​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

ریم لایت ، یک روش ساده برای افزودن به جذابیت عکس

 

اگر شما تنها یک فلاش اسپیدلایت در اختیار دارید و دلتان می خواهد که یک کار خلاقانه و شگفت انگیز در عکس های پرتره انجام دهید ، این مطلب را تا انتها بخوانید و سعی کنید تا موارد بیان شده در اینجا را امتحان و تمرین کنید.

استفاده از تکنیک نورپردازی به شکل ریم لایت کاری نیست که هر فردی قادر به انجام دادن آن باشد و وقتی شما از آن بهش کل صحیح در جلسات عکاسی خودتان استفاده می کنید ، این روش به شما اجازه می دهد تا عکسهایی خاص و تاثیر گذار را به وجود آورید. برای انجام این تکنیک علاوه بر دوربین و لنز همیشگی خودتان ، تنها به یک فلاش اسپیدلایت ( خارج از دوربین ) نیاز خواهید داشت . البته یک پایه نگهدارنده برای قرار دادن فلاش بر روی آن نیز مورد نیاز شما خواهد بود.

کارکردن با فلاش چندان سخت نیست

اگر به تازگی شروع به یادگیری و آموزش عکاسی نموده اید ، باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی موارد در شرایط وجود تابش نور خورشید نیز ما به استفاده از فلاش نیاز خواهیم داشت . تکنیک های بسیار زیادی برای خنثی کردن نور محیط و یا ملایمتر نمودن اثرات آن بر سوژه وجود دارند .

اما اکثر هنرجویان عکاسی اغلب تصور می کنند که تنها با به کارگیری یک فلاش اسپیدلایت ساده کار چندان زیادی نمی توان انجام داد و یا شاید به مقدار زیادی از زمان در هنگام ادیت عکس نیاز داریم تا بتوانیم یک عکس خوب و خلاقانه در اختیار داشته باشیم . باید به شما عرض کنم که این تصور اشتباه است و تنها با یک فلاش و کمی دقت در زمان عکاسی، شما می توانید عکسهای شگفت انگیزی بگیرید .

فلاش های اسپیدلایت دارای تنظیمات و حالت های مختلفی هستند و کارهای خاص و متنوعی با استفاده از آنها می توان انجام داد ، اما در اینجا ما تنها به طور ساده از یک فلاش در حالت ابتدایی برای به وجود آوردن مقداری از نور استفاده می کنیم .

ریم لایت چیست ؟

ریم لایت یا نور حاشیه بدن سوژه : زمانی که شما منبع تولید کننده نور ( فلاش اسپیدلایت ) را در پشت بدن سوژه قرار میدهید ، مسلما نوردهی به پشت آن انجام شده و این قسمتی است که توسط دوربین دیده نمی شود. اما مقداری از نور که از حاشیه ( لبه ) سر یا بدن سوژه عبور می کند , خطی روشن و نورانی را در کناره ها و لبه های سوژه به وجود می آورد . به همین دلیل این شکل از نور عبور کننده از حاشیه بدن سوژه را ریم لایت یا نور حاشیه بدن می نامیم .

روش به وجود آوردن ریم لایت :

به وجود آوردن ریم لایت بسیار ساده است . کافی است تا منبع نور خود را درست در پشت سوژه قرار داده و تلاش کنید تا نور از پشت به بدن سوژه بتابد . در این شرایط ، زمانی که تابش نور فلاش انجام می شود، مقدار زیادی از نور به وسیله سوژه مسدود شده و امکان عبور به سمت دوربین را پیدا نمی کند اما در هر صورت مقدار کمی از نور از حاشیه ها و کناره بدن سوژه عبور می نماید.

 

به این نکته توجه داشته باشید که ریم لایت حالتی کاملا متضاد با روش سیلوئت یا ضد نور کردن سوژه است . در تکنیک سیلوئت سوژه در برابر یک پس زمینه بسیار پرنور و غالبا سفید قرار داده می شود که هیچ چیز از آن دیده نشده و سوژه شکلی کاملا تاریک دارد .

در استودیو روش به وجود آوردن ریم لایت و سیلوئیت تقریبا شبیه به هم می باشد با این تفاوت که برای به وجود آوردن حالت ضد نور ؛ منبع نور به سمت پس زمینه تابانده می شود اما در حالت ریم لایت ، تابش نور به سمت پشت بدن سوژه می باشد.

برای انجام ریم لایت لزوما به یک محیط تاریک و کم نور نیازی نیست و همین قدر که شما بتوانید شدت تابش نور فلاش را نسبت به تابش نور موجود در محیط افزایش دهید ، بنابرین قادر خواهید بود تا حالت ریم لایت را به وجود آورده و نور آمبیانس را کنترل نمایید .

در اینجا تنها چیزی که باید مواظب آن باشید مقدار خروجی نور فلاش است . همیشه به خاطر داشته باشید که مقدار خروجی نور فلاش باید در اندازه ای قوی تر از نور موجود در محیط باشد اما  در هر هر صورت خروجی این نور نباید به گونه ای باشد که تماما نور محیط را تحت تاثیر خود قرار دهد و یا هاله ای بسیار محو و روشن را روی لبه بدن سوژه ایجاد کند.

در شرایط عکاسی در فضای باز ، با استفاده از نور خورشید و یا سایر منابع نور موجود در محیط نیز می توان ریم لایت های جالب و جذاب را به وجود آورد. در اینجانیز تنها کافی است تا منبع نور درست در پشت سوژه قرار داشته و پرتو نور از حاشیه یا کناره های بدن آن عبور کند. اگر شما با مفاهیم ساده نور و کنترل آن آشنا باشید ، این یک تکنیک بسیار جذاب و خلاقانه برای شما خواهد بود.

 در زمان ادیت عکس ، ریم لایت خود را تقویت کنید.

عکس هایی که به تکنیک ریم لایت گرفته می شوند ممکن است به کمی ادیت و ویرایش نیاز داشته باشند. عکس های ریم لایت معمولا عکسهایی با حالت نوردهی Low-Key هستند و سطح کنتراست در آنها بسیار بالاست .

به عکسهای خود جلوه های خاص ببخشید .

از آنجا که در عکاسی به سبک ریم لایت نور دهی از پشت سوژه انجام می شود افزودن حالتهایی از دود ، مه یا غبار می تواند جلوه ای خاص درتصویر شما به وجود آورد. البته شما همیشه  می توانید هرگونه خلاقیت مورد نظر خود را نیز در این تصاویر اضافه نمایید .

 

خلاصه مطلب :

ریم لایت یک تکنیک بسیار ساده و ابتدایی است که تاثیرگذاری خاصی را در عکس های شما به وجود می آورد . این روش در عین حال بسیار ارزان قیمت است و برای انجام آن تنها به یک فلاش ساده و ابتدایی نیاز خواهید داشت . اگر احساس می کنید به یک عکس با جلوه های خاص نیاز دارید ، چه در استودیو و چه در فضای باز ، کافی است تا فلاش خود را پشت سوژه قرار داده و نور را از حاشیه و کناره های بدن سوژه عبور دهید .

 

 تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی در سبک های عکاسی پرتره و مدلینگ

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش