​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

20 ایده برای آموزش ژست به بانوان در زمان عکاسی پرتره

ژست گرفتن  یکی از کارهایی است که اگر به درستی انجام شود ، می تواند فوق العاده ساده به نظر برسد ، اما بسیاری از عکاسان پرتره بر این باورند که انجام دادن اینکار به این راحتی که به نظر می رسد نیست.

حفظ کردن و به خاطر سپردن تمامی ژست ها در طول زمان عکاسی کمی سخت است و زمانی که شما زیر فشار کار قرار می گیرید ، به ناگهان ممکن است تمامی ایده های خود را از دست بدهید .  در اینجا 20 ایده برای آموزش ژست های زنانه آورده شده است و به شما کمک می کنند تا در زمان های عکاسی به آسانی آنها را به خاطر آورده و از آنها استفاده نمایید .

به یاد داشته باشید که یاد گرفتن اصول ژست یکی از مواردی است که به شما کمک می کند تا در طول زمان عکاسی به ایجاد ژستهای خلاقانه بپردازید و از حفظ کردن و کپی کردن ژستهای کار شده توسط سایر عکاسان بی نیاز باشید . در صورت نیاز به کلاسهای آموزش ژست ، از بخش های مختلف این سایت برای تماس با ما استفاده کنید .

 

1. دستها در جلو با هم

این یک ژست بسیار داینامیک و پویا تسن کهی برای انواع مختلفی از عکسها ، از عکس های خلاقانه گرفته تا پرتره های رسمی تر و  تجاری ، می تواند مورد استفاده قرار بگیرد .

سوژه خود را در زاویه سه چهارم نسبت به دوربین قرار داده و از او بخواهید تا دستها را در جلو بدن بر روی یکدیگر قرار دهد .

این حالت نه تنها یک ژست ساده و جذاب است  ، بلکه اگر سوژه شما مطمئن نیست که با دستانش چه کاری را باید انجام دهد ، یکی از گزینه های مطلوب برای بیرون آوردن سوژه از حالت بلاتکلیفی می باشد.

2. ایستادن با یک پا در مقابل پای دیگر

گاهی اوقات تنها یک کار ساده لازم است تا کمی تغییر را در شکل و فرم بدن سوژه به وجود آورید و این ژست یکی از بهترین حالت ها در این زمینه به شمار می آید .

برای به وجود آوردن این ژست ، از مدل خود بخواهید که رو به دوربین باشد ، در حالی که یک پا جلوتر از پای دیگر قرار دارد.

بسته به میزان اعتماد به نفس مدل شما و لباس او ، دستان او می تواند در کنار بدن قرار گرفته و یا اینکه از مدل بخواهید تا کاری با دستانش انجام دهد .

خم شدن مدل به سمت جلو نیز یکی از راهکارهایی می باشد که بر میزان جذابیت این ژست می افزاید .

3. ژست راه رفتن"طبیعی"

شاید گاهی اوقات تمایل داشته باشید تا حالت حرکت یا راه رفتن را در درون تصویر خود به وجود آورید اما اگر بخواهید از حالت واقعی راه رفتن عکس بگیرید ممکن است دچار دردسر هایی با سرعت شاتر دوربین خود باشید .

در عوض ، از مدل خود بخواهید طوری رفتار کند که انگار دارد راه می رود و این کاری است که برای گرفتن این عکس انجام شده است. بنابراین این ژست به نوعی نمایش حالت راه رفتن است و خود راه رفتن و پیاده روی کردن را انجام نمی دهد . با استفاده از این ژست نوعی حس حرکت را در درون تصویر می توان به وجود آورد . مدل می تواند به زمین نگاه کند یا جلوتر مقداری جلوتر از خود را نگاه کند .

آموزش ژست در عکاسی مدلینگ

4. پایین گرفت سر و نگاه کردن به دوربین

دلایل خوبی وجود دارد که تقریباً هر عکاس پرتره از مدل خود خواسته است که حداقل یک بار در حرفه خود از این ژست استفاده کند.

کمی خم شدن چانه به سمت پایین می تواند به کشیده شدن صورت و باریک تر نشان دادن آن کمک کند ، و این در حالی است  که نگاه رو به بالا حس تعامل و اعتماد به نفس را ایجاد می کند.

از اندازه نمای فول شات گرفته تا نماهای بسته و کلوز آپ ، این ژست را می توان تقریباً برای هر نوع عکاسی می توان  استفاده کرد و استفاده از آن برای تمامی عکس های خلاقانه و یا حتی برای پرتره های رسمی نیز مناسب می باشد.

آموزش ژست عکاسی

5. قرار دادن آرنج روی اشیا

این یکی از ژست های قدیمی و کلاسیک در عکاسی پرتره و مدلینگ است و در هر دو حالت عکاسی در آتلیه و یا عکاسی در فضای باز از آن می توان استفاده نمود .

چه سوژه شما نشسته باشد و چه ایستاده ، او را در پشت شیء قرار دهید و از او بخواهید کمی به جلو خم شود و هر دو آرنج را روی یک  سطح قرار دهد. دستانش می تواند در حال استراحت باشد ، یا یک دستش بالا باشد و زیر چانه اش قرار گیرد. این ژست یکی از موثر ترین حالت ها برای فرم دادن به دست ها و ایجاد حالت های زاویه دار در دست سوژه می باشد .

6. تکیه دادن به دیوار

یکی دیگر از موارد کلاسیک ، تکیه دادن به دیوار می باشد ، و این راهی عالی برای ایجاد حالتهای تعامل بین سوژه و محیط او خواهد بود.

به دنبال عناصری مانند دیوار ، طاقچه پنجره یا حتی سنگ ها باشید تا مدل شما در برابر آن قرار گیرد. تکیه دادن به سطوح نوعی حالت نرمی و ملاطفت را در درون کادر تصویر به وجود می آورد.

برخلاف ژست قبلی ، که سوژه را پشت یک جسم دیگر قرار می دهد ، این ژست هرگونه مانعی را از بین می برد و بنابراین اگر می خواهید لباس را به رخ بکشید ، یک انتخاب عالی برای شما به شمار می آید.

حتی می توانید از مکان یا پس زمینه برای بیان داستانی در مورد سوژه مورد عکاسی خود استفاده کنید ، همانطور که در این عکس از یک دختر اسکیت باز استفاده شده است.

 

7. نگاه غیر مستقیم

غالباً عکاسی پرتره به گونه ای انجام می شود که  مدل مستقیماً به دوربین نگاه کند تا حس تعامل ایجاد کند ، اما این بدان معنا نیست که شما باید از این قانون پیروی کنید. گاهی اوقات عدم نگاه مستقیم مدل به دوربین می تواند حس جذابیتی را ایجاد نموده و این پرسش ها را به وجود آورد که  سوژه درون عکس به چه چیزی نگاه می کند؟

برای راهنمایی مدل خود در مورد اینکه کجا باید نگاه کنید ، دست خود را به اطراف بچرخانید و او را وادار کنید تا مسیر دست شما را دنبال کند. سپس ، هنگامی که موقعیتی را پیدا کردید که از نظر ظاهری خوب است ، از او بخواهید هنگام عکس گرفتن به آنچه پشت دست شما است نگاه کند.

آموزش ژست عکاسی

8. نگاه به پشت شانه

این ژست معمولاً برای خانم ها استفاده می شود و تقریباً در هر مکانی برای هر نوع شات می توان از آن استفاده نمود.

دوربین را در زاویه متمایل به پشت مدل قرار دهید و از سوژه بخواهید تا از روی شانه به سمت دوربین نگاه کند .

 مراقب باشید که او را زیاد مجبور به دور زدن از روی شانه خودش نباشد زیرا این حالت موجب می شود که بدن او کمی بد شکل به نظر برسد .

برای عکس های سه چهارم یا تمام قد ، دستان مدل می تواند در جیب او باشد یا اینکه به آرامی روی پاهایش تکیه دهد.

9. دست در جیب

این ژست یک گزینه عالی برای پرتره های سرگرم کننده و آرامش بخش است ، اما در هر صورت انجام آن به نوع لباس مدل وابسته است. اگر مئل شما مطمئن نیست که با دستان خود چه کاری باید انجام دهد ؛ این ژست یک راه عالی برای ایجاد حس راحت بودن در درون عکس می باشد.

برای ایجاد یک ظاهر ساده و آرام ، به راحتی از مدل خود بخواهید که دستانش را در جیب خود بگذارد ، یا حتی انگشتان شست خود را به هم وصل کند. می توانید از او بخواهید کمی به سمت دوربین خم شود و آرنج هایش را به سمت بیرون خم کند تا زاویه ها و شکل های جالبی ایجاد کند.

 

10. زاویه دادن به شانه ها

یک حالت معمول که اغلب برای پرتره استفاده می شود این است که از مدل بخواهید شانه نزدیک به دوربین خود را کمی پایین آورده و یا  و کمی به سمت دوربین خم شود. این ژست یک حالت معمولی و آرام ایجاد می کند که می تواند برای بسیاری از سوژه های مختلف بسیار جذاب باشد و برای عکس های نشسته یا ایستاده نیز قابل استفاده میباشد.

اگر به دنبال ایجاد یک ژست چشمگیرتر با احساس نگرش یا حتی بازیگویی بیشتر هستید ، از مدل بخواهید این کار را به صورت بر عکس نیز انجام دهد و شانه ای را که نزدیک به دوربین است بالا بیاورد.

در عکسهایی که می توانید دستهای مدل را مشاهده کنید ، از او بخواهید که یا همانند این تصویر ، یک دست را روی بازوی مقابل قرار دهد یا دستان خود را در مقابل بدنش قرار دهد.

11. دست را روی شانه بگذارید

این ژست زیبا است که برای ایجاد پرتره های زیبا و زنانه بسیارعالی است.

از مدل بخواهید یکی از دستانش را بالا بیاورد تا روی شانه اش قرار بگیرد. اگر انجام این کار برای او راحت نیست ، جایگزین مشابه دیگر این است که او پشت گردن خود را به آرامی نگه دارد یا حتی موهای خود را لمس کند (اگر موهای بلندی دارد).

اگر مدل شما بیشتر رو به دوربین است ، حتی می توانید از او بخواهید  که هر دو دستش را تا شانه هایش بالا آورده و شانه هایش را به سمت داخل بکشد و به جلو خم شود تا یک احساس سرگرم کننده و نوعی حالت بازیگوشی و جذابیت را  ایجاد کند.

به موقعیت قرار گرفتن انگشتان او به طور ویژه توجه کنید ، و مواظب باشید که انگشتان دست ها در وضعیت کاملا طبیعی و متناسبی قرار داشته باشند .

آموزش ژست عکاسی

12. لمس صورت

این ژست برای پرتره های کلوز آپ ، یک گزینه عالی است و می تواند راهی سریع برای افزودن حس بازیگوشی و جذابیت به عکس های شما باشد.

برای این حالت ، مدل شما باید یک دست را به سمت صورت خود بیاورد و گونه ، چانه ، دهان یا موهایش را لمس کند. به خاطر داشته باشید که محلی که مدل دست خود را می گذارد می تواند بر خلق و خوی نهایی تصویر شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، قرار دادن دست روی دهان ممکن است جذابیت و حالت زنانه بیشتری را نسبت به قراردادن دست بر روی چانه خود ایجاد نماید.

باز هم مراقب موقعیت انگشتان او باشید. آنها باید یک شکل "پله" زیبا داشته باشند ، همانطور که در این مثالها نشان داده شده است.

 

13. شانه های نرم و کشیده

برای یک حالت نرم تر و صمیمی تر ، از مدل خود بخواهید شانه هایش را به سمت جلو و نزدیک به هم بکشد.

دستها را در حالت های مختلفی می توان قرار دادن و با توجه به نوع لباس ، دستها را در جیب می توان قرار داد و یا اینکه یک قسمت از لباس را در دست بگیرد .

همانطور که در این مثال مشاهده می کنید ، این ژست برای عکس های نشسته و عکس های ایستاده به خوبی کار می کند ، و برای طیف وسیعی از عکس های مختلف ،  ایده آل به نظر می رسد.

انجام مقداری از تنظیمات کوچک در حالت و جهت نگاه مدل نیز می تواند تفاوت بزرگی با این ژست ایجاد کند.

14. نشستن روی لبه مبل

اگر در حال عکاسی در یک محیط داخلی هستید اما به دنبال چیزی متفاوت با حالت های ایستاده معمولی در عکسهای خود هستید ، نشستن مدل روی لبه مبل می تواند برای یک عکس آرام و معمولی ، عالی می تواند باشد.

مدل خود را روی بازوی مبل و در زاویه سه چهارم نسبت به دوربین قرار دهید. این به او اجازه می دهد تا به راحتی به پشت تکیه داده و آرنج خود را در پشت صندلی قرار دهد ،و این در حالی است که دستانش به آرامی در جلوی او قرار گرفته اند. او می تواند مستقیماً به دوربین نگاه کند یا مسیر دیگری را برای نگاه کردن انتخاب کند .

آموزش ژست عکاسی

15. نشستن روی پله ها

راه پله ها نه تنها پس زمینه های جالبی برای عکاسی ایجاد می کنند ، بلکه فرصت های ژست گیری زیادی نیز ارائه می دهند.

پاهای مدل را به صورت زاویه دار نسبت به یکدیگر قرار داده و دوربین را در زاویه دید پایین تر از او قرار دهید . از دست ها برای به وجود آوردن زاویه های بیشتر کمک بگیرید. نگاه مدل می تواند به سمت دوربین یا نقطه ای در اطراف لنز شما باشد. به وضعیت چشم ها و صورت مدل کاملا دقت کنید.

 

16. نشستن با زانو بالا

این ژستی است که برای مکان و همچنین عکاسی استودیوی پرتره از بانوان بسیار مناسب است.

از مدل در حالت نشسته بخواهید تا زانوهای خود را به سمت بالا جمع کند . زانو ها یکی از عالی ترین قسمت های بدن برای به وجود آوردن مثلث ها می باشند . همچنین دستهای مدل را روی زانو ها می توان قرار داد . در زمان خم شدن مدل به سمت زانو ؛ مراقب باشید که حالت کمر کاملا صاف و کشیده باشد و قسمت های فوقانی بالاتنه نیز در وضعیت مناسب تری قرار داشته باشند .

17. دست روی کمر

این ژست یک راه عالی برای فوراً نشان دادن اعتماد به نفس مدل شما است ، و این کار به آسانی قابل انجام می باشد . .

مدل شما باید یک دست خود را روی ناحیه میانی کمر خود قرار داده و دست دیگر را به آرامی روی پایش بگذارد. برای عکس های خلاقانه تر ، می توانید از مدل خود بخواهید وزن خود را روی یک پا قرار داده و با ایجاد حالت های زاویه دار در قسمت های میانی بدن ؛ ژستهای خلاقانه تری را نیز به وجود آورید .

بسته به اعتماد به نفس مدل و ویژگی های کلی تصویری که می خواهید به وجود آورید  ، این ژست خاص به راحتی قابل تغییر است. مثل همیشه ، اطمینان حاصل کنید که با مدل خود به وضوح ارتباط برقرار کرده اید ، مثبت نگر باشید و در طول زمان عکسبرداری مدل را  تشویق کنید تا بهترین فرم خود را نمایش دهد.

18. ژست قدرتمند

آیا به دنبال افزودن نگرش کمی بیشتر به تصاویر خود هستید؟ این ژست یک راه عالی است تا بتوانید مدل خود را خنک ، با اعتماد به نفس و تحت کنترل نشان دهید.

از مدل خود بخواهید که وزن خود را به یک پا منتقل کند و پای مخالف را به پهلو بیرون بیاورد. اگر وزن او روی پای چپ است ، دست چپ او باید تا مو یا شانه اش برسد (یا برای نگرش بیشتر ، روی باسن او قرار گیرد). سپس شانه دیگر را باید کمی بالا بیاورید و دست خود را روی پای خود قرار دهید.

نگاهی دور از مدل به دور از دوربین می تواند احساس دور بودن بیشتری را ایجاد کند ، اما این حالت با نگاه مستقیم به دوربین نیز به همان اندازه خوب عمل می کند.

19. تعامل با محیط اطراف

اگر در حال عکاسی در یک مکان خاص هستید ، چرا از مدل خود نخواهید که با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند. این یک راه عالی برای ایجاد حس ارتباط عمیق تر است و می توانید از تمام اجسام و اشیا و ویژگی های موجود در محیط به همراه مدل خود در درون کادر تصویر استفاده نمایید .

این ژست نه تنها برای پرتره های خلاقانه کار می کند ، بلکه برای عکس های سبک زندگی یا پرتره های محیطی نیز گزینه ای عالی به شمار می آید.

20. تغییر لباس

اگرچه این یک ژست نیست ، یک تغییر ساده در لباس می تواند تغییر بزرگی در عکس شما ایجاد کند و اغلب الهام بخش مدل شما برای انجام تلاشی متفاوت است.

لباس های مختلف همچنین فرصتی را برای ژست های مختلف فراهم می کند. به عنوان مثال ، تغییر لباس از یک لباس رسمی به یک لباس مجلسی ممکن است به مدل اجازه دهد دستان خود را به صورت آزاد تری به حرکت در بیاورد و یا با خطوط بدن و پاهای خود زاویه های جدیدتری را به وجود آورد.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

 

 

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش