​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

تاثیر رنگ ها بر حالت های احساسی موجود در عکس

 

 

رنگها قادرند تا به اصلی ترین عنصر موجود در یک عکس تبدیل شوند اما این امکان وجود دارد که همیشه بهترین عنصر موجود در عکس نباشند . در صورتی که از رنگ ها به صورت صحیح استفاده نشود ، یکی از اجزای اصلی موجود در درون تصویر ممکن است کارکرد خود را از دست بدهند.

آموزش عکاسی و آموزش عکاسی پرتره

در زمان هایی که عکاسی سیاه و سفید انجام می شد و همانند امروز عکسها رنگی نبودند ؛ هر عکس تنها با توجه به ویژگی های فنی خود مورد توجه قرار می گرفت اما به عنوان مثال در آن زمان ، یک گل رز قرمز کارایی چندانی در درون تصویر ارایه نمی داد زیرا رنگ آن به هیچ عنوان مورد توجه قرار نمی گرفته است. در آن زمان شما باید تنها حدس می زدید که یک گل سرخ در درون تصویر چگونه می تواند باشد و چه احساسی را می تواند به وجود بیاورد. 

آموزش عکاسی و آموزش عکاسی پرتره

برای به دست آوردن بهترین حالت های احساسی یک تصویر ، تمامی عناصر موجود در آن باید به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند و در این رابطه رنگها نیز در صورت استفاده صحیح ، قادر خواهند بود تا بر ویژگی های احساسی  موجود در درون یک تصویر بیفزایند  .

به تصویر کشیدن یک صنه زیبا از غروب آفتاب و یا عکس گرفتن از مناظر آبی رنگ موجود در یک آبشار مستلزم آن است که رنگ های موجود در محیط به صورت کاملا صحیح و در جای خود در درون کادر تصویر قرار داده شوند. در اینجا باید توجه داشته باشیم که رنگها تنها یکی از عناصر موجود در تصویر هستند و تنها به عنوان یک عامل کمکی برای عملکرد بهتر سایر بخش ها در نظر گرفته می شوند و در زمان بررسی یک تصویر ، رنگها تنها یکی از المنت های آن در کنار سایر عوامل به شمار آوردن می شوند.

آموزش عکاسی و آموزش عکاسی پرتره

یکی از اصلی ترین کارکرد رنگها در درون هر تصویر ، تاثیر آنها بر حالت احساسی و عاطفی موجود در درون تصویر می باشد . برخی از دانشمندان کارکردهایی عاطفی را برای رنگها تعریف کرده اند و به عنوان مثال داروین ، زنگ سبز را یک عامل آرامش بخش و آبی را یک رنگ سرد و قرمز را به عنوان یک رنگ پر شور و حرارت توصیف نموده است .

یکی از اولین اشتباهاتی که عکاسان در رابطه با رنگها مرتکب می شوند آن است که عامل رنگ را به عنوان اصلی ترین شاخصه یک تصویر در نظر می گیرند اما در واقع باید بدانیم که رنگ ها تنها یکی از شاخصه های موجود در ترکیب بندی عکس بوده و به هیچ عنوان تمامی ترکیب بندی ما را تحت تاثیر خود قرار نمی دهند .

آموزش عکاسی و آموزش عکاسی پرتره

در رابطه با رنگها باید به این نکته توجه داشته باشیم که در بسیاری از سبک های عکاسی ، عکاسان یک رنگ را به عنوان رنگ قالب موجود در صحنه در نظر می گیرند و از سایر رنگها به عنوان رنگهای مکمل استفاده می نمایند. همواره به این نکته توجه داشته باشید که رنگهای مختلف حالتهای احساسی متفاوتی را در درون یک تصویر به وجود می آورند. با توجه به دیدگاه بیننده ، برخی از رنگ های تداعی کننده حالت های احساسی مثبت و برخی از رنگ ها تداعی کننده حالت های احساسی منفی می باشند و در صورتی که شما تمایل دارید تا یک پیام واضح و آشکار را از طریق یک عکس انتقال دهید، شدیدا توصیه می کنیم که یک رنگ قالب برای کلیت عکس خود به وجود آورید .

آموزش عکاسی و آموزش عکاسی پرتره

همانگونه که بیان شد ، رنگ قرمز را به طور معمول به عنوان رنگ عشق و محبت معرفی می نمایند اما به خاطر داشته باشید که حالتهایی همچون خشم و درد نیز با استفاده از این رنگ قابل نمایش می باشند و اگر شما تمایل دارید تا موارد خاص دیگری را در ضمیر ناخودآگاه ذهن مخاطب خود بیدار نمایید باید از سایر عوامل همراه با رنگ ها نیز به خوبی استفاده نمایید.

به عنوان مثال در بسیاری از کشور ها از رنگ سفید به عنوان یک رنگ قالب در مراسم های عروسی و ازدواج استفاده می شود اما در کشور کره ،رنگ سفید رنگی است قالب در مراسم عزاداری مورد استفاده قرار میگیرد .

آموزش عکاسی و آموزش عکاسی پرتره

در اینجا معنی تقریبی برخی از رنگها در عکاسی را بیان می داریم :

قرمز : عشق ، محبت ، خشم ، عصبانیت

زرد : خوشحالی ، هوشیاری ، ترس و انتقاد

آبی : صلح ، هارمونی ، ترس و افسردگی

نارنجی : اعتماد به نفس ، انرژی ، کندی و درد

بنفش : وفاداری ، مذهب ، خستگی و شکست

سبز : رشد ، بلندگی ، آرامش و حسادت

سیاه : قدرت ، مرگ ، شیطان

سفید : خلوص ، خوبی ، سردی ، فاصله

آموزش عکاسی و آموزش عکاسی پرتره

در صورت وجود یک رنگ قالب در درون یک کادر تصویر ، احتمال باقی ماندن تصویر در ذهن مخاطب به مقدار زیادی افزایش پیدا می کند . و در صورتی که از رنگها به نحو صحیح و شایسته ای استفاده شود به مقدار زیادی بر بار عاطفی و احساسی یک تصویر افزوده می شود .

همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که رنگها باعث از بین بردن ضعفهای موجود در یک ترکیب بندی نمی شوند اما اگر یک ترکیب بندی برنده را با استفاده از عوامل ترکیب بندی – خطوط هدایتگر ، قانون یک سوم و کادر بندی مناسب و ... – انجام داده باشید رنگها نیز به شما کمک می کنند تا به عنوان یک عکاس موفق ، تا مدت ها تصاویری ماندگار را برای مخاطبان خود خلق کنید.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی و آموزش ژست عکاسی

 

 

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش