​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

بهترین لوکیشن عکاسی پرتره ، فشن و مدلینگ در تهران

این مطلب را کسانی مطالعه کنند که به صورت جدی و حرفه ای به عکاسی فکر می کنند . صادقانه عرض میکنم که این مطلب برای افراد آماتور و عکاسان رهگذر مناسب نیست . اگر قصد حرفه ای شدن و جدیت در عکاسی را دارید ، به ادامه این مطلب خوش آمدید .

در کلاس آموزش عکاسی به طور مداوم این نکته را به هنرجویان یادآوری می کنم که تعیین لوکیشن عکاسی و انتخاب بهترین لوکیشن عکاسی از مدل ، بر عهده عکاس می باشد و یکی از اولین وظایف هر عکاس آن است که بهترین لوکیشن عکاسی را با توجه به سبک و میزان مهارت های عکاسی خود انتخاب نماید. در بسیاری از کلاس هیا عکاسی ، تاکید چندانی بر اهمیت لوکیشن های عکاسی نمی شود و صرفا روشهای کار با دوربین و انجام برخی از تنظیمات به هنرجویان آموزش داده می شوند ، اما ما به خوبی می دانیم که برای عکاسی پرتره ، مد و فشن و حتی بسیاری از وقتها برای عکاسی تبلیغاتی هم عکاس باید بتواند بهترین لوکیشن برای انجام یک عکاسی با کیفیت را ، شخصا انتخاب نماید  .

در این مطلب ، به بیان این موضوع می پردازیم که اصولا بهترین لوکیشن های عکاسی را چگونه باید انتخاب کرد ؟ یا اینکه بهترین لوکیشن عکاسی کجاست و در ادامه به معرفی برخی از بهترین لوکیشن های عکاسی پرتره و مد و فشن در تهران می پردازیم .

 

اهمیت انتخاب لوکیشن عکاسی مد و فشن

همانگونه که بیان شد ، شما به عنوان یک عکاس وظیفه دارید تا بهترین لوکیشن و مناسبترین مکان برای عکاسی خود را تعیین کنید . اگر شما یک عکاس آتلیه دار هستید ، مسلما آتلیه عکاسی شما اولین و مهمترین لوکیشنی است که سوژه های خود را به آن دعوت می کنید . در واقع آتلیه داران مشکل چندانی برای انتخاب لوکیشن ندارند اما ما در کلاسهای عکاسی بر این باور هستیم که آتلیه ، بهترین لوکیشن عکاسی نیست و برای این موضوع دلایل نسبتا زیادی داریم که از حوصله این بخش خارج می باشد.

با فراگیر شدن عکاسی در فضای باز و با گسترش فعالیت های عکاسی به صورت فریلنسری ، انتخاب لوکیشن های عکاسی نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است و تقریبا هر روزه با این سئوال از سوی هنرجویان محترم آموزشگاه مواجه هستیم که برای انتخاب لوکیشن عکاسی به کجا باید برویم .

انتخاب کردن لوکیشن عکاسی از این لحاظ برای عکاس دارای اهمیت است که ابتکار عمل را در دست او قرار می دهد و از مواجهه با شرایط ناخواسته و نا آشنا برای او جلوگیری  می کند. اگر شما بتوانید تعدادی از لوکیشن های عکاسی را برای خود انتخاب نمایید و با توجه به سبک کار خود به تناوب از آنها استفاده کنید به راحتی می توانید تنوع بسیار زیادی را در کارهای خود به وجود آورید. بنابراین ، پیدا کردن مناسب ترین محل ها برای عکاسی کردن ، دارای اهمیت بسیار زیادی است .

به دنبال پیدا کردن لوکیشن های جدید و ناشناخته برای سایر عکاسان باشید :

این یک نکته کلیدی و بسیار مهم است . اگر می خواهید تا نسبت به سایر عکاسان متفاوت باشید ، تلاش کنید تا لوکیشن های عکاسی متفاوتی را برای جلسات عکاسی خود استفاده کنید . گاهی اوقات ممکن است یک کوچه یا یک پیاده رو خاص در اطراف محل زندگی شما وجود داشته باشد که زیبایی های خاص و منحصر به فردی داشته و سایر همکاران عکاس از وجود آن بی اطلاع هستند . اگر شما یک چشم تیزبین و هوش عکاسی داشته باشید به راجتی می توانید چنین موقعیتی را تشخیص دهید و از آن برای خلق عکسهای بسیار زیبای خود استفاده کنید .

این نکته نیز از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است که برای پیدا کردن لوکیشن های عکاسی هرگز نباید به دنبال یافتن مکان های عجیب و غریب باشید و هرگز نباید انتظار داشته باشید تا مکان های خاص و مناسب ، به صورت تصادفی به شما معرفی شوند . شما باید یک چشم جستجو گر داشته باشید و باید بتوانید ویژگی های موجود در محیط های مختلف را بشناسید و از آنها برای جلسات عکاسی خود استفاده نمایید .

از کجا بفهمیم که یک لوکیشن برای عکاسی مناسب است ؟

این یک سئوال بسیار مهم و کلیدی است که توجه به آن شما را با مسائل متفاوت دیگری آشنا می سازد .

اینکه از کجا بفهمیم و چگونه تشخیص دهیم که یک لوکیشن برای عکاسی مناسب است ، به مقدار زیادی به دانش و مهارت ما در عکاسی مرتبط است . در اینجا شما را به چند نکته کلیدی توجه می دهم :

به دنبال یک محیط ساده و بدون هرج و مرج باشید :

بهترین لوکیشن برای عکاسی کردن جایی است که عوامل مزاحم و اضافی در آن وجود نداشته باشد . گاهی اوقات یک کوچه قدیمی و خلوت ، یک پیاده راه ظاهرا بی اهمیت ، یا حتی فاصله میان درختان یک بلوار و ... می توانند محیطی بسیار عالی برای عکاسی کردن را به وجود آورند. به طور کلی محیط هایی که مملو از انواع تیر برق ، تابلو و اعلانات هستند را نمی توان محیط مناسب برای عکاسی کردن به شمار آورد .

به خط و خطوط موجود در محیط توجه کنید:

یکی از نکاتی که در قوانین کادر بندی و ترکیب بندی عکاسی به آن اشاره می کنیم این موضوع است که خطوط دارای انرژی هستند و انرژی خطوط چشم مخاطب را به سمت خود میکشاند . بنابراین اگر در محیط عکاسی شما تعداد زیادی از خطوط مزاحم در پس زمینه سوژه قرار داشته باشید ، این موضوع باعث کم شدن اهمیت سوژه در عکس شما می شود که یک نکته منفی بسیار بزرگ است . در انتخاب بهترین لوکیشن عکاسی خود به خطوط موجود در پس زمینه ها توجه داشته باشید .

به دنبال الگوها و بافت ها باشید :

همانگونه که می دانیم الگو ها و بافت ها باعث ایجاد نظم و هارمونی در درون کادر تصویر شما می شوند . این مهارت که شما بتوانید محیط های دارای یک الگو یا بافت منظم را تشخیص دهید ، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا این محیط ها در ایجاد زیبایی یک تصویر فوق العاده مهم می باشند. سنگ فرش خیابان ها و پیاده راه ها ،‌‌الگوی قرار گیری درختان در کنار هم ، دیوارها و پله ها و .... ازجمله مواردی هستند که در به وجود آمدن نظم و هارمونی در یک تصویر اهمیت زیادی دارند و ما در کلاس آموزش عکاسی به مقدار بیشتری به آنها اشاره می کنیم .

به تضادها و کنتراست های موجود در هر یک محیط ها توجه کنید :

در کلاس آموزش عکاسی به مقدار زیادی بر اهمیت کنتراست ها در ایجاد خلاقیت در عکس اشاره کرده ایم و در واقع کنتراست های عکاسی را یکی از بهترین راهکار ها برای ایجاد تنوع و خلاقیت در عکاسی می دانیم .

در اینجا به انواع کنتراست ها اشاره نمی کنیم و در یک مقاله مجزا اهمیت کنتراست ها و انواع آنها را بیان خواهیم نمود ؛ اما بهترین لوکیشن عکاسی قطعا به مقدار زیادی انواع مختلف کنتراست ها را در اختیار شما قرار می دهد.

با توجه به تمامی موارد فوق اگر کمی باهوش باشید به راحتی می توانید بهترین لوکیشن های عکاسی را تشخیص داده و آنها را پیدا کنید . 

یک نکته مهم در انتخاب لوکیشن عکاسی این است که در 99/99 درصد از موارد لازم نیست تا برای پیدا کردن لوکیشن هزینه کنید . خوشبختانه در اطراف محیط های زندگی ما همواره لوکیشن های ناشناخته وجود دارند و عکاسان باهوش به راحتی می توانند آنها را پیدا کنند. اگر فکر می کنید که برای لوکیشن عکاسی خود باید حتما هزینه کنید ، مسلما به سختی در اشتباه هستید.

 

 

روستاهای متروکه اطراف تهران از جمله مکان های ایده آل برای عکاسی هستند و اگر کمی ذوق و خلاقیت به خرج دهید ، عکسهایی فوق العاده رویایی را در این مناطق می توانید به دست آورید. رایگان بودن این لوکیشن ها به همراه اصالت و تنوع ذاتی ، موجب به وجود آوردن یک سبک منحصر به فرد در عکسهای شما خواهند شد . 

 

 

آیا باید حتما از باغ و عمارت های عکاسی استفاده کنیم ؟

مسلما جواب منفی است . در چندین سال گذشته به دلیل محدودیت های موجود در آتلیه ها و فضاهای شهری ، استفاده از باغ و عمارت های عکاسی به شدت رواج پیدا کرد اما مسئله ای که توجه به آن بسیار مهم است این می باشد که اکثر این باغ یا عمارت ها توسط افراد سرمایه دار نا آشنا به عکاسی  ساخته می شوند و عناصر موجود در آنها به طور معمول کمکی به بهتر شدن ترکیب عکسهای شما نمی کنند. صرفا هر ساختمان زیبا یا هر فضای سبز برای عکاسی مناسب نیست و اگر شما یک عکاس باهوش و منحصر به فرد باشید ، لوکیشنهایی که برای عکاسان آماتور ممکن است جالب باشند ، برای شما چندان جلب توجه نمی کنند.

در طراحی باغ و عمارت های عکاسی نه از معماری اصیل خبری هست و نه از اصول عکاسی به مقدار زیادی می توان استفاده نمود. این باغ  و عمارت  ها صرفا برای درآمد زایی صاحبانشان ساخته می شوند و هر اندازه بیشتر از آنها استفاده کنید به مقدار بیشتری در باتلاق هزینه های بی پایان آنها فرو خواهید رفت .

اگر شما تمایل دارید  تا در مسیر یادگیری عکاسی مدلینگ  به یک فرد حرفه ای و توانمند تبدیل شوید باید بتوانید لوکیشنی را انتخاب کنید که دیگران کمتر از آن استفاده کرده باشند. اگر شما به همراه تعداد زیادی از عکاسان دیگر همگی از یک باغ یا عمارت استفاده کنید ،‌به احتمال بسیار زیاد عکسهای همگی شما شبیه به هم خواهد بود.

باغ ها و عمارت های عکاسی با هزینه های سرسام آور و بسیار بالایی ساخته می شوند و استفاده از آنها نیز مستلزم هزینه های بسیار بالایی می باشد. اکثر باغ ها و عمارت ها دارای هزینه ورودی بسیار بالایی هستند که استفاده مکرر از آنها تقریبا غیر ممکن است . حذف کردن هزینه لوکیشن از یک جلسه عکاسی ، مسلما به عکاس قدرت رقابت بیشتری برای قیمت دادن به مشتریان را می دهد و از این روی شما می توانید هزینه احتمالی باغ و عمارت عکاسی را برای خودتان بردارید .

قلعه ها و روستاهای متروکه لوکیشن هایی وهم انگیز هستند که به راحتی موجب ایجد تنوع در عکسهای شما خواهند شد . ب کمی جستجو در اطراف تهران ، تعداد زیادی از این قلعه های متروکه را می توانید پیدا کنید. توجه داشته باشید که معرفی این لوکیشن ها برای ایجاد تنوع در عکسها مفید است و لم است کمی خلاقیت داشته باشید و به اصول حرفه ای عکاسی آگاهی داشته باشید.

بهترین لوکیشنهای عکاسی در تهران کجا هستند :

در استان تهران به دلیل تنوع اقلیمی پیدا کردن لوکیشن عکاسی زیادی سخت نیست و همچنین به دلیل وجود انواع بافتهای مدرن و تاریخی شهری در کنار هم ، شما به راحتی می توانید یک لوکیشن جذاب و زیبا و متناسب را برای عکاسی پرتره یا مد و فشن خود انتخاب کنید .

در استان تهران اگر تمایل به استفاده از یک محیط سر سبز و رویایی دارید ، شمال شهر این امکان را در اختیار شما قرار می دهد و اگر تمایل به استفاده از محیط های بیابانی و کویری را داشته باشید ، جنوب استان تهران ، سرشار از لوکیشن های بکر کویری است .

زمانی که از لوکیشن های عکاسی در تهران صحبت می کنیم بسیاری از افراد بلافاصله انواع موزه ها و پارک های شهری را به ما پیشنهاد می دهند . پارک آب و آتش ، پارک ملت ، پارک ساعی ، پارک لاله ،‌ پل طبیعت ،‌کاخ موزه سعد آباد کاخ ... ، پارک ....

همه این لوکیشن ها مسلما محیط های بسیار زیبایی هستند که بسیار با شکوه نیز می باشند اما آیا به شما اجازه انجام یک جلسه عکاسی بدون دغدغه و با فکر آرام را می دهند.

به نظر من ، در پارک جمشیدیه یا پارک ملت شما هرگز نمی توانید با تمرکز بالا عکاسی کنید زیرا تعداد زیادی از آدمها همیشه در حال رفت و آمد هستند و عناصر محیطی طراحی شده در هر یک از این مکان های دیدنی ، اصولا برای عکاسان طراحی نشده اند .

توجه داشته باشید که هدف ما از عکاسی صرفا ثبت صحنه زیبا یا ثبت کردن یک لحظه خاطره انگیز نیست و ما به عنوان عکاسان حرفه ای تمایل دارید تا آثاری را خلق کنیم که از قدرت ماندگاری بالاتری برخوردار باشند .

اگر شما قصد سلفی گرفتن و گشت و گذار در شهر را دارید ، مسلما پل طبیعت ، دریچه چیتگر و پارک نهج البلاغه مکان  های بسیار زیبایی هستند اما ما به فراتر از اینها فکر می کنیم و قصد دارین تا راهکارهایی متفاوت را برگزینیم. پس به ادامه مطلب خوب توجه کنید.

از اهمیت عکاسی در کویر و بیابان غافل نشوید :

کویر یا بیابان ، یک لوکیشن عکاسی فوق العاده است و انواع مختلفی از حالتهای حسی را در عکسهای شما به وجود می آورد . هنرجویان کلاسهای عکاسی به خوبی با مفهوم کنتراست های حسی آشنایی دارندو اگر شما در مسیر حرفه ای شدن در عکاسی تمایل دارید تا موقعیتهاو خلاقیتهای جدیدی را به وجود آورید ،‌ از لوکیشنهای کویری اطراف تهران غافل نشوید.

از سمت جنوب تهران ، نواحی اطراف شهر ری ، جاده حسن آباد ،‌ جاده ورامین و یا حتی جاده امام رضا به سمت شهر ایوانکی ،‌تعداد زیادی از لوکیشن های کویری و بیابانی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند .

انواع کوه و تپه های کم ارتفاع در قسمتهای جنوبی تهران در دسترس شما می باشند. به هر اندازه که بخواهید می توانید به صورت رایگان از این  مناظر فوق العاده زیبا استفاده کنید. در ساعت های آبی و یا در ساعتهای طلایی عکاسی هیچ محدودیتی برای عکاسی کردن نخواهید داشت و کافی است کمی خلاق باشید تا عکسهای متفاوتی را به وجود آورید.

دریاچه نمک :

دریاچه نمک یا حوض سلطان به لحاظ جغرافیایی خارج از استان تهران است اما فاصله زیادی با تهران ندارد و به راحتی در دسترس می باشد. این محل بسیار زیبا و تقریبا ناشناخته برای عکاسان ، یکی از  لوکیشن هایی است که مهارت های شما در عکاسی را به میزان زیادی به چالش می کشد. وارد آن شوید و با قدرت خلاقه خود عکسهای فوق العاده زیبا بگیرید . اگر کمی خلاقیت داشته باشید ، هیچ عکاسی قدرت رقابت با شما را نخواهد داشت .

جاده چرمشهر – حسن آباد :

این منطقه یک لوکیشن نیمه کویری و بیابانی است که در طول  مسیر آن انواع روستاهای متروکه وجود دارند و تعداد زیادی از خانه های روستایی با قدمت بیشتر از صد سال را در این مسیر می توان پیدا کرد .

شاید بپرسید خانه های روستایی مخروبه به چه دردی می خورند اما یک عکاس با دانش و علاقمند ، به خوبی از دیوارهای کاهگلی این روستاها اثر  هنری می سازد .

روستاهای اطراف ورامین :

در اطراف شهرستان ورامین تعداد بسیار زیادی از آبادی ها و روستاها و زمینهای کشاورزی قرار دارند. این روستاهای گرمسیری دارای تعداد زیادی از قلعه های تاریخی و همچنین دارای تعداد زیادی از تپه ماهور ها هستند و انواع لوکیشن های تاریخی ، روستایی و عشایری را در اختیار شما قرار می دهند . کافی است تا با نقشه منطقه و اهمیت تاریخی این روستاها آشنایی پیدا کنید و بعد از این به میزان بی نهایت لوکیشن عکاسی حرفه ای زیبا را در اختیار خواهید داشت .

جاده ایوانکی – آبسرد :

به طول بیش از 40 کیلومتر لوکیشن زیبا و جذاب به صورت رایگان در اختیار شما می باشد. سنگ ،‌صخره ، کوه ، تپه ، فضای سبز ، غروب آفتاب و .... هر آنچه از زیبایی طبیعت برای عکاسی خود نیاز دارید ، در این مسیر در اختیار خواهید داشت .

جاده وردیج :

جاده وردیج در غرب تهران را بسیاری از عکاسان میشناسند و به دلیل شکل خاص سنگها و صخره های این مسیر تقریبا یکی از معروفترین لوکیشن های عکاسی مد و فشن در اطراف تهران به شمار می آید. خالی از لطف نیست اگر سری به این مسیر بزنید.

 

این مطلب ادامه دارد ........

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش