farhad@farhad1.ir
ساعت کاری: 9 الی 17
۰
سبد خرید شما

​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، خیابان جمهوری
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir
شماره تماس

درباره من

خانه | درباره من

درباره من 

عکاسی را به عنوان یک هنر زیبایی شناختی از سن 15 سالگی آغاز نمودم و در آغاز با دوربین های فیلمی کداک و دوربین های ویزن 110 سعی می کردم تا با به تصویر کشیدن فعالیت های هر روزه خودم و خانواده آرشیو بزرگی از عکسها را داشته باشم . در کنار آن پیدا کردن عکسهای قدیمی پدر بزرگ و مادر بزرگ ، تهیه آرشیو بزرگی از عکسهای قدیمی سایر اقوام و نزدیکان یکی از تفریحات همیشگی بود که دوران کودکی و تا قسمت بزرگی از دوران نوجوانی من را به خود مشغول میساخت .

توجه به چهره افراد در درون کادر تصویر، روش های ایجاد نواحی سایه و روشن در درون عکس ، برق داخل چشم افراد در زمانی که عکس می گرفتند و حالت خشک و چهره های عبوس ، دایی و خاله و عمو و پدر و پدر بزرگ در عکس های قدیمی سئوال های بی شماری را برای من ایجاد می کرد .
عکس های زیارت حرم امام رضا ، عکس ها و ژست هایی که زمان های مسافرت می گرفتیم ، عکس های کنار دریا ، عکس های عید نوروز و .... آرشیو بزرگی از سئوال های بی شمار در ذهن من ایجاد می کردند و من در پی یافتن تمامی این سئوال ها ، با دوربین ویزن و یاشیکا قدیمی پدرم عکاسی می کردم و سعی می کردم با خلاقیت هر چند ناچیز تاثیر گذاری خودم را در درون این عکس ها نشان دهم .

به تصویر کشیدن مراسم ها و رویداد های خانوادگی ، عکاسی از مراسم های مذهی در محرم و ماه رمضان ، عکاسی و فیلمبرداری از هر مراسم عقد و نامزدی خانوادگی که برگزار میشد ، باعث شده بود تا من به عنوان یک عکاس / فیلمبرداری بالقوه در نزد اقوام و آشنایان شناخته شوم .

عشق به عکس و فیلم و ثبت خاطرات از کودکی در لایه های ذهنی من وجود داشته است و من با توجه و دقت بسیار زیادی به تمامی جزئیات موجود در درون عکس ها ، فیلم ها و هر تصویر موجود در محیط ، بزرگ میشدم .

دوران دبیرستان ؛ در کنار درس و ورزش ، مفهوم تاریخی عکاسی و ثبت خاطرات را برای من برجسته تر می کرد . بزرگتر ها و سالمندان ، سوژه های ویژه ای برای ثبت خاطرات بودند که توجه من را به خود جلب می کردند . تفاوت نسلها ، دستمال گردن پیرمرد های زمان شاه ،  چادر رنگی مادر بزرگ ها در عکسهای سیاه و سفید قدیمی ، خطوط چهره و ... همگی سوالهای درونی و بدون پاسخ ذهن کاوشگر من میبودند .

پرتره های احمد شاملو اما برای من چیز دیگری بودند . کنتراست های عجیب و سایه های شدید ایجاد شده به همراه نور شدید روی موها . پنهان شدن چشمها  ، نیمی در نور و نیمی در تاریکی حسی گنگ و مبهم در من به وجود می آوردند و معنی آنرا نمی فهمیدم .

از سوی دیگر ، عکس های آلن دلون به همراه جذابیت مردانه اش ، دنیایی را پیش روی من قرار می دادند که نمی دانستم تحت تاثیر چه چیزی قرار دارم .

به تصویر کشیدن شخصیت ها برای من همیشه جالب و جذاب بوده است و سعی می کردم به هر عکس آنقدر نگاه کنم تا نکته یا یک راز مخفی در آنرا پیدا کنم .

و اینگونه بود که میل به عکاسی پرتره در من بیدار و پدیدار میشد .

عکس های مجلات قدیمی من را مبهوت خود میکردند و هنوز هم تاثیر بسیار زیادی بر  من دارند. تصاویر هنرپیشه ها ، مدل ها و مانکن ها که تلاش می کردند تا با بی تفاوتی و سردی چهره ، لباسی را که بر تن کرده اند را نمایش دهند برای من بسیار شگفت انگیز می بود.

همیشه حس می کردم اگر مدل ها در عکس لبخند بزنند ، من بیشتر از آن لباس خوشم می آید . عکاسی مد و فشن ، دنیای پر از ابهام دیگری بود که در مقابل چشمان من قرار می گرفت . در سال های نوجوانی و ابتدای جوانی ، هیچ تصوری از عکاسی مد و فشن نداشتم و فکر نمی کردم که روزی تمایل پیدا کنم تا به این سبک بپردازم .

اما در هر صورت روشهای رایج در عکاسی مد و فشن را زیاد نمی پسندیدم و هنوز هم نسبت به بعضی از ژستها و حالت ها انتقاداتی دارم .
انسانها و تاثیرات آنها ، خلقیات درونی انسان ها ، منش ها و شخصیت ها ، سوژه اصلی عکس های من می باشند . من سعی می کنم تا جنبه های ناشناخته ای از هر فرد را به خود او نشان دهم . من تلاش می کنم تا د رعکاسی از مدل ها و یا حتی انسان های عادی ؛ یک کادر و قاب بندی مخصوص به خود را داشته باشم .

من با عکاسی زندگی می کنم . در آمدش برای من مهم نیست ، هر چند که به موفقیت در آن بسیار ایمان دارم . اما اعتقاد دارم که یک عکاس موفق به چیزی فراتر از مادیات در آن باید فکر کند .

من در عکاسی به سبک خودم کار می کنم . اعتقاد دارم که هر عکاس باید امضای محو خود را در عکسهایش به جای بگذارد . به نظر من عکاس ، کارگردان یک فریم از میان میلیون ها فریم زندگی است و در درون کادر تصویر او همچه چیز باید کارگردانی شده باشد .

من در عکاسی بیش از هر چیز به نور و سایه و در کنار آن به رنگ و کادر و کنتراست عشق می ورزم . به وجود آوردن تناقض ها در یک عکس از جمله لذت های من در عکس گرفتن می باشد . من سعی می کنم آمیزه ای از کنتراست های حسی و مفهومی را در تصاویر به وجود بیاورم .

من در عکاسی عاشق بازی گرفتن از سوژه ها هستم . سوژه های من در عکاسی نا آگاه از آن چیزی هستند که در نهایت به وجود خواهد آمد . من تلاش می کنم تا حالتی را جدا از شخصیت واقعی سوژه در درون کادر عکس به وجود آورم .

کار کردن با سوژه ها و مدل های غیر حرفه ای ، برای به دست آوردن نتایج متفاوت از جمله علاقمندی های من در عکاسی پرتره است .

من در عکاسی به برجسته تر شدن سوژه در مقایسه با سایر عناصر محیطی علاقمند هستم و تاثیر نور و سایه های طبیعی در عکس برای من بسیار لذتبخش تر از حالت های مصنوعی به وجود آمده در اثر نور فلاش می باشند.

من معتقدم که در عکاسی پرتره یا مد و فشن ، ژست را در لحظه باید آفرید .

من در عکاسی به این اعتقاد دارم که آدمها را بهتر از چیزی که هستند باید نشان داد و جنبه ای از شخصیت آنها را باید به تصویر کشید که خودشان نیز از آن بی خبر می باشند .

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش