​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

20 نکته بسیار مهم برای هنرجویان عکاسی

 

من یک عادت دارم که هر زمان به یک نکته مفید عکاسی در برخورد می کنم، همیشه آن را برای بعد یادداشت می کنم تا در ذهنم باقی بماند و بتوانم از آن در زمان های بعدی استفاده کنم. بسیاری از این نکات به آسانی فراموش می شوند ، اما برخی از آنها آنقدر مفید و گرانقیمت  هستند که سعی می کنم آنها را تا حد امکان به تعداد بیشتری از هنرجویان و عکاسان محترم انتقال دهم . این مقاله شامل 20 مورد از بهترین نکاتی است که به عکاسان جوان و علاقمندان به فراگیری هنر عکاسی می توان انتقال داد. این  موارد نکاتی در عکاسی هستند که به راحتی قابل درک بوده و همه چیز را از تکنیک کار با دوربین مبتدی گرفته تا خلاقیت و ترکیب بندی یک عکس را پوشش می دهند. اگر در حال یادگیری عکاسی هستید، این موارد به خصوص در طول مسیر برای شما مفید خواهد بود.

آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

ترکیب بندی عکس را یاد بگیرید.

برای گرفتن عکس های جذاب، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید ، یاد گرفتن روشهای صحیح ترکیب بندی در زمان عکاسی می باشد . شما باید بتوانید مخاطب را به سمت عکس های خود جذب کنید و تکنیک های ترکیب بندی روشهایی هستند که به شما امکان می دهند تا جذابیت های بسیار زیادی را در عکسهای خود به وجود آورید.

به طور کلی ایجاد حس تعادل در یک عکس ، قرار دادن سوژه در ناحیه ای که به سرعت از سوی مخاطب تشخیص داده شود ، ایجاد اهمیت بیشتر در سوژه نسبت به سایر عوامل موجود در عکس و همچنین درگیر کردن مخاطب با سوژه موجود در عکس ، از جمله مواردی هستند با انجام یک ترکیب بندی خوب قابل دستیابی می باشند.

 

از همین دوربینی که در دست دارید ، بهترین استفاده را ببرید.

در تمامی کلاسهای عکاسی ما هرگز از هنرجویان نمی خواهیم که فلان دوربین یا تجهیزات را خریداری کنند . همین دوربین و لنزی که در دست شما هست ، بهترین است و شما می توانید بهترین عکسها را با آن به دست آورید.

امروزه دوربین ها، لنزها و سایر لوازم جانبی بی شماری در بازار محصولات عکاسی وجود دارند. ما زمان زیادی را صرف بررسی آنها می کنیم، و این درست است که برخی از آنها بهتر از دیگران هستند (یا برای یک شغل خاص مناسب تر هستند). اما باید به یک نکته توجه داشته باشید که با توجه به فناوری های موجود ، تقریبا تمامی دوربین های امروزی خوب و قابل قبول هستند و فقط در برخی از جزئیات ریز و تخصصی با هم فرق دارند.

بنابراین، از دوربینی که از قبل دارید استفاده کنید و به عقب نگاه نکنید. تقریباً از هر نظر، دوربین‌های DSLR سطح پایه امروزی بهتر از بهترین دوربین‌های SLR فیلمی قدیمی هستند. اما با وجودی که دوربین های فیلمی قدیمی و از رده خارج به نظر می سند اما  بسیاری از آن عکاسان قدیمی با همان دوربین های از رده خارج موفق شدند تا عکس های زیبا و نمادینی را ثبت کنند که هنوز هم عالی به نظر می رسند.

مهارت های خلاقانه و دانش شما در مورد تنظیمات دوربین بسیار مهم تر از خود دوربین است. تلاش خود را روی آن ها متمرکز کنید، نه روی جمع آوری تجهیزات گرانقیمت دوربین.

آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

یاد بگیرید که کدام تنظیمات برای عکاسی مهم است

در دوربین های عکاسی تعداد زیادی از منو ها و تنظیمات گیج کننده وجود دارند ، و برای آشنایی با  آن‌ها، مخصوصاً به عنوان یک فرد مبتدی، کمی تمرین لازم است. حتی عکاسان با سابقه و حرفه ای هم همیشه همه چیز را عالی انجام نمی دهند. اما ارزش این را دارد که یاد بگیرید چگونه دوربین خود را به درستی تنظیم کنید و کدام تنظیمات دوربین بیشترین اهمیت را برای شما دارند. بنابراین با یادگیری صحیح تنظیمات دوربین برای سبک عکاسی خود ، بهترین شانس را برای گرفتن عکس های مورد نظر خود به دست می آورید.

ابتدا سعی کنید با مودهای مختلف دوربین به غیر از مود خودکار ، تمرین کنید. اگر دوربین شما تمام تصمیمات را به جای شما بگیرد، چیزی یاد نخواهید گرفت. ممکن است در ابتدا گیج کننده باشد، اما امیدواریم مقالات ما در مورد دیافراگم، سرعت شاتر و ISO  نقطه شروع خوبی به شما بدهد. اینها سه تنظیمات مهم در تمام عکاسی هستند.

جدا از دیافراگم، سرعت شاتر و ISO، با کمی تمرین حالت های مختلف فوکوس خودکاررا  یاد بگیرید که چگونه به درستی فوکوس کنید و جزئیات مناسبی را از سوژه خود به دست آورید. احتمالاً فوکوس خودکار تک سروو (همچنین به عنوان فوکوس خودکار تک شات) برای سوژه های ثابت و فوکوس خودکار مداوم سروو (همچنین به عنوان AI Servo شناخته می شود) را برای سوژه های متحرک ترجیح می دهید.

در نهایت، اگر می‌خواهید عکس‌های خود را ویرایش کنید یا فکر می‌کنید در آینده امکان ویرایش آن‌ها وجود دارد، با فرمت RAW عکس بگیرید. فایل های JPEG  در کامپیوتر یا دستگاههای نمایش تصویر ممکن است خوب به نظر برسند اما شما اگر قصد ویرایش تصاویر خود را دارید ، روش کار کردن و ادیت کردن فایل های خام RAW را یاد بگیرید.

آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

به هایلایت ها و نواحی پرنور تصویر توجه کنید.

هنگامی که تنظیمات دوربین خود را انتخاب می کنید، بسیار مهم است که از نوردهی بیش از حد به هایلایت ها ( نواحی به شدت پر نور )  در یک عکس جلوگیری کنید. دلیل؟ بازیابی جزئیات از نواحی به شدت پرنور شده در  یک عکس غیرممکن است. من شخصاً ترجیح می‌دهم در عکس‌هایم آسمان بافت و رنگ خوبی داشته باشد، نه اینکه فقط یک لکه بزرگ و بدون خاصیت باشد، و شرط می‌بندم شما هم تمایل دارید تا جزئیات مختلف رنگها و بافت های یک صحنه را در درون عکس خود به دست آورید.

وقتی در حال عکس گرفتن هستید، صفحه نمایش دوربین خود را به دقت بررسی کنید تا ببینید آیا نوردهی بیش از حد در درون تصویر شما وجود دارد یا خیر. اگر وجود دارد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ISO خود را به مقدار پایه آن (معمولا ISO 100) کاهش دهید. اگر باز هم در کنترل حالتهای نور دچار اشکال هستید ، از سرعت شاتر بالاتر استفاده کنید. که به موضوع رسیدگی خواهد کرد. همچنین کار کردنبا تنظیمات دیافراگم را به خوبی یاد بگیرید و بدانید که در هر یک از سبک های عکاسی ، کدامیک از تنظیمات دیافراگم برای شما مفید خواهد بود.

آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

به نور توجه کنید

احتمالاً مهمترین بخش عکاسی نور است. همیشه دقت داشته باشید که اگر نور یک عکس خوب باشد احتمالا 95 درصد راه برای به دست آوردن یک عکس خوب را طی کرده اید . اما چه چیزی به عنوان نور خوب به حساب می آید؟

در بسیاری از موقعیت های عکاسی هدف ما ان است که یک تعادل نوری خوب میان سوژه و پس زمینه آن وجود داشته باشد . همچنین ما باید بتوانیم جزئیات سوژه در نواحی هایلایت و سایه را به خوبی نمایش دهیم . کنترل کردن نور و به دست آوردن جزئیات از سوژه و صحنه یکی از اولین وظایف عکاس است و شما باید در انجام آن به مهارت بسیار زیادی دست پیدا کنید.

در طول کلاسهای عکاسی روش های مختلف کنترل کردن نور را یاد میگرید . انواع نور ها را به شما معرفی می کنیم و شما یاد میگرید که در هر صحنه و در رابطه با هر سوژه از چه نوع نور و پردازش نور باید استفاده کنید .

در کنار نور ، توجه به سایه ها نیز دارای اهمیت فوق العاده زیادی است . به دست آوردن جزئیات در نواحی سایه ، روش های برطرف کردن سایه های مزاحم و همچنین پرهیز از تداخل نور و سایه در ایجاد یک ترکیب بندی مناسب ، از جمله مواردی است که عکاسان عزیز از همان ابتدا باید به آنها توجه داشته باشند .

 

عجله نکنید و تمرکز داشته باشید.

اگر مراقب نباشید، در عکاسی به آسانی دچار اشتباه  خواهید شد. بهترین راه حل این موضوع این است که هر زمان که ممکن است سرعت خود را کم کنید و وقت بیشتری را برای سوژه خود صرف کنید. به خصوص زمانی که برای اولین بار شروع به یادگیری عکاسی می کنید این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی است.

شما باید به این نکته توجه کنید که هر سوژه و هر موقعیت عکاسی دارای تنظیمات مخصوص به خود است و برای هر عکس شما باید تنظیمات دوربین خود را بررسی کنید.

کار کردن با منو تنظیمات سریع دوربین را یاد بگیرید . فرقی نمی کند که چه نوع دوربینی را در دست دارید . تقر یبا تمامی برندهای دوربین دارای یک منوی تنظیمات سریع هستند که تمامی موارد مورد نیاز برای یک جلسه عکاسی در درون آن قرار داده شده اند. تنظیمات نوردهی ، جبران نوردهی ، تنظیمات رنگ ، تنظیمات فوکوس ، مودهای نورسنجی ، تنظیمات کیفیت عکس و... از جمله مهمترین مواردی هستند که شما باید آنها را یادگرفته وبه تنهایی انجام دهید.

آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

تحرک داشته باشید و جا به جا شوید.

اگر حرفه عکاسی را انتخاب کرده اید و قصد پیشرفت در آن را دارید باید بدانید که عکاسی یک هنر و حرفه پر زحمت است و در طول زمان های عکاسی به مقدار زیادی از فعالیت های بدنی نیاز خواهید داشت .

تنبل نباشید . شما باید از قدرت و چالاکی زیادی در زمان عکاسی برخوردار باشید .  برای به دست آوردن بهترین اندازه نما و یا بهترین زاویه دید ، گاهی لازم است تا تمام اطراف و زوایای سوژه را بررسی کنید.

برای عکاسی کردن لباسی را بپوشید که به شما اجازه تحرک لازم را بدهد . شما کارهای زیادی را برای انجام دادن با دست های خود خواهید داشت و بنابراین به گونه ای لباس بپوشید که به دست های شما اجازه حرکت زیادی را بدهد .

آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

بدانید چه زمانی از سه پایه استفاده کنید

سه پایه ها یکی از بزرگترین اختراعات در دنیای عکاسی هستند. با کمک یک سه پایه خوب و مطمئن شما می توانید بسیاری از مشکلات موجود در زمان عکاسی را برطرف کنید. اگر چه در بسیاری از موقیت ها شما می توانید با دوربین روی دست خود به راحتی عکاسی کنید اما در بسیاری از دیگر شرایط و برای انجام برخی از تکنیک های عکاسی ، وجود یک سه پایه خوب و مطمئن بسیار ضروری می باشد.

بنابراین، چه زمانی باید از سه پایه استفاده کرد؟ اگر سوژه شما ثابت است، تقریباً همیشه. این بدان معناست که عکاسان منظره، عکاسان معماری و عکاسان طبیعت بی جان به مقدار زیادی به استفاده از سه پایه نیاز دارند.عکاسی رویداد و همینطور عکاسی از صحنه های اکشن و پر تحرک کمی متفاوت هستند زیرا در این موقعیت ها سه پایه سرعت شما را از بین برده و مانع از حرکت کردن شما می شود . همین امر در مورد عکاسی سفر نیز صادق است. در زمان های سفر ، سه پایه ممکن است وزن زیادی را در تجهیزات همراه شما ایجاد نموده و مانع از جا به جایی سریغ شما می شود.

بنابراین با توجه به سبک عکاسی خود ، شما باید بدانید که آیا به استفاده از سه پایه نیاز دارید یا خیر . همچنین در رابطه با خرید یک سه پایه خوب و مطمئن نکات بسیار زیادی برای توجه کردن وجود دارند که شما باید از آنها اطلاع داشته باشید و از این روی ، سه پایه یکی از مهمترین تجهیزات جانبی عکاسی شما است که لازم است تا اطلاعات زیادی در رابطه با آن داشته باشید .

آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

بدانید چه زمانی از فلش استفاده کنید

فلاش ها فقط برای استفاده در محیط های تاریک در نظر گرفته نشده اند و مواقع بسیاری در عکاسی وجود دارند که حتی با وجود یک منبع نور قوی ، شما همچنان به استفاده از فلاش به همراه دوربین خود نیز نیاز خواهید داشت.

اگر در یک فضای بسته عکاسی می کنید ، قطعا به استفاده از نور فلاش به همراه دوربین خود نیاز خواهید داشت . شما باید بتوانید نور فلاش داخلی یا خارجی را در طول زمان عکاسی کنترل کنید و تردید نداشته باشید که این یک مهارت بسیار مهم برای شما خواهد بود.

همچنان باید به مسائل نورپردازی آگاهی داشته باشید و باید از انواع شکل دهنده های نور در تناسب با نوع سوژه و محیط عکاسی خود استفاده کنید . بنابراین یادگرفتن روش کار با فلاش در محیط های داخلی یک ضرورت بسیار مهم برای شما است .

اما فلاش ها در فضای باز نیز مفید هستند، حتی در وسط روز. اگر تا به حال نام «فلاش پر کننده» را شنیده اید، این نشان می دهد که شما به خوبی در حال یادگیری مباحث مرتبط با نورپردازی در عکاسی هستید . به خصوص در عکاسی پرتره و مدلینگ ، استفاده از فلاش پرکننده در فضای باز ، نقش بسیار مهمی را در جذابتر کردن عکسهای شما بازی می کند .

شاید احمقانه به نظر برسد ، اما من دوست دارم به مردم بگویم که فلاش داخلی دوربین آنها در یک روز روشن و آفتابی مفیدتر است تا در تاریکی.

آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

لنز دوربین خود را تمیز کنید

در اختیار داشتن یک لنز سالم و تمیز به مقدار زیادی به شما کمک می کند تا عکسهایی کاملا شارپ و با وضوح بالا را به دست بیاورید . اصولا لنز دوربین یکی از تجهیزاتی است که نگهداری از آن به دقت و مراقبت بسیار زیادی نیاز دارد . شما باید یاد بگیرید که چگونه از لنز خود مراقبت نمایید.

البته وجود کمی گرد و غبار روی لنز ضرری ندارد و این حالت حتی در یک تصویر نیز قابل مشاهده نخواهد بود. ذرات کوچک گرد و غبار در داخل هر لنز وجود دارد که تمیز کردن آنها بدون جدا کردن لنز غیرممکن است - و هیچ تاثیری روی عکس ندارند.

اما اگر ذرات بزرگ گرد و غبار در درون لنز شما وجود دارند و یا در صورت وجود هرگونه خط و خش روی عدسی اصلی لنز ، شما باید به یک مرکز ارایه خدمات مراجعه نمایید.

آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

از فیلتر ارزان قیمت استفاده نکنید

فیلتر های نامرغوب ارزان قیمت یکی از اصلی ترین عوامل از بین رفتن کیفیت و جزئیات عکسهای شما می باشند.

شخصاً، زمانی که به تازگی عکاسی را شروع کردم، پدربزرگم یک فیلتر قدیمی و شفاف از دوربین فیلمش به من داد که کاملاً با لنز من مطابقت داشت. من آنقدر متعجب شدم که آن را همیشه روی لنزم نگه داشتم و نگران نبودم که آیا این فیلتر شیشه ای مطابق با استانداردهای امروزی است یا نه. البته بعدها معلوم شد که اینطور نبوده ودر تمامی عکسهایی که من آن زمان گرفته بودم گوشه‌های همه عکس‌ها تار بوده است.

شما اشتباه من را تکرار نکنید.  بله، این یک فیلتر قدیمی بود، اما فیلترهای ارزان امروز دقیقاً همین کار را انجام می دهند. من شخصاً دیگر هرگز از فیلتر شفاف و محافظ روی لنز خود استفاده نمی کنم، مگر در محیط هایی که به یک فیلتر محافظ لنز به صورت واقعی نیاز دارم.

 

آموزش پایه ادیت و ویرایش عکس

از ابتدا به انتها فکر کنید. امروزه بیشتر مشتریان و مخاطبان از تحویل گرفتن عکسها به صورت خام و ادیت نشده طفره می روند و بنابراین شما باید با اصول پایه ویرایش عکس آشنایی داشته باشید. شرایط ایده آل آن است که در طول دوره آموزش عکاسی خود ، یادگیری روشهای ادیت عکس را نیز یاد بگیرید.

نرم افزار های بسیار زیادی برای ویرایش عکسها وجود دارند اما به صورت استاندارد ، نرم افزار های فتوشاپ و لایت روم ، از جمله اصلی ترین نرم افزار هایی هستند که برای ویرایش عکس مورد استفاده قرار میگیرند. در طول دوره آموزش عکاسی خود ، روش ویرایش عکس با این نرم افزار ها را نیز یاد بگیرید . اصولا یک عکاس خوب ، فردی است که بتواند عکسهای  خودش را ویرایش کند.

ویرایش عکس در نرم افزار به ارتقا سبک هنری شما کمک بسیار زیادی میکند و بعد از مدتی علاوه بر مشخص شدن سبک عکاسی تان ، یک سبک خاص در ویرایش عکسهایتان را نیز به وجود خواهید آورد .

کلاس آموزش عکاسی

از عکس های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

تقریباً هر عکاسی که من می شناسم حداقل یک بار در زندگی خود تعدادی عکس مهم را از دست داده است. اجازه نده که این اتفاق برای شما بیفتد.

برای شروع، شما باید از تک تک عکس های خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. عکس‌های شما هرگز نباید تنها در یک هارد دیسک ذخیره شوند، زیرا در نهایت هارد دیسک شما ممکن است خراب می‌شود. این مسئله برای بسیاری از عکاسان حرفه ای اتفاق افتاده است و شما نیز باید انتظار داشته باشید تا روزی برای شما نیز اتفاق بیفتد.

در حالت ایده آل، شما باید حداقل سه کپی از تمام عکس های خود داشته باشید و شما می توانید عکسهای خود را در محیط ها و فضاهای متفاوتی نگهداری نمایید .  این نکته بسیار مهم است که  حداقل یکی از نسخه های پشتیبان باید خارج از محل کار دایمی شما ذخیره شود. این به عنوان قانون 3-2-1 شناخته می شود. این بهترین راه برای جلوگیری از گم شدن هر یک از عکس های شما خواهد بود.

شخصاً عکس‌های من مهم‌ترین دارایی من هستند و من نمی‌خواهم آنها را از دست بدهم. هارد دیسک من به صورت آنلاین به صورت بلادرنگ پشتیبان گیری می شود و من چندین هارد اکسترنال با نسخه پشتیبان کامل نیز دارم. شاید اینکار وسواس و زیاده روی به نظر برسد اما من ترجیح می دهم هیچ عکسی را از دست ندهم .

سازماندهی کنید

فرقی نمی کند که شما در زندگی شخصی خود مرتب یا نا منظم هستید ، اما این نکته بسیار مهم است که عکس های شما به راحتی پیدا شوند. این فقط در مورد سرعت بخشیدن به گردش کار شما نیست. اگر به یاد نمی آورید که هارد دیسک خود را چگونه سازماندهی کرده اید، ممکن است در نهایت پوشه ای را که حاوی تصاویر مهم است بدون اینکه متوجه شوید حذف کنید.

روش های مختلف دسته بندی و آرشیو کردن فایل ها و تصاویر را یاد بگیرید . شما به عنوان یک عکاس نیاز دارید تا اصول پایه کار با کامپیوتر را بدانید و از آنها استفاده کنید. آرشیو سازی ، تهیه نسخه پشتیبان ، سازمان دهی کردن و مرتب کردن فایل ها بر اساس نام مشتری ، تاریخ یا حتی موقعیت مکانی ، از جمله اصلی ترین وظایف شما به شمار می آیند.

اما این تنها یکی از بسیاری از روش های ممکن است. برخی از عکاسان ترجیح می دهند عکس های خود را بر اساس سال سازماندهی کنند، سپس هر سال را بر اساس رویدادهای خاص به جای ماه ها تقسیم کنند. روش دقیق مهم نیست؛ از چیزی که با آن راحت هستید استفاده کنید اما مطمئن شوید که عادت های خوب را زود شروع کرده اید، وگرنه در نهایت با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

هر چیز جدیدی را امتحان کن

شما نیاز به تمرین دارید و هر اندازه تمرین های شما متنوع تر باشند ، شما عکاس بهتری خواهید بود.  گرفتار شدن در یک روال و گرفتن عکس های مشابه در طول زمانهای مختلف یک کار بسیار آسان است ، و هیچ ایرادی در آن وجود ندارد، اما همچنین مهم است که هر از گاهی چیز جدیدی را امتحان کنید.

از عکاسی ماکرو گرفته تا چند تکنیک نورپردازی جدید از سوژه های متفاوت را آزمایش کنید. به یک سبک متفاوت در ویرایش عکسهای خود بپردازید و خلاصه سعی کنید خودجوش باشید و به مکانی بروید که قبلاً از آن عکس نگرفته اید. راه های زیادی برای امتحان کردن چیزهای جدید در عکاسی وجود دارد و اگر این کار را انجام دهید پشیمان نخواهید شد.

معمولاً چیزی را کشف می کنید - یا یک تکنیک جدید یا یک ترجیح شخصی - که می توانید برای نتایج خوب به عکاسی معمولی خود بازگردانید.

با سایر عکاسان آشنا شوید

ملاقات با عکاسان دیگر یکی از بهترین راه های ممکن برای ادامه یادگیری و بهبود است، چه برای الهام گرفتن و چه برای مشاوره.

تعجب خواهید کرد که چقدر مردم از به اشتراک گذاشتن نکات و تکنیک های خود با سایر عکاسان لذت می برند. به ندرت با رازداری یا حس تحقیر  در این جلسات دوستانه مواجه خواهید شد. حتی آنسل آدامز بزرگ چندین کتاب نوشت که تکنیک های عکاسی خود را در آن توضیح می داد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که یادگیری به صورت خودراهنما در عکاسی را ترجیح می دهند، این هنوز هم صدق می کند. در تالارهای گفتگوی آنلاین سؤال بپرسید، به عکاسانی که کار آنها را تحسین می کنید ایمیل بزنید و در غیر این صورت منابعی را که ارزشمند می دانید ذخیره کنید. مهم نیست، یادگیری را متوقف نکنید. همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد.

نقاط ضعف خود را برطرف کنید

اگر فکر می کنید که تنظیم کردن دوربین و استفاده از منو ها و تنظیمات مختلف باعث اتلاف وقت شما می شود و در عوض مود اتوماتیک دوربین گزینه بهتری است ، اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب شده اید .

اگر سعی می‌کنید عکاسی پرتره را یاد بگیرید، اما دریافت نور از فلاش برای خوب به نظر رسیدن مشکل دارید، گرفتن همه عکس‌های داخل خانه در کنار پنجره برای داشتن نور خوب می‌تواند وسوسه انگیز باشد. این نیز یک اشتباه بزرگ است!

اگر می‌خواهید پس‌پردازش را یاد بگیرید، اما نرم‌افزار شما گیج‌کننده است، می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که تمام عکس‌هایتان را به صورت JPEG بگیرید تا چیز خوبی از دوربین به دست آورید . اما – درست حدس زدید - این یک اشتباه بزرگ دیگر است!

روی نقاط ضعف خود کار نکنید درستشون کن. بهترین راه برای بهبود عکس‌هایتان این است که آنچه را که هنوز متوجه نشده‌اید تجزیه و تحلیل کنید، سپس زمان لازم را برای یادگیری آن صرف کنید. این بیشتر از همه برای عکاسان مبتدی صدق می کند، که طبیعتاً بیشترین چیزها را برای یادگیری دارند، اما حتی کارشناسان نیز بهتر است از این توصیه پیروی کنند.

به عکس های قدیمی خود نگاه کنید

من متوجه شده ام که بسیاری از عکاسان تمایل دارند عکس بگیرند، بهترین ها را از یک عکس برداری انتخاب کنند، سپس به ندرت یا هرگز به به عکسهایی که قبلا گرفته اند باز نمی گردند. اما دلایل زیادی وجود دارد که چرا عکس های قدیمی و استفاده نشده شما با ارزش ترین عکس های نمونه کار شما هستند.

عکسهایی که در زمان های قبل گرفته اید مجموعه ای از نقاط ضعف شما را یاد آوری می کنند و با نگاه کردن به آنها متوجه می شوید که چه اشتباهاتی را داشته اید . در کلاسهای عکاسی به هنرجویان خود می گویم که هرگ هیچ عکسی را پاک نکنید زیرا همه این عکسها حاوی نکات آموزنده بسیار زیادی هستند.

علاوه بر این، ممکن است یک عکس قدیمی بیابید که واقعاً می تواند یک شاهکار باشد و شما از آن غافل بوده اید - اما بار اول متوجه آن نشدید.

خوش بگذرانید.

عکاسی قرار است برای شما سرگرم کننده و نشاط بخش باشد. حتی عکاسان حرفه ای نیز تقریبا بدون استثنا این حرفه را انتخاب کردند، زیرا از عکاسی لذت می برند. اجازه ندهید آن جرقه خاموش شود.

عکاسی یک هنر است و یکی از خاصیت های این هنر آن است که حس شادابی بسیار زیادی را در فرد به وجود می آورد .در طول جلسه عکاسی خود از همه چیز لذت ببرید و در عین حال با تمرکز بالا سعی کنید جلوه ای زیبا را گه پیش از این وجود نداشته است را به وجود آورید .

زیاد عکس بگیرید و آزمایش کنید!

تمرین، تمرین، تمرین. این نکته ای است که شما را در هر مهارتی، نه فقط در عکاسی، جلوتر می برد.

دوربین های عکاسی وسایلی پیچیده هستند. نرم افزار پس پردازش نیز همینطور است و (شاید به خصوص) جنبه خلاقانه عکاسی نیز همینطور به نظر برسد .هرچه بیشتر آزمایش کنید و عکس های بیشتری بگیرید، عکس های شما بهتر خواهد بود. این فقط در مورد کیفیت نیست، بلکه در مورد کمیت نیز هست. متوجه خواهید شد که سفرها و عکاسی های بعدی تقریباً همیشه برندگان بیشتری نسبت به تلاش های اولیه شما دارند.

این بدان معنا نیست که عکس های اولیه شما همیشه بد خواهند بود. جمله معروف هنری کارتیه برسون، «10000 عکس اول شما بدترین عکس شما هستند»، کمی بیش از حد دراماتیک است. اما باید اعتراف کنم که حقیقتی در آن وجود دارد. زمانی که شروع به کار می کنید می توانید عکس های عالی بگیرید، اما این نیاز به کمی شانس دارد و با گرفتن عکس های بیشتر بهتر می شوید.

به طور خلاصه ، هر چه بیشتر تمرین کنید ، تجربه و تخصص بیشتری را به دست خواهید آورد و شما را به فردی تبدیل می نماید که نسبت به نخستین روزهای شروع عکاس پیشرفت قابل ملاحظه ای نموده است .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی در سبکهای پرتره و مدلینگ تبلیغاتی

 

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش