​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

روش استفاده از حالت های نورپردازی کوتاه و نورپردازی گسترده در عکاسی پرتره

به عنوان یک عکاس شاغل در ژانر عکاسی پرتره به خوبی از این نکته آگاهی داریم ، تکنیک های نورپردازی در این سبک بسیار متنوع می باشند و هر یک از الگوهای نورپردازی دارای روش اجرای مخصوص به خود می باشند. اما آیا تا به حال در رابطه با حالت های نورپردازی کوتاه و حالت نورپردازی گسترده شنیده اید ؟

در این مطلب اطلاعات مختصری را در رابطه با حالت های نورپردازی کوتاه و نورپردازی گسترده در عکاسی پرتره را ارایه می دهیم .

آموزش عکاسی و نورپردازی

نورپردازی کوتاه و نورپردازی گسترده به چه معنا می باشند ؟

بسیاری از عکاسان تازه کار تصور می کنند که نورپردازی کوتاه یا نورپردازی گسترده ، یک سبک در عکاسی می باشند اما در واقع هر یک از این موارد یک استایل یا حالت در نورپردازی می باشند که به نوعی تکمیل کننده سبک اصلی مورد استفاده در نورپردازی به شمار می آیند.

برای ساده  تر شدن موضوع به این نکته توجه نمایید که در هر یک از تنظیمات و سبکهای نورپردازی به شما اجازه داده می شود تا محل قرار گیری نور ها نسبت به سوژه را مشخص نمایید . به عنوان مثال در نورپردازی باترفلای ( پروانه ای ) به شما اجازه داده می شود تا منبع نور را در مقابل سوژه و در ارتفاع بالاتر از خط تراز چشم او قرار داده و سایه ای کوچک را در قسمت زیرین بینی او ایجاد نمایید . به همین شیوه تعداد زیادی از دیگر الگو ها و تنظیمات نورپردازی در عکاسی پرتره وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده نمایید .

اما بعد از قرار دادن فلاش ها و تنظیم محل قرار گیری هر یک از نور ها در الگوی نورپردازی موجود ، با توجه به محل قرار گیری دوربین و زاویه دید آن نسبت به سوژه ، حالت کوتاه یا گسترده بودن آن الگوی نورپردازی را می توان مشخص نمود ..

در حالت نورپردازی گسترده ( broad lighting ) کادر بندی تصویر به نحوی انجام می شود که سمت روشن تر چهره سوژه به دوربین نزدیک تر بوده باشد .

 

اما در حالت نورپردازی کوتاه محل قرار گیری دوربین و زاویه دید آن به گونه ای تنظیم می شود که سمت تاریک تر چهره مدل به سمت دوربین قرار داشته باشد.

در طرح شماتیک زیر ، تنظیمات حالت های نورپردازی کوتاه و نورپردازی گسترده را مشاهده می نمایید .

آموزش عکاسی و نورپردازی

حالت های نورپردازی کوتاه و نورپردازی گسترده ، چه تاثیری در عکاسی پرتره به وجود می آورند ؟

در هر یک از الگوهای نورپردازی ، تنظیم محل قرار گیری نور ها ، الگوی محل ایجاد سایه بر روی چهره مدل را تعیین می نماید . از سوی دیگر حالتهای نورپردازی کوتاه و نورپردازی گسترده نیز مقدار ایجاد ناحیه سایه دار بر روی چهره فرد را تعیین می نمایند .

آموزش عکاسی و نورپردازی

نور کوتاه :

در یک نورپردازی کوتاه ، قسمت های بیشتری از چهره فرد در سایه قرار داده شده و قسمت سایه دار صورت، به سمت دوربین قرار می گیرد .

ایجاد یک سایه بزرگ بر روی صورت ، حالتی سه بعدی در چهره ایجاد نموده و اجزای صورت فرد را به نحو برجسته تری نمایان می سازد .

در به وجود آوردن حالت های احساسی و مفهومی در یک تصویر ، سایه های عمیق و بزرگ ،نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند .

همچنین با استفاده از حالت نورپردازی کوتاه ، چهره مدل را به صورت لاغر تر و کشیده تر می توان نمایش داد و در زمان عکاسی از افراد چاق و یا کسانی که صورت های مدور و نسبتا پهن دارند ، با استفاده از این حالت کمی از اضافه وزن فرد می توان کم کرد .

یکی از اشکالاتی که در اثر این حالت از نورپردازی ممکن است به وجود آید آن است که قسمتهای مختلف پوست به صورت صحیح نمایان نشده و عیوب موجود بر روی سطح پوست ممکن است دیده شوند . همچنین به دلیل تقویت شدید بافت ها در این شیوه ، استفاده از حالت نورپردازی کوتاه برای نوردهی به چهره مدل های مرد ، توصیه می شود.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در نورپردازی کوتاه ، چین و چروک های پوست به صورت تقویت شده ای در درون تصویر دیده می شوند و در عکاسی از افراد مختلف حتما باید به این نکته توجه لازم را داشته باشید .

در عکاسی از افراد مسن و شخصیت های اجتماعی ، استفاده از حالت نورپردازی کوتاه بر حالت کاریزماتیک چهره فرد به مقداری بسیار زیادی می افزاید .

آموزش عکاسی و نورپردازی

نورپردازی گسترده

 در این شیوه قسمت بیشتری از صورت در نور قرار گرفته و به سمت دوربین قرار داده می شود.

نورپردازی گسترده موجب می شود تا صورت فرد به صورت پهن تر و بزرگ تر دیده شود و برای عکاسی از افرادی که دارای صورت لاغر و کشیده و استخوانی هستند ، این یکی از بهترین شیوه های نورپردازی به شمار می آید .

در سبک نورپردازی گسترده به دلیل توزیع نور یکنواخت بر روی بسیاری از بخشهای چهره ، چین و چروک ها به مقدار زیادی تلطیف شده و صورت فرد به صورت جوانتر در درون تصویر دیده خواهد شد .

این حالت از نورپردازی به طور خاص برای عکاسی از مدل های خانم مناسب می باشد . اگر چهره فرد مورد عکاسی دارای نقص های نسبتا بزرگی می باشد ، با استفاده از نورپردازی گسترده تر می توان این نقایص را ملایم تر نموده و یا پنهان نمود .

آموزش عکاسی و نورپردازی

چه عواملی بر تعیین حالت نورپردازی کوتاه یا نورپردازی گسترده موثر می باشند ؟

برخی از فاکتور های تعیین کننده حالت نورپردازی کوتاه یا نورپردازی گسترده به شرح زیر می باشند :

ویژگی های چهره فرد

نوع الگوی نورپردازی

فاصله منبع نور تا سوژه

کیفیت نور مورد استفاده

تعداد و محل قرار گیری نورهای پر کننده

محل قرار گیری دوربین و عکاسی با توجه به الگوی نورپردازی

آموزش عکاسی و نورپردازی

روش ایجاد حالت نورپردازی گسترده و نورپردازی کوتاه با استفاده از نور طبیعی

 تا بدین جا در رابطه با حالت های نورپردازی کوتاه و نورپردازی گسترده با استفاده از نور استودیویی صحبت کرده ایم و همانگونه که می دانیم کنترل نمودن حالت نورپردازی در استودیو بسیار آسانتر از سایر شرایط می باشد. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تمامی موارد بیان شده تا بدینجا را با استفاده از نور طبیعی نیز می توان انجام داد .

یک روش آسان برای استفاده از نور طبیعی ، قرار دادن مدل در کنار پنجره است . در این شیوه بهتر است تا از تابش مستقیم نور از میان پنجره اجتناب شود و از ایجاد حالت های نور و سایه بسیار شدید ، باید پرهیز نمود .

با استفاده از یک پنجره بزرگ ؛ مدل خود را در موقعیتی قرار دهید که حالت دلخواه نور و سایه بر روی صورت او ایجاد شود . با استفاده از یک رفلکتور بزرگ ؛ مقدار و عمق سایه ها را به راحتی می توان کنترل نمود .

آموزش عکاسی و نورپردازی

نتیجه گیری :

با توجه به حالت و سبک عکاسی و نتیجه ای که قصد دستیابی به آن را دارید ، انتخاب نوع حالت نورپردازی کوتاه یا گسترده از سوی شما قابل انتخاب خواهد بود. انجام هر یک از این حالت ها به سادگی امکان پذیر است اما در هر صورت تاثیر گذاری این حالت ها در مود و احساس عکس شما بسیار بزرگ خواهد بود.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - وبسایت آموزش عکاسی و نورپردازی پرتره 

 

 

 

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش