​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

بونس لایتینگ یا بازتاب نور فلاش چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

عکاسی در فضاهای داخلی و بیرونی با استفاده از دوربین و نور محیط یک روش ساده است که امکان استفاده از دوربین در بسیاری از محیط ها را برای شما فراهم می آورد. اما اگر شما تمایل داشته باشید تا سوژه درون تصویر شما به صورت کاملا واضح و برجسته دیده شود و رنگها نیز در بهترین حالت خود نمایش داده شوند ، احتمالا به استفاده از بازتاب ( بونس ) نور فلاش نیاز خواهید داشت . بونس کردن یا بازتاب دادن نور فلاش روشی برای تولید نور نرم با سایه هایی نرم است که به شما اجازه می دهد تا جزئیات قابل قبولی را از سوژه خود به دست بیاورید.

آموزش عکاسی و نورپردازی

بونس نور فلاش چیست ؟

به طور ساده ؛‌بونس نور فلاش حالتی است که در آن نور فلاش را ابتدا به یک سطح بازتاب دهنده نور در محیط اطراف تابانده و بازتاب نور فلاش از محیط اطراف به سوژه شما می رسد . این نور ؛ یک نور نرم با سایه هایی کاملا طبیعی می باشد.

چرا باید نور فلاش را به سطوح دیگر بتابانیم ؟

تابش مستقیم نور فلاش روی دوربین به سمت سوژه موجب ایجاد یک نور سخت و روشنایی بسیار زیاد می شود. این نور حالتی غیر طبیعی به وجود می آورد و سایه های ایجاد شده از آن نیز سایه هایی بسیار تند و تیز می باشند. تابش مستقیم نور فلاش ، شبیه به حالت تابش نور خورشید در ساعت های میانی روز است که روشنایی بسیار سختی را ایجاد می کند. برای رفع این حالت ها استفاده از بونس نور فلاش می توان استفاده نمود.

 

اما اگر شما به حالت های دراماتیک با سایه های تند و تیز نیاز داشته باشید باز هم بونس کردن نور به شما این امکان را می دهد و می تواند در اینجا نیز به شما کمک کند که سایه های روی سوژه خود را بدون تجهیزات اضافی کنترل کنید. فرض کنید می خواهید صورت سوژه خود را تیره کنید تا جلوه ای مبهم تر را در آن داشته باشید. به سادگی می توانید نور فلاش را روی دیوار پشت سوژه پرتاب کنید تا پشت سوژه روشن شود و چهره او در یک سایه ملایم دیده شود. این تکنیک به شما این امکان را می دهد که بدون استفاده از فلاش های استودیویی ساده و یا تنظیمات پیچیده، به نکات ظریف در عکاسی خود دست پیدا کنید.

برای شروع استفاده از حالت بونس نور فلاش در عکاسی خود به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

 

در این تکنیک شما به فلاشی نیاز دارید که بتوان آن را مستقل از تنظیم دیافراگم کنترل کرد. باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هنگام استفاده از سطوح سقف و دیوار برای پرتاب و بازتاب نور فلاش، باید یک مادیفایر نور را نیز بر روی فلاش خود استفاده کنید تا نور کمتری به چشم سوژه بتابد. برخی از انواع فلاشهایی که روی دوربین نصب می شوند دارای یک پانل نورگیر کوچک هستند، اما اگر فلاش شما به این وسیله مجهز نیست، من توصیه می کنم تا چیزی شبیه یک تکه فوم یا مقوا اضافه بر روی آن اضافه کنید تا یک کچلایت کوچک را بتوانید در چشم سوژه خود ایجاد نمایید.

آموزش عکاسی و نورپردازی

زاویه

فلاش خود را مانند یک توپ روی میز بیلیارد در نظر بگیرید. شما می خواهید ضربه خود را به یک توپ در وسط میز بزنید و در این حالت شما به طور خودکار باید متوجه شوید که توپ باید به کجا برسد تا پس از برخورد با یک توپ دیگر آنرا پرتاب کند. همین استدلال را در عکاسی نیز اعمال کنید. نور فلاش خود را در زاویه صحیح پرتاب کنید و تلاش کنید  تا نور را به سوژه خود برسانید. این یک روش سرگرم کننده و آموزنده است که با استفاده از  زوایای مختلف و طرح های مختلف نور بتوانید بهترین حالت نوردهی به سوژه را به دست آورید .

 

رنگ ها

شما باید نور فلاش خود را از روی سطحی با رنگ خنثی پرتاب کنید  ، مگر اینکه تمایل داشته باشید تا جلوه خاص و خلاقانه دیگری را به وجود آورید. رنگ سطحی که شما نور خود را بر روی آن می تابانید ، می تواند رنگ نوری را که به هدف شما برخورد می کند تغییر دهد. شاید شما تمایل داشته باشید تا از سطوح رنگی استفاده کنید تا نور خود را گرمتر (قرمز تر) یا خنک تر (آبی تر) کنید و جلوه ای خاص را در عکس به وجود آورید. اما همیشه باید توجه داشته باشید که رنگ موجود بر روی سطوح مختلف بر حالت رنگی نور تاثیرگذار بوده و رنگ سوژه شما را نیز ممکن است تغییر دهند . بنابراین، بونس کردن نور  فلاش از روی سطحی که رنگ خنثی دارد، راه خوبی برای ثابت نگه داشتن کیفیت نور به شمار می آید.

 

روشنایی

برای استفاده از حالت بونس نور فلاش ،انجام نوردهی صحیح بسیار مهم است. در این تکنیک از آنجایی که شما نور فلاش خود را به سمت محیط اطراف پراکنده می کنید، باید به صورت دستی فلاش را برای مدت زمان طولانی تری تنظیم کنید تا نور آنقدر شدید باشد که به درستی هدف شما را روشن کند. در این شرایط اگر به نظر می رسد عکس شما بیش اندازه پر نور شده است ،  سپس  باید قدرت نور فلاش را  کاهش دهید و دوباره عکس بگیرید یا فقط دیافراگم خود را کم کنید. از طرف دیگر، اگر قدر نور فلاش در اندازه کافی نیست، آنرا افزایش دهید و ببینید که آیا این قدرت نور  اضافی باعث می شود عکس شما بهتر به نظر برسد یا خیر . این کار را تکرار کنید و  با تنظیمات دوربین و فلاش خود تا زمانی آزمایش کنید که تمامی شرایط در بهترین حالت قرار گرفته و نوردهی به محیط و سوژه در بهترین وضعیت به دست آورده شوند.

 

آموزش عکاسی و نورپردازی

فاصله های موجود در محیط را در نظر بگیرید

اندازه فضای خود و فاصله تا سوژه خود را در نظر بگیرید. اگر یک سطل آب را از روی یک نردبان 6 فوتی پرتاب کنید، قطرات آن به اندازه ای که آب را از پنجره طبقه دوم پرتاب کرده اید، پخش نمی شود. به همین ترتیب وقتی نور فلاش را به سمت محیط اطراف می کنید، نور شما پخش می شود، اما اگر محیط مورد عکاسی شما خیلی بزرگ باشد یا سوژه شما در فاصله خیلی دور از فلاش قرار داشته باشد ، نور به حد کافی به آن نمی رسد و سوژه درون تصویر تاریک خواهد بود. استفاده از تکنیک بونس کردن نور فلاش در مکان هایی امکان پذیر است که دیوارها و سقف ها در فاصله مناسبی با سوژه شما قرار داشته باشند.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی و نورپردازی

 

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش