​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

معرفی شاتر و سرعت شاتر در دوربین عکاسی

 

 

 

سرعت شاتر ؛ یکی از سه تنظیم مهم در دوربین های عکاسی ( در کنار تنظیم ISO و دیافراگم )  است . سرعت شاتر در به وجود آوردن دو حالت مهم دخیل است . تغییر روشنایی تصویر ؛ ایجاد حالت های خاص در فریز شدن ( ثابت شدن ) سوژه های در حال حرکت و یا بلور شدن حرکت . در این مقاله تمام موارد لازم برای آشنایی با عملکرد و تاثیر سرعت شاتر را بیان می کنیم .

 

سرعت شاتر در اثر عملکرد شاتر دوربین به وجود می آید .

شاتر ؛ یک پرده در جلو سنسور دوربین است که به صورت باز یا بسته عمل می کند . زمانی که دوربین عکس می گیرد ؛ پرده شاتر باز شده و نور به سمت سنسور وارد می شود . بعد از وارد شدن نور به سطح سنسور ؛ شاتر دوربین بلافاصله بسته شده و فرایند ورود نور به سنسور را متوقف می کند . دکمه ای که بر روی دوربین برای گرفتن عکس استفاده می شود , به نام دکمه شاتر معروف شده است .

 

سرعت شاتر چیست ؟

به طول زمان باز شدن پرده شاتر برای عبور نور و رسیدن آن به سطح سنسور ؛ سرعت شاتر گفته می شود .

به طور خاص ؛ این سرعت معادل با زمانی است که طول می کشد تا دوربین یک عکس بگیرد و عملکرد آن تاثیرات زیادی را بر تصویر شما به وجود می آورد . 

زمانی که برای گرفتن عکس  از یک سرعت شاتر طولانی (کند ) استفاده می کنید ؛ شما در واقع مدت زمان بیشتری را برای نوردهی به سنسور دوربین خود انتخاب کرده اید . اولین تاثیر مهم این حالت motion blur  یا تار شدن حرکت سوژه است .

در زمان عکاسی از سوژه های دارای حرکت ؛ در صورت استفاده از یک سرعت شاتر طولانی ؛ حرکت های سوژه به صورت کشیده شده در درون تصویر دیده می شوند و کشیده شدن سوژه دارای حرکت ؛ در اثر سرعت شاتر کند ( طولانی ) اتفاق می افتد .

در عکاسی تکنیک های بسیار زیادی وجود دارند که در آنها از سرعت شاتر کند برای ایجاد حالت های خلاقانه در تصویر استفاده می شود .

به عنوان مثال Light Painting یا کشیده نشان دادن رد نورهای دارای حرکت ؛ یکی از تکنیک های جذاب در عکاسی به شمار می آید که با استفاده از سرعت شاتر کند قابل انجام می باشد .

 به طور خاص اگر از یک سرعت شاتر سریع استفاده کنید ، حرکت سوژه ها به صورت کاملا ثابت در درون تصویر دیده می شود ؛ و  اگر هنگام عکسبرداری از قطرات آب از سرعت شاتر سریع استفاده کنید ، هر قطره کاملاً شارپ و به صورت مجزا در هوا دیده می شود ،  و این حالتی است که ممکن است حتی برای چشم ما قابل مشاهده نباشد.

تنظیم سرعت شاتر در عکاسی

همه موارد فوق با کنترل ساده سرعت شاتر حاصل می شود. به طور خلاصه ، سرعت شاتر سریع باعث فریز شدن حرکت می شود ، در حالی که  سرعت شاتر طولانی باعث ایجاد اثر حرکت هنگام عکاسی از اشیا در حال حرکت خواهد شد.

 

سرعت شاتر چگونه اندازه گیری می شود

سرعت شاتر ، وقتی که زیر یک ثانیه باشد ، معمولاً به صورت کسری از ثانیه اندازه گیری می شود. به عنوان مثال سرعت شاتر 1.4 ثانیه  به معنای یک چهارم ثانیه است ، در حالی که 1.250  ثانیه به معنای یک دویست و پنجاهم ثانیه (یا چهار میلی ثانیه) است.

اکثر دوربین های DSLR مدرن و دوربین های بدون آینه می توانند از سرعت شاتر حداکثر 1.4000 ثانیه استفاده کنند و این درحالی است که بعضی از دوربین های پیشرفته  سرعت بسیار سریع از 1.800 ثانیه و سریعتر را نیز ارایه می دهند. از طرف دیگر ، کندترین سرعت شاتر موجود در اکثر دوربینهای DSLR یا دوربین های بدون آینه معمولاً حدود 30 ثانیه است. در صورت لزوم با استفاده از تریگر های کنترل از راه دور خارجی می توانید از سرعت شاتر بیشتری  نیز استفاده کنید.

تنظیم سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر و نوردهی

دیگر اثر مهم سرعت شاتر در نوردهی به دوربین است که به روشنایی تصویر مربوط می باشد. در صورت استفاده از یک سرعت شاتر طولانی ، سنسور دوربین شما نور زیادی را جمع می کند و عکس حاصل از آن کاملاً روشن خواهد بود. با استفاده از یک سرعت شاتر سریع ، سنسور دوربین شما فقط در معرض مقدار کمی از نور قرار می گیرد و در نتیجه عکس شما تاریک تر می شود.

با این حال ، سرعت شاتر تنها متغیری نیست که بر روشنایی تصویر تأثیر می گذارد. دیافراگم و ISO نیز به همراه نور واقعی موجود در صحنه ؛ در برابر شما قرار دارند.

بنابراین ، هنگام تصمیم گیری در مورد سرعت شاتر ، علاوه بر اینکه برخی از اختیارات را در دست دارید، سایر تنظیمات خود را نیز با دقت  باید انتخاب کنید.

 

تنظیم سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر می تواند ابزاری حیاتی برای ثبت یک عکس  با نور مناسب باشد. در یک روز آفتابی ، ممکن است لازم باشد تا از سرعت یک شاتر بسیار سریع استفاده کنید تا از نوردهی بیش از اندازه در تصویر شما جلوگیری شود. در یک محیط کم نور یا تاریک ، برای جلوگیری از تاریکی عکس ، باید از سرعت شاتر نسبتا طولانی تر برای نوردهی به تصویر خود استفاده کنید.

در بسیاری از موارد دلایل اصلی استفاده از تنظیمات سرعت شاتر عبارتند از : 

اطمینان از  به وجود آمدن روشنایی مناسب در عکس.

هنوز نگرانی های مربوط به تاری حرکت نیز بسیار مهم است و نباید از آنها غافل شد.

بر طرف شدن تاثیر حرکت سوژه ( فریز شدن یا کشیده شدن حرکت )

 

 

حالت های مختلف سرعت شاتر

سرعت شاتر سریع معمولاً هر چیزی است که برای فریز کردن حرکت سوژه لازم است .

بعنوان مثالدر زمان عکاسی از پرندگان ، ممکن است سرعت شاتر 1.1000 ثانیه یا سریعتر لازم باشد. با این حال ، برای عکاسی عمومی از سوژه هایی که سرعت کمتری دارند ، ممکن است بتوانید در سرعت شاتر 1.200 ثانیه ،1.100 ثانیه یا حتی بیشتر بدون ایجاد تاری حرکت ، عکس بگیرید.

سرعت شاتر طولانی معمولاً بالاتر از 1 ثانیه است – در این حالت ، برای به دست آوردن یک تصویر واضح و با کیفیت که تمامی جزئیات آن به خوبی دیده می شوند ؛ استفاده از سه پایه الزامی می باشد . در شرایط به کار گیری سرعت شاتر طولانی در زمانی که با دوربین روی دست عکاسی می کنید ؛ لرزش های دست شما به دوربین و تصویر منتقل شده و این حالت موجب از دست رفتن جزئیات تصویر خواهد شد.

 شما می توانید از سرعت شاتر طولانی برای انواع خاصی از عکاسی در نور کم / شب یا برای تار شدن عمدی حرکت استفاده کنید. در هر صورت به این نکته توجه داشته باشید که عکاسی از سوژه های دارای حرکت با سرعت شاتر طولانی ( کند ) موجب تار شدن حالت حرکت سوژه ها خواهد شد .

در این بین ، سرعت شاتر از 1.100 ثانیه تا 1 ثانیه هنوز هم به عنوان سرعت های نسبتاً کم در نظر گرفته می شوند. و در زمان استفاده از آنها ممکن است نتوانید بدون ایجاد لرزش دوربین عکس بگیرید.

تنظیمات صحیح سرعت شاتر به مقدار زیادی به نوع لنز شما نیز بستگی دارد

. برخی از لنزها ، مانند Nikon 70-200mm f / 2.8 ، دارای استابیلایزر ( تثبیت کننده تصویر )  در  ساختار درونی لنز هستند که این امر  به عکاسان کمک می کند تا با سرعت شاتر پایین  با دوربین روی عکس بگیرند.

تنظیم سرعت شاتر در عکاسی

 

روش تنظیم سرعت شاتر در دوربین

اکثر دوربین های عکاسی  به صورت پیش فرض سرعت شاتر  خود را به صورت خودکار کنترل می کنند.

در این شرایط هنگامی که دوربین را بر روی حالت "Auto"  قرار می دهید ؛ ، سرعت شاتر توسط دوربین بدون دخالت شما انتخاب خواهد شد . با این حال ، هنوز هم حالت هایی وجود دارند که به شما اجازه می دهند تا سرعت شاتر و سایر تنظیمات دوربین را به صورت دستی انتخاب نمایید :

    با قرار دادن دوربین روی حالت "اولویت شاتر" Av در کانن و A  در نیکون ،  شما می توانید سرعت شاتر را انتخاب نموده و دوربین به طور خودکار دیافراگم را انتخاب کند.

    با تنظیم دوربین روی حالت "دستی" ( M در کانن و نیکون )، شما قادر خواهید بود تا عدد سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت دستی انتخاب نمایید .

در هر دو  این حالتها ، می توانید ISO ( حساسیت دوربین در برابر نور ) را به صورت دستی یا خودکار تنظیم کنید.

 

در بیشتر موارد ، توصیه می کنیم به دوربین اجازه دهید سرعت شاتر مناسب را برای شما انتخاب کند.

 

اگر نسبت به انجام تنظیمات دستی در دوربین خود اطمینان ندارید ؛ برای عکاسی از مود نیمه خودکار AV استفاده کنید . در این حالت شما دیافراگم دوربین را تنظیم نموده و بر اساس آن دوربین به صورت خودکار تنظیم سرعت شاتر را بر عهده می گیرد .

 

سوالات متداول در رابطه با تنظیمات سرعت شاتر

در زیر برخی از سوالات متداول مربوط به سرعت شاتر آورده شده است:

سرعت شاتر آهسته چیست؟

سرعت شاتر طولانی معمولاً در حدود 1 ثانیه و بیشتر است. در مقایسه ، سرعت شاتر پایین      می تواند به کسری از ثانیه اشاره کند ، مانند 1/2 یا 1/4.

 

سرعت شاتر سریع چیست؟

سرعت شاتر سریع اغلب به نوعی از سرعت شاتر گفته می شود که از سرعت کافی برای  فریز کردن حرکت سوژه  برخوردار باشد . به طور معمول سرعت شاتر سریع ، به کسری از زمان مانند 1.250 ثانیه یا سریعتر از آن گفته می شود.

 

چگونه سرعت شاتر خود را پیدا کنم؟

سرعت شاتر اغلب در صفحه LCD بالایی یا در صفحه نمایش پشت دوربین  شما به صورت عدد یا کسری نمایش داده می شود. اگر دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و دوربین خود را به سمت منطقه روشن تر حرکت دهید ، عددی که تغییر می کند معمولاً سرعت شاتر شما است.

 

کمترین سرعت شاتر چیست ؟

بسته به دوربین شما ، کمترین سرعت شاتر که بدون استفاده از یک کنترل از راه دور مجاز به استفاده است ، معمولاً 30 ثانیه است.

 

سریعترین سرعت شاتر که می توانم در دوربین خود استفاده کنم چیست؟

این به قابلیت های دوربین بستگی دارد. بیشتر دوربین های DSLR و بدون آینه با استفاده از شاتر مکانیکی تا سرعت شاتر 1.4000 ثانیه می توانند عکس بگیرند. برخی از دوربین های پیشرفته تر نیز قادرند تا به سرعت شاتر  1.8000 ثانیه در حالت کار با شاتر مکانیکی ؛ مکانیکی عکاسی کنند. این دوربین ها حتی در صورت استفاده از  شاتر الکترونیکی سرعت بیشتری نیز دارند.

 

سرعت شاتر چگونه نوشته می شود؟

سرعت شاتر  به صورت واحدی از  ثانیه یا کسری از زمان نوشته می شود. به عنوان مثال ، سرعت شاتر 1 ثانیه ای معمولاً به صورت یک عدد با علامت نقل قول یا حرف " s" در انتهای آن مانند 1 ″ یا 1 نمایش داده می شود. در حالی که کسری از ثانیه مانند 1.250 در اکثر دوربین ها معمولاً به صورت1.250 یا به سادگی 250 نمایش داده می شود.

 

بهترین سرعت شاتر چیست؟

در عکاسی تعیین چنین حالتی غیر ممکن است  ، زیرا تعیین و به دست آوردن بهترین حالت سرعت شاتر به طور واقعی به شرایط شما در طول زمان عکاسی بستگی دارد.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۲۹ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش