​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

روشهای تار شدن پس زمینه در عکس

همه ما تعداد زیادی از عکسهایی را دیده ایم که سوژه درون عکس به خوبی دیده می شود اما پس زمینه سوژه به مقدار زیادی تار و یا اصطلاحا ( بلور ) شده است . اگر ما بتوانیم به صورت دقیق و صحیح تارشدن پس زمینه سوژه را انجام دهیم علاوه بر اینکه سوژه به صورت واضح تر و برجسته تری در درون تصویر ما دیده می شود ، همچنین می توانیم حالت های دراماتیک و زیباتری را در درون عکس خود به وجود آوریم . اما اگر به عنوان یک عکاس با مفاهیم مرتبط با عمق میدان دید در عکس آشنایی نداشته باشید ، به دست آوردن این حالت به صورت صحیح ، قدری دشوار خواهد بود. لنز های پرایم که دارای دیافراگم های نسبتا باز هستند ، ابزار هایی بسیار عالی برای تار شدن پس زمینه می باشند و اگر نکات مورد اشاره در این مقاله را به خوبی دنبال کنید ، نتایج بسیار عالی تری را نیز به دست خواهید آورد.

آموزش عکاسی و نورپردازی

تار شدن پس زمینه و کنترل عمق میدان دید در عکس یکی از اولین مفاهیمی است که در کلاس عکاسی پرتره در  مورد آن آموزش داده می شود و هنرجویان کلاس عکاسی به خوبی یاد میگیرند تا سوژه خود را از پس زمینه جدا نموده و آنرا به نحو بسیار برجسته تری نمایش دهند .

تارشدن پس زمینه سوژه در درون کادر تصویر ، مسئله ای است که به عمق میدان دید در عکس مرتبط است و در مسئله عمق میدان از پیش زمینه تا پس زمینه سوژه را مورد توجه قرار خواهیم داد.

در درون یک تصویر ، از نخستین بخشهای پیش زمینه تا آخرین سوژه موجود در پس زمینه می تواند در فوکوس قرر گرفته و به صورت واضح در عکس دیده شود. در حالت معکوس ، شما می توانید با کمتر نمودن عمق میدان دید در یک عکس ، مقدار کمتری از پیش زمینه یا پس زمینه سوژه را به صورت واضح نمایش داده و آن بخشها را تار کنید.تارشدن یا بلور شدن پس زمینه را کنترل عمق میدان دید در عکس می نامیم .

 

کنترل عمق میدان دید در عکس

در برخی از دوربین های DSLR یک دکمه کوچک بر روی بدنه دوربین وجود داردکه ناحیه موجود در فوکوس را در زمان عکاسی با ویزور نمایش می دهد. این دکمه به دکمه پیش نمایش عمق میدان معروف است و در زمان تنظیم کادر و ترکیب عکس ، بسیار مفید می تواند باشد. همچنین در درون دوربین تعدادی از تنظیمات وجود دارند که در تار شدن پس زمینه به شما کمک می کنند و اگر این تنظیمات را به همراه تکنیک های موجود در عکاسی مورد استفاده قرار دهید ، نتایج بسیار شگفت انگیزی را به دست خواهید آورد. در اینجا فهرستی کوتاه از موارد کنترل کننده عمق میدان دید در عکاسی پرتره را مورد اشاره قرار می دهیم .

آموزش عکاسی و نورپردازی

فاصله میان دوربین و سوژه

برای افزایش حالت تار شدن پس زمینه سوژه خود ، سعی کنید تا حد امکان به سوژه نزدیکتر شوید. زمانی که شما در فاصله ای نسبتا دور از سوژه خود قرار می گیرید ،‌ مقدار زیادی از محیط و پس زمینه آنرا به صورت واضح در درون عکس خود به دست می آورید اما زمانی که به سوژه خود نزدیکتر می شوید ، پس زمینه آن کاهش یافته و بخشهای کمتری از آن در فوکوس دیده میشود.

آموزش عکاسی و نورپردازی

فاصله سوژه از پس زمینه

این مورد نیز شبیه به حالت بالا عمل می کند. اگر سوژه شما در فاصله نسبتا ناچیزی نسبت به عماصر موجود در پس زمینه قرار داشته باشد ، مقدار زیادی از پس زمینه آن نیز به صورت واضح در عکس دیده خواهد شد. بنابراین افزایش دادن فاصله سوژه از پس زمینه یکی از عواملی است که به تار شدن پس زمینه و کاهش مقدار نواحی فوکوس عکس کمک بسیار زیادی می نماید.

آموزش عکاسی و نورپردازی

فاصله کانونی لنز

این یک فرمول بسیار ساده است . با افزایش فاصله کانونی لنز ، عمق میدان دید در عکس کاهش می یابد. لنز های واید انگل اگر چه لنز  های بسیار محبوبی هستند ، اما در زمان هایی باید مورد استفاده قرار بگیرند که شما تمایل دارید تا عمق میدان بسیار زیادی در درون تصویر خود به دست بیاورید. یک لنز با فاصله کانونی 50 میلیمتر به مقدار ناچیزی پس زمینه شما را تار خواهد نمود اما در فاصله کانونی 100 میلیمتر تار شدن پس زمینه سوژه به نحو دراماتیکی افزایش می یابد. اگر از یک فاصله کانونی 200 میلیمتر استفاده کنید پس زمینه سوژه به مقدار بسیار زیادی تار می شود و به همین دلیل است که لنز  های حرفه ای 200-70 میلیمتر ، از محبوبیت فوق العاده زیادی برخوردار می باشند.

آموزش عکاسی و نورپردازی

تنظیمات دیافراگم

یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر عمق میدان دید در یک عکس ، تنظیمات دیافراگم موجود در لنز است . زمانی که شما از یک دیافراگم نسبتا باز استفاده می کنید ، به مقدار زیادی پس زمینه سوژه شما تار می شود و به طور کلی استفاده از یک دیافراگم باز ، یکی از اصلی ترین روشها برای تار شدن پس زمینه در عکاسی پرتره به شمار می آید. دیافراگم هایی مثل f/1.2 یا f/2.8 قادرند تا پس زمینه سوپه شما را به نحو نسبتا کاملی تار نموده و جزئیات آنرا کاهش دهند.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی و نورپردازی پرتره

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش