​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

راهنمای کامل عکاسی سیاه و سفید

 

عکاسی سیاه و سفید چیست و چگونه انجام می شود ؟

بر خلاف تصورات رایج ، عکاسی سیاه و سفید یکی از سبکهای سخت و چالش برانگیز در عکاسی می باشد و دستیابی به مهارت در آن کمی دشوار می باشد. برای به دست آوردن یک عکس سیاه و سفید استاندارد ؛ حذف کردن رنگها با استفاده از فیلتر های مختلف ، تنها راه چاره نیست .

در این مقاله، عکاسی سیاه و سفید را که به آن عکاسی تک رنگ نیز می‌گویند، معرفی می‌کنم و توضیح می‌دهم که شما چگونه می توانید عکس‌های سیاه و سفید بهتری بگیرید – در این مطلب انواع روشهای مختلف از جمله نحوه تبدیل صحیح تصاویر رنگی به عکسهای سیاه و سفید در نرم‌افزارهایی مانند Lightroom و Photoshop را نیز توضیح داده ایم .

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

1. عکاسی سیاه و سفید چیست؟

عکاسی سیاه و سفید هنر استفاده از تنالیته های مختلف رنگ خاکستری، از سفید تا تیره، برای ایجاد یک تصویر جذاب است. استفاده ازاین ژانر سابقه بسیار طولانی دارد و قدمت آن به اندازه خود هنر عکاسی می تواند باشد و زمانی که عکاسان توانستند اولین تصویر رنگی دائمی را در سال 1861 ثبت کنند، عکس های تک رنگ و سیاه و سفید 35 سال قبل از آن به وجود آمده بودند.

 

با این حال، اگر چه عکاسی به صورت مونوکروم ( تک رنگ ) یک شیوه نسبتا جدید به شمار می آید ، اما این سبک هنوز جایگزین هنر عکاسی سیاه و سفید واقعی نشده است. بسیاری از عکاسان بر این باور هستند که رنگ می تواند باعث حواس پرتی مخاطب از مفهوم و سوژه موجود در درون عکس شود.همچنین  رنگها این قابلیت را دارند تا  کسل کننده و بی روح باشند. در این شرایط یکی از وظایف عکاسان ساده کردن یک تصویر، و خلاصه کردن و ساده نمودن یک صحنه تا رسیدن به ماهیت اصلی آن است. گاهی اوقات، رسیدن به این هدف با از بین بردن رنگها قابل انجام می باشد.

انسل آدامز، در مورد تفاوت‌های بین این دو سبک از عکاسی، می گوید: «من می‌توانم حس وجود«رنگ» در یک عکس را از طریق یک تصویر سیاه و سفید بسیار بهتر از آنچه که تاکنون با عکاسی رنگی به دست آورده‌ام، به وجود بیاورم.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید ؟ آیا می توان بدون وجود رنگها ، حس رنگی را از طریق یک عکس سیاه و سفید انتقال داد ؟

البته تردیدی نیست که در دنیای امروز اکثریت قریب به اتفاق عکس ها به صورت رنگی گرفته می شوند و شاید این امر بدان معناست که ما بخشی از زیبایی و تخیلی را که انسل آدامز می خواست از طریق عکاسی منتقل کند را از دست داده ایم. در هر صورت امیدوارم تکنیک های موجود در این مقاله به شما کمک کند تا آن حس زیبا و متفکّرانه در عکاسی را به دست آورید.

 

2. مناسب ترین روش برای انجام عکاسی سیاه و سفید

یک عکس سیاه و سفید خوب باید تمامی مشخصات یک عکس خوب را داشته باشد و شما نمی توانید یک عکس بسیار خراب و فاچعه بار را با استفاده از یک فیلتر حذف کننده رنگها به یک عکس شگفت انگیز تبدیل کنید. اگرچه بسیاری از افراد تلاش می کنند تا عکسهای افتضاح خود را با حذف رنگ به یک عکس قابل قبول تبدیل کنند ، اما در هر صورت این شیوه یک خطای بزرگ و غیر حرفه ای در عکاسی به شمار می آید .

برای عکس های سیاه و سفید درجه یک هفت عنصر ضروری وجود دارند که به در این مقاله آنها را مشاهده خواهید کرد . با این حال، اولین چیزی است که باید به خاطر بسپارید این نکته است: باید دلیلی برای عکاسی سیاه و سفید وجود داشته باشد.

همه سوژه ها برای عکاسی سیاه و سفید مناسب نیستند و در  همه موقعیت ها از این شیوه نمی توان استفاده نمود .  بنابراین، همیشه باید از خود این سوال را بپرسید: چرا باید رنگها را از یک عکس خاص حذف کنید؟ برای عکاسی با این شیوه چه دلیل محکمی برای شما وجود دارد ؟

اکثر مواقع عکس‌های سیاه و سفید می‌توانند عالی به نظر برسند، اما همیشه اینطور نیستند. شما باید از قبل بدانید که چرا به جای عکس رنگی، سیاه و سفید عکس می گیرید. اگر نمی توانید دلیل خوبی را مشخص کنید، شاید از خلق یک عکس سیاه و سفید به هدف خاص خود نتوانید برسید.

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

3. سیاه و سفید در مقابل تک رنگ ( مونو کروم )‌

شاید متوجه شده باشید که دو اصطلاح رایج وجود دارد که در واقع هر دو آنها به یک چیز اشاره دارند: سیاه و سفید (B&W) و تک رنگ ( مونو کروم ). باید توجه داشته باشیم که این دو اصطلاح کاملا متفاوت و مجزا از یکدیگر می باشند اما در برخی از موقعیت ها ، به اشتباه به صورت هم معنی با هم به کار برده می شوند.

کلمه ( مونوکروم ) به معنای "یک رنگ" است. بنابراین، درعکس‌های تک رنگ می‌تواند ته رنگی داشته باشند و در این عکس ها ما به خوبی می دانیم که در این عکس ها حداقل یک رنگ به صورت قطعی وجود دارد . به عکس زیر دقت کنید. در این عکس ، رنگ قهوه ای برای افزایش شخصیت سوژه است، اما به جز رنگ قهوه ای ،تمام رنگ های دیگر حذف شده اند. اگرچه این تک رنگ به حساب می آید، اما در هر صورت باید توجه داشته باشیم که این یک عکس سیاه و سفید نیست. در عکس های سیاه و سفید واقعی اصلا رنگی وجود ندارد . این عکسها کاملاً سیاه، خاکستری و سفید هستند.

در اینجا خبر خوب برای شما این است که می توانید از هر یک از این اصطلاحات بدون سردرگمی استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید کاملاً دقیق باشید، بهتر است از عبارت سیاه و سفید برای عکس‌های بدون رنگ استفاده کنید.

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

4. تجهیزات دوربین

برای گرفتن یک عکس سیاه و سفید فقط به یک دوربین عکاسی نیاز دارید و هیچ گونه تجهیزات خاص دیگری برای به دست آوردن یک عکس سیاه و سفید مورد نیاز نمی باشد. همچنین با استفاده از نرم افزار ها نیز می توان عکس های سیاه و سفید را مورد پردازش قرار داد .

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

4.1. دوربین ها

ابتدا، ذکر این نکته ضروری است که فقط برخی از دوربین‌ها قادرند عکس‌های تک رنگ واقعی به وجود آورند. این دوربین ها معمولاً بسیار گران‌قیمت هستند و برخی از آنها مانند Leica M Monochrome به قیمت 8000 دلار به فروش می‌رسد. اگرچه گاهی اوقات افرادی را پیدا می‌کنید که از دوربین‌های معمولی برای عکس‌برداری سیاه و سفید  استفاده می کنند، این فرآیند گران و دشوار است و به دست آوردن آن به مهارتهای خاصی نیاز دارد

چرا باید کسی برای دوربینی که فقط سیاه و سفید عکاسی می کند چنین تلاشی انجام دهد؟ خوب، بیشتر مردم این کار را نمی کنند. اما دوربین‌های تک رنگ تصاویر سیاه و سفید واضح‌تر و تمیزتر از آنچه از دوربین‌های رنگی دریافت می‌کنند را ارائه می دهند، بنابراین استفاده از آنها برای ایجاد یک عکس سیاه و سفید دقیق ، منطقی به نظر می رسد . با این حال، برای اکثر مردم، دوربین های عکاسی رنگی به دلیل کاربردهای بیشتری که دارند ، بیشتر  مورد استقبال قرار میگیرند.

4.2. عکسبرداری سیاه و سفید در مقابل عکسبرداری رنگی و تبدیلی

اکثر دوربین های عکاسی یک حالت سیاه و سفید دارند و این حالتی است که یک سوال جالب را به وجود می آورد: آیا بهتر است عکس ها را رنگی بگیرید و آنها را در پس پردازش تبدیل کنید یا از همان ابتدا با به صورت تک رنگ یا سیاه و سفید عکاسی کنیم؟

ساده ترین پاسخ به این پرسش آن است که همیشه باید ابتدا عکس ها را رنگی بگیرید و بعداً در مرحله پس از تولید به سیاه و سفید تبدیل کنید، و دلیل انجام این کار فقط به این است که هیچ ایرادی برای انجام این کار وجود ندارد و اگر زمانی نظر خود را تغییر دادید و تمایل داشتید تا از نسخه رنگی تصویر خود استفاده کنید، همیشه این گزینه را دارید که به عقب برگردید.

همچنین، اگر با استفاده از یک فایل رنگی ، انعطاف‌پذیری زیادی در دستان شما وجود خواهد داشت – زیرا حتی پس از تبدیل به سیاه و سفید همچنان می‌توانید «رنگ‌ها» را در مراحل ویرایش عکس در نرم افزار های مختلف ؛ مورد پردازش قرار دهید . به عنوان مثال، می توانید کانال رنگ آبی را تیره کنید تا آسمان در تصاویر تک رنگ شما تیره تر به نظر برسد. اگر فایل خارج از دوربین شما از قبل سیاه و سفید باشد، دستیابی به حالت های مختلف در زمان ادیت با نرم افزار امکان پذیر نمی باشد .

4.3. JPEG در مقابل RAW

اگر شما به جای فرمت JPEG از فرمت RAW استفاده کنید ، موارد و مطالب بیان شده در بخش قبل دیگر اهمیتی نخواهند داشت . با استفاده از فرمت RAW شما تمامی اطلاعات نور ، صحنه و سوژه را به طور کامل به دست آورده و در زمان ویرایش عکس در نرم افزار های مختلف ، امکانات نسبتا کاملتری را در اختیار خواهید داشت .

در رابطه با تفاوت ها و شرایط موجود در فرمت های RAW و JPEG مقالات متفاوتی را نوشته و مطالب زیادی را بیان کرده ایم. اما نگاه کلی این ما بر این اساس است که فایل‌های RAW اطلاعات و کیفیت تصویر بیشتری دارند، در حالی که JPEG فایل‌های کوچک‌تری با داده‌های کمتر را در اختیار شما قرار می دهد . بنابراین، به دلایل واضح، عکاسانی که به دنبال تصاویر باکیفیت هستند، تمایل بسیار زیادی  به عکاسی با فرمت RAW دارند.

بنابراین، اگر در حال عکاسی با فرمت RAW هستید، می‌توانید گزینه «مونوکروم» را در دوربین خود فعال کنید و شروع به گرفتن عکس کنید. تصاویر روی صفحه LCD دوربین  شما به صورت سیاه و سفید ظاهر می شوند، اما وقتی آنها را در نرم افزار های مختلف باز می کنید، به رنگی تبدیل می شوند! فایل RAW هیچ یک از داده های موجود در زمان عکاسی را دور نمی اندازد.

شما می توانید از این قضیه به نفع خود استفاده کنید. تصور کنید که در حال گرفتن عکس هستید و انتظار دارید بیشتر عکس های RAW خود را به سیاه و سفید تبدیل کنید. اگر حالت تک رنگ را فعال کنید، یک پیش‌نمایش سیاه و سفید از تمام عکسها را روی LCD دوربین خود می‌بینید که می‌تواند به شما در تجسم بهتر تصویر کمک کند. اما نکته اصلی این است که همه این عکس‌ها در واقع رنگی هستند، زیرا فایل‌های شما به صورت RAW ذخیره می شوند و بنابراین اگر بعداً تصمیم بگیرید که نسخه رنگی آنها را ترجیح بدهید، انعطاف‌پذیری خود را از دست نمی‌دهید.

4.4. فیلترها

در بررسی تجهیزات مناسب برای عکاسی سیاه و سفید با فیلتر های مناسب برای این سبک نیز آشنا خواهید شد .  برای عکاسی با دوربین های دیجیتال ، فیلتر های قابل نصب بر روی لنز دوربین وجود دارند که به شما اجازه می دهند تا تصویر رنگی را به یک تصویر سیاه و سفید تبدیل کنید .

 

نگاهی به مقایسه زیر بیندازید تا متوجه شوید که فیلترهای رنگی چگونه روی یک تصویر تأثیر می‌گذارند. این عکس‌ها با فیلترهای آبی، سبز و قرمز گرفته می‌شوند و این ابزار  ها به صورت فیلترهای شیشه‌ای فیزیکی هستند که بر روی دهانه لنز متصل میشوند.

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

همانطور که می بینید، انتخاب فیلتر روی هر عکس سیاه و سفید تاثیر زیادی دارد. فیلتر آبی نور قرمز را مسدود می کند و چیزهایی مانند برگ ها و زمین را تیره می کند. فیلتر سبز هر چیزی را که سبز است روشن می کند (که در بالا شامل عناصر کوچک درخت است). در نهایت، یک فیلتر قرمز، آسمان و سایر عناصر آبی عکس را تاریک می کند، در حالی که هر چیزی که قرمز است را به نسبت روشن می کند.

 

علیرغم تفاوت های عمده نشان داده شده در بالا، امروزه عکاسان دیجیتال به ندرت از فیلترهای رنگی برای عکاسی سیاه و سفید استفاده می کنند و دلیل آن صرفاً این است که این فیلترها تأثیر زیادی بر عکس های رنگی دارند و به طور بالقوه بازیابی حالت های اصلی موجود در عکس و بازیابی سوژه های رنگی را به طور کامل غیرممکن می کند. همچنین، شما همیشه این فرصت را دارید که  بسیاری از اثرات مشابه با این فیلتر  ها را در مرحله ادیت عکس با استفاده از  کانال‌های رنگی به صورت مجزا به وجود آورید.

عکاسان قدیمی و کسانی که پیش از این از فیلترهای مخصوص برای عکاسی سیاه و سفید استفاده می کرده اند هنوز هم ممکن است به این شیوه وفادار باشند اما امروزه با توجه به نرم افزار های فوق العاده قوی و امکانات مختلفی که در درون دوربین های عکاسی به وجود آمده اند ،‌استفاده از این فیلتر ها کمتر و کمتر می شود و به زودی به فراموشی سپرده خواهند شد .

 

5. هفت عنصر ضروری برای به دست آوردن یک عکس سیاه و سفید عالی

برای به دست آوردن یک عکس سیاه و سفید به صورت صحیح به هر یک از عناصر مورد اشاره در زیر نیاز خواهید داشت .

5.1. سایه

یکی از اولین چیزهایی که باید در هنگام عکاسی سیاه و سفید به خاطر بسپارید این است که سایه ها تأثیر بسیار زیادی در به وجود آمدن این عکسها دارند. در یک عکس سیاه و سفید سایه ها دیگر فقط نواحی تاریک‌تر عکس نیستند بلکه آنها عناصر اصلی ترکیب‌بندی بوده و گاهی اوقات سایه ها به وجود آورنده خود سوژه شما هستند.

روش برخورد شما با سایه ها در عکاسی سیاه و سفید بر هر یک از دیگر جنبه های عکس تأثیر می گذارد. در این روش شما همیشه باید توجه نمایید که آیا سایه ها بدون نمایش هرگونه جزئیاتی فقط به رنگ  سیاه هستند؟ وجود مقدار زیادی از سایه های کاملا سیاه نوعی حس خالی بودن و تراکم رنگ سیاه در یک ناحیه را به وجود می آورد که به نوعی یک حالت احساسی منفی نیز می باشد .  از سوی دیگر، اگر سایه های شما به شکلی کاملا نرم و ظریف بوده و در درون آنها مقداری از جزئیات دیده می شوند با استفاده از این روش می توانید یک ترکیب بندی پیچیده تر با مفهومی سخت تر را به وجود آورید.

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

همیشه باید به این نکته توجه داشته باشید که در یک عکس سیاه و سفید هیچ از یک مناطق تصویر به صورت کاملا سفید و یا کاملا سیاه دیده نمی شوند و این یک افسانه است که برای بهینه شدن یک عکس سیاه و سفید، به طیف کاملی از سایه های عمیق تا هایلایت های واضح نیاز دارید.

در زمان ثبت یک عکس سیاه و سفید همانند همه زمان های دیگر تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بهترین عکس را به ثبت برسانید اما در این زمان لازم است تا مراقب سایه های موجود در کادر خود باشید. در یک عکس سیاه و سفید  سایه ها "کشش" قوی تری نسبت به عکس های رنگ دارند و ممکن است لازم باشد تا شما ترکیب بندی عکس خود را بر اساس نوع و محل قرار گیری سایه ها تغییر دهید.

 

5.2. کنتراست

بسیاری از مردم فکر می کنند که کنتراست تنها تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین بخش های موجود در یک عکس  میباشد .  اما با این تعریف در رابطه با تصویر گرادیانی زیر باید بگوییم که این عکس یک کنتراست بسیار شدید است که در آن در هر دو ناحیه سیاه و سفید در شدید ترین حالت ها وجود دارند.

 اما از سوی دیگر کنتراست یک مفهوم تقریبی است و هیچ قطعیتی در رابطه با آن به صورت صد در صد وجود ندارد.  در عکس زیر، برج ایفل با حالتی روشن در برابر یک پس زمینه کاملا تاریک و سیاه قرار گرفته است .  این تصویر کنتراست بسیار بیشتری نسبت به گرادیان بالا دارد.

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

در عکاسی سیاه و سفید کنتراست به دلیل پیامی که ارسال می کند اهمیت فوق العاده زیادی دارد. یک عکس با کنتراست بالا، مانند عکس بالا، حسی به شدت پویا را منتقل نموده و سوژه های درون تصویر حالتی کاملا متراکم دارند . دلیل به وجود آمدن این حالت  را وجود سایه های زیاد در درون کادر تصویر است که حس متراکم بودن را در کادر تصویر القا می کنند. به همین دلیل است که عکاسان از افزودن کنتراست به عکس های تک رنگ خوششان می آید زیرا این عامل  به برجسته شدن سوژه موجود در درون تصاویر کمک می کند.

در بسیاری از مواقع عکس‌های کم کنتراست توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کنند، اما کیفیت ملایم‌تر و نویز کمتر آن‌ها می‌تواند به همان اندازه خوب کار کند.

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

نکته کلیدی این است که سطح کنتراست یک عکس باید برای سوژه شما معنا داشته باشد و این حالتی است که در مراحل ویرایش عکس با نرم افزار می توانید آنرا با دقت بالاتری کنترل کنید.

به عنوان مثال در یک روز معتدل بهاری اگر با کنتراست بسیار بالا عکاسی کنید ، این حالت ارتباط چندانی با وضعیت کلی عکس شما به وجود نمی آورد اما اگر از یک منظره بزرگ یک عکس سیاه و سفید با کنتراست بالا به دست بیاورید ، این حاالت کنتراست بالا یک انتخاب طبیعی برای برجسته تر نشان دادن سوژه های درون کادر تصویر  می تواند باشد.

 

5.3. تنالیته ها (تاریک و روشن)

البته همه عکاسان از کلمه "تن" به یک شکل استفاده نمی کنند. در اینجا، می‌توانید آن را با تاکید بر معنای روشنایی، تاریکی و سایه‌های خاکستری موجود در یک عکس، در نظر بگیرید.

 

تنالیته ها سنگ بنای به وجود آورنده هر  تصویر سیاه و سفید هستند. اگر تا به حال عبارت «high key» یا «low key» را در عکاسی شنیده‌اید، احتمالاً نمونه‌هایی از تنالیته ها را دیده‌اید که با شدت های مختلف در یک عکس استفاده شده اند .

 

بیشتر عکسهای سیاه و سفید ، لزوما نه بسیار روشن و نه بسیار تاریک هستند. در این عکسها حالتی نسبتا متعادل و میانه از نقاط تاریک و روشن وجود دارد و به طور خاص در زمان عکاسی سیاه و سفید شما باید به تنالیته های موجود در عکس ، توجه نشان دهید . همانند کنتراست ها ، تن های  موجود در یک عکس نیز پیامی بسیار قوی در رابطه با معنا و مفهوم آن عکس ارسال  می کنند.

 

به دو عکس زیر دقت کنید.

البته این همان تصویر است، اما دو نسخه متفاوت از آن را به صورت تاریک و روشن مشاهده می نمایید. تصویر تاریک تر مرموزتر به نظر می رسد و تصویر روشن تر، دارای حالتی شادتر مشاهده می شود.

اگرچه تفاوت‌های بالا بسیار زیاد هستند، اما حتی انجام تغییرات کوچک در تن‌هایی که در یک عکس می‌گیرید قادرند تا حالت های احساسی عکس را به‌طور قابل توجهی تغییر دهد. من شخصاً ظاهر عکس های تیره و بد خلق ،  چه تک رنگ و چه رنگی را دوست دارم. اما در هر صورت به دست آوردن بهترین و مناسب ترین تن ها در یک عکس به نوع صحنه و سوژه ای که از آن عکاسی  می کنید بستگی خواهد داشت .  به طور خاص در رابطه با تصاویر مورد اشاره در بالا ، من استفاده تن های ملایم تر را بیشتر ترجیح می دهم .

مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است: تن های تصویر شما – چه تیره و چه روشن – باید با شخصیت خود سوژه هماهنگ باشد و از آنها عمدا برای بیان داستانی که در ذهن دارید استفاده کنید.

 

5.4. شکل ها

در درون هر عکس مجموعه ای از اشکال ساده یا پیچیده وجود دارند و وقتی رنگها را از جعبه ابزار خود حذف می کنید، شکلها به عنوان بخشی از داستانی که روایت می کنید ، اهمیت بیشتری پیدا می کنند.

 

به عکس زیر دقت کنید که یک آبشار با مجموعه ای از درختان و صخره ها را به تصویر می کشد. اما در سطحی انتزاعی تر، این تصویر مجموعه ای از شکلهای متفاوت است که روی یک بوم کنار هم قرار گرفته اند. این آبشار مستطیلی است که با خطوط مختلف و شکلهای چندضلعی احاطه شده است. درخت بزرگ، ایستاده در رودخانه، شبیه یک نت موسیقی به نظر می رسد.

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

افراد مختلف زمانی که به یک تصویر توجه می کنند ، به طور خودکار به شکل های موجود در آن توجه می کنند و اگر هیچ رنگی برای یک جسم وجود نداشته باشد، تنها راهی که آن را تشخیص سوژه های درون عکس وجود دارد، توجه به شکل و حالت آنها می باشد. یک عکس تک رنگ از یک لامپ را تصور کنید. تنها رنگ های موجود در عکس می تواند سفید و سیاه باشد. هیچ سایه یا بافتی برای نشان دادن آنچه عکس نشان می دهد وجود ندارد. اما آیا شکی وجود دارد که شما به یک چراغ نگاه می کنید؟

شکل ها موجب جلب توجه به یک عکس و موجب ساده تر شدن حالتهای درونی آن می شوند . برخی از مناظر معروف هر ساله توسط هزاران نفر عکاسی میشوند اما فقط به این دلیل که این عکسها در برگیرنده شکل یک کوه یا رودخانه هستند دلپذیر تر جلوه می کنند.

برای گرفتن عکس زیر عکاس  چند دقیقه منتظر مانده است تا مه عبور کند تا بینندگان بتوانند شکل کلی یک کوه را ببینند. اگر بخشی از شکل مثلثی  این کوه پوشانده می شد، عکس در وهله اول چندان جذاب به نظر نمی رسید .

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

با عکاسی سیاه و سفید، هیچ رنگی برای آشناتر کردن تصویر (یا انتزاعی تر، اگر این هدف شما باشد) وجود ندارد. بنابراین، اشکال از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند - آنها یکی از راه‌های اصلی برای بیننده برای درک یک عکس به شمار می آیند.

آموزش عکاسی سیاه و سفید

5.5. بافت

در حالیکه شکل ها بخش های مهمی از تصویر شما را اشغال می کنند اما بافت ها وظیفه پر کردن بسیاری از بخشهای مختلف تصویر را بر عهده گرفته و نوعی نظم و هارمونی را در درون عکس شما به وجود آورده اند .  مانند تمام عناصر موجود در عکاسی سیاه و سفید که تا کنون پوشش  آنها را بیان نموده ایم، بافت‌هایی که در درون تصویر خود ثبت می‌کنید این قدرت را دارند که بر خلق و خو و احساسات موجود در عکس تأثیر بگذارند.

آموزش عکاسی _ آموزش عکاسی پرتره

از سنگریزه‌های صاف گرفته تا چمن‌های درشت، و آلومینیوم براق گرفته تا زنگ‌زدگی، بافتها  اساس شخصیت و هویت موجود در یک تصویر را به وجود می آورند. گرفتن یک عکس سخت و خشن از جریان آب نرم و ملایم یک رودخانه کار بسیار سختی است زیرا بافت های موجود در این تصویر در حالتی کاملا نرم و ملایم قرار دارند. (اما اگر چنین هدفی داشتید، ممکن است با تقویت کنتراست ها و افزایش عمق سایه ها - با ایجاد تصویر شدیدتر، بافتهای نرم موجود در تصویر را به یک بافت سخت تر می توانید تبدیل کنید.)

آموزش عکاسی سیاه و سفید

5.6. ترکیب بندی

هر یک از عکس های ما میتوانند ارایه گر نمایشی از یک حس یا حالت در درون خود باشند و برای القاء حالت ها و احساسات در یک عکس روشهای مختلفی  می توانند وجود داشته باشند. در درون هر عکس نوعی ساختار و نظم و ترتیب وجود دارد و از این روی ترکیب بندی یک عکس به وجود آورنده ساختار و نظم و ترتیب در درون آن باید باشد .

ما در گذشته در رابطه با ترکیب بندی و اصول آن در عکاسی مطالب بسیار زیادی را نوشته ایم اما نکته کلیدی که در اینجا به آن می پردازیم این مطلب است که المان های موجود در زمان عکاسی سیاه و سفید نسبت به حالت های موجود در زمان کار کردن با رنگ ها به مقدار زیادی تغییر می یابند . به عنوان مثال اگر شما یک عکس پرتره در حالت رنگی را ثبت می کنید رنگ چشم های سوژه شما ممکن است بر سایر المنت های موجود در عکس تاثیر بگذارد . در عکاسی از مناظر و طبیعت نیز همین مسئله وجود دارد و رنگ آسمان یا درختان ممکن است بر سایر سوژه های موجود در تصویر تاثیر زیادی را به وجود آورند.

در هر دو این شرایط نوع ترکیب بندی شما نسبت به یک عکس سیاه و سفید تفاوت های بسیار زیادی باید داشته باشند

آموزش عکاسی سیاه و سفید

در برخی اوقات ممکن است تمایل داشته باشید تا خلاقیت بیشتری را در زمان عکاسی اعمال نمایید . به عنوان مثال در تصویر زیر ، کادر بندی غکس به گونه ای انجام شده است که بسیاری از بخشهای پیش زمینه و پس زمینه از دید مخاطب خارج شوند و همچنین عدم وجود رنگها به عمق مفهوم و احساسات عکس افزوده و مخاطب را مجبور می سازد تا زمان بیشتری را برای نگاه کردن و بررسی عمق تصویر اختصاص دهد . این تاثیر تماما به وسیله یک عکس سیاه و سفید قابل دستیابی است .

آموزش عکاسی سیاه و سفید

البته در ترکیب بندی تمامی عکس ها توجه به رنگ ها در اولویت های بعدی ما قرار می گیرند اما در هر صورت برای به وجود آوردن یک عکس سیاه و سفید ؛ از همان زمان ترکیب بندی ؛ به مفهوم سیاه و سفید بودن عکس باید توجه داشته باشید .

5.7. احساسات

در برخی از حالتها، احساسات مهمترین بخش عکاسی  را تشکیل می دهند  و در تکمیل لیست موارد موجود در زمان عکاسی سیاه و سفید ، توجه به احساسات و عواطف نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند. همه عناصری که تا اینجا مورد بحث قرار داده ایم، در درجه اول به این دلیل مهم هستند که ابزار بیان احساس ما هستند. آنها به شما کمک می کنند حال و هوا و پیام عکس های سیاه و سفید خود را مشخص کنید.

برای مطالعه موردی، به دو عکس زیر که صحنه های کاملا متفاوتی را به نمایش می گذارند، نگاهی بیندازید. اولی تصویری از معماری در پاریس است و دومی عکسی از کوه های نیوزلند. با این حال، با وجود متفاوت بودن سوژه های موجود در این عکس ها ، احساساتی  این عکس ها ارایه می دهند کاملاً مشابه است:

آموزش عکاسی سیاه و سفید

 

آموزش عکاسی سیاه و سفید

چرا اینطور است؟ امیدواریم پاسخ واضح باشد – هر دو این عکس‌ها دارای ترکیب بندی شلوغ و با کنتراست بالا همراه با بافت‌های خشن و سایه‌های عمیق هستند. هر دو ترکیب بندی شامل ترکیبی از شکل ها  و تن های مشابه هستند. چه کسی اهمیت می دهد که موضوعات متفاوت است؟ احساس هر دو تصویر مسلماً مشابه است، زیرا عناصر زیربنایی آنها بسیار شبیه به هم هستند.

دو عکس بالا را با تصویر زیر مقایسه کنید . این یک تصویر کاملا متضاد با ترکیب بندی خلوت و بدون عوامل حواس پرت کن است و حالت احساسی که این تصویر ارایه می دهد نوعی حس انزوا و تنهایی می باشد .

آموزش عکاسی سیاه و سفید

در گرفتن یک عکس سیاه و سفید به نوعی خاصی از شرایط و احساسات نیازی نیست و همانند سایر زمان های عکاسی تنها لازم است تا به مجموعه عوامل و موارد اشاره شده تا اینجا به صورت کامل توجه داشته باشید.  اگر به خوبی از شش عنصر دیگر عکاسی سیاه و سفید استفاده کنید، می توانید پیام احساسی خود را به گونه ای به تصویر بکشید که در بینندگان طنین انداز شود و مخاطب به ارزش واقعی آن پی ببرد .

 

6. پس پردازش

بیایید نگاهی به نحوه پردازش تصاویر رنگی به سیاه و سفید با استفاده از لایت روم، فتوشاپ و نرم افزارهای دیگر بیندازیم.

6.1. نحوه ایجاد تصویر سیاه و سفید در لایت روم

چند راه برای تبدیل عکس‌ها به سیاه و سفید در لایت روم وجود دارد، اما ساده‌ترین راه این است که گزینه “Black & White”را در بالای پانل Basic تغییر دهید یا فقط «v» را روی صفحه‌کلید خود فشار دهید.

آموزش عکاسی سیاه و سفید

همچنین می‌توانید با کاهش میزان اشباع به -100 یا (در برخی دوربین‌ها) با تغییر نمایه زیر «Camera Calibration» به monochrome، یک عکس رنگی را به سیاه و سفید تبدیل کنید. اما این روش‌ها بهینه نیستند، زیرا برخی از گزینه‌های زیر برگه HSL را برای تنظیم رنگ‌های فردی در ترکیب سیاه و سفید حذف می‌کنند.

اگرچه زبانه HSL برای تنظیم دقیق عکس‌های سیاه و سفید بسیار ارزشمند است، اما توجه داشته باشید که اعمال تنظیمات شدید اغلب سطوح بالایی از نویز را به تصاویر شما اضافه می‌کنند. این را می توان تا حدودی در پانل کاهش نویز به حداقل رساند ، اما بهترین کار این است که تنظیمات خود را در کمترین مقدار لازم نگه دارید.

 

6.2. چگونه یک تصویر سیاه و سفید در فتوشاپ ایجاد کنیم

شما حتی در فتوشاپ نسبت به لایت روم در تبدیل عکس سیاه و سفید انعطاف بیشتری دارید، تا جایی که هرکس روش ترجیحی متفاوتی دارد. من شخصاً استفاده از "Camera RAW Filter" را در Photoshop CC دوست دارم، که همان گزینه های ویرایش موجود در Lightroom را در اختیار من قرار داده و آنها را به عنوان یک فیلتر اعمال می کند. این حالت به این دلیل است که من تنظیمات HSL لایت روم را برای عکس‌های سیاه و سفید بسیار دوست دارم!

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

با این حال، شما گزینه های زیادی دیگر نیز دارید. یکی از روش‌های رایج ایجاد یک لایه تنظیمی “channel mixer”است که به شما امکان کنترل کانال قرمز، آبی و سبز را در تصویر سیاه و سفید شما می‌دهد.

همچنین می توانید در یک لایه تنظیم سیاه و سفید بروید، میزان اشباع را به طور کامل کاهش دهید یا حتی عکس را در افزونه ای باز کنید که تبدیل سیاه و سفید را انجام می دهد. به طور خلاصه، راه‌های زیادی برای گرفتن یک تصویر سیاه و سفید در فتوشاپ وجود دارد، و آزمایش برخی از این روش‌ها برای خودتان مفید است تا تصمیم بگیرید کدام یک را بیشتر دوست دارید.

 

7. الهام و ایده

اگر می خواهید چند عکس سیاه و سفید عالی بگیرید، فقط بیرون بروید و این کار را انجام دهید! بهترین راه برای ارتقای مهارت‌هایتان هم در زمینه و هم در مرحله پس از تولید ، تمرین کردن است،. به زودی متوجه خواهید شد که به دنیا به صورت تک رنگ نگاه می کنید و دقیقاً تصویر سیاه و سفید صحنه پیش روی خود را  تجسم می کنید. در اینجا چند ایده مختصر را برای شما بیان می کنیم.

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

عکاسی پرتره سیاه و سفید

از آنجایی که سوژه های عکاسی  پرتره همه جا در دسترس است، یکی از بهترین راه‌ها برای شروع گرفتن عکس‌های سیاه و سفید  ، عکاسی پرتره است. هنگام گرفتن پرتره های تک رنگ به تعامل نور و سایه توجه ویژه ای داشته باشید. می توانید از نورپردازی دقیق برای تجسم شکل صورت سوژه خود استفاده کنید یا توجه مخاطب  را به سمت ویژگی های خاصی جلب کنید. اینکار اگر به خوبی انجام شود ؛ پیام احساسی بسیار زیبایی را در درون کادر تصویر شما منتقل می کند .

همچنین، می توانید از سیاه و سفید به عنوان راهی برای بیان احساسات سوژه خود استفاده کنید. اگر پرتره های رنگی می گیرید، هر لباسی در عکس ممکن است بیش از آنچه باید توجه را جلب کند و پیام شما را از بین ببرد. عکس سیاه و سفید به شما کمک می کند در عوض روی چیزهایی مانند حالات چهره و حرکات تمرکز کنید.

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

عکاسی منظره سیاه و سفید

تصاویر مناظر تک رنگ دارای حس خامی هستند که به آنها کمک می کند توجه مخاطب را جلب کنند. آنها برای روایت یک داستان به ویژگی های اساسی صحنه - نور و زمین - تکیه می کنند. رنگها اغلب موجب انحراف توجه بیننده به سمت لایه های سطحی یک تصویر می شوند اما برای توجه بیشتر به شکل ها و حالتها ،‌ حذف رنگ و عکاسی به صورت سیاه و سفید یکی از راهکار ها می باشد .

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

عکاسی خیابانی سیاه و سفید

آخرین ژانر عکاسی خیابانی است – و این شاید تنها ژانر عکاسی است که بسیاری از افراد تمایل دارند تا آنرا به صورت سیاه و سفید به تصویر بکشند .

به نوعی، این به تاریخچه عکاسی خیابانی مربوط می شود. افرادی مانند هانری کارتیه برسون و ویویان مایر زندگی خیابانی را منحصراً سیاه و سفید ثبت کردند و تأثیر آنها بر بسیاری از افراد که امروزه عکس می گیرند منتقل شده است.

اما در یک سطح عمیق تر، رنگ می تواند حواس را از صحنه های خیابانی منحرف کند و این حالتی است که در سایر سبک های عکاسی آنرا کمتر می بینیم .  اگر می‌خواهید بینندگان روی یک تعامل یا جناس بصری ظریفی که ثبت کرده‌اید تمرکز کنند، مطمئناً نمی‌خواهید چشم‌شان را با کشیده شدن بر روی رنگ‌ها از صحنه دور کنید. این بدان معنا نیست که همه عکاسی های خیابانی خوب باید سیاه و سفید باشند، اما نباید تعجب آور باشد که بسیاری از این عکس ها سیاه و سفید هستند.

 

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش