​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

انواع اندازه نما در عکاسی پرتره

اندازه نماها در عکاسی پرتره یکی از مباحث مهم و بسیار حیاتی هستند و با استفاده از آنها ما می توانیم تصویری دقیق و با هدف از سوژه مورد نظر خود به دست بیاوریم . با رعایت اندازه نما در عکاسی پرتره ، عکاس قادر خواهد بود تا حالتی استاندارد از سوژه خود به دست آورده و اندازه ابعاد و حجم بدن سوژه را به درستی در درون کادر تصویر خود نمایش دهد . در کلاسهای آموزش عکاسی ، یادگیری اندازه نما و زاویه های دید دوربین ، از جمله مهمترین موارد آموزشی به شمار آورده می شوند.

چارلی چاپلین می گوید: "زندگی یک تراژدی است وقتی در نمای نزدیک ( کلوز آپ ) به آن نگاه می کنیم  اما یک کمدی در لانگ شات است ." انتخاب نما می تواند به شدت بر لحن و موضوع صحنه مورد عکاسی شما تأثیر بگذارد. عکاسان خوب فراتر از  تنظیمات اولیه دوربین ،  در هنگام برنامه ریزی برای عکسهایشان ،  به شخصیت و داستان موجود در آن نیز فکر می کنند.

1- نمای باز خیلی بزرگ (‌Extreme long Shot )

در یک نمای باز خیلی بزرگ ، سوژه بخش کوچکی از کادر تصویر را به خود اختصاص می دهد و در عوض مقدار بیشتری از محیط آن نمایش داده میشود. در یک کادر بندی با « نمای باز خیلی بزرگ » هدف اصلی عکاسی نمایش دادن محیطی است که سوژه در آن قرار دارد .

در یک اکستریم لانگ شات ، دوربین در فاصله ای از سوژه قرار می گیرد که لزوماً او دیگر در کانون توجه نیست، بلکه منطقه اطراف او مورد توجه است. اکستریم لانگ شات، برای نشان دادن مکان به مخاطب طراحی شده است. این نوع شات اغلب در عکسهای پرتره خبری مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا باعث می‌شود که بسیاری از صحنه‌ها به طور همزمان دیده شوند.

2- نمای باز ( Long Shot )

در یک تصویر با کادر بندی نمای باز که به لانگ شات نیز معروف است ، همچنان سوژه به صورت تمام قد در درون کادر تصویر دیده می شود اما هنوز هم محیط او قابل مشاهده است . در لانگ شات تلاش می شود تا فضای بالای سر و فضای پایین پای سوژه به صورت مساوی در درون کادر تصویر دیده شود.

لانگ شات که به آن واید شات نیز می گویند، به طور معمول صحنه و مکان شخصیت موجود در آن را مشخص می کند. این نوع شات دوربین، طول کامل سوژه را نشان می دهد و در عین حال مقدار زیادی از محیط اطراف را نیز شامل می شود. این تکنیک فیلم باعث می شود که مخاطب احساس انزوا کند و به جای غرق شدن در روایتی که در عکس گفته می شود، فقط اجازه دارد در داستانی که به او ارائه می شود تماشاگر باشد.

3- شات بالای زانو ( Knee Shot)

این نوع از کادر بندی که به شات آمریکایی نیز معروف است ، نوعی از اندازه نما است که در آن عکاس کادر تصویر خود را از فضای پایین تر یا بالاتر از زانوی فرد می بندد و همچنان فضای بالای سر سوژه ( head Room ) را حفظ می کند . شات بالای زانو به نوعی یک اندازه نمای زنانه است و از آن برای نمایش لباس و سایر ویژگی های اندام سوژه می توان استفاده نمود.  

4- اندازه نمای متوسط ( Medium Shot )

اندازه نمای متوسط یا مدیوم شات حالتی است که در آن عکاسی کادر خود را از پایین تر یا بالاتر از خط کمر سوژه می بندد و همچنان فضای بالای سر سوژه خود را حفظ میکند .

مدیوم شات یا کادر بندی از بالای خط کمربند نشان می دهد که در دوربین در یک  فاصله متوسط از سوژه قرار گرفته است. این اندازه نما به بیننده اجازه می دهد دید محکمی از هر شخصیت در یک عکس داشته باشد. این نما به عنوان شات "نقطه شیرین" شناخته می شود، زیرا به شما اجازه می دهد تا جزئیات سوژه شما را علاوه بر محیط اطراف دیده شود. در نتیجه، استفاده از یک شات متوسط می تواند به بیننده کمک کند تا سوژه موجود در عکس را بهتر بشناسد و شما باید زبان بدن شخصیت های  موجود در عکس و نحوه تعامل آنها با محیط اطرافشان را به تصویر بکشید.

5- اندازه نمای بسته متوسط ( medium Close Up )

در یک اندازه نمای بسته متوسط عکاس کادر خود را از فضای روی قفسه سینه ( بالای جیب پیراهن) می بندد و همچنان فضای بالای سر سوژه خود را حفظ می کند . از این اندازه نما برای عکس های پرسنلی و عکسهایی استفاده می شود که تمایل داریم تا هویت سوژه به صورت آشکار و دست نخورده در تصویر نمایش داده شود.

6- کلوزآپ ( Close Up)

کلوز آپ یا نمای بسته به تصویری گفته می شود که در آن فقط سر سوژه دیده می شود و فضای بالای سر سوژه نیز در درون کادر تصویر حفظ شده است .

شات کلوزآپ عکسی است که از یک فرد یا شی در فاصله نزدیک گرفته می شود تا جزییات جزئی سوژه را ثبت کند. این شات قاب محکمی دارد و بیشتر صفحه را به وسیله یک نمای بسته و بزرگ از سوژه اشغال می‌کند. این نوع از اندازه نما معمولاً برای کادربندی چهره از یک شخصیت استفاده می‌شود تا مخاطب ببیند چه نوع احساسی منتقل می‌شود. این حالت علاوه بر این که به عنوان ابزاری برای برانگیختن وضعیت عاطفی یک  شخصیت استفاده می شود، از نمای نزدیک برای نشان دادن جزئیات یا اطلاعات دقیق در مورد سوژه نیز استفاده می شود.

7- نمای بسته بزرگ ( Extreme Close Up )

در یک نمای بسته بزرگ فضای بالای سر سوژه از بین می رود و فقط بخشی از صورت یا اندام های فرد دیده می شوند.

یک شات نمای بسته بزرگ، زمانی است که سطح کادر توسط صورت سوژه پر می شود. به عبارت دیگر، سوژه به در مقیاس نسبتاً بزرگ نشان داده می‌شود که باعث می‌شود بخشهایی از صورت او در داخل کادر برش داده شود. کلوزآپ های افراطی روشی قدرتمند برای انتقال احساساتی است که سوژه شما احساس می کند، بدون اینکه نیازی به گفتن و بیان کردن چیزی  باشد. دقیقاً مانند استفاده از یک نمای نزدیک معمولی، از یک نمای بسیار نزدیک می توان برای هدایت خط چشم بیننده و نشان دادن یک شی که برای روایت داستان عکس نقش اساسی دارد استفاده کرد.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش