​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

از فلاش دوربین چه زمان باید استفاده کرد ؟

 

برخی از عکاسان گاهی اوقات تنها به این دلیل که  استفاده از فلاش به سبک آنها نمی خورد، یا اینکه با آن در طول زمان عکاسی احساس راحتی نمی کنند ممکن است با ایده عکاسی از فلاش مخالف باشند. با وجود اینکه ما به عنوان عکاس اغلب وجود یک حالت از نور ملایم و طبیعی را دوست داریم، اما در هر صورت آگاهی از روش  استفاده از نور مصنوعی نیز می تواند برای عکاسی در محیط های کم نور ارزش فوق العاده زیادی داشته باشد. ناگفته نماند که برخورداری از این  دانش و آمادگی برای غلبه بر وظایف چالش برانگیز عکاسی تقریباً در هر محیطی می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد آرامش در هنگام  انجام کار شود.

 در این مقاله، قصد دارم تا به بیان این مطلب بپردازم که استفاده از فلاش در چه زمان ها و در چه محیط هایی مفید می باشد .بنابراین من این مقاله را به دو دسته عکاسی در فضای داخلی و خارجی تقسیم کردم تا درک این مفاهیم برای همه آسانتر باشد . لطفاً موارد استفاده خود را در بخش نظرات زیر اضافه کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که من در اینجا به اصول اولیه عکاسی با فلاش نمی پردازم – در این مقاله ما چنین فرض می کنیم که شما با مفاهیم کاربردی استفاده از ایزو ، سرعت شاتر و تنظیمات دیافراگم آگاهی دارید .

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

1) داخل ساختمان و فضاهای داخلی

1.1) نورپردازی سالن های رقص، کلیساها، محل های پذیرایی عروسی / و شرکتها

به عنوان یک عکاس حرفه ای شما باید بتوانید تا در اولین عکس ثبت شده با دوربین خود ؛ حالت نوردهی مناسبی را به دست آورید. در زمان کار با  دوربین‌های DSLR حرفه ای و سطح بالا ممکن است به راحتی بتوانید در محیط های داخلی و فضاهای کم نور نیز عکاسی کنید اما اگر سطح نور موجود در محیط خیلی کم باشد یا باید از یک سرعت شاتر خیلی پایین استفاده کنید ( که این کار موجب تار شدن حرکت ها و از دست رفتن جزئیات در سوژه های دارای حرکت می شود)  و یا اینکه باید از یک ISO خیلی بالا استفاده کنید (که آن نیز منجر به ایجاد نویز و از بین رفتن کیفیت تصویر شما خواهد شد) . افزایش دادن ایزو به از دست رفتن دامنه دینامیکی دوربین نیز منجر شده و در نهایت گزینه های بسیار کمی برای پس پردازش باقی می گذارید.

برای جلوگیری از آن و کاهش بالقوه زمان مورد نیاز برای پردازش تصاویر خود  و دردسرهای دیگر، چرا از فلاش استفاده نکنید؟ همیشه شما می توانید با یک پیکربندی و تنظیماتی ساده شروع کنید، و با استفاده از فلاش نصب شده روی دوربین خود، می توانید خلاقیت بیشتری به خرج داده  و در عین حال با استفاده از فلاش تصاویر دراماتیک تر و متعادل تری را به دست آورید.

در سالن های رقص ، مراسمهای عروسی، کلیساها و مکان های پذیرایی به طور معمول نور بسیار کمی در محیط عکاسی شما وجود دارد و در این محیط ها شما همواره نیاز دارید تا با استفاده از یک منبع نور خارج از دوربین ، حالتی روشن تر و دلپذیر تر را برای تصاویر خود ایجاد نمایید. در برخی از مکان ها مثل اماکن مذهبی و یا در برخی از مراسم ها اجازه استفاده از نور فلاش را به شما نمی دهند به همین دلیل شما باید با مفاهیم بازتاب دادن نور و استفاده از سایر منابع نور در طول زمانهای عکاسی نیز آشنا باشید .

در محیطها و فضاهای داخلی که سقف‌های سفید رنگ و کم ارتفاع دارید ، می‌توانید فلاش را روی دوربین DSLR خود نصب نموده و نور آن را از سقف یا دیوارهای سفید مجاور به سمت سوژه بازتاب دهید . اگر دیوارها / سقف محیط عکاسی شما رنگ های متفاوتی دارند، استفاده از روش بونس کردن نور توصیه نمی شود زیرا نور فلاش رنگ جایی که از آن منعکس شده است را به خود می گیرد. دیوارهای سبز رنگ سبز زیبایی روی سوژه های شما ایجاد می کند :)

در یک حالت پیشرفته تر شما نیاز دارید تا منبع نور خود را کمی دور تر و خارج از دوربین قرار دهید . این حالت را “off-camera flash” می نامند و با استفاده از آن شما می توانید چندین منبع نور را در زاویه های مختلف و در فواصل متفاوت از دوربین قرار دهید تا روشنایی نسبتا همسانی را بر روی سوژه ها به وجود آورید. قرار دادن یک منبع نور در پشت سوژه برای به وجود آوردن نور حاشیه بدن و یا تاباندن نور از میان یک چتر دیفیوزر راه هایی هستند که به شما اجازه می دهند تا نوری یک دست و همسان را روی سوژه خود به وجود آورید .

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

به دست آوردن جزئیات در فضاهای داخلی

اگر یک عکاس مراسم هستید، بخشی از کار شما عکاسی از جزئیات  محصولاتی  است که در آن رویداد خاص وجود دارند . این محصولات اغلب متفاوت هستند و  تعداد زیادی از مشاغل مختلف مثل برنامه ریزان عروسی، گل فروشی ها، شیرینی فروشی ها ، و ... آنها را ارایه داده اند . به عنوان یک عکاس مراسم، از شما انتظار می رود که این جزئیات را به خوبی ثبت کنید. از نظر نورپردازی جزئیات، ممکن است برای نورپردازی سالن های برگزاری جشن بیشتر از آنچه که در اختیار دارید ، نیاز نداشته باشید، اما در هر صورت باید توجه داشته باشید که کار با وسایل و محصولات  ثابت بسیار آسان تر است، زیرا حرکت نمی کنند و صحبت نمی کنند.

 اگر می خواهید در این شرایط از فلاش استفاده نکنید، باید مطمئن شوید که حداقل در مکانی با نور نسبتا کافی عکاسی می کنید. آنچه شما در اینجا نیاز دارید یک سه پایه و یک دوربین برای سرعت شاتر کمتر است. با استفاده از این فرآیند شما اطمینان حاصل می کنید که دوربین نور کافی را برای تولید یک عکس واضح و متعادل جمع آوری می کند. اما این روش به مقدار زیادی کند است و از  سرعت عمل در انجام کارهای شما جلوگیری می کند. اگر  شما تمایل دارید تا  زمان انجام کار خود را به نصف کاهش دهید و با جزئیات بیشتر عکاسی کنید، تنها شرط دیگر برای  شما این است که محل مورد استفاده برای عکاسی خود را به درستی نوردهی و نورپردازی کنید. برای این منظور، وجود یک فلاش اسپیدلایت بر روی بدنه دوربین شما ممکن است کافی باشد . اگر تمایل دارید تا تنظیمات پیشرفته و حرفه ای تری را به کار بگیرید و انواع سیستم های نورپردازی را مورد استفاده قرار دهید ، بنابراین به تنظیمات نوردهی با چندین فلاش نیاز خواهید داشت .

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

2) در فضای باز

2.1) استفاده از فلاش پر کننده

بسیاری از عکاسان در زمان های عکاسی در فضای باز به ندرت از فلاش استفاده می کنند. بسیاری از افراد عاشق کار کردن با نور طبیعی هستند و برای آنها هیچ چیز لذتبخش تر از به دست آوردن یک نور عالی با پس زمینه ای نرم و سایه های عالی برای آنها نیست .   اگر شما در اواخر بعد از ظهر عکاسی می کنید و نور در عالی ترین وضعیت ممکن قرار دارد ، بنابراین عکس هایی دراماتیک و پر شور و حرارت را  می توانید به دست بیاورید .

 اما با گذشت روز، دوربین شما شروع به تقلا برای همگام شدن با نور موجود می کند و این زمانی است که شما باید در مورد استفاده از  یک منبع نور جایگزین برای انجام کار فکر کنید. یادگیری نحوه تنظیم  فلاش ها و منبع نور کمکی  در موقعیت هایی مانند این بسیار مهم است. همان‌قدر که اشعه‌های خورشید ممکن است در هنگام عکاسی از سوژه‌ها مشکل ایجاد کند، فقدان نور خورشید و در نتیجه نور خوب محیط، به همان اندازه دردناک خواهد بود. در اینجا نیز درست مانند عکاسی در داخل خانه، ممکن است لازم باشد سوژه های خود را با یک منبع نور مصنوعی در معرض دید قرار دهید.

برای مثال، برای تصویر بالا، من از یک اسپید لایت استفاده کردم که در سمت چپ سوژه‌هایم قرار گرفته بود و از یک چتر با اندازه متوسط با قدرت کامل عکس می‌گرفتم. بدون فلاش، تمام آسمان به طور کامل در حال منفجر شدن بود و من این را نمی خواستم.

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

2.2) استفاده از فلاش در زمانی که نور در پس زمینه قرار دارد

عکاسی از سوژه ها با نور پس زمینه می تواند جداسازی خوبی ایجاد کند و عمق بیشتری به تصاویر شما بیاورد. اما همچنین باید بدانید که اگر یک منبع نور شدید در پس زمینه سوژه شما قرار داشته باشد ، سوژه شما ضد نور شده  و در درون کادر تصویر بسیار تاریک دیده خواهد شد . در این شرایط پس زمینه به صورت کاملا روشن در عکس نمایان می شود. اگر چه استفاده از یک بازتاب دهنده نور گزینه ای برای بر طرف کردن حالت تاریک شدن سوژه است اما یک منبع نور قوی تر مثل یک فلاش پر کننده گزینه ای ایده آل تر به شمار می آید. یک منبع نور متعادل که در محلی دور از دوربین قرار گرفته باشد این کار را برای شما به خوبی انجام می دهد. من معمولا از یک چتر سایز متوسط یا یک سافت باکس روی پایه برای انجام این کار استفاده می کنم:

 

2.3) روز آفتابی - غلبه بر خورشید برای جلوگیری از  ایجاد هایلایت ها و سایه های شدید

در مرحله بعدی موضوع عکاسی در روزهای آفتابی، معمولاً بعدازظهرها، زمانی که خورشید مستقیماً بالای سر است، مطرح می شود. در حالی که برخی از کارهای زیبا را می توان با نور شدید انجام داد، اما در هر صورت عکاسی از سوژه های پرتره  ممکن است در چنین مواردی چندان خوشایند نباشد. دی اینجا نیز مانند عکاسی با نور شدید پس زمینه، توصیه می کنم  از یک چتر ساده یا یک سافت باکس  به همراه فلاش خود استفاده کنید تا سایه های بسیار شدید ایجاد شده بر روی سوژه را از بین ببرید . اگر بتوانید فلاش را در یک موقعیت صحیح قرار دهید و به خوبی نور و سایه ها را کنترل کنید ،  سوژه‌هایتان را به زیبایی در معرض دید  دوربین قرار خواهید داد .

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

2.4) از ایجاد رنگ های محیطی بر روی رنگ پوست سوژه خودداری کنید

هنگام کار با نور و سطوح بازتاب دهنده نور طبیعی، ممکن است با این مشکل مواجه شوید که سوژه شما رنگ سطوح موجود در اطراف را به خود میگیرد. این حالت مشکلات زیادی را برای به دست آوردن رنگ صحیح سوژه به وجود می آورد  و مطمئناً ممکن است در طول زمانهای پس پردازش نیز  دردسر زیادی ایجاد کند. اگرچه هیچ درمانی برای آن در دوربین وجود ندارد، اما می توانید با استفاده از یک بازتابنده درست در کنار سوژه خود، این اثر را کاهش دهید. همچنین می توانید از فلاش پرکننده  (چتر، سافت باکس یا سایر اصلاح کننده ها) برای روشن کردن سوژه خود استفاده کنید که کم و بیش او را از بقیه پس زمینه جدا می کند و بازتاب رنگ های محیط بر روی آن را به مقدار زیادی خنثی نمایید. تجربه ثابت کرده است که به خصوص زمانی که می خواهم سوژه هایم را از زوایای مختلف نورپردازی کنم در چنین شرایطی استفاده از فلاش  اغلب راحت تر از به کار گیری بازتاب دهنده های نور  است.

آموزش عکاسی - آموزش عکاسی پرتره

3) نتیجه گیری

استفاده از فلاش در بسیاری از موقعیت ها به شما اجازه می دهد تا بر چالش های به وجود آمده از نور و سایه های موجود در محیط غلبه کنید. فلاش به شما اجازه می دهد تا سوژه خود را به نحو برجسته تری از پس زمینه جدا کنید و رنگ های موجود بر روی آنرا با دقت بالاتری در معرض دید قرار دهید . استفاده از فلاش در افزایش سطح خلاقیت های شما نیز موثر است و با استفاده از آن به راحتی می توانید برخی از شیوه های خلاقانه را نیز در درون تصویر خود به نمایش بگذارید .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی و نورپردازی مدلینگ

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش