​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

مفهوم دیافراگم در عکاسی ؟ دیافراگم چیست و چه کاربردی دارد ؟ ( قسمت اول )

دیافراگم لنز به همراه سرعت شاتر و سرعت ایزو ، یکی از اضلاع مثلث نوردهی در عکاسی می باشد و به طور قطع دیافراگم را باید مهمترین بخش در میان سه ضلع مثلث نوردهی به شمار آوریم . در این مقاله تلاش می کنیم تا به بسیاری از پرسش های موجود در رابطه با دیافراگم لنز و عملکرد آن در عکاسی پاسخ دهیم .

دیافراگم چیست ؟

دیافراگم که در انگلیسی ( Aperture  )  نامیده می شود روزنه ای در انتهای لنز است که نور از میان آن عبور کرده و درون بدنه دوربین وارد می شود . مقدار باز یا بسته بودن این روزنه ، حجم ورود نور به درون بدنه دوربین را تعیین می کندو هر اندازه که این روزنه بازتر باشد ، حجم بیشتری از نور به درون بدنه دوربین وارد شده و مسلما عکس ثبت شده از نور و روشنایی بیشتری برخوردار خواهد بود . در حالت برعکس ، هر اندازه که این روزنه بسته تر و یا کوچکتر باشد، حجم کمتری از نور را از خود عبور داده و در نتیجه ، تصویر نوردهی کمتری داشته و تاریکتر خواهد بود .

 

از لحاظ حجم عبور نور از میان روزنه دیافراگم ، آنرا با مردمک چشم انسان می توان مقایسه نمود . مردمک چشم انسان در یک محیط تاریک وضعیت بازتر و بزرگتری به دست می آورد تا حجم بیشتری از نور را از خود عبور دهد و از این روش انسان قادر خواهد بود تا حداکثر مقدار از نور موجود در محیط را دریافت نموده و قادر به دیدن باشد . به طور برعکس ، در محیط های بسیار پر نور ، مردمک چشم انسان وضعیت کوچکتر یا بسته تری را به خود می گیرد و در نتیجه حجم کمتری از نور از میان آن عبور می کند .

 

در عکاسی نیز از همین قانون پیروی می شود . در محیط های تاریک و کم نور یک دیافراگم باز برای دریافت حجم بیشتری از نور و در یک محیط پر نور از دیافراگم بسته تر برای کاهش حجم نور وارد شونده به دوربین استفاده میشود.

 

علاوه بر این دیافراگم لنز ، یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر عمق میدان دید در عکاسی می باشد . در یک مقاله مجزا عمق میدان دید در عکس و روش استفاده از آن در سبک های مختلف عکاسی را به طور مفصل توضیح داده ایم .

تاثیر دیافراگم بر عمق میدان دید در عکس

تاثیر دیافراگم بر نوردهی به عکس

دیافراگم لنز ، تاثیرات مختلفی را در زمان عکاسی به وجود می آورد اما یکی از مهمترین اثرگذاری های آن به مسئله نوردهی در عکس مرتبط می باشد . تغییر اندازه روزنه دیافراگم بر مقدار نور دریافت شده به وسیله سنسور دوربین تاثیر می گذارد و از این روی ، مقدار روشنایی تصویر نیز به وسیله دیافراگم قابل تنظیم میباشد.

 

همانگونه که بیان شد ، یک دیافراگم باز یا بزرگ حجم بیشتری از نور را از میان خود عبور می دهد و این باعث روشنایی بیشتر تصویر میشود. عکس این حالت برای دیافراگم بسته تر یا کوچکتر صادق خواهد بود.

 

به طور کلی به هنرجویان کلاس عکاسی توصیه میشود تا در محیط های پر نور از یک دیافراگم بسته تر و در محیط های کم نور از یک دیافراگم بازتر برای به دست آوردن نور مناسب در تصویر خود استفاده نمایند .

 

تاثیر دیافراگم بر عمق میدان دید در عکس

یکی دیگر از تاثیرات بسیار مهم دیافراگم ، به مسئله عمق میدان دید در تصویر مرتبط میباشد.عمق میدان دید در عکس ، ناحیه ای از تصویر شما می باشد که آنرا به صورت واضح و با جزئیات میتوان مشاهده نمود. ( عمق میدان کم ) یا ( کاهش عمق میدان دید در عکس ) زمانی اتفاق می افتد که بخش هایی از پس زمینه تصویر شما از فوکوس خارج بوده و جزئیات آن به طور واضح دیده نمیشوند. ( عمق میدان زیاد ) یا ( عمق میدان گسترده ) زمانی به وجود می آید از قسمت پیش زمینه تا پس زمینه تصویر شما ؛ به صورت واضح و دارای جزئیات کامل دیده میشود.

در تصویر بالا مشاهده می کنید که سوژه به طور کامل در فوکوس قرار داشته و جزئیات آن به خوبی دیده میشوند .اما در همین تصویر پس زمینه سوژه به طور کامل محو شده و جزئیات آن به خوبی قابل مشاهده نیستند. این حالت در اثر استفاده از یک دیافراگم باز اتفاق می افتد .

 

به عنوان یک قانون ساده برای یادگیری مفهوم عمق میدان دید در عکاسی به این مسئله توجه داشته باشید :

یک دیافراگم بزرگ ( باز ) = تار شدن قسمت بزرگی از پس زمینه

یک دیافراگم کوچک ( بسته ) = تار شدن قسمت کمتری از پس زمینه

 

تار شدن پس زمینه ( کاهش عمق میدان دید در عکس ) یکی از روشهایی است که به طور عمده در عکاسی پرتره مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از آن سوژه انسان را به صورت واضح تر و برجسته تر نسبت به سایر عوامل موجود در تصویر نمایش می دهند .

از سوی دیگر استفاده از یک دیافراگم کوچک برای افزایش عمق میدان دید در عکس و واضح تر دیده شدن پس زمینه و پیش زمینه تصویر ، روشی است که در عکاسی از مناظر و طبیعت و یا عکاسی معماری مورد استفاده قرار می گیرد تا بخشهای بیشتری از تصویر به صورت واضح و دارای جزئیات دیده شوند.

 

تصویر زیر را به عنوان یک راهنما در رابطه با تاثیر گذاری دیافراگم بر عمق میدان دید در عکس را به خاطر بسپارید .

تاثیر دیافراگم در عکاسی _ کلاس آموزش عکاسی فرهاد مولایی

 

F-Stop یا عدد دیافراگم چیست ؟

تا کنون تنها و به صورت کلی به بیان مفهوم دیافراگم باز و یا دیافراگم بسته پرداخته ایم . اما در هر صورت تنظیمات دیافراگم در زمان عکاسی به وسیله یک عدد نمایش داده میشود و عدد تنظیمات دیافراگم همیشه با حرف " F" نشان داده میشود.

 

عدد نشان دهنده تنظیم دیافراگم در عکاسی را “f-stop” می نامیم . پس بنابراین F/8 نشان دهنده عدد 8 در تنظیم یک دیافراگم لنز میباشد.

نمایش عدد دیافارگم در دوربین نیکون

از “f-stop” برای بیان اندازه روزنه دیافراگم استفاده میشود و در اینجا یک رابطه بسیار  مهم وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشیم .

هر اندازه که عدد F یک عدد کوچکتر باشد دیافراگم لنز در وضعیت بازتر یا بزرگتری قرار دارد . به طور برعکس ، هر اندازه که عدد F یک عدد بزرگتر باشد ، دیافراگم لنز در وضعیت بسته تر یا کوچکتری قرار دارد .

 

مسئله دیافراگم بزرگ یا دیافراگم کوچک برای هنرجویان عکاسی ممکن است کمی مبهم یا گیج کننده باشد اما در هر صورت این رابطه را به خاطر بسپارید

تنظیمات عدد دیافراگم در عکاسی

 

عدد کوچکتر = دیافراگم بازتر

عدد بزرگتر = دیافراگم بسته تر

در این رابطه دیافراگم f/2.8 بزرگتر از حالتهای f/4 و f/11 می باشد .

 

چگونه باید دیافراگم مناسب را انتخاب کرد ؟

تا کنون با مفاهیم کلی دیافراگم آشنا شده ایم ، اما از این پس این سئوال مطرح میشود که دیافراگم مناسب در شرایط عکاسی چیست و چگونه باید آنرا انتخاب نمود؟

در پاسخ به این سئوال باید بیان نمود که در انتخاب بهترین حالت دیافراگم ، دو اثر گذاری مهم آن یعنی نوردهی و عمق میدان را حتما باید مد نظر داشته باشیم . در تصویر زیر، یک دیاگرام ساده از روش تاثیر گذاری عدد دیافراگم بر تنظیمات نوردهی را می توان مشاهده نمود .

تاثیر دیافراگم بر نوردهی در عکاسی

همچنین به خاطر داریم که در محیط کم نور باید از یک دیافراگم بازتر استفاده نمود تا مقدار نور وارد شونده به دوربین افزایش یافته و تصویر روشن تری را بتوان به دست آورد . در محیط پر نور نیز با بستن دیافراگم ، از حجم نور وارد شونده به درون دوربین کم می کنیم .

استفاده از دیافراگم بازتر در زمان عکاسی در شب

از پر نور شدن یا بسیار تاریک شدن عکس در اثر باز و بسته شدن دیافراگم نترسید زیرا این عامل به همراه سایر ضلع های مثلث نوردهی  ( ایزو – سرعت شاتر ) در دوربین ، وظیفه تنظیم نور عکس را بر عهده خواهد داشت و در مبحث تنظیم نوردهی به دوربین ؛ به خوبی با فرایند تنظیم نور در زمان عکاسی آشنا خواهید شد .

 

تنظیم دیافراگم در دوربین چگونه انجام می شود ؟

در صورتی که تمایل دارید تا به صورت دستی دیافراگم لنز خود را تنظیم کنید ؛ از دو روش قادر به انجام اینکار خواهید بود.

در دو مود عکاسی M و AV ( A در دوربین نیکون ) قادر به تنظیم دیافراگم می باشید .

همانگونه که می دانیم تنظیم هر یک از مود های عکاسی با دوربین ، با استفاده از کلید گردان ( دایل مود ) از قسمت بالای بدنه دوربین های عکاسی قابل انجام می باشد . برای این منظور ، دایل مود دوربین خود را بچرخانید و یکی از حالت های AV ( اولویت دیافراگم ) یا M ( مود تنظیمات دستی ) را انتخاب نمایید .

در مود الویت دیافراگم ، دوربین به شما اجازه می دهد تا تنظیم دیافراگم را بر اساس نظر خود انجام دهید و بر اساس دیافراگم انتخاب شده از سوی شما ؛ دوربین به صورت خودکار تنظیمات سرعت شاتر را انجام می دهد .

در مود تنظیمات دستی M نیز شما می توانید تنظیمات دیافراگم لنز خود را بر عهده بگیرید . با این تفاوت که در مود تنظیمات دستی M شما باید تمامی تنظیمات نوردهی مرتبط با ایزو و سرعت شاتر را نیز به صورت دستی انجام داده و دوربین هیچ کاری را به صورت خودکار برای شما انجام نمی دهد .

 

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش