​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

بهترین سرعت شاتر برای عکاسی از به هوا پریدن سوژه

 

 

خیلی وقت ها در زمان های عکاسی از مدل ها و یا سوژه های نوجوان ، بنا به درخواست مدل مجبور هستیم تا عکسهایی خاص از پریدن ، جهیدن ، تند راه رفتن و سایر شیوه هایی که برای جوانان جذابیت دارند را ثبت کنیم . اگر چه به عنوان یک عکاس حرفه ای در سبک های پرتره و مدلینگ این نوع شات ها را زیاد نمی پسندم اما در هر صورت تلاش می کنم تا این عکس ها را نیز به بهترین شیوه ثبت کنم . اما در یک حالت جدی تر ، به وجود آوردن حس حرکت در درون تصویر ، یکی از تکنیک هایی است که در ایجاد جذابیت و تنوع در عکاسی موثر می باشد. برای ثبت حرکت ها و یا بهتر بگوییم برای فریز کردن حرکت در درون کادر تصویر ، استفاده از سرعت شاتر مناسب اهمیت فوق العاده زیادی دارد و در این مطلب ، بهترین سرعت شاتر برای عکاسی از به هوا پریدن سوژه را مورد اشاره قرار می دهم .

سوال : به عکس زیر نگاه کنید و سعی کنید بهترین سرعت شاتر برای ثبت این عکس را حدس بزنید.

اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید ، شرایط عکاسی به صورت زیر بوده است .

مکان عکاسی : یک پیاده رو بدون وجود هرگونه مانع میان عکاس و سوژه

فاصله سوژه تا عکاس در حدود 10 متر می باشد .

زاویه دید عکاس : زاویه دید از پایین ( Low Angel )

حالت سوژه : در حال پریدن به بالا

پاسخ :

 1/2,000 sec

چرا از این سرعت شاتر باید استفاده کنیم ؟

برای فریز کردن حرکت سوژه :

همانگونه که در کلاس های عکاسی به آن اشاره می کنیم ، استفاده از یک سرعت شاتر سریع یا تند برای فریز کردن حرکت سوژه ضروری  می باشد. در اینجا ، با توجه به حرکت بسیار سریع سوژه برای پریدن به سمت بالا ، عکاس نیز به یک سرعت شاتر بسیار سریع نیاز دارد تا بتواند حرکت و پریدن او در یک لحظه مناسب را ثبت کند . این سرعت سرعت شاتر به عکاس اجازه می دهد تا سوژه خود را در یک زمان بسیار کوتاه ثبت نموده و حرکت آنرا فریز نماید.

2- برای استفاده از یک دیافراگم بازتر

همانگونه که می دانیم و پیش از این نیز در توضیح مثلث نوردهی در عکاسی بیان نموده ایم ، تنظیم عدد دیافراگم و سرعت شاتر دوربین ، دارای یک رابطه مستقیم با یکدیگر می باشند. در اینجا استفاده از یک دیافراگم باز مثل F2.8 به عکاس اجازه داده است تا سرعت شاتر متناسب برای فریز کردن حرکت سوژه را به دست بیاورد. همچنین استفاده از یک دیافرگم باز موجب می شود تا پس زمینه سوژه به مقدار بیشتری کنترل شده و سوژه به نحو بهتری از محیط اطراف خود جدا شود .

در ادامه ثبت این حرکت با حالت های مختلف سرعت شاتر را ملاحظه می نمایید .

a) 1/125 sec

در سرعت شاتر 1/125 مقدار تار شدن حرکت در قسمت پایین لباس سوژه دیده می شود. در اینجا بهترین حالت دیافراگم برای رسیدن به نوردهی مناسب ، استفاده از F.11 می باشد که شرایط مناسب برای بلور کردن پس زمینه را نیز به وجود نمی آورد.

b) 1/500 sec

در این سرعت شاتر نیز هنوز مقداری از بلور شدن حرکت در قسمتهایی از لباس و موهای سوژه دیده می شود. برای به دست آوردن بهترین حالت نوردهی با این سرعت استفاده از دیافراگم F5.6 است اما هنوز هم با به دست آوردن یک عمق میدان کنترل شده با بوکه های زیبا ، فاصله زیادی وجود دارد .

1/2,000 sec

این بهترین سرعت شاتر برای ثبت حرکت به بالاپریدن این سوژه می باشد . در اینجا لباس سوژه به صورت کاملا شارپ دیده می شود و هنوز هم می توان از دیافراگم باز با F2.8 برای به دست آوردن بوکه در پس زمینه استفاده نمود.

1/8,000 sec

زمانی که از یک سرعت شاتر بسیار بالا مثل این حالت استفاده می کنیم ، کم نور شدن تصویر به وضوح قابل مشاهده میباشد. حتی باز کردن دیافراگم نیز تاثیری در روشن شدن تصویر نخواهد داشت و از این روی استفاده از این سرعت شاتر توصیه نمی شود.

نکات حرفه ای تر

از یک لنز تله فتو استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید نوعی حالت شناور و معلق بودن سوژه در هوا را به وجود آورید ، جدا نمودن سوژه از پس زمینه اهمیت فوق العاده زیادی دارد و در اینجا استفاده از یک لنز تله فتو را برای به دست آوردن این حالت توصیه می کنیم . به طور کلی لنز های تله فتو به شما اجازه می دهند تا جدا سازی سوژه از پس زمینه را به نحو موثر تری انجام دهید. در تصویر زیر مقایسه ای از عکسهای گرفته شده با فاصله کانونی 50 و 200 میلیمتر را مشاهده می نمایید.

از یک زاویه دید از پایین استفاده کنید.

برای اینکه حلت معلق بودن سوژه در هوا را بیشتر مورد تاکید قرار دهید ، استفاده از یک زاویه دید از پایین ( low Angel ) را به شما توصیه می کنم . زمانی که از زاویه دید مقابل چشم سوژه استفاده می شود ، حالت پریدن و معلق بودن سوژه چندان به چشم نمی آید و از این روی استفاده از یک زاویه دید از پایین حالت متناسب تری به شمار می آید .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش