​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

بهترین کلاس عکاسی کجاست و چه شرایطی دارد ؟

بلافاصله بعد از خرید یک دوربین ، یکی از رایجترین سوالاتی که پرسیده می شود این است : بهترین کلاس عکاسی کجاست ؟ من در کدامیک از کلاسهای عکاسی باید شرکت کنم ؟ برای یاد گرفتن عکاسی آیا لازم است حتما در کلاس عکاسی شرکت کنم ؟ آیا بدون شرکت در کلاس عکاسی نمی توانم چیزی از عکاسی را یاد بگیرم ؟ کلاس عکاسی آنلاین شرکت کنم یا  حتما باید در کلاس های عکاسی حضوری شرکت داشته باشم ؟ از کجا بدانم که این کلاس عکاسی خوب است ؟

به عنوان فردی که چندین سال است در آموزشگاه عکاسی پرتره مشغول ارایه آموزشهای عکاسی به هنرجویان محترم می باشم ، در این مطلب برخی از نکاتی را که در انتخاب بهترین کلاس عکاسی برای شما مفید است را بیان می کنم .

اول باید به این پرسش بپردازیم که برای یاد گرفتن عکاسی آیا لازم است حتما در یک کلاس عکاسی شرکت داشته باشیم ؟

فرض کنیم که شما به تازگی یک دوربین عکاسی خریده اید و مبلغ زیادی را برای خرید دوربین ، لنز  و تجهیزات جانبی همراه با آن هزینه نموده اید . دوربین های امروزی و به خصوص دوربین های میرورلس ( بدون آینه ) پیچیدگی های نسبتا زیادی دارند و تعداد زیادی از منو ها و تنظیمات در درون آنها وجود دارد که در بهترین حالت مطالعه تمامی این ویژگی ها مدت زمان نسبتا زیادی را لازم دارد . دوربینهای عکاسی پیشرفته دارای تعداد زیادی از فناوری های سطح بالا هستند که به عکاسان اجازه می دهند تا در شرایط مختلف عکاسی و یا در سبکهای مختلف عکاسی از آنها استفاده کنند .

آموزش عکاسی

آیا  شرکت در کلاس های عکاسی ارزشش را دارد؟

با شرکت در کلاس عکاسی، می توانید دید عکاسی خود را توسعه دهید و دیدگاه شخصی خود را به صورت ماهرانه ارائه دهید. این به شما کمک می کند تا به عنوان یک هنرمند و به عنوان یک عکاس علاقمند ،  پایه محکمی برای خود ایجاد کنید. کارگاه ها و کلاس های عکاسی به شما یاد می دهند که چگونه عکس های پویا و خاطره انگیز بسازید.

 

در یک کلاس عکاسی شما خیلی بیشتر از عکاسی یاد می گیرید

امروزه ، پشت یک عکاسی حرفه ای چیزهای زیادی وجود دارد و برای رسیدن بهنتیجه نهایی  کارهای بسیار زیادی انجام می شوند که  تعدادی از آنها ممکن است هرگز به چشم نیاید. هنگامی که در یک کارگاه یا کلاس عکاسی ثبت نام می کنید، چیزهایی به شما آموزش داده می شود که برخی از آنها نکات و ریزه کاری های بسیار تخصصی هستند .

اگر شما به تازگی یک دوربین خریده اید و حتی اگر قصد ندارید تا به صورت حرفه ای عکاسی کنید ، برای کار کردن با دستگاه خریداری شده ، به تعداد زیادی از  نکات آموزش کار با دوربین نیاز خواهید داشت . آموزش کار با دوربین یکی از اولین ضرورت هایی است که باعث می شود تا شما به شرکت در یک کلاس عکاسی سوق داده شوید .

 شرکت در یک کلاس آموزش کار با دوربین باعث می شود تا شما در زمان خود به مقدار زیادی صرفه جویی کنید و بدون اینکه نیاز باشد تا مدت زمان زیادی را برای یاد گرفتن روشهای کار با دوربین اختصاص دهید ، بلافاصله بتوانید نکات مهم کار کردن با آن را یاد گرفته  و بعد از این فقط به هنر عکاسی خودتان توجه داشته باشید  .

برای انتخاب کلاس عکاسی خود ، ابتدا از جایی شروع کنید که کار کردن با دوربین را به شما آموزش می دهند و به شما کمک می کنند تا ابتدا بر ابزارها و امکانات موجود در دوربین خود مسلط شوید .

آموزش عکاسی - کلاس آموزش عکاسی

دو جلسه آموزش رایگان کار با دوربین :

یکی از خدماتی که ما در آموزشگاه عکاسی پرتره ارایه می دهیم ، د و جلسه آموزش مقدماتی کار با دوربین است . در این دو جلسه آموزشی که به صورت کاملا رایگان برگزار می شود ، مابه هنرجویان خود اصول ابتدایی کار با دوربین را آموزش داده و آنها را برای شرکت در دوره های آموزش عکاسی آماده می سازیم .

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم آن است که مربی حاضر در یک کلاس عکاسی باید بتواند کار کردن با دوربین های مختلف را به شما آموزش دهد  . همانطور که می دانیم انواع مختلف بسیار زیادی از دوربین های عکاسی در بازار  وجود دارند و هر یک از این دوربین ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. بنابراین اگر مربی حاضر در یک کلاس عکاسی روش کار کردن با دوربین های مختلف را بلد نبوده باشد ، از این روی در ارایه روشهای مناسب عکاسی به هنرجویان خود نیز ناتوان خواهد بود.

تا اینجا می توان به این نتیجه رسید که یکی از اولین معیار ها برای تعیین بهترین کلاس عکاسی این است که بدانیم در کلاس عکاسی مورد نظر ما ، آموزش کار با دوربین به صورت کامل و حرفه ای ارایه می شود.

 

آیا برای یاد گرفتن عکاسی حتما باید در کلاس شرکت کنم ؟

به عنوان یک مربی آموزش عکاسی ، پاسخ قطعی من به این پرسش این است : آری - برای یاد گرفتن درست و اصولی هنر عکاسی ، حتما باید در کلاس عکاسی شرکت کنید .

در زمان های قدیم ، یادگرفتن هر فن و حرفه و هنر به صورت تجربی ، کار آموزی و یا به روش استاد شاگردی نزد یکی از پیشکسوتان آن حرفه می بود . مثلا برای یاد گرفتن عکاسی شما باید در یک آتلیه مدت زیادی را به صورت کارآموز رایگان کار می کردید تا همان چیز هایی که صاحب آتلیه بلد می بود را یاد می گرفتید . اما این فقط ظاهر ماجرا بود. تعداد زیادی از آموزشهایی که با این شیوه ارایه میشد ، خارج از معیار های استاندارد بوده و تعداد زیادی از آتلیه دار ها نیز خودشان به درستی آموزش ندیده یودند.

یک نکته هم که همیشه مطرح است این است که هیچ استاد کار حاضر در بازار کار راضی به آموزش تکنیک های خاص خود نیست . در سمت مقابل ، کلاس آموزش عکاسی ، یک مرکز حرفه ای برای ارایه تکنیک ها و  آموزشهای مدرن عکاسی است . آموزشهای مدرن و به روز عکاسی در کلاسهای حرفه ای عکاسی ارایه می شوند و تمامی تکنیک های روز و مدرن که در سطح جهان مورد استفاده قرار می گیرند در یک کلاس عکاسی استاندارد به هنرجویان ارایه می شوند.

آموزش عکاسی - کلاس آموزش عکاسی

 آیا بدون شرکت در کلاس عکاسی نمی توانم چیزی از عکاسی را یاد بگیرم ؟

اگر شما تمایل ندارید که در یک کلاس عکاسی شرکت کنید و یا اگر شرایط شما به گونه ای است که نمی توانید در یک کلاس عکاسی حضور داشته باشید ، بنابراین تنها گزینه پیش روی شما ، یادگیری با شیوه های قدیمی و یا یاد گرفتن این هنر با روش آزمون و خطا می باشد. در اینجا شما باید مدت زمان بسیار زیادی را صرف کنید تا با مشاهده آثار دیگران و یا مشاهده آموزشهای رایگان آنلاین ، کمی از تجربیات ابتدایی را به دست آورید . هیچگاه نمی توان بیان نمود که بدون کلاس رفتن نمی توان چیزی یاد گرفت ؛ اما توجه داشته باشید که با این شیوه شما در حال از دست دادن زمان طلایی خود هستید .

یک کلاس خوب عکاسی ، روشی میانبر برای رسیدن به اهداف عالی تر است و درست مثل زمانی که بعد از طی کردن دوره دانشگاه یک تخصص عالی و درجه یک را به دست می آورید ، بدون شرکت داشتن در یک کلاس عکاسی خوب نیز ، شما نمی توانید به آن درجه از مهارت و تخصص لازم برای رسیدن به اهداف خود ، دست پیدا کنید .

در حالی که هنوز راه‌های سنتی برای یادگیری عکاسی از طریق کلاس‌های دانشگاه و موارد مشابه وجود دارد، افراد بیشتری به خود آموزش می‌دهند. با توجه به تعداد منابع موجود (اعم از رایگان و پولی)، می توانید به تنهایی در مورد عکاسی بیاموزید اما همیشه به این نکته توجه داشته باشید : آموزشهای رایگان که در اینترنت به وفور یافت می شوند اغلب آموزشهایی ناقص و یا در بسیاری اوقات آموزشهایی نادرست هستند. در اینترنت هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر فرد که توانایی حرف زدن داشته باشد می تواند مطالبی را ارایه دهد و تعدادی دنبال کننده برای خود به دست بیاورد . این افراد با استفاده از تکنیک های صدا و تصویر ، سعی می کنند تا آموزشهای خود را به طیف وسیعتری از علاقمندان برسانند و در بسیاری از موارد ، این آموزشهای نادرست ، موجب دلسرد شده و از بین رفتن زمان بسیار عزیزی می شود که می توانست در یک مسیر درست مورد استفاده قرار بگیرد .

 

کلاس عکاسی آنلاین یا حضوری ؟

در طول دوره شیوع بیماری کرونا ، تب و تاب آموزش های آنلاین گسترش بسیار زیادی پیدا کرد و بسیاری از مربیان و هنرجویان تلاش کردند تا با استفاده از آموزشهای آنلاین و کلاس های مجازی ، فرایند آموزش را پیگیری کنند . در تعدادی از رشته ها و در برخی از شرایط ، ارایه آموزشهای آنلاین توانست تا خلا آموزش در کلاس های حضوری را پر کند اما در رابطه با کلاسهای آموزش عکاسی  این وضعیت به گونه دیگری رقم خورد .

در یک کلاس آموزش عکاسی ، مربی توضیح می دهد و هنرجو تکنیک ها و تمرین ها را می بیند و آنها را درک می کند . گاهی اوقات در بطن یک تکنیک یا تمرین تعداد زیادی از نکات و ریزه کاری ها وجود دارند که فقط در صورت انجام دادن به صورت عملی می توان آنها را مشاهده کرد . ارایه و نمایش تکنیک های فوکوس ؛ نورسنجی ، نوردهی به دوربین ، مشاهده روشهای تاثیر وایت بالانس بر حالت های تصویر ، حتی حالت های در دست گرفتن دوربین ، بررسی اندازه نماها و زاویه های دید در عکاسی و ..... از جمله مواردی هستند که باید آنها را دید و تاثیر و اهمیت آنها را لمس کرد .

کلاسهای آموزش آنلاین ، تنها بخشی از مطالب را به هنرجویان انتقال می دهند و بخش بسیار مهمی از کلاس که همانا مشاهده تکنیک های عملی عکاسی و انجام و تمرین کردن آنها در حضور مربی عکاسی می باشد ، متاسفانه در کلاسهای آنلاین از دست می روند و به آنها پرداخته نمی شوند.

متاسفانه تجربه برگزاری کلاسهای آنلاین عکاسی نشان می دهد که هنرجویان پس از حضور در این دوره ها ، قادر به ارایه توانایی های خود نبوده و تکنیک های عکاسی را به درستی یاد نگرفته بودند ..

 

از کجا بدانم که این کلاس عکاسی خوب است ؟

بهترین کلاس عکاسی کجاست و از کجا بدانم که یک کلاس عکاسی خوب است ؟

از نظر من ، همه کلاسهای عکاسی خوب هستند و هر مربی عکاسی می تواند تجربیاتی را در اختیار هنرجویان خود قرار دهد اما برای تعیین بهترین کلاس عکاسی با توجه به شرایط و علامندی های خود ، لازم است تا این مقاله را از ابتدا مطالعه  نمایید و به موارد زیر نیز توجه داشته باشید.

1- سبک عکاسی خود را مشخص کنید :

برای اینکه در بهترین کلاس عکاسی که مناسب شما هست شرکت کنید ، ابتدا باید سبک عکاسی خود را مشخص کنید .

آیا شما یک عکاس پرتره هستید ؟ آیا به عکاسی در طبیعت علاقمند هستید ؟ آیا تمایل دارید تا از محصولات صنعتی عکاسی کنید ؟‌

شما باید مشخص کنید که به کدام سبک و زمینه از هنر عکاسی علاقمند هستید و بر اساس نوع علاقمندی خود ،‌بهترین کلاس عکاسی که مناسب شما می باشد را انتخاب کنید . اگر شما نمی دانید که به چه سبکی علاقه دارید ، از این روی تعیین بهترین کلاس  عکاسی برای شما ، امکان پذیر نخواهد بود .

 

2 – هدف خود از یادگرفتن عکاسی را مشخص کنید :

تعیین هدف یا مشخص کردن سبک که در قسمت بالا به آن اشاره شد ، متفاوت است .

اینکه شما به فکر یادگرفتن یک هنر ( در هر سبک ) برای کسب درآمد بالا هستید و یا اینکه هنر را فقط به خاطر انجام دادن و لذت بردن از آن هنر انتخاب می کنید ، در تعیین بهترین مسیر و بهترین کلاس عکاسی برای شما تاثیر گذار است . یادگرفتن هنر عکاسی یک مسئله است ، یادگرفتن عکاسی با هدف کسب درآمد و پیشرفت در زمینه های مالی و تجاری این هنر یک چیز دیگر می باشد.

به عنوان مثال ، عکاسی در سبک ودینگ ، یک هنر تخصصی است که به مقدار زیادی با جنبه های تجارتی هنر عکاسی سر و کار دارد و اگر شما یادگرفتن عکاسی برای ثبت عکس از عروس و داماد را انتخاب می کنید ، بنابراین هدف شما کسب درآمد و زمینه های تجاری موجود در این هنر می باشد . به همین دلیل بهترین کلاس عکاسی برای شما ،  آن کلاسی خواهد بود که پیشرفت در زمینه های تجاری هنر عکاسی ودینگ را نیز به شما آموزش می دهد .

پس از مشخص شدن موارد بالا ، نوبت به تعیین شرایط موجود در بهترین کلاس عکاسی برای ما  می رسد .بنابراین شرایط و موارد زیر را در نظر بگیرید .

1 – مربی کلاس :

مربی و آموز ش دهنده حاضر در کلاس ، سنگ بنای تمامی استاندارد های موجود در آن کلاس می باشد. عکاسی به عنوان یک هنر مدرن ، بین المللی و به روز مطرح می باشد و سطح بالایی از تکنولوژی همواره در این هنر جریان دارد . یک مربی عکاسی خوب باید ابزار ها و تجهیزات مدرن عکاسی را بشناسد و قادر باشد تا روش کار با آنها را آموزش دهد . متاسفانه در بسیاری از موارد مشاهده می شود که یک مربی عکاسی غیر از دوربین خودش هیچ یک از تجهیزات دیگر موجود در این دنیای گسترده را نمی شناسد و یا اینکه فقط کار کردن با تعداد محدودی از مدل  های دوربین را می داند.

بهترین کلاس عکاسی

بهترین کلاس عکاسی ، آن کلاسی است که مربی آن با انواع مختلف لنز ها و دوربین ها کار کرده باشد و از جزئیات و ریزه کاری های آنها اطلاعات داشته باشد . آشنایی با منو و تنظیمات دوربین های مختلف ، یک مسئله بسیار مهم است و اگر یک مربی عکاسی از علم روز کار با دوربین های مختلف برخوردار باشد ،‌ بنابراین ، کلاس عکاسی او یکی از بهترین کلاس های عکاسی برای شما خواهد بود.

علاوه بر دوربین ، در یک کلاس عکاسی خوب ، مربی کلاس باید بتواند عکاسی در شرایط و محیط های مختلف را به هنرجویان خود آموزش دهد . قطعا این مسئله به علم مربی کلاس بر می گردد . اگر مربی عکاسی یک کلاس تنها قادر به عکاسی در آتلیه یا تنها قادر به عکاسی در فضای باز باشد ، این یک نقطه ضعف بزرگ برای او خواهد بود و از این روی کلاس عکاسی او هرگر در زمره بهترین و مناسبترین کلاسهای عکاسی قرار نمی گیرد .

یک مربی عکاسی تک بعدی ،‌ قادر به هدایت دانش آموختگان در مسیر درست نمی باشد . در اینجا لازم به ذکر است ، همانگونه که هنرجو باید سبک و هدف خود از عکاسی را تعیین نموده باشد ، مربی کلاس عکاسی نیز باید سبک عکاسی خاص و مشخصی داشته باشد تا هنرجویان بدانند که دقیقا در چه مسیری قرار است قدم بردارند.

به عنوان مثال ، من یک عکاس پرتره هستم که در رسته فشن ، مدلینگ و ودینگ می توانم عکاسی کنم . این تخصص من است و من هرگز نمی توانم ادعا کنم که به شما عکاسی مستند یا عکاسی خبری یا عکاسی از محصولات و .... را آموزش می دهم . اگر چه شاید اطلاعاتی در رابطه با دیگر سبکهای عکاسی نیز داشته باشم اما تخصص من ، همین مواردی است که بیان کردم . به همین دلیل هنرجویان در کلاسهای عکاسی بنده می دانند که در نهایت آموزشهایی را در جهت یادگیری عکاسی پرتره به دست می آورند.

2- رزومه آموزشگاه

این موضوع که مربی کلاس و آموزشگاه تاکنون چه تعداد هنرجو داشته اند و چه افرادی نزد آنها دوره های آموزشی را گذرانده اند ، از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است . یک مربی تازه کار یا یک آموزشگاه تازه تاسیس که هنوز هنرجویی در آن ثبت نام نکرده است ، به طور طبیعی مسیری طولانی برای کسب تجربه پیش روی خود می بیند و هرگز نمی توان آنرا در گروه بهترین کلاس عکاسی قرار داد . یک مربی عکاسی با تجربه ، در یک محیط آموزشی با سابقه پرورش می یابد و تعداد هنرجویانی که پیش از این از دوره های این کلاس عکاسی استفاده نموده اند مشخص کننده آن است آیا می توان آنرا در گروه بهترین کلاسهای عکاسی قرار داد یا خیر ؟

 

3- امکانات آموزشی

به طور خاص یک آموزشگاه عکاسی باید مجهز باشد و مربی حاضر در آن باید بتواند انواع وسایل آموزشی و کمک آموزشی را برای بیان مطالب خود در اختیار داشته باشد. یک کلاس آموزش عکاسی باید بتواند به انواع مختلف دوربین ها ، لنز ها ، و تجهیزات نورپردازی دسترسی داشته باشد . بدون وجود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب ، ارایه آموزشهای عکاسی به سختی امکان پذیر است .

 

4 – ارایه مشاوره های آموزشی حتی بعد از پایان دوره

یادگیری عکاسی تنها در کلاس نیست و در همه شرایط هنرجویان عکاسی باید به منابع مطمئن برای پاسخ به سئوالات خود دسترسی داشته باشند. مربی ،‌آموزشگاه و تمامی افرادی که در فرایند آموزش عکاسی دخالت دارند ، حتی پس از پایان دوره آموزش عکاسی نیز باید خدمات مشاوره و پاسخ به پرسش های احتمالی را در اختیار هنرجویان قرار دهند. برای اطمینان از این موضوع شما می توانید با تعداد از هنرجویان قدیمی که در یک آموزشگاه دوره ای را سپری کرده اند ، صحبت کنید و اطلاعات لازم در رابطه با خدمات آنها را به دست بیاورید.

5- ارایه آموزشهای استاندارد و بین المللی

مسلما در بهترین آموزشگاه عکاسی و یا در بهترین کلاس عکاسی شما باید بتوانید به آخرین و جدیدترین و استانداردترین آموزشهای عکاسی دسترسی داشته باشید . برای ثبت نام در یک کلاس عکاسی خوب لازم است تا از سرفصل ها و مواد آموزشی قابل ارایه توسط آنها اطلاعات لازم را داشته باشید .

به عنوان یک راهکار کلی و در جمع بندی تمامی موارد فوق ، به این نکته اشاره می کنم که قبل از تصمیم گیری برای شرکت در یک کلاس عکاسی ، ابتدا با مربی آن کلاس صحبت کنید و خواسته ها و تمایلات خود در دنیای عکاسی را با او در میان بگذارید. صحبت کردن با مربی عکاسی ، سطح دانش او را برای شما مشخص خواهد نمود و شما در تصمیم گیری برای  حضور در کلاس عکاسی او ، کار راحت تری خواهید داشت .

 

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش