​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

چرا باید در عکس یک داستان وجود داشته باشد ؟

همه آدمها از شنیدن یک داستان لذت میبرند و خیلی از آدمها وجود دارند که با مشاهده یک عکس در افکار و خیالات خود فرو می روند و شروع به تصویر سازی در درون ذهن خود می کنند . بسیاری از انسان ها نیز وجود دارند که با مشاهده عکسها و تصاویر مختلف خودشان را به جای شخصیت موجود در تصویر فرض می کنند . به وجود آمدن حالت های احساسی خنده – گریه – شادی – هیجان و یا حس همدردی با سوژه موجود در درون تصویر – یکی از حالت هایی است که در رابطه با بسیاری از انسان ها به وجود می آید و اگر شما به عنوان یک عکاس قادر باشید تا مخاطب خود را با داستان سوژه موجود در درون تصویر همراه نمایید در این شرایط کار خود را به درستی انجام داده اید و به هدف عکاسی خود رسیده اید.

آموزش عکاسی

کاری کنید تا مخاطب از مشاهده عکسهای شما هیجان زده شود :

شما به عنوان یک عکاس باید روشهایی را یاد بگیرید که با استفاده از آنها مخاطبان عکسهای خودتان را هیجان زده نمایید . مخاطبان شما از مشاهده عکسهای عادی و معمولی و یا عکسهای یکنواخت که نمونه آن در سراسر دنیای اینترنت وجود دارد – خسته می شوند . شما همیشه باید نکته ای در درون عکسهایتان داشته باشید که مخاطب شما را به وجد بیاورد و او احساس کند که از دیدن عکسهایی که شما گرفته اید خسته نمی شود .

از به وجود آوردن برخی حالت های احساسی ساده شروع کنید. مثلا تلاش کنید تا احساسی شبیه به شادی یا غم را در درون عکس خود نمایش دهید . مسلما برای نمایش حالت شادی – به وجود آوردن یک لبخند در درون تصویر میتواند یک راهکار خوب باشد اما این یک روش کهنه و قدیمی است . شما باید با روشهای مختلفی حالت هایی شبیه به شادی یا حس غمگین بودن را در درون کادر تصویر خود به وجود بیاورید . همیشه به این نکته نیز توجه داشته باشید که به وجود آوردن یک لبخند اجباری یا یک حالت غمناک مصنوعی بر روی صورت سوژه – فقط به مسخره شدن عکسی که شما گرفته اید منجر خواهد شد .

اگر شما به صورت جدی به مفاهیم عکاسی ‍پرتره توجه داشته باشید و اگر در کلاسهای آموزش عکاسی شرکت کرده باشید – انواع روشهای به وجود آوردن یک حس یا حالت در درون کادر تصویر خود را به خوبی فرا می گیرید . به عنوان مثال در کلاس آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ روش های استفاده از رنگ های پس زمینه برای تداعی کردن نوعی حالت احساسی را به خوبی یاد خواهید گرفت .

آموزش عکاسی پرتره

برای هر نوع مخاطب یک داستان جذاب در عکس ایجاد کنید :

مخاطبان عکسهای شما دارای سلایق و علایق متفاوتی هستند و اگر شما به عنوان یک عکاس تمایل دارید تا با تعداد بیشتری از آدمها در ارتباط باشید – باید این نکته را یاد بگیرید تا برای انواع مختلفی از مخاطبان خود محتواهایی را به وجود بیاورید تا بتوانند با آن ارتباط بر قرار کنند .

مسلما هر داستان یک بخش از مخاطبان را به سمت عکسهای شما جلب می کند . تعدادی از آدمها دارای روحیه شاد و خوشحال هستند و مشاهده عکسهای شاد و خوشحال با عکسهایی که یک داستان شاد و خوشحال را به آنها نمایش می دهد – برای آنها لذت بخش می باشد .

گروهی از مخاطبان نیز به دیدن عکسهای غمگین علاقه دارند . شما باید بتوانید انواع حالت های احساسی را در درون کادر تصویر و عکس خود به وجود بیاورید و از این طریق طیف های مختلفی از مخاطبان را به سمت عکسهای خود جذب کنید .

آموزش عکاسی مدلینگ

عمیق فکر کنید و یک داستان به وجود بیاورید :

همیشه به این نکته اشاره کرده ایم که شما یک عکاس سرگرمی و یا یک عکاس بی هدف نیستید . شما باید یک عکس بگیرید که از آن بتوانید برای مقاصد مختلفی استفاده کنید . اگر شما به فکر کسب درآمد از عکاسی هستید و یا اگر تمایل دارید تا به عنوان یک عکاس خوب و حرفه ای شناخته شوید ؛ بنابراین علاوه بر مهارت های عکاسی باید بتوانید راه های مختلف جذب و درگیر کردن مخاطب با عکسهای خود را نیز یاد بگیرید .

این نکته را به خاطر داشته باشید که مخاطب با سوژه درون عکس شما همزاد پنداری می کند و خیلی از اوقات مخاطب خودش را به جای سوژه درون عکس شما قرار می دهد ( البته شما باید بتوانید این حس را در مخاطب خود به وجود بیاورید )

یک عکس ساده و معمولی که فاید هرگونه حالت داستان گونه در درون بخشهای مختلف خود است ؛ به هیچ عنوان قادر به جذب و درگیر کردن مخاطب نیست .

 

در اینجا برخی راهکارها که به شما کمک می کنند تا یک داستان را در درون عکس خود به وجود بیاورید را مورد اشاره قرار می دهم .

 

۱- از رنگ های مختلف کمک بگیرید :

رنگ های مختلف می توانند حالت های احساسی متفاوتی را در درون تصویر به وجود بیاورند. به عنوان مثال رنگ قرمز همیشه نمایشگر شادی و خوشحالی و یا احساسات عاشقانه در درون عکس می باشد. بر عکس آن رنگ آبی نماد آرامش و سکون است . سعی کنید روش کار کردن با رنگ های اصلی و یا رنگ های فرعی در زمان عکاسی را یاد بگیرید .

 

۲- از کنتراست ها استفاده کنید :

موضوع کنتراست ها یکی از موضوعات بسیار حساس و نسبتا پیچیده در آموزش های عکاسی می باشد و اگر شما بتوانید انواع دسته بندی های تعریف شده در رابطه با کنتراست ها را مورد استفاده قرار دهید؛ به خوبی خواهید توانست تا عکسهایی خلاقانه را به وجود بیاورید.

 

۳- به مخاطب اجازه دهید چیزی را ببیند که معمولا نمی بیند :

توضیح این نکته ممکن است کمی دشوار باشد اما اگر شما بتوانید از زاویه دید ها و اندازه نماها در عکاسی به صورتی هوشمندانه استفاده کنید ؛ به مخاطب خود تصویری را نشان خواهید داد که او در شرایط عادی قادر به دیدن آن نخواهد بود . این موضوع را در یک مقاله مجزا به طور کامل توضیح خواهم داد .

 

۴- از سوژه خود شخصیتی بسازید که هیچکس انتظار آن را ندارد :

بسیاری از اوقات سوژه های عکاسی ما ( در عکاسی پرتره ) آدمهای عادی و معمولی هستند . شما باید بتوانید سوژه خود را طوری نمایش دهید که او معمولا آنگونه دیده نمی شود. اگر شما بتوانید یک آدم معمولی را به صورت یک شخصیت کاریزماتیک یا دراماتیک نمایش دهید ؛ در اینجا موفق شده اید تا کار خود را به درستی انجام دهید .

 

۵- از عناصر و عوامل موجود در محیط استفاده کنید :

شما برای عکاسی کردن به دکور ها و تجهیزات خاص و گران قیمت نیاز ندارید. گاهی اوقات اضافه کردن یک شاخه گل – یک بوته خار ؛ یک دیوار و یا نمایش حالتی خاص از یک نور؛ به طور کلی فضای احساسی عکس شما را تغییر می دهد .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی ( پرتره و مدلینگ )

 

 

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش