​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

روش ژست دادن و زاویه دادن به بدن در عکاسی پرتره

 

عکاسی پرتره یکی از جذابترین سبکهای عکاسی است و و بسیاری از مردم نیز برای امور روزانه ، تجاری و ... به تهیه عکس از خودشان نیاز دارند .

زمانی که انسان های در برابر دوربین یک عکاس قرار می گیرند ،در بسیاری از موارد این انتظار را دارند که در درون تصویر بسیار خوب و عالی باید به نظر برسند. ژست دادن به سوژه برای اینکه افراد بهتر از شرایط فعلی خود در درون تصویر دیده شوند ، یکی از بزرگترین چالش های پیش روی هر عکاس می تواند باشد . به طور خاص اگر شما در یک آتلیه عکاسی مشغول به کار هستید و یا اگر به طور مستمر از انسان هایی با مشاغل عادی عکاسی می کنید ، هنر ژست دادن به سوژه یکی از اصلی ترین کارهایی است که باید آنرا آموخته باشید زیرا تقریبا در تمامی موارد ، افراد عادی به محض اینکه در مقابل دوربین قرار میگیرند ، تمرکز خود را از دست داده و نمی دانند که چه کاری را باید انجام بدهند .

یک عکاس پرتره به عنوان یک هنرمندی که به طور مستقیم با افراد مختلف اجتماع سر و کار دارد ، علاوه بر اینکه باید به هنر خود کاملا مسلط باشد ، باید در رابطه با رفتار های اجتماعی ، ویژگی های جسمی وبدنی و حالت های فیزیکی بدن انسان ها نیز اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد . در این مطلب ، برخی از نکاتی را مورد اشاره قرار میدهیم که به شما کمک می  کنند تا ژست های مناسبی را در زمان عکاسی از سوژه های معمولی ارایه دهید .

 

مرکز ثقل بدن را تغییر دهید .

در تصویر زیر ، مدل به طور مستقیم و بدون هرگونه زاویه نسبت به دوربین قرار گرفته و وزن بدن او به طور مساوی بر روی هر دو پا تقسیم شده است . زمانی که افراد بدون زاویه و از عرض شانه در برابر دوربین قرار داده می شوند ؛ در عکس خود نسبتا چاق تر دیده می شوند .

آموزش ژست در عکاسی

در تصویر زیر مدل ما کمی انحنا در قسمت میانی بدن خود ایجاد نموده و وزن بدنش را بر روی یک پا قرار داده است . در این شرایط و در مقایسه با تصویر قبل می توان دید که فرد کمی لاغر تر دیده می شود .

آموزش ژست در عکاسی مدلینگ

بنابراین قرار دادن وزن بدن بر روی یک پا و کمی انحنا در قسمت های میانی بدن ؛ موجب لاغر تر دیده شدن فرد در درون کادر تصویر می شود .

بدن را کمی به سمت جلو خم کنید .

زمانی که مدل تمایل دارد تا به طور کامل در درون کادر تصویر شما دیده شود ، از او بخواهید تا بدن خود را کمی به سمت جلو خم کند . در تصویر زیر حالتی دیده می شود که مدل بدن خود را به سمت دورتر از دوربین ( عقب ) خم کرده است . در این شرایط صورت سوژه به صورت تخت و نسبتا چاق تر دیده می شود . به وضعیت ایجاد شده در غبغب و قسمت های تحتانی صورت مدل دقت نمایید .

آموزش عکاسی مدلینگ

در تصویر زیر از مدل خواسته ایم تا در ژست خود ، بدنش را کمی به سمت جلو خم کند و همانگونه می توان مشاهده نمود با کمی تغییر زاویه صورت و کمی زاویه دادن به بدن ، وضعیت کلی سوژه از حالت تخت بیرون آمده و سوژه به نحو مطلوب تری در درون کادر تصویر دیده میشود.

وزن بدن را روی پای عقب قرار ندهید .

در تصویر زیر ، مدل وزن خود را روی پای عقب قرار داده است و به همین دلیل کمی به سمت عقب نیز خم شده است . همانگونه که پیش از این اشاره شد ، زمانی  که بدن سوژه به سمت دورتر از دوربین قرار می گیرد ، حالت غیر طبیعی به خود گرفته و کمی چاق تر از حالت عادی دیده می شود.

در تصویر زیر ، مدل وزن خود را روی پای جلو تر قرار داده و بدن را کمی به سمت دوربین خم کرده است . در این حالت نیز مدل کمی متناسب تر دیده شده و از اضافه وزن او کاسته شده است .

گره زدن دست ها

یکی از معروف ترین ژست های پرتره به خصوص در پرتره های سازمانی آن است که از سوژه می خواهند تا به صورت گرده زدن دست ها بر روی سینه در برابر دوربین قرار بگیرد . این حالت تداعی کننده نوعی احساس اقتداد و اعتماد به نفس در پرتره های سازمانی می باشد . اما در هر صورت این ژست اشکالاتی را نیز با خود به همراه می آورد.

بسیاری از افراد زمانی که دست های خود را بر روی قسمت سینه قرار داده و در هم گره می زنند ، بدن خود را به سمت عقب نیز خم می کنند و این حالت به طور شایع در میان بانوان بیشتر دیده می شود . باید به این نکته توجه داشته باشیم که به عقب راندن سر و دورتر شدن آن نسبت به دوربین در هر شرایط یک خطای بزرگ در ژست دادن به شمار می آید. برای رفع این مشکل از سوژه بخواهید تا بدن را کمی به سمت جلو خم کند.

از  هر دو طرف صورت عکس بگیرید .

تقریبا بسیاری از افراد تصور می کنند که یک طرف صورتشان بهتر از سمت دیگر آن دیده می شود. اما شما به عنوان عکاس ممکن است نظر متفاوتی داشته باشید و در این شرایط بهتر است به گونه ای عکاسی کنید که هر دو طرف صورت سوژه در درون تصویر دیده شود. برای به دست آوردن بهترین حالت چهره فرد ، قبل از قرار دادن دوربین در برابر چشم ؛ به صورت او به خوبی نگاه کنید و سعی کنید تا بهترین سمت صورت او را تنها با نگاه کردن به آن تشخیص دهید .

بهترین سمت صورت هر فرد ، آن جهتی است که چشمها ، لب ، و خطوط فک و گردن به صورت طبیعی دیده شوند .

در زمان ژست دادن به سوژه به خاطر داشته باشید که از هر سمت از بدن مدل باید یک عکس بگیرید تا در نهایت بتوانید بهترین عکس را از میان تصاویر به دست آمده انتخاب کنید .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - وبسایت آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش