​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

عکاسی فاین آرت چیست ؟ راهنمایی کامل بر عکاسی فاین آرت

به طور خاص در طول چند سال گذشته مقوله عکاسی فاین آرت طرفداران زیادی پیدا کرده است و تعداد زیادی از عکاسان تلاش کرده اند با توجه به اصول عکاسی فاین آرت سبک کاری خود را ارتقا دهند. اما نکته جالب این است که تقریبا هیچ تعریف کاملی از این سبک و اصول ابتدایی آن وجود ندارد و در این مقاله تلاش کرده ام تا برخی از موارد مرتبط با عکاسی در سبک فاین آرت را مورد توجه قرار دهم .

عکاسی فاین آرت - فرهاد مولایی

تعریف عکاسی فاین آرت :

یکی از اصلی ترین تفاوت هایی که میان سبک فاین آرت و سایر سبک های عکاسی وجود دارد آن است که در سبک عکاسی فاین آرت ، هیچ ارتباطی با واقعیت وجود ندارد و در این سبک عکاس به ثبت یک صحنه واقعی نمی پردازد . در عکاسی فاین آرت ، عکاس از واقعیت فاصله می گیرد و در اینجا تفاوت های زیادی میان فاین آرت با سبک های عکاسی خبری یا آنچه در واقعیت موجود است ، وجود دارد . یک عکس فاین آرت بیانکننده احساسات و عقاید عکاس است و عکسهایی که در سبک فاین آرت گرفته می شوند صرفا آن چیزی نیستند که دوربین قادر به مشاهده آن می باشد.

بنابراین در سبک فاین آرت یک هسته اصلی وجود دارد و هسته اصلی عکس فاین آرت در واقع بینش و دیدگاه عکاس است . در یک عکس فاین آرت ، دیدگاه ، عواطف و احساسات عکاس از طریق یک عکس بیان می شود و در واقع یک عکاس فاین آرت شخصی است که در هر جلسه عکاسی ، هدفی خاص را تعقیب می کند و در عکس های خود قصد بیان مطلبی خاص را دارد.

بسیاری از عکاسان در طول دوران حرفه ای خود تلاش می کنند تا سبک دیدگاهی را برای خود پیدا کنند . بسیاری از لحظات وجود دارند که یک فکر یا ایده در ذهن عکاس به وجود می آید و عکاس مدتهای طولانی برای به تصویر کشیدن آن فکر یا ایده خاص خود تلاش می کند.

اما از نظر هنر ، بینش به چه معنا می باشد؟ در اینجا باید بیان کنیم که بینش یا دیدگاه هر فرد « هنر بیان کردن خود» است. برای اینکه بتوانید خود را بیان کنید، باید بفهمید که چه چیزی را می خواهید بیان کنید، تا از آن آگاه باشید. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید با فکر کردن در مورد آن موضوع را شروع کنید و از این رو بینش و دیدگاه فردی خود را توسعه دهید. پس از کجا باید شروع کنی؟

بسیاری از عکاسانی که به سبک هنری فاین آرت علاقمند می شوند با دیدن آثار و خلاقیت های سایر هنرمندان ممکن است دچار سرخوردگی شوند زیرا در ابتدای کار فاصله زیادی را میان خود و این آثار مشاهده می کنند . اگر چه این حالت در ابتدا ممکن است برای شما دلهره آور باشد اما با کمی سعی و تلاش و با کمی تفکر به راحتی می توانید در دنیای فاین آرت ( هنر های زیبا ) قدم بگذارید .

آموزش عکاسی فاین آرت - فرهاد مولایی

برای شروع عکاسی فاین آرت چه باید کرد ؟

برای ورود به دنیای عکاسی در سبک فاین آرت ، شما باید ابتدا سبک شخصی و خلاقانه ای را برای خود به وجود آورید .

شما باید تلاش کنید تا مجموعه ای از آثاری را به وجود آورید که یک موضوع واحد و مشخص را در کار شما بیان کنند . موضوع عکس های شما باید به صورت مشترک در تمامی عکسهایی که در یک دوره خاص می گیرید ، باید قابل مشاهده باشند. با نگاه کردن به عکسهای شما ، مخاطب باید بلافاصله هدف شما از گرفتن آن عکس را درک کند . اگرچه می توان در قالب یک عکس داستان و پیامی عمیق را بیان کرد ، اما برای اینکه یک هنرمند بر دنیای هنرهای زیبا تأثیر بگذارد، باید خود را در مدت زمان طولانی تری با خروجی ثابت از هنرهای زیبا در سطح بالا به اثبات برساند .

در حالت ایده‌آل، بدنه کار عکاسی شما باید آنقدر قدرتمند و تاثیرگذار باشد که هر کسی که آن عکس ها را می‌بیند بتواند بگوید شما هنرمند عکاسی هستید که عکسهای زیبا در سبک فاین آرت را تولید می‌کند. عکسها و آثار شما می توانند نام شما را فریاد بزنند و در اینجا دیگر نیازی نیست تا اسم یا امضای شما پای هر عکس قرار داشته باشد . هر عکس فاین آرت هویت شما را دارد و شما را به عنوان یک هنرمند تعریف می کند. جهان مملو از عکاسان هنرهای زیبا است. اما اینکه شما چگونه می توانید متمایز شوید؟ استعداد، سخت کوشی، انتقاد از خود، راهنمایی و مشاوره.

کلاس آموزش عکاسی فاین آرت - فرهاد مولایی

از اساتید یاد بگیرید... اما نوآوری کنید، هرگز تقلید نکنید

می دانم که این نکته بدیهی است و پیشگام بودن در دنیای عکاسی امروز دشوار است. اما غیرممکن نیست و باید اعتراف کرد که این واقعیت کار در هنر امروز است که وجود دارد .

 

عکاسی در سبک فاین آرت ( هنرهای زیبا)  یک مرحله پیشرفته و نسبتا  دشوار است و هیچ کتاب، مقاله یا کارگاهی نمی تواند به شما بهتر از مطالعه آثار استادان قبلی، یادگیری از سبک عکاسی آنها، و تجزیه و تحلیل تصاویر آنها به شما بیاموزد – اما نکته  بسیار مهمی که وجود دارد آن است است که هرگز نباید کپی کنید .

به عکاسان نیز بسنده نکنید - می‌توانید با تجسم ترکیب‌بندی‌های مورد استفاده در سینماتوگرافی، طراحی کتاب و مجسمه‌سازان و معماری نیز اصول مورد استفاده در سبک فاین آرت را یاد بگیرید.

در اینجا هدف ما این نیست که کارهایی که دیگر استادان عکاسی انجام داده‌اند را مجددا تفسیر کنیم (اگر چه در ابتدا زمانی که فرد در حال ورود به سبک عکاسی فاین آرت  است این کار می‌تواند به عنوان یک تمرین نیز مفید باشد) . در این مرحله هدف ما این است که اجازه دهید ذهن شما بتواند از آثار سایر عکاسان الهام بگیرد تا بتوانید ایده جدیدی را با انگیزه کار آنها کشف کنید، ایده ای که متعلق به شما خواهد بود و با سبک و شخصیت شما به عنوان یک هنرمند و همچنین با تجارب زندگی شما مطابقت دارد. تو هنرمندی که امروز هستی.

برای شروع، نگاهی به آثار هنری کارتیه برسون، مایکل کنا، انسل آدامز، برنیس ابوت، هیروشی سوگیموتو و فن هو بیندازید. برای من، اینها استادان عکاسی هنرهای زیبا ( فاین آرت ) هستند که  همه بسیاری از نکات جدید و هیجان انگیز را به دنیای عکاسی آورده اند.

بهترین کلاس عکاسی فاین آرت - فرهاد مولایی

از محیط امن و راحت خود خارج شوید

مهم نیست شما چه ژانر عکاسی را انتخاب کنید، نکته مهم این است که شما همیشه باید آماده باشید تا چیز جدیدی را امتحان کنید. تغییر دادن سبک عکاسی به یک سبک متفاوت باعث می‌شود که از محدوده فکری بسته خود و از منطقه امن و راحت خود خارج شوید.

یکی از راه‌های پیش روی شما برای  به چالش کشیدن خود این است که از ژانری متفاوت نسبت به ژانری که به آن عادت دارید عکس بگیرید. برای مثال، اگر شما هم مانند من یک عکاس پرتره هستید، تصمیم بگیرید که از یک مراسم با نمایش رقص سریع عکس بگیرید یا برعکس. یا اگر سبک عکاسی شما با سرعت آهسته است و  بیشتر اوقات با استفاده از سه پایه برای عکاسی از نوردهی های طولانی در طی چند دقیقه یا چند ساعت عکاسی می کنید ، تصمیم بگیرید تا سبک پر سرعتی مثل عکاسی ورزشی را انجام دهید زیرا اینجا جایی که باید بیشتر اوقات به صورت دستی عکاسی کنید و به سرعت حرکت کنید تا روی سوژه مورد نظر خود فوکوس کنید.

تغییر نحوه عکاسی یا ژانر عکاسی شما  می تواند در ابتدا کمی ناراحت کننده باشد، اما مواردی را که هنگام عکاسی در محیط امن و راحت معمولی خود از آنها آگاه نبودید، به خوبی به شما یاد می دهد .

 

بزرگ فکر کنید و سعی کنید تا دیده شوید

اکنون که چشم‌انداز خود را مشخص کرده‌اید و شروع به تولید پروژه‌های هنری کرده‌اید، باید کار خود را به آنجا برسانید و مطمئن شوید که کارهای شما دیده می شود . پروژه های کوچک مثل شرکت در مسابقات عکاسی یا مواردی از این دست کمک زیادی به شما نمی کنند . شما همیشه باید تلاش کنید تا در مقیاسی بزرگ تر دیده شوید.

داشتن یک حضور آنلاین قوی از طریق وب سایت و رسانه های اجتماعی ضروری است. اینستاگرام یک خروجی قدرتمند برای عکاسان است، زیرا این موارد شبکه هایی دایمی و پایدار هستند که تعداد زیادی از انسان ها و هنرمندان امروزه به آنها دسترسی دارند.

مهارت های خود در ادیت عکس را افزایش دهید .

ایجاد عکاسی نوآورانه امروزه مستلزم استفاده از یک دوربین دیجیتال نیست، بلکه آگاهی از روشهای ادیت عکس و انجام یک پردازش خلاقانه مسئله ای بسیار مهم در عکاسی فاین آرت به شمار می آید . درک و تسلط بر پس پردازش دیجیتال چه با استفاده از Capture One Pro یا Photoshop به شما آزادی و الهام بخشی بسیار زیادی می دهد.

سعی کنید خودتان عکس های که می گیرید را ادیت کنید زیرا هر عکس بیانگر دیدگاه و طرز فکر شما می باشد . در عکاسی فاین آرت ، ادیت و ویرایش عکس برای بیان بهتر مفهوم موجود در آن اهمیت فوق العاده زیادی دارد .

هنر چاپ عکس را بیاموزید

قبل از سال 2000، فیلم آنالوگ پردازش می شد و اغلب چاپ می شد. امروزه به نظر می‌رسد که چاپ به آلبوم‌های عروسی و... عکاسی  ساده تنزل یافته است و اکثر تصاویر دیجیتالی فقط از طریق اینترنت نمایش داده می‌شوند.

چاپ آنچنان که در ابتدا به نظر می رسد دلهره آور نیست، و در واقع چاپ عکس باید نقطه پایانی در فرآیند تولید و انتشار تصویر هر عکاس هنرهای زیبا باشد. روش چاپ و انتخاب کاغذ ،  انتخاب‌های عمیقاً شخصی هستند اما به هر روی تلاش کنید تا تعدادی از برترین عکس های خود را در قالب یک آلبوم یا کتابچه چاپ کنید .

با هنر چاپ آشنا شوید یا از خدمات چاپگر حرفه ای که در چاپ عکس های فاین آرت شهرت دارند استفاده کنید.

 

در مورد عکس های فاین آرت خود صبحت کنید و توضیح دهید

عکاس فاین آرت باید بتواند در مورد عکس های خود در قالب حرف و نوشته صحبت کند . نوشتن یک متن  هنرمند به شما کمک می کند تا ایده های خود را به بهترین نحو ممکن شکل دهید و آنها را به زبان بیاورید، اما همچنین این نکته نیز مهم است که ایده های خود را در صحبت با دیگران نیز بتوانید بیان کنید.

بسیاری از مردم به من می گویند، "من دوست ندارم در مورد کارم صحبت کنم" یا "کار من خودش را توضیح می دهد"، اما واقعاً اینطور نیست. شما باید به مخاطبان خود اجازه دهید تا در مورد آثار شما صحبت کنند . کامنت ها و نظرات افراد مختلف در مورد عکسهایتان را جدی بگیرید و از نظرات مثبت و منفی افراد مختلف در جهت بهتر شدن کار خود استفاده کنید .

همیشه سعی کنید تا اهداف و دیدگاه های خود در مورد عکسهایی که میگیرید را بیان کنید و دیگران متوجه شوند که شما یک عکاس ساده و تفننی نیستید .

 

این بازی را برای مدت زمان طولانی انجام دهید

سال‌های زیادی طول می‌کشد تا در محافل عکاسی هنری به یک نام آشنا تبدیل شوید، و افراد مختلف به همکاری با شما یا خریدن عکس های شما علاقمند شوند . سال‌ها انتشار کتاب، برپایی نمایشگاه و جلب احترام منتقدان و جامعه عکاسی هنری لازم است تا به سطح بالایی در عکاسی فاین آرت برسید . توجه داشته باشید که عکاسی فاین آرت یک سبک پیشرفته برای افرادی است که طرز تفکر و دیدگاهی ارزشمند و والا را دارند . بنابراین هرگز نباید از تلاش کردن خسته شوید .

 

مخاطبان خود را با خود بیاورید

هر کاری می توانید انجام دهید تا مخاطبان بیشتری را به دست آورید واین چیزی است که می توانید خودتان بسازید، به خصوص از طریق ابزارهای آنلاین یا شرکت در رویدادها می توانید به دامنه وسیعتری از مخاطبان دست پیدا کنید . به فهرست مخاطبان خود اهمیت دهید  و افرادی را که در شبکه های اجتماعی  به کار شما علاقه نشان می دهند را پیگیری کنید. یک هنرمند باید همیشه مخاطب خود را بسازد و بتواند کنترل آن مخاطب را حفظ کند.

آموزش عکاسی پرتره فاین آرت - فرهاد مولایی

کسب و کار عکاسی فاین آرت

ژانر عکاسی فاین آرت کار آسان نیست، و در حین ورود در این صنعت، مهم است که همیشه به یاد داشته باشید که شکستهای احتمالی شما در این مسیر اموری موقتی هستند.

نقد ها و نظرات منفی نباید موجب نا امیدی شما بشوند . شاید در ابتدا افرادی زیادی شما را مورد توجه قرار ندهند . اما شما باید به مسیر خود ادامه دهید . همیشه از نظرات مخالف برای بهتر شدن آثار خود استفاده کنید .

با این شیوه به مرور پیشنهاد های کاری و تجاری بیشتری را به دست خواهید آورد . قوی تر شدن نمونه کار ها و داشتن حضور فعال در شبکه های اجتماعی موجب می شود تا علاقمندان بیشتری نسبت به سبک کاری خود را به دست بیاورید . البته پیش از این شما باید اصول حرفه ای کسب درآمد در عکاسی را نیز به خوبی یاد گرفته باشید .

 

برای توسعه کسب و کار عکاسی خود این مقاله را به دقت بخوانید : در شغل عکاسی چگونه باید تبلیغ کنیم ؟

 

یک درآمد جانبی برای خود درست کنید

من خود به شخصه از چندین سال پیش که به صورت حرفه ای در هنر عکاسی وارد شده ام سعی کرده ام تا یک درآمد جانبی در کنار هنر و حرفه  خود داشته باشم . به عنوان مثال ترجمه و محتوا نویسی و سئو کردن وبسایت ها یکی از کار هایی بوده است که باری کسب درآمد و گذران زندگی خود انجام داده ام .

در این شرایط افراد مختلف با ایده های متفاوتی به من مراجعه می کنند و در اینجا من آزادی عمل بسیار زیادی دارم  تا پروژه آنها را از منظری متفاوت توسعه دهم، به همین دلیل است که آنها در وهله اول به من نزدیک شدند. مهم است که از نظر مالی امنیت خود را حفظ کنید و از دوربین خود درآمد کسب کنید، که به شما این امکان را می دهد تا آزادی و زمان را برای کار روی پروژه های شخصی خود بدون فشار برای کسب درآمد از آنها داشته باشید.

 

قیمت و ارزش کار خود را بدانید .

هنگامی که تازه  شروع به کار عکاسی می کنید، حریص نباشید. این نکته شگفت انگیز همیشه وجود دارد که تعداد زیادی از عکاسان جوان و تازه کار قیمت هایی را برای کار خود ارایه میدهند که یک عکاس با سابثه 50 ساله نیز هرگز به این محدوده وارد نشده است . شما در ابتدا باید خودت را ثابت کنی ، شما به شتاب و قرار گرفتن در معرض دید نیاز دارید، نه پول. شما می‌خواهید که افراد مختلفی مراجعه کنند و کار شما را بخرند و این موضوع را گسترش دهید - تعیین قیمتهای بی پایه و اساس  در سال اول هیچ فروش یا بازخورد مثبتی برای شما به همراه نخواهد داشت.

 

از همان ابتدا به صورت حرفه ای عمل کنید

برای آثار هنری زیبای خود احترام قائل شوید، آنها را به صورت حرفه ای چاپ کنید و در مورد نحوه نمایش و ارایه آثار خود همیشه وسواس داشته باشید. آنچه را که چاپ می کنید و به چه کسی می فروشید را پیگیری کنید. همیشه به مکاتبات بی درنگ پاسخ دهید و با مخاطبان خود مودب باشید.

پرتره فاین آرت

به یاد بیاورید که چه چیزی باعث شد عاشق عکاسی شوید

بهترین نصیحت را برای آخر گذاشتم. هر یک از ما یک دلیل منحصر به فرد داریم که چرا به هنر عکاسی نزدیک شده ایم و همواره  دلیل محکمتر دیگری برای اینکه چرا به آن چسبیده ایم نیز در ذهن ما وجود دارد . همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که چه اتفاقی شما را به سمت شروع عکاسی کشاند، تا بتوانید دوباره آن عشق را برانگیخته و به شور و شوقی که در ابتدا احساس کردید بازگردید.

 

برای من، عکاسی در یک نقطه عطف وارد زندگی من شد و به من کمک کرد تا از یک دوره سخت عبور کنم و به من اجازه داد تا با عکاسی به تمام موضوعاتی که می‌توانستم آرزویش را داشته باشم، به دست بیاورم. به عنوان یک معلم، عکاسی نیز باعث شد تا به دیگران یاد بدهم که چگونه وارد این هنر زیبا شوند و این احساس را با هیچ چیز دیگر در دنیا عوض نمی کنم

فرهاد مولایی - مربی عکاسی پرتره فاین ارت

 خروجی هنرهای زیبای خود را دوست داشته باشید

پس از صحبت در مورد هدف، دیدگاه، سبک های عکاسی، ادیت عکس  و تجهیزات عکاسی، به این موضوع برمی گردیم که عکاسی هنری فاین آرت چیست. این یک سبک عکاسی از روی عشق است، و عشق به عکاسی در تمامی لحظه های آن وجود دارد . این یک حلقه بی پایان است - ما عکسهای فاین آرت را تولید می کنیم زیرا در اعماق وجود احساس نیاز به انجام آن داریم، آن را منتشر می کنیم، به ما الهام می بخشد و به نوبه خود از هنرهای زیبای دیگری که با آنها برخورد می کنیم الهام می گیریم.

نتیجه گیری

عکاسی  فاین آرت یک ژانر بسیار ارزشمند در عکاسی است که با کسب علم و پیشرفت در عکاسی عمومی می توانید به این مرحله وارد شود . این یک سبک عکاسی پیشرفته است که  به کار سخت، فداکاری و شدت پرشور نیاز دارد، اما نتیجه نهایی آن در دسترس و با ارزش است. هرگز دست از تلاش برندار.

 

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی پرتره ، فاین آرت و مدلینگ تبلیغاتی

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش