​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

نقد و بررسی کامل دوربین جدید سونی Sony a7R V

 

اگر شما هم مثل من شیفته دوربین های فول فریم میرورلس کمپانی سونی هستید ، بنابراین از شما دعوت می کنم با جدید ترین دوربین افسانه ای ساخت این کمپانی آشنا شوید .

دوربین سونی Sony a7R V را باید پنجمین نسل از دوربینهای فول فریم رزولوشن بالا در کمپانی سونی به شمار آوریم.

 

در ابتدا نگاهی داشته باشیم به برخی از اصلی ترین ویژگی  های دوربین سونی Sony a7R V

  • سنسور 60MP BSI CMOS
  • بهبودهای قابل توجه در سیستم اتوفوکوس و تشخیص سوژه
  • استابیلایزر ( لرزشگیر ) داخل بدنه با قدرت تثبیت 8.0EV
  • سرعت عکاسی تا 10fps همراه بافلاش
  • قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 8K/24p و 4K/60p ( هر دو با ضریب کراپ 1.24x )
  • فیلمبرداری 4K با تمام عرض سنسور  تا 30p
  • دارای گزینه فیلمبرداری 10-bit 4:2:2 به همراه S-Log3, S-Cinetone و HLG
  • صفحه نمایشگر بازشونده و چرخان
  • دارای قابلیت برای براکت گذاری سیستم اتوفوکوس
  • دارای مود رزولوشن بالا Multi-shot به همراه قابلیت جبران حرکت
  • دارای گزینه های حذف گرد و غبار سنسور با استفاده از Sensor shift و بسته شدن شاتر در زمان خاموش شدن دوربین
  • قابلیت وای فای 2x2 MIMO
  • خروجی ویدیو UVC/UAC USB-standard برای استفاده به عنوان وبکم

 

دوربین سونی Sony a7R V از پاییز سال جاری با قیمت 3899 دلار ( Body ) در بازار های جهانی در دسترس است که به نظر می رسد قیمت گذاری انجام شده برای آن هزینه ای به میزان 400 دلار گران تر از مدل قدیمی تر Mark IV می باشد.

 

اما پیش از بررسی همه جانبه این دوربین جدید سونی ، به بررسی این موضوع بپردازیم که چه فناوری های جدیدی در درون آن به کار رفته اند :

ما به خوبی می دانیم که در درون بدنه دوربین جدید سونی Sony a7 R V از همان سنسور فول فریم 60MP BSI CMOS مشابه با مدل قدیمی تر استفاده شده است اما بنا بر اعلام کارشناسان کمپانی سونی ، پردازشگر کاملا جدید به کار رفته به همراه این سنسور دوربین را قادر می سازد تا طیف گسترده  ای از قابلیت ها برای آن به وجود آورده شوند که مدل های قدیمی تر دوربین سونی فاقد آنها می باشند.

پردازشگر Bionz XR

تعداد بسیار زیادی از قابلیت های موجود در درون دوربین جدید سونی a7R V به واسطه این پردازشگر کاملا جدید ایجاد شده اند . تعداد زیادی از قابلیت های جدید این دوربین را در سیستم منو و تنظیمات داخلی آن می توان مشاهده نمود اما یکی از مهمترین قابلیت های این دوربین ، عملکرد سیستم اتوفوکوس آن بر اساس یادگیری با هوش مصنوعی است. همچنین سیستم هوش مصنوعی به بخشهای نوردهی و سیستم وایت بالانس این دوربین نیز کمک بسیار زیادی نموده است .

 

بهبود سیستم اتوفوکوس

پردازشگر کاملا جدید به کار رفته در درون بدنه دوربین سونی a7R V  قابلیت های تشیص سوژه در سیستم اتوفوکوس این دوربین را به یک سطح کاملا جدید ارتقا داده است . با استفاده از فناوری جدید ، این دوربین اکنون قادر به تشخیص دادن و تعیین اولویت برای سوژه های انسان می باشد. این دوربین به خوبی قادر به تشخیص و تفکیک چهره و چشم سوژه در زمان عکاسی است و علاوه بر این قادر است تا این فناوری را برای طیف گسترده ای از سوژه های غیر انسان نیز مورد استفاده قرار دهد.

یکی از ویژگی های جالب توجه در سیستم اتوفوکوس این دوربین آن است که دوربین جدید سونی a7R V قادر به تشخیص اجزای بدن انسان نیز هست به  گونه ای که با تغییر ژست و حالت بدن سوژه دوربین به سرعت قادر به هماهنگ سازی سیستم اتوفوکوس برای تعقیب حرکت بدن است . این دوربین قادر است محل چشم سوژه را تشخیص دهد ، حتی اگر چشم سوژه برای آن قابل مشاهده نباشد یا پنهان شده باشد .

بنا بر اعلام کمپانی سونی ، این دوربین می تواند انواع سوژه های انسان ، حیوان ، پرنده ، حشره ، اتومبیل ، قطار و یا حتی هواپیما را به آسانی تشخیص دهد. نکته جالب اینجاست که دوربین جدید سونی Sony a7R v دارای مود های مجزا برای عکاسی از حیوانات و پرندگان است و یا حتی می تواند یک گزینه ترکیبی برای عکاسی به صورت Animal/Bird را نیز در اختیار کاربر خود قرار دهد . اگر شما مالک یکی از این دوربین ها هستید ، می توانید از طریق تنظیمات موجود در منو اصلی و یا با شخصی سازی منو Fn این قابلیت را به آسانی در کنترل خود قرار دهید.

اما در هر صورت باید به این نکته توجه داشته باشیم که در هر یک از مود ها و حالت های تشخیص سوژه این دوربین مجموعه ای از پارامتر ها وجود دارند که شخص می تواند آنها را تغییر دهد . به عنوان مثال شما می توانید فاصله ای را که دوربین باید به دنبال تشخیص سوژه باشد را تعیین کنید. حتی شما می توانید تمایل خود برای فوکوس مجدد روی سوژه های دیگر را نیز به دوربین تان اطلاع دهید . اگر این میزان از امکانات برای شما کافی نیست ، باید به شما اطلاع دهم که دوربین سونی Sony a7R V به شما اجازه میدهد تا میزان حساسیت یا قدرت تحمل سیستم اتوفوکوس آنرا نیز تعیین نمایید.

اما نکته بسیار مهم که عکاسان پرتره ممکن است به آن علاقه پیدا کنند اینجاست که شما می توانید به این دوربین بگویید برای شما چشم / سر / بدن ( Eye/Head/Body ) سوژه را در فوکوس قرار دهد ، یا فقط چشم/سر ( Eye/Head )  را فوکوس بدهد یا حتی می توانید از آن بخواهید تا تنها چشمان انسان / حیوان / پرنده را واضح نمایی کند .

اگر شما در سبک های مختلفی عکاسی میکنید ، مسلما تمامی این حالت های اتوفوکوس را مورد استفاده قرار خواهید داد اما اگر یک سبک ثابت را برای عکاسی کردن انتخاب نموده اید ، این دوربین می تواند یکی از بخش ها را به دقت برای شما برنامه ریزی کند و شما با خیال راحت از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که تمامی قابلیت های اتوفوکوس دوربین سونی Sony a7R V در هر دو حالت عکاسی و فیلمبرداری قابل استفاده می باشند.

 

قدرت عالی تثبیت تصویر

به این پردازشگر بسیار پرقدرت و سیستم های پیچیده اتوفوکوس یک سیستم بسیار قوی کاهش لرزش تصویر را نیز باید اضافه کنید. این دوربین قادر به کاهش لرزش تصویر به میزان 8.0EV ( با استفاده از استابیلایزر داخلی بدنه ) است. لطفا توجه داشته باشید که این قدرت در تثبیت تصویر بدون ترکیب عملکرد استابیلایزر لنز و بدنه به دست آمده است و به همین دلیل اگر شما یک لنز فاقد استابیلایزر را در اختیار دارید ، با این دوربین دیگر مشکلی برای استفاده از آن نخواهید داشت.

 

فایلهای RAW کم حجم

دوربین جدید سونی a7R V با شما اجازه می دهد تا حالت های متنوعی را برای به وجود آوردن فایل های RAW در اختیار داشته باشید. سنسور 60 مگاپیکسلی این دوربین علاوه برای فایل های خام با جزئیات کامل و بدون فشرده سازی ، فایل های خام را به صورت های Large, Medium یا Small Lossless Compressed را نیز در اختیارتان می گذارد . همچنین گزینه ای برای به دست آوردن فایل های خام lossy 'Compressed' نیز همانند همیشه در اختیار کاربر قرار دارد.

اگر شما برای عکاسی کردن و به دست آوردن فایل های RAW از گزینه های Medium یا Small استفاده نمایید به ترتیب فایل هایی با کیفیت 26MP و 15MP به دست خواهید آورد. البته توجه داشته باشید که در این حالت ها فایل های خام به دست آمده با دوربین سونی a7R V کیفیت و جزئیاتی بسیار بالاتر نسبت به دوربین های 26 یا 15 مگاپیکسلی در اختیارتان می گذارد.

مود رزولوشن بالا ( مولتی شات )

در هر یک از دوربین های سونی که حرف 'R' در عنوان آن به کار رفته است ، شما می توانید حالتهای رزولوشن بالا را تجربه کنید. این دوربین نیز دارای یک گزینه multi-shot pixel-shift high resolution است و برای عکاسی از صحنه ها و سوژه های کاملا ثابت در زمان قرار دادن دوربین بر روی سه پایه ، قابل استفاده می باشد.

در این حالت ، دوربین چهار شات عکس را برای شما ثبت می کند و در هر یک از این شاتها اطلاعات مرتبط با رنگهای سبز ، آبی و قرمز در هر یک از موقعیت های پیکسلی شناسایی نموده و کروما رزولوشن بسیار بالایی را در تصویر ایجاد مینماید. همچنین این دوربین دارای یک حالت رزولوشن بالا 16-shot است که در زمان کار با آن شما قادر خواهید بود تا تصاویری با کیفیت 240MP را به دست آورید.

برای خروجی هر یک از این مود ها لازم است تا تصاویر ثبت شده را به نرم افزار مخصوص سونی Imaging Edge Desktop انتقال دهید و اصلاحات نهایی را در درون نرم افزار انجام دهید.

 

براکت گذاری فوکوس

دوربین سونی a7R V اولین محصول ساخت این کمپانی است که قادر است تا عملکرد براکت گذاری سیستم فوکوس را به صورت کاملا داخلی و در درون بدنه خود انجام دهد. این قابلیت به صورت یک Drive mode می باشد و شما قادر خواهید بود تا فواصل میان هر نقطه فوکوس و تعداد شات های لازم برای براکت گذاری ( تا 299 شات) را تعیین نمایید. همچنین شما می توانید با استفاده از تنظیمات منو تعیین نمایید که آیا لازم است دوربین فاصله ای دورتر از نقطه تعیین شده را در فوکوس قرار دهد یا اینکه نقاط جلوتر یا دورتر از نقطه فوکوس فعلی را نیز در شاتهای مختلف مورد توجه قرار داده شوند.

در میان گزینه ها و تنظیمات این عملکرد حالتهایی همچون ، نرم شدن حالت نوردهی ، تاخیر در نوردهی برای بازیابی توان فلاش ، یا ذخیره سازی عکسهای براکت گذاری شده در یک پوشه مجزا نیز وجود دارند. همانند حالت pixel-shift در این گزینه نیز شما باید خروجی عکسهای براکت گذاری شده را با استفاده از نرم افزار Imaging Edge Desktop به دست آورید.

 

وای فای سریعتر

سیستم وای فای دوربین سونی a7R V دارای قابلیت 2 x 2 MIMO است . این حالت بدین معنا می باشد که شما می توانید دوربین خود را با استفاده از کانال های ارتباطی موازی به دستگاه های دیگر متصل نمایید. دوربین شما با این قابلیت می تواند فایل های حجیم و سنگین خود را با سرعتی نسبتا بالا به دستگاه های هوشمند دیگر انتقال دهد. این سیستم قادر به ارسال و دریافت فایل است و برای استفاده از آن شما باید نرم افزار Imaging Edge Android app را روی تلفن هوشمند خود نصب کنید.

 

عکاسی متوالی سرعت بالا به همراه فلاش

دوربین جدید سونی a7R V قادر به عکاسی متوالی با سرعت 10fps در هر یک از فرمت های JPEG یا lossy Compressed Raw است . اگر شما از فایل های RAW با کیفیت های بالاتر استفاده می کنید ، سرعت عکاسی این دوربین به 7 فریم بر ثانیه کاهش خواهد یافت . اگر شما از یک فلاش سازگار با قابلیت نورسنجی P-TTL استفاده کنید ، این سرعت عکاسی متوالی را به همراه فلاش نیز تجربه خواهید کرد.

طول عمر شاتر این دوربین 500 هزار شات تعیین شده است و حداکثر سرعت سینک آن در 1/250 sec مبین آن است که قدرت شاتر این دوربین نسبت به مدل پرچمدار A1 کمی ضعیف تر است .

علاوه بر موارد بالا ، شما انواع مود های anti-flicker را نیز در این دوربین مشاهده خواهید نمود که امکان سینک سرعت شاتر با روشنترین نقطه تصویر در شرایط نور معمولی را به  وجود می آورند. همچنین این دوربین دارای گزینه ای است که امکان تنظیم جزئی سرعت شاتر نسبت به فلیکر های فرکانس بالا شبیه به آنچه در نورهای LED مشاهده می شود را به وجود می آورد.

خروجی ویدیوئی 10-bit

همانند همه دوربینهایی که از فناوری پردازشگر Bionz XR در آنها استفاده شده است ، این دوربین نیز قادر به فیلمبرداری 10-bit است و با استفاده از آن انواع لاگ فوتیج های انعطاف پذیر و فوتیج های دارای دامنه دینامیکی بالای HLG رامی توان به دست آورد.

دوربین سونی a7R V قادر به انجام فیلمبرداری ویدیو با کیفیت UHD 8K تا 25p در ضریب کراپ 1.24x است . این فوتیج ها دارای ابعادی برابر با 7860 x 4320 pixel می باشند و علاوه بر آن فیلمبرداری با کیفیت UHD 4K تا 30p ( با استفاده از تمام سطح سنسور ) نیز در دسترس قرار دارد. شما همچنین می توانید تعیین نمایید که فیلمبرداری 4K را تا 60P از ناحیه 8K سطح سنسور یا فوتیج های 6.2K اوورسمپل شده 4K را از ناحیه APS-C / Super35 سطح سنسور دوربین خود به دست آورید.

در هر یک از حالت های 8K یا oversampled APS-C 4K کمی از پدیده رولینگ شاتر را احتمالا مشاهده خواهید نمود.

همانند مدل های a7S III و دوربین های سونی FX در اینجا نیز گزینه های فرمت XAVC در دسترس می باشند. فرمتهای  XAVC S و S-I گزینه های Long-GOP و All-I H.264 را نیز امکان پذیر می نمایند و این در حالیست که در مود XAVC HS از حالت فشرده سازی H.265 استفاده میشود. پروفایل های خروجی S-Cinetone و S-Log3 به همراه 10-bit HLG برای نمایش تصویر در دستگاههای HDR نیز  در این دوربین وجود دارند.

گزینه Active SteadyShot در این دوربین یک حالت لرزشگیر الکترونیکی است که با تغییر مداوم ناحیه مورد استفاده از سطح سنسور ، کاهش لرزش بسیار بیشتری در تصاویر شما ایجاد نموده و شما حتی در مود 4K/60 می توانید از آن استفاده نمایید اما برای به کارگیری آن یک ضریب کراپ اضافه تر 1.16x را علاوه بر کراپ 1.09x باید تحمل کنید.

دوربین جدید سونی a7R V اطلاعات ژیروسکوپ دوربین در زمان فیلمبرداری را بر روی فایلهای ضبط شده ، ذخیره می کند و با استفاده از این اطلاعات در نرم افزار Catalyst مخصوص سونی ، کاهش لرزش بیشتری را در تصاویر ضبط شده میتوانید اعمال کنید.

ویژگی های ظاهری

شکل ظاهری بدنه دوربین سونی a7R V را به مقدار زیادی مشابه با مدل a7S III باید دانست اما نسبت به مدل a7R IV تغییراتی در آن دیده میشوند. دایل ها و کلیدهای کنترل موجود بر روی بدنه این دوربین در همان محل های همیشگی مورد استفاده در دوربینهای سونی آلفا هستند اما در هر صورت پیشرفتهایی نیز به وجود آورده شده اند.

همانگونه که انتظار میرود بدنه این دوربین از جنس آلیاژ منیزیم ساخته شده است و تمامی قسمت های آن دارای مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار می باشند.

قسمت گریپ و دایل های این دوربین بسیار شبیه به مدل های قبلی می باشد اما محل قرار گیری دکمه [REC] به قسمت بالای بدنه انتقال داده شده است و برخی از کلید های قابل شخصی سازی نیز در بخش های مختلف این بدنه به چشم می خورند.

در قسمت جلوی بدنه دوربین سنسور وایت بالانس آن ( با رنگ سفید مات) دیده می شود که یک ویژگی منحصر به فرد برای تنظیمات وایت بالانس به خصوص در زمان های فیلمبرداری به شمار می آید.

در قسمت پورت ها و خروجی های این دوربین ترمینال سینک فلاش ( همانند مدل های قدیمیتر ) دیده می شود اما یک درگاه خروجی تصویر HDMI با اندازه کامل ( همانند مدل a7S III ) در اینجا دیده میشود. پورت خروجی USB C در این دوربین به استاندارد USB 3.2 Gen 2 (10Gbps) ارتقا یافته است و امکان انتقال بیسار سریعتر فایل های از این دوربین را به وجود  می آورد. سوکت USB این دوربین را با یک آداپتور مخصوص می توان به پورت Ethernet LAN متصل نمود.

اما یکی از بزرگترین تغییرات به وجود آمده در این دوربین ، وجود صفحه نمایش بازشونده و کاملا چرخان در آن میباشد.

ویزور الکترونیکی دوربین نیز بهبود های قابل ملاحظه ای را مشاهده می کند. در این ویزور عماصر اپتیکال افزایش یافته اند و تصویری با بزرگنمایی 0.9x را ارایه می دهند. این ویزور یک نمایشگر OLED با کیفیت 9.44M dot است و شما همواره قادر خواهید بود تا از گزینه 'Display Quality: High' برای به دست آوردن بالاترین کیفیت نمایش استفاده نمایید.

درگاههای کارت حافظه

همانند تمامی دوربین های جدیدا ساخته شده در کمپانی سونی در مدل a7R V نیز از دو کارت حافظه می توان استفاده نمود. کارت های حافظه قابل استفاده با این دوربین ازنوع UHS-II SD یا CFexpress Type A می توانند باشند. در این دوربین هیچ گزینه یا عملکردی که لازم به استفاده از کارت حافظه CFe باشد ، وجود ندارد اما در هر صورت سرعت بالاتر خواندن و نوشتن این کارت های حافظه در طول زمان های عملکرد 10 fps به کمک شما خواهند آمد.

منو ها

یکی از قابل لمس ترین تغییرات به وجود آمده در این دوربین ، تغییرات منحصر به فردی است که در سیستم منو تنظیمات آن به وجود آورده شده اند. گزینه های مختلف منو تنظیمات در زبانه هایی از بالا به پایین قرار گرفته اند و در زیرمجموعه های هر یک از این زبانه ها تعداد زیادی از گزینه های قابل تنظیم را می توان مشاهده نمود.

باتری

برای دوربین سونی a7R V از باتری های پرقدرت NP-FZ100 استفاده شده است . این باتری با قدرت 16.4Wh قابلیت ثبت 530 شات در زمان عکاسی با صفحه نمایش یا ثبت 440 شات در زمان عکاسی با ویزور را به وجود می آورد.

این دوربین همانند همه مدل های پیشرفته دیگر از قابلیت شارژ باتری با استفاده از درگاه USB نیز برخوردار است.

 

تهیه و تدوین : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش