشند.

     لامپهای مبتنی بر LED  با نور پیوسته گزینه‌های خلاقانه زیادی مانند حالت‌های رنگی RGB، CCT و ژل دار دارند. نور های LED را برای زمان های فیلمبرداری نیز می توان استفاده نمود در حالیکه فلاش ها فقط برای عکاسی کردن مناسب هستند . همچنین باید توجه داشته باشیم که نورهای LED از قدرت روشنایی شبیه به فلاشها برخوردار نیستند و به همین دلیل در برخی از صحنه های عکاسی ممکن است قابل استفاده نباشند.

انتخاب نور مصنوعی شما هر چه باشد، مهم است که بدانید نوع نور بر تصمیمات شما در مسیر انجام  یک پروژه عکاسی به میزان زیادی  تاثیر می گذارد. برای مثال، اگر به دنبال ظاهری نرم‌تر در سوژه خود هستید، بهتر است نور روشن‌تری را انتخاب کنید که با سافت‌باکس بزرگ تبدیل شده است و جزئیات بهتری را در سایه ها و هایلایت ها به نمایش می گذارد . یا اگر می‌خواهید از یک منبع نور برای فیلمبرداری به همراه دوربین خود استفاده کنید ، بهتر است یک منبع نور متوالی با شدت مناسب در حالت های فیلمبرداری را به همراه خود داشته باشید .

اصلاح کننده ها ( مادیفایر ها )

هنگام انتخاب کیت نورپردازی خود، بودجه ای برای خرید تعدادی اصلاح کننده یا مادیفایر نورپردازی  در نظر بگیرید. هر منبع نور مصنوعی زمانی مفیدتر می شود که طیف وسیعی از اصلاح کننده ها را بتوانید به همراه آن انتخاب کنید. افزودن سافت باکس ها و استریپ باکس ها می تواند به شما کمک کند اندازه ظاهری منبع نور مصنوعی خود را افزایش دهید، در حالی که اضافه کردن یک snoot می تواند به شما کمک کند تا منبع نور خود را به یک حالت نوری کوچکتر تبدیل کنید . ژل ها به شما این امکان را می دهند که نور سفید را به رنگین کمانی از رنگ ها تبدیل کنید یا بتوانید فلاش خود را با سایر منابع نور موجود در کادر، مانند غروب خورشید، مطابقت دهید.

طیف گسترده‌ای از اصلاح‌کننده‌های نوری وجود دارند، و زمانی که با یک کیت نور مصنوعی شروع به کار می‌کنید، ممکن است انتخاب های زیادی را در دسترس داشته باشید که در ابتدای کار برای شما ممکن است  کمی گیج کننده به نظر برسند . به شما پیشنهاد می کنم قبل از اینکه در میان انواع نور ها و منابع نور و مادیفایر ها خود را گرفتار کنید ، یک دوره عکاسی و نورپردازی را بگذرانید و بعد از آشنایی با روش های نورپردازی در آتلیه و فضای باز ، به تدریج کار کردن با آنها را آغاز کنید .

برای انجام یک نورپردازی خوب و هنری ، شما باید بدانید که از هر منبع نور و هر مادیفایر در چه زمانی باید استفاده کنید. در یک کلاس نورپردازی آتلیه شما به خوبی با این نکته آشنا می شوید که هر یک از سافت باکس ها ، مادیفایر ها و یا بیوتی دیش ها برای چه حالتی دارای کاربرد هستند .

 

نتیجه گیری

به عنوان یک عکاس من فکر می کنم که درک نور مهمترین چیز است. حتی اگر شما فقط یک عکاس منظره باشید که هرگز به نور مصنوعی نیاز نخواهید داشت، بسیاری از مفاهیم کار کردن با نورهای طبیعی و مصنوعی هنور برای شما اهمیت خواهند داشت.

در مورد نور مصنوعی، اگر نحوه استفاده از فلاش خود را به تعویق انداخته اید، تلاش کنید تا به سرعت در یک کلاس عکاسی و نورپردازی ثبت نام کنید زیرا  انعطاف‌پذیری و خلاقیتی که از کار کردن با  نور مصنوعی به دست می‌آورید تقریباً برای هر نوع عکاسی بسیار ارزشمند است.

امیدوارم این مقاله به شما حس خوبی از نور طبیعی، نور مصنوعی و برخی از ویژگی های منحصر به فرد آنها بدهد. هنگامی که این نوع نورها و نحوه اصلاح آنها را درک کردید، می توانید هر سبکی از تصویر را که تصور می کنید برای آثار هنری خود ایجاد کنید.

 

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی و نورپردازی

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش