​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

10 نکته برای حرفه ای شدن در عکاسی آتلیه

عکاسی در آتلیه ، یکی از شرایط و موقعیت هایی می باشد که به سطح بالاتری از مهارت های عکاسی نیاز دارد و اگر شما به عنوان یک عکاس پرتره تمایل دارید تا کلاس بالاتری را در کار خود به وجود بیاورید به یادگیری تکنیک های عکاسی در آتلیه نیاز خواهید داشت . در کلاس آموزش عکاسی حرفه ای تکنیک های عکاسی پرتره در آتلیه را آموزش می دهیم اما در این مطلب نیز نکاتی را بیان نموده ایم که به شما کمک می کنند تا در زمان عکاسی آتلیه موفقیت های بیشتری را به دست بیاورید.

کلاس آموزش عکاسی

1 – نورپردازی را یادبگیرید.

اگر تا کنون تنها با نور طبیعی و یا نور  موجود در محیط عکاسی کرده اید ، برای عکاسی در آتلیه باید با تکنیک های نورپردازی با استفاده از فلاش ها و نورهای مصنوعی را فرا بگیرید . اگر کنترل کردن نور در محیط استودیو را به خوبی فرا بگیرید ، فراگیری سایر نکات عکاسی در این محیط به زمان چندان زیادی نیاز نخواهد داشت  . اما اگر تکنیک های نورپردازی در آتلیه را به خوبی ندانید ، سایر نکات عکاسی نیز کمک چندان زیادی به شما خواهند کرد .

در تکنیک های نورپردازی ؛ توجه به نورهای سخت یا نرم اهمیت زیادی دارد . همچنین شما باید بدانید که کدامیک از مادیفایر های استودیویی در به وجود آوردن نور سخت یا نرم قابل استفاده هستند. محل قرار گیری نور ها ، زاویه تابش نور و یا شدت تابش نور از هر یک از منابع موجود در استودیو نیز نکات دارای اهمیت به شمار می آیند.

در هر یک از تکنیک های نور پردازی ، علاوه بر نور ، ماهیت سایه ها نیز دارای اهمیت فراوانی می باشند و آگاهی از اهمیت سایه ها نیز جزو آن دسته از مهارت هایی می باشد که هر عکاس پرتره و مدلینگ نسبت به آن باید توجه کافی را داشته باشد.

آموزش عکاسی پرتره

2 – فرمول جادویی به وجود آوردن نور نرم.

برای اینکه بدانیم محل قرار گیری نور نرم در عکاسی پرتره کجاست ، یک فرمول جادویی را می توان معرفی نمود. در این فرمول ، شما باید بزرگترین منبع نور خود را در فاصله ای نزدیک به سوژه قرار دهید . اگر شما یک دیفیوزر 2 متری در اختیار دارید و آنرا روی نور اصلی خود قرار داده اید ، بنابراین منبع نور اصلی خود را در فاصله 2 متری از سوژه نیز می توانید قرار دهید. در این رابطه به خوبی می دانیم که یک منبع نور بزرگتر ، تابش نور نرم تری را نیز به وجود می آورد.

3 – نور روی سوژه و نور پس زمینه را به صورت مجزا کنترل کنید

در عکاسی و نورپردازی آتلیه لازم است تا نور روی سوژه و نور پس زمینه را به صورت مجزاو مستقل از هم کنترل کنید. در این رابطه لازم است تا سوژه در فاصله ای مناسب از پس زمینه قرار داشته باشد و اگر شما این فاصله مناسب را به وجود نیاورید ، نور روی سوژه در نوردهی به پس زمینه هم دخالت خواهد نمود. شاید شما لازم داشته باشید تا از یک نور ضعیف تر یا قوی تر بر روی سوژه خود استفاده کنید و در صورت عدم تفکیک نور ها ، هر گونه تغییر در منبع نور اصلی ، نور پس زمینه را نیز دچار تغییر خواهد نمود و این حالت نتایج مناسبی را در اختیار شما قرار نمی دهد .

بهترین روش برای کنترل نور پس زمینه آن است که یک منبع نور مستقل را برای نوردهی به آن تعیین نماید. در این شرایط اگر منبع نور اصلی را در فاصله 2 متری از سوژه خود قرار می دهید بنابراین لازم است تا سوژه نیز در فاصله 4 متری از پس زمینه خود قرار داشته باشد . همچنین لازم است تا نور اختصاص یافته برای پس زمینه ، نصف قدرت نور روی سوژه را داشته باشد.

آموزش عکاسی پرتره در آتلیه

4 – حداقل از سه منبع نور استفاده کنید.

زمانی که در عکاسی و نورپردازی آتلیه به قدرت کافی دست پیدا کردید ، به تدریج تلاش کنید تا از سه منبع نور در تنظیمات نورپردازی خود بهره ببرید . منبع نور اصلی ، برای روشن کردن سوژه مورد نیاز است و محل قرار گیری و زاویه تابش منبع نور اصلی ، سبک نورپردازی شما را تعیین خواهد نمود. در ساده ترین حالت ، شما به یک منبع نور برای جدا کردن موهای سوژه از پس زمینه نیز نیاز خواهید داشت . از این روی نور روی سر یا ( Hair Light) گزینه ای است که جدا سازی موهای سوژه از پس زمینه را امکان پذیر می نماید.

جدا کردن سوژه از پس زمینه و به طور خاص جدا کردن موهای سوژه از پس زمینه ، یک مهارت کاملا قابل توجه است و در صورتیکه به خوبی آنرا انجام دهید ، سطح بالاتری از آثار هنری را در کار خود می توانید ارایه دهید .

5 – با سوژه ارتباط برقرار کنید.

برای به دست آوردن یک پرتره قوی ، سوژه شما در راحت ترین حالت ممکن در برابر دوربین باید قرار داشته باشد. در یک جلسه عکاسی پرتره هدف شما این است که بهترین حالت از چهره و بدن سوژه خود را به دست بیاورید و برای این کار نیاز دارید تا سوژه را در حالتی راحت در برابر دوربین خود قرار دهید. در صورتی که احساس می کنید سوژه در برابر دوربین شما راحت نیست ، سعی کنید با طرح سوال ، صحبت با او را آغاز کنید. سعی کنید تا با شخصیت و ویژگی های اخلاقی سوژه در سریعترین زمان ممکن آشنایی لازم را به دست بیاورید و از این طریق شرایط را برای راحت بودن او در برابر دوربین فراهم کنید.

6  - قبل از ورود سوژه تنظیمات نورپردازی را انجام دهید .

در بیشتر حالت های نورپردازی ، توجه به وقت و استفاده صحیح از زمان ، اهمیت زیادی دارد. سعی کنید تا تنظیمات نورپردازی خود را قبل از ورود سوژه انجام داده باشید و با ورود او به درون کادر صحنه ، تلاش کنید تا مهمترین شات ها در نخستین زمان ها به دست آورید. تلاش کنید تا در سریعترین زمان ممکن خود را به محل عکاسی برسانید . دمای اتاق را تنظیم کنید و تنظیمات اولیه نورپردازی را انجام دهید . قبل از ورود سوژه تمامی پلان های عکاسی را مرور کنید و در زمان فرا رسیدن سوژه تنها به عکاسی از او فکر کنید. در صورتی که از پلان بندی مناسب برای عکاسی خود برخوردار باشید ، سوژه با دیدن اعتماد به نفس شما ، برای انجام کار به میزان زیادی تشویق خواهد شد .

7  - از لنز های پرایم پر سرعت استفاده کنید.

لنز های پرایم برای عکاسی در آتلیه از مهمترین ابزار ها به شمار می آیند. این لنز ها از سرعت فوکوس دهی نسبتا بالایی برخوردارند و اگر چه شما قدرت زوم کردن با لنز را از دست می دهید اما سرعت قابل ملاحظه ، کیفیت بالا ، و عمق میدان بسیار مناسب برای عکاسی پرتره ، این لنز ها را به یک وسیله مفید و کاربردی برای عکاسی در استودیو مبدل می سازد .

8 – حالت های مختلف چهره را ثبت کنید.

در یک جلسه عکاسی تلاش کنید تا حالت های مختلفی از چهره سوژه را ثبت کنید . با استفاده از تکینیک های آموزش ژست عکاسی تلاش کنید تا شرایط متفاوتی را برای چهره سوژه به وجود آورید و در عکس های مختلف ، حالت هایی متفاوت از سوژه مورد عکاسی را به دست آورید. در زمان انتخاب عکس ها و یا در زمان ویرایش عکس ها ، تنوع و قدرت انتخاب بالاتر ، دست شما را برای کسب در آمد بیشتر باز خواهد گذاشت . همچنین تلاش کنید تا زاویه دید های مختلف و اندازه نماهای متفاوت را در طول زمان عکاسی امتحان کنید. هر یک از این شیوه ها نیز در به دست آوردن حالت های متفاوت از سوژه ، به شما کمک می کنند.

کلاس آموزش عکاسی

9 – در کادر بندی ، فضاهای بیشتری را باقی بگذارید .

در زمان کادربندی ، فضای بیشتری را اطراف سوژه خود قرار دهید و با این شیوه فضای کافی در زمان کراپ کردن تصویر را در اختیار خواهید داشت. اگر شما نیاز داشته باشید تا عکس خود را در سایزهای مختلفی چاپ کنید و یا در صورت نیاز به انتشار عکس ها در پلترفرم های اینترنتی ، در اختیار داشتن فضای کافی برای کراپ کردن عکس ، از اهمیت زیادی برخوردار است .

10- کچلایت را به دست آورید.

اگر کچلایت درون چشم سوژه قابل مشاهده نباشد ، در واقع هیچ کار مفیدی در استودیو انجام نداده اید . در هر یک از شرایط نورپردازی با نور مصنوعی ( یا حتی نور طبیعی ) بازتاب و درخشش منبع نور در چشم سوژه باید دیده شود و به دست آوردن کچلایت در عکاسی آتلیه ای ، یکی از مهمترین ارکان اطمینان از صحت شرایط نورپرداری می باشد.

 

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی پرتره 

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش