​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

روش استفاده از رفلکتور در عکاسی پرتره

در دنیای عکاسی نور همه چیز است و بدون وجود آن هیچ چیز وجود نخواهد داشت . در بسیاری از زمان ها ، برای عکاسی دو نوع نور وجود دارند : نور طبیعی و نور مصنوعی . اگر چه بسیاری از عکاسان به استفاده از تکنیک های نورپردازی با استفاده از نورهای مصنوعی در آتلیه می پردازند اما در هر زمان ممکن استفاده از منبع نور طبیعی به عنوان اولین و اصلی ترین گزینه مطرح می گردد . یکی از ابزار هایی که به شما اجازه می دهد تا بیشترین کارایی را از یک منبع نور طبیعی به دست آورید، رفلکتور یا بازتاب دهنده نور است. در این مطلب ، شما را با نحوه استفاده از رفلکتور در زمان عکاسی پرتره آشنا می نمایم .

 

انتخاب رفلکتور

اگر پیش از این هرگز از یک رفلکتور استفاده نکرده اید و هیچگاه یکی از آنها را تهیه نکرده اید ، انتخاب یک مدل از میان گزینه های بسیار زیادی که وجود دارند ممکن است کمی دشوار باشد .رفلکتور ها دارای اندازه های مختلفی هستند و در شکل های مختلفی مثل مدور ، مستطیل و یا مثلثی شکل ارایه می شوند . همچنین ممکن است در رنگ هایی مثل سفید ، طلایی و یا نقره ای و یا ترکیبی از این سه رنگ دیده شوند .

یکی از اولین مواردی که در زمان انتخاب یک رفلکتور باید در نظر بگیرید ، اندازه آن است . اگر معمولا به تنهایی برای عکاسی پرتره راهی می شوید ، کار کردن با یک رفلکتور کوچک برای شما راحت خواهد بود . انواع رفلکتور بزرگ ، به سختی قابل حمل و نقل هستند و اگر چه منابع نور بزرگتری را به وجود می آورند اما برای استفاده از آنها به یک دستیار در زمان عکاسی نیاز خواهید داشت .

بعد از مسئله اندازه ، به شکل و برند رفلکتور نیز باید دقت نمود . برخی از برند های معروف رفلکتور های گران قیمت تر را بدون اضافه نمودن هرگونه ویژگی خاص ارایه می دهند . بعضی از رفلکتور ها دارای براکت ، قاب و یا دسته نگهدارنده هستند و برخی از آنها تنها یک صفحه ساده برای بازتاب دادن نور می باشند . به طور کلی رفلکتور های مدور به دلیل نوع کچلایتی که به وجود می آورند ، برای عکاسی پرتره مناسب تر هستند اما در هر صورت انواع مستطیل و یا مربع شکل آنها را نیز می توان انتخاب نمود .

 

روش استفاده از رفلکتور

رفلکتور ها را به شیوه های مختلفی مورد استفاده می توان قرار داد . شما می توانید آنرا به تنهایی نگه داشته و نور را به سمت سوژه خود بازتاب دهید . می توان رفلکتور را در کنار یک تکیه گاه قرار داد تا بارتاب نور را انجام دهد اما در هر صورت داشتن یک دستیار برای نگه داشتن رفلکتور و تنظیم آن در زمان عکاسی ، روش عاقلانه تری به نظر می رسد .

همانند تمامی منابع نور ؛ هر اندازه که رفلکتور بزرگتر باشد ، نور بیشتر و نرم تری را بازتاب می دهد و اگر در یک فاصله بسیار نزدیک با سوژه خود قرار دارید استفاده از یک رفلکتور سفید یا نقره ای را به شما توصیه می کنیم . همچنین اگر منبع نور اصلی شما کمی ضعیف به نظر می رسد ، استفاده از رفلکتور نقره ای برای بازتاب هر چه بیشتر نور را می توان توصیه نمود . برای استفاده از فلکتور به عنوان یک منبع نور پرکننده  ( fill Light) لازم است تا آنرا در فاصله دورتری از سوژه خود قرار دهید .

 

رفلکتور با نور طبیعی

روش استفاده از زفلکتور و نور طبیعی به مقدار زیادی به خلاقیت و سبک هر فرد بستگی دارد اما در اینجا برخی از موقعیت ها که استفاده از یک رفلکتور در آن توصیه می شوند را مورد اشاره قرار می دهیم .

1 - در هر زمان که منبع نور در پشت سوژه قرار دارد و سوژه در حال ضد نور شدن است ؛ استفاده از یک رفلکتور لازم و ضروری است . در شرایط بک لایت اگر چه پس زمینه ممکن است به صورت بسیار پر نرو و یا حتی سوخته شده به نظر برسد اما بازتاب نور با استفاده از یک رفلکتور ؛ نور کافی برای روشن شدن قسمت جلو سوژه را فراهم می آورد . در شرایط بک لایت ، یک رفلکتور سفید به عنوان منبع نور پر کننده به خوبی سوژه را در وضعیت روشن قرار می دهد .

2 - در زمان هایی که سوژه دارای لباس یا پوست کاملا تیره می باشد و هیچگونه نور از قسمت پایین به سمت صورت او بازتاب نمی یابد ، استفاده از یک رفلکتور برای پر کردن سایه ها ضروری است . این موقعیت ها شرایطی هستند که موجب به وجود آمدن سایه های تاریک در قسمت زیر چشم ها و زیر برجستگی لب ها می شوند . قرار دادن رفلکتور در قسمت پایین و بازتاب نور به سمت زیر چشم و لب به پر کردن سایه ها کمک می نماید .

3  - در یک هوای ابری و یا در شرایطی که ترکیب نور و سایه های پراکنده ای وجود دارند نیز استفاده از رفلکتور ضروری است . در فضاهای بیرونی ، در جایی که سایه درختان به صورت لکه های نور و سایه دیده میشود ، رفلکتور را در قسمت پایین تر از صورت سوژه خود قرار دهید تا بازتاب نور ؛ لکه های سایه و نور را به صورت یکنواخت پوشش دهد .

4 - گاهی اوقات شرایطی به وجود می آیند که از رفلکتور به عنوان منبع نور اصلی می توان استفادده نمود . در تصویر زیر ؛ سوژه در شرایطی قرار دارد که تابش نور خورشید به شکل ریم لایت عمل نموده و تنها حاشیه ای از پشت بدن او را روشن می نماید . در این موقعیت به جای اووراکسپوز نمودن پس زمینه ، آنرا کمی تاریکتر قرار داده و با قرار دادن یک رفلکتور طلایی در مقابل سوژه نور اصلی برای روشن نمودن سوژه و حفظ ریم لایت را به وجود آورده ایم .

رفلکتور با نور مصنوعی

1 - در زمان های عکاسی در استودیو نیز از رفلکتور می توان استفاده نمود . در شات های ساده ای مثل هد شات های زیر ، به جای استفاده از تعداد زیادی از فلاش ها و مادیفایر های نورپردازی و تلاش برای ایجاد نسبت متعادل میان آنها ، تنها با قرار دادن یک رفلکتور در سمت مخالف نور اصلی ، حالت نور پرکننده را می توان به دست آورد . با استفاده از این شیوه نسبت صحیح نور پرکننده را به صورت خودکار می توان به دست آورد .در تصویر زیر از یک فلاش با سافت باکس بزرگ به عنوان نور اصلی و از یک رفلکتور بزرگ در سمت مقابل به عنوان نور پر کننده استفاده شده است .

بیشتر بخوانید

معرفی دوره آموزش عکاسی پرتره در آتلیه

 

 

2 - یک شیوه دیگر برای استفاده از رفلکتور به همراه نور مصنوعی ، روش بونس کردن نور است . گاهی اوقات در زمان عکاسی به هیچ نوع سافت باکس یا تعدیل کننده نور دسترسی ندارید . در این شرایط تاباندن نور فلاش به سمت رفلکتور و استفاده از بازتاب آن یک شیوه اساسی برای نرم کردن نور است

 

نتیجه گیری

اگر چه رفلکتور یک وسیله ساده و ارزان در عکاسی است اما اگر روش استفاده از آن را به خوبی فراگرفته باشید ، یکی از مفید ترین و موثرترین ابزار های نورپردازی در عکاسی پرتره را در اختیار خواهید داشت.

 

 

 

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش