​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

آیا با سرمایه کم می توان عکاسی کرد ؟

 

از آنجایی که من در مجموع در عکاسی یک فرد نسبتاً تازه کار هستم، می‌خواهم این قطعه را نه به  افراد حرفه ای که در حال حاضر دانش و اطلاعات بسیار زیادی را به دست آورده است ، بلکه به کسی تقدیم کنم که فقط به این اشتیاق شگفت‌انگیز یعنی عکاسی علاقه دارد و قصد دارد تا با هیجان بسیار زیادی وارد این حرفه شود . اگر شما یک سرمایه و بودجه بسیار کم و محدود دارید و می ترسید که به دنیای عکاسی وارد شوید ،‌این مطلبی است که آنرا برای شما نوشته ام .

 

می توانید با یک گوشی هوشمند شروع کنید (با یک هشدار)

بله درست خواندید و بگذارید توضیح دهم. در نخستین روزهای شروع یادگیری عکاسی ،‌من خودم واقعاً پولی نداشتم که هم گوشی هوشمند و هم یک DSLR نسبتا حرفه ای بخرم، اما اکنون بعد از تجربیات مختلف و متفاوتی که به دست آورده ام به خوبی می دانم که در اختیار نداشتن یک دوربین حرفه ای ، آسیب چندانی به یادگیری عکاسی وارد نمی کند و همیشه راه هایی برای یادگیری این حرفه و هنر بدون تجهیزات حرفه ای وجود دارد .

نکته ای که تمایل دارم به آن اشاره کنم این است: یک گوشی با مود تنظیمات حرفه ای/دستی تهیه کنید.  بسیاری از تلفن های هوشمند موجود در بازار به شما اجازه نمی‌دهند که در زمان عکاسی تنظیمات عکس را به صورت دستی انجام دهید اما در هر صورت برخی تلفن های هوشمند امکان تنظیم عکس به صورت دستی را دارند. یک تلفن با حالت تنظیمات  دستی در زمان عکاسی به شما امکان می دهد تنظیمات کافی را انجام دهید تا با کنترل بیشتر در دستان خود عکاسی کنید و از آن لذت ببرید (همانطور که با یک دوربین تمام عیار این کار را انجام می دهید ) این تلفن های هوشمند به شما فرصت می دهند که بفهمید آیا واقعا قصد دارید تا به دنیای عکاسی حرفه ای وارد شوید یا خیر !!!

البته، برخی برنامه‌های جانبی در تلفن های هوشمند وجود دارند که کنترل‌های دستی در زمان عکاسی ر برای شما امکان پذیر می کنند، اما این برنامه ها ممکن است مشکلاتی داشته باشند: اولین مشکل آنها این است که نتایج به دست آمده معمولاً پایین‌تر از حد انتظار نسبت به برنامه دوربین اصلی گوشی هستند و مشکل دوم آنها این است که  اگر هر بار نیاز به باز کردن یک برنامه دیگر داشتید کنترل‌های که  به صورت دستی می‌خواهید در اختیار داشته باشید را از بین می‌برد.

من هنوز از تلفنم برای عکاسی در موقعیت های خاص استفاده می کنم، مانند زمانی که برای دویدن روزانه بیرون از منزل هستم. البته به خوبی می‌دانم که با یک  دوربین عکاسی DSLR می‌توانم نتایج بهتری به دست بیاورم، اما به دلایل واضح، در چنین مواقعی دوربین عکاسی حرفه ای و گران قیمت خود را بیرون نمی برم .

گاهی اوقات برای سرگرمی و برای ثبت لحظه هایی که فکر می کنم جذاب هستند ، با گوشی موبایل عکاسی می کنم . این عکس ها ممکن است کیفیت عکس های یک دوربین حرفه ای را نداشته باشند اما در هر صورت من از این راضی هستم که دوربین موبایل من ، اجازه می دهد تا عکس های زیادی بگیرم و دیدگاه و بینش خودم برای عکاسی از صحنه ها و سوژه های مختلف را تقویت کنم .

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

از دوربین های سطح مبتدی نترسید

مسلما هیچکس دوست ندارد در سطح مبتدی قرار داشته باشد و یا عنوان عکاس مبتدی را با خود یدک بکشد اما با این حال، در عکاسی، این اصطلاح - به ویژه این روزها - مانند سایر زمینه ها تحقیر آمیز احساس نمی شود. بسیاری از عکسهایی که در سایت ها و یا شبکه های اجتماعی می بینید و ممکن است در ذهن خود آنها را تحسین کنید در واقع با دوربین های سطح مبتدی ثبت شده اند.  اگر می‌دانید چگونه یک دوربین دست دوم کارکرده بخرید، برای چنین مدلهایی هزینه ناچیزی می‌پردازید و اگر اصول عکاسی را به خوبی آموخته باشید با همین دوربین های سطح مبتدی دست دوم نیز می توانید عکسهایی شگفت انگیز بگیرید.

در کنار خرید یک دوربین سطح مبتدی دست دوم ارزان قیمت ، کمی ادیت عکس با نرم افزار های فتوشاپ و لایت روم را یاد بگیرید و اصلاح رنگ و نور و فضا سازی در عکس های مختلف را تمرین کنید.

حتی عکس های به دست آمده با یک دوربین سطح مبتدی این قابلیت را دارند تا به عکسهایی شگفت انگیز و فوق العاده عالی تبدیل شوند .

اگر بودجه بسیار محدودی دارید و قادر به خرید یک دوربین حرفه ای گران قیمت نیستید ، نگران نباشید . یک دوربین دست دوم سطح مبتدی را به ارزان ترین قیمت بخرید و تمرین های عکاسی خود را با آن انجام دهید . اگر واقعا عکاسی را درست و اصولی یاد گرفته باشید ، خواهید دید که از بسیاری از افراد دیگر برتر هستید و عکسهای بهتری را به دست می آورید .

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

ایده گرفتن و تجسم کردن را یاد بگیرید .

لوکیشن و موقعیت های مکانی متفاوت برای گرفتن عکس های جذاب ، بسیار مهم و تاثیرگذاری می باشند .  شاید شما نتوانید زیاد سفر کنید، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید مکانهای زیبایی را پیدا کنید که در آنها عکسهای زیبا و بسیار جذابی را ثبت کنید. با این حال، اگر مجبور هستید (یا تصمیم بگیرید) به چند مکان نزدیک در اطراف محل زندگی خود سر  بزنید و این نکته مهم است که موقعیت های مکانی نزدیک به محل زندگی خود را تا حد امکان به طور کامل مطالعه کنید. زمان های طلوع و غروب آفتاب در موقعیت های مکانی مختلف را بررسی کنید و به این نکته توجه داشته باشید که بهترین عکسها را در چه زمانی از روز می توان ثبت کرد ؟

ساعات طلایی ممکن است از نظر تئوری یک ساعت عالی برای عکاسی باشند، اما اگر بخواهید از سوژه ای واقع در زمانی که خورشید در موقعیت خاصی قرار دارد عکس بگیرید و سوژه شما بهتر به نظر می رسد، چه؟ بهترین زمان روز برای گرفتن عکس از صحنه های خاص همیشه نزدیک طلوع یا غروب خورشید نیست.

همین امر برای فصول مختلف صدق می کند: اگر به اندازه کافی به مکانی رفته باشید، به خوبی این نکته را  می دانید که شرایط آب و هوایی خاص موجود در آن  می تواند الگوهای جالبی را در صحنه شما ایجاد کند. به عنوان مثال، ممکن است یک مه خفیف صبحگاهی از یک دریاچه بلند شود و موقع طلوع خورشید نور پس‌زمینه‌ای بسیار زیبایی در آن ایجاد می شود و اتفاق بسیار خیره‌ کننده‌تری را به وجود می آورد.آشنایی با موقعیت های مکانی و لوکیشن های مختلف این اطلاعات را به صورت ساده و بسیار ارزان در اختیار شما قرار می دهد .

ممکن است یک توریست یا عکاس دیگر به طور تصادفی به چنین موقعیت هایی برخورد کند، اما اگر از قبل می دانید کجا و در چه ساعتی باید باشید، نیمی از کارهای شما انجام شده است. الهام گرفتن از موقعیت های مکانی مختلف و تجسم کردن کار هایی که در آن محل می توان انجام داد ؛ در واقع یکی از مهم‌ترین چیزها در عکاسی است و مهارتی است که می‌توانید با تمرین آن در مکان‌هایی که می‌شناسید آنرا به دست آورده و حتی مهارت های مختلف خود را تقویت کنید.

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

با این نکات، چند نکته دیگر را اضافه می کنم که فکر می کنم هر عکاس مبتدی (که من هم هنوز هستم، اشتباه نکنید) باید در نظر بگیرد:

 

ابتدا با وسایل خود آشنا شوید.

در سایت های مختلف شما اغلب در مورد اینکه کدام دیافراگم خاص در یک موقعیت خاص مفید است و مطالبی شبیه به این را می‌خوانید، و – در حالی که در بعضی از شرایط این مطالب درست می باشند – اما شما باید خودتان، با بدنه  دوربین و لنز خودتان، تلاش کنید و تجربه به دست بیاورید. این ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما مدت زمان نسبتا زیادی طول کشید تا متوجه شدم دیافراگمی که در بعضی از موقعیت های خاص استفاده می کردم، به وضوح برای نوع کار من مناسب نبود.

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

دوم، عکس های خود را ایده آل نکنید.

از اشتباهات خود درس بگیرید. از روی تجربه، حتی پس از چندین ساعت مطالعه مطالب مختلف از سایت های عکاسی (به دلایلی نمی توانم درک کنم) ایزو دوربین را در عدد 1000 قرار دادم ، سرعت شاتر را روی  1000/1 ثانیه تنظیم کردم تا از یک صحنه طبیعی پر از درخت عکس بگیرم .  در آن زمان فکر می‌کردم بهتر از همه می‌دانم که چه کاری دارم انجام می دهم، اما امروز دیدن عکس‌های قدیمی به تمامی آن اطلاعات شک می کنم .

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

آخرین نکته اما مهمترین

تمرین، تمرین، تمرین. این بدیهی ترین توصیه تمام زمان های زندگی ما به عنوان یک عکاس است و اگر شما تمایل دارید تا به تدریج لقب مبتدی را کنار بگذارید و به یک عکاس حرفه ای تبدیل شوید ، تکرار آن ضروری است. حتی با بهترین تجهیزات و قدرت تجسم عالی، اگر استفاده از دوربین و عکاسی در شرایط مختلف را تمرین نکرده باشید ، بسیاری از موقعیت های عالی را از دست خواهید داد. هیچ راه بهتری برای بهبود کیفیت عکس هایی که می گیرید وجود ندارد و فقط با تمرین مداوم است که شما می توانید بر تجربه خود اضافه کنید.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

 

 

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش