​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

تکنیک های جذاب ترکیب بندی برای افزایش زیبایی تصویر

برای اینکه یک عکس عالی به نظر برسد ، باید دارای ویژگی های خاصی باشد. یکی از این ویژگیهای خاص  ترکیب بندی ،  نامیده می شود. موقعیت اجسام و سوژه ها در درون کادر بندی به گونه ای باید باشد که چشم بیننده را بر روی جالب ترین یا مهمترین ناحیه  آن متمرکز کند. روشهای زیادی برای اجرای ترکیب بندی خوب در عکاسی وجود دارند ، اما در این مقاله پنج تکنیک ترکیب بندی را ارائه می دهیم  که ممکن است قبلاً در مورد آنها نشنیده باشید.

1 – کادر در کادر

این ترکیبیک شیوه بسیار عالی برای هدایت چشم بینندگان به درون عکس و در عین حال یک راه جذاب برای افزودن به عمق و زمینه  آن است. از کادر های موجود در  پیش زمینه و یا از فریم هایی که به طور معمول جلوتر از سوژه قرار دارند برای این منظور می توان استفاده نمود . همچنین کادر ها و قاب های موجود در پس زمینه نیز به عنوان یک عامل به وجود آوردنده عمق در تصویر می توان استفاده نمود .

2 – قانون اعداد فرد

احتمالا در رابطه با قانون یک سوم مطالبی را شنیده اید اما قانون اعداد فرد به طور معمول کمتر شناخته شده است . زمانی که سوژه ها و اشیاء اعداد زوج را به وجود می آورند و از انها عکس می گیریم ؛ ذهن ما به طور غریزی ، سوژه های درون تصویر به صورت جفت جفت مشاهده می کند . قانون اعداد فرد موجب بر هم زدن این نظم و ترتیب شده و ذهن مخاطب را به میزان بیشتری به خود مشغول می سازد .

مغز انسان تمای اعداد بالاتر از 9 را به صورت یک گروه در نظر می گیرد و این بدان معنا است در زمانی که تعداد سوژه ها بالاتر از 9 عدد می باشد ؛ قانون اعداد فرد اثرگذاری خود را از دست می دهد . زمانی که سوژه ها را در تعداد و به صورت اعداد فرد در درون تصویر قرار میدهید ، نظم و ترتیب مورد نظر دهن شما به هم ریخته شده و برای به دست آوردن یک نظم واقعی و مورد نظرمغز ، شما مجبور خواهید بود تا مدت زمان بیشتری را برای نگاه کردن به تصویر اختصاص دهید .

3 – مثلث طلایی

قانون مثلث طلایی یکی از تکنیک های جذاب ترکیب بندی عکاسی است که به شما کمک می کند تا چشم مخاطب را به سمت قسمت خاصی از تصویر هدایت نمایید . اهمیت این قانون از این جهت است که شما را مجبور می کند تا در زمان عکاسی به وجود مثلث ها فکر کنید و همانگونه که می دانیم وجود مثلث ها در درون کادر تصویر اهمیت به سزایی خواهد داشت .

مراحل به دست آوردن قانون مثلث طلایی نسبتا ساده می باشند :

کادرتصویر خود را همانند یک مستطیل در نظر گرفته و سپس به صورت فرضی یک خط مستقیم از گوشه سمت راست بالا به سمت گوشه سمت چپ پایین رسم کنید ( قطر مستطیل )

یک خط عمودی از گوشه سمت راست پایین با زاویه 90 درجه به سمت قطر ترسیم شده مسطیل به وجود آورید .

جایی که خطوط 90 درجه از قطر مستطیل را قطع می کنند ، اطلاحا چشم تصویر نامیده شده و این نقاط بهترین محل برای قرار گرفتن سوژه می باشند. 

4 – فضای منفی

فضای منفی به ناحیه در بین و یا اطراف سوژه اصلی در تصویر گفته می شود که از عمد خالی گذاشته می شود . این فضای عمدتا خالی توسط طراحان برای قرار دادن المان های گرافیکی استفاده می شود و در رابطه با عکاسی موجب اینجاد یک ترکیب بندی تمیز و ساده می شود .

ترکیب بندی فضای منفی در صورت استفاده صحیح موجب ایجاد یک توازن منظقی میان فضای مثبت ( محل قرار گیری سوژه اصلی ) و سایر اجزای موجود در تصویر می شود .

5 – پر کردن کادر بندی

بسیاری از افراد در زمان عکاسی به مقدار زیادی از سوژه خود فاصله می گیرند و بخش زیادی از محیط و پس زمینه را به همراه سوژه در درون کادر تصویر خود قرار می دهند. قرار دادن تعداد زیادی از عوامل دیگر به جز سوژه اصلی ، موجب سردرگمی مخاطب شده و تشخیص سوژه اصلی تصویر برای او را مشکل می نماید . از سوی دیگر نزدیک شدن به سوژه و پر کردن کادر بندی با خود او موجب می شود تا مقدار زیادی از پس زمینه از کادرتصویر خارج شود.

در این حالت اگر شما قصد دارید تا ویژگی های چهره ، شخصیت و حالت های کلی خود سوژه را در عکس نمایش دهید ، بنابراین پرکردن کادر بندی با خود سوژه یکی از راهکارهایی می باشد که به شما کمک می کند تا خود سوژه را در به طور کلی در معرض دید بیننده قرار دهید .

اگر به هر دلیل در زمان عکاسی امکان بستن کادر با خود سوژه فراهم نباشد ، در زمان های ادیت و ویرایش تصاویر ، فرایند کراپ کردن با خود سوژه را می توان انجام داد و از این روی لازم است تا سوژه به صورت صحیح و دقیق در درون کادر تصویر نمایش داده شده باشد .

موارد بیان شده ، خلاصه و قسمت کوچکی از تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی می باشند که از آنها در جهت به وجود آوردن تصاویر زیبا می توان استفاده نمود.

 

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - وبسایت آموزش عکاسی مدلینگ

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش