​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

زاویه دید دوربین و موقعیت قرار گیری دوربین در عکاسی پرتره و مدلینگ

در عکاسی مدلینگ موقعیت قرار گیری و زاویه دید دوربین دو مورد از عناصری هستند که تاثیرگذاری بسیار زیادی بر خروجی تصاویر شما به بار می آورند .موقعیت قرار گیری و زاویه دید دوربین به دلیل تاثیرگذاری بسیار زیادی که دارند حالت های بسیار متفاوتی را در درون تصاویر شما به وجود آورده و هر یک از آنها از معنا و مفهوم متمایزی برخوردار می باشند .

موقعیت قرار گیری دوربین :سطح یا ارتفاعی که دوربین خود را در آن قرار می دهید

زاویه دید دوربین : درجه زاویه دید دوربین نسبت به صورت سوژه است .

موقعیت قرار گیری دوربین ، ارتفاعی است که دوربین در آن نگه داشته می شود . در حالت عادی ، دوربین در برابر چشم سوژه و هم ارتفاع با آن قرار میگیرد و  این وضعیت را موقعیت مقابل چشم سوژه یا Eye Level می نامیم . قرار دادن دوربین در وضعیت بالاتر از چشم سوژه را High Position و قرار دادن دوربین در موقعیت پایین تر از چشم سوژه را Low Position  می نامیم .  

زاویه دید به درجه زاویه ای گفته می شود که دوربین نسبت به صورت سوژه به دست می آورد . زمانی که لنز دوربین از یک موقعیت بالاتر از چشم به سمت صورت سوژه قرار داده می شود ، زاویه دید High Angel را به دست می آورد . زمانی که دوربین در موقعیت موازی با چشم سوژه قرار دارد و به صورت مستقیم لنز آن در برابر چشم قرار دارد ، زاویه دید Eye Level Angel به دست آورده می شود . زمانی  که دوربین در وضعیت پایین تر از صورت سوژه قرار دارد و لنز آن از پایین به سمت بالا نگاه می کند ، زاویه دید Low Angel به دست آورده می شود .

هنگام عکاسی ، قبل از اینکه تصمیم بگیرید از کدام موقعیت باید عکس بگیرید ،  ابتدا سوژه خود را با دقت نگاه نموده و آنرا بررسی کنید. در مرحله بعد ، زاویه دید متناسب با سوژه را به دست آورید. با تغییر در موقعیت قرار گیری و زاویه دید دوربین ، ترکیبات متفاوتی را نسبت به ترکیب بندی هایی که قبلا داشته اید به دست خواهید آورد. به منظور ایجاد جذابیت بیشتر در سوژه های خود  ، برای هر سوژه از موقعیت ها و زاویه های دید مختلف استفاده کنید تا بتوانید بهترین حالت آنرا به دست آورید .

قرار دادن دوربین در ارتفاع بالاتر از چشم سوژه :

با بالابردن دست و یا با استفاده از یک تک پایه ، دوربین را در وضعیت بالاتر از سطح چشمان سوژه قرار دهید . زمانی که دوربین را در ارتفاع بالاتر قرار می دهید ، این حالت به شما امکان می دهد تا مقدار بیشتری از پس زمینه سوژه را در تصویر خود را به دست آورید . ترکیب این حالت ، با زاویه دید از بالا ، باعث ایجاد یک پرسپکتیور برجسته و تاثیرگذار در عکس می شود .

قرار دادن دوربین در موقعیت مقابل چشم سوژه :

این حالت ، ارتفاع استاندارد عکاسی با دوربین است و با استفاده از آن شما می توانید از درون ویزور سوژه و صحنه خود را مشاهده نمایید . این حالت موجب می شود تا همان صحنه ای که با چشم می بینید را با دوربین نیز به دست آورید . این وضعیت یک پرسپکتیو تخت در درون کادر تصویر شما را به وجود می آورد  .

قرار دادن دوربین در وضعیت پایین تر از ارتفاع چشم سوژه :

در این حالت ؛ دوربین در وضعیت کاملا پایین تر از چشم سوژه قرار داده می شود.   این موقعیت به همراه زاویه دید از پایین می تواند تصاویر با پرسپکتیو بسیار تاثیر گذار را به وجود آورد .

زاویه ها :

زاویه دید از بالا ( High Angel )

این زاویه دید ، حالتی است که شما دوربین را در موقعیت بالاتر از سوژه قرار داده و از زاویه بالاتر از چشم سوژه به آن نگاه می کنید . در این حالت تمامی بخش های سوژه را در درون کادر تصویر می توان قرار داده و نوعی حالت توضیحی را در رابطه با آن می توان به وجود آورد . در این زاویه دید ، زمین به عنوان پس زمینه سوژه قرار می گیرد و ازاین روی مقدار مورد نیاز از آن را در درون کادر تصویر می توان قرار داد .

زاویه دید همتراز چشم سوژه ( Eye Level Angel )

این زاویه دید استاندارد و زمانی است که شما دوربین را در مقابل چشم خود قرار داده و همتراز با چشم سوژه از آن عکس می گیرید . از آنجا که شما و دوربین درست در زاویه همتراز چشم سوژه قرار دارید بنابراین ، حالت های طبیعی و احساسات آشنای سوژه را می توانید به دست آورید .

زاویه دید از پایین ( Low Level Angel )

این زاویه ای است که برای به دست آوردن آن شما در موقعیت پایین تر از چشم سوژه قرار گرفته و با دوربین خود به سمت بالا نگاه می کنید . این زاویه دید ، نوعی پرسپکتیو عمیق رو به بالا در درون کادر تصویر به وجود می آورد .در این شیوه ممکن است آسمان به عنوان پس زمینه سوژه در نظر گرفته شود.

 

نکته :

در عکاسی پرتره و مدلینگ از هر یک از زوایای دید به منظور به وجود آوردن یک مفهوم یا حالت احساسی خاص در درون کادر تصویر می توان استفاده نمود .

زاویه دید مقابل چشم سوژه ( eye Level ) یک زاویه دید خنثی است و زمانی که از این زاویه دید در عکاسی از چهره سوژه استفاده می شود ، دوربین هیچ نوع قضاوتی را در رابطه با چهره افراد به وجود نمی آورد . این زاویه ، تمام آن چیزی که با چشم انسان قابل مشاهده است را به کادر تصویر انتقال می دهد .

 

در حالت عادی زاویه دید مقابل چشم سوژه برای استفاده در موقعیت هایی مناسب است که عکاس تمایل دارد تا هویت واقعی فرد را بدون هرگونه قضاوت و تاثیرگذاری به مخاطب خود انتقال دهد . به عنوان مثال در عکس های پرسنلی از زاویه دید مقابل چسم انسان برای ثبت چهره استفاده می شود .

 

زاویه دید از بالا ( High Angel ) به نوعی القا کننده احساسات عاطفی در درون کادر تصویر است . از آنجا که این حالت از بالا به چشمان سوژه نگاه می کند و سوژه به صورت کوچکتری در درون تصویر دیده می شود ، حالتهای عاطفی مثبت از قبیل ، محبت ، لطافت و معصومیت و کودکی . ... را در تصویر می توان منتقل نمود . این زاویه دید برای عکاسی از بانوان و کودکان مناسب است .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - آموزشگاه عکاسی پرتره و مدلینگ

 

 

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش