​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

نکاتی برای استفاده از پرسپکتیو و مقیاس ها در عکاسی

در این مقاله از وبسایت آموزش عکاسی پرتره به تاثیر پرسپکتیو در به به وجود آوردن بعد سوم و افزایش عمق در عکس اشاره می کنیم . همانگونه که می دانیم ، چشم انسان جهان را به صورت سه بعدی می بیند اما در درون یک عکس ؛ تصویری که ما ثبت می کنیم تنها دارای دو بعد می باشد. به منظور به وجود آوردن بعد سوم در درون کادر یک عکس ما باید با استفاده از پرسپکتیو به عمق تصویر خود بیافزاییم . اما سئوال اصلی اینجاست که پرسپکتیو چیست و چگونه باید از آن در عکاسی استفاده نمود .

آموزش عکاسی - سایت آموزش عکاسی

 

به دلیل اینکه بعد سوم اجسام و اشیاء در درون یک عکس قابل مشاهده نمی باشد ، بنابراین ما باید تصوری را به وجود آوریم که به درک مفهوم بعد سوم و عمق در درون تصویر کمک نماید. این حالت به وسلیه ایجاد رابطه میان المان های موجود در یک تصویر ، قابل ایجاد است و در اکثر مواقع نمایش فاصله میان اجسام و سوژه ها در به وجود آوردن حس عمق و بعد در درون تصویر موثر می باشد. اگر ما موفق به انجام این کار باشیم ، بنابراین ما خواهیم توانست تا مفهومی از پرسپکتیو و ایجاد عمق در درون یک عکس را به دست بیاوریم .

1 – پرسپکتیو لنز

نوع لنز شما ( لنز واید انگل یا لنز زوم ) در تعیین مقدار پرسپکتیو یک تصویر تاثیر گذار می باشد . اگر چه پرسپکتیو اجسام و اشیا در محیط به صورت واقعی تغییری نمی یابد اما شما با استفاده از لنز خود می توانید تصوری در رابطه با پرسپکتیو یک عکس را به وجود آورید.  به طور خاص در زمان استفاده از لنز های واید انگل عناصر موجود در یک تصویر ، در فاصله دورتری نسبت به یکدیگر به نظر می رسند. لنز های تله فتو سوژه های موجود در یک تصویر را به نوعی در فاصله نزدیک به هم نمایش می دهند و در زمان کار با این لنز ها ، تصویر  کمی شلوغ تر به نظر می رسد. بنابراین انتخاب نوع لنز تاثیر به سزایی در به وجود آوردن حالت عمق تصویر دارد .

2 – خطوط و پرسپکتیو

وجود خطوط موازی در درون یک تصویر به نوعی مغز ما را فریب می دهد به نوعی که ما احساس می کنیم این خطوط در حال دور شدن از چشم ما می باشند. تصور کنید که شما در حال نگاه کردن به ردیفی از گیاهان و یا خطوط یک ریل راه آهن هستید که در فاصله ای دور محو می شوند. خطوط موازی هیچ وقت به هم نمی رسند اما محو شدن آنها در فاصله ای بسیار دور این حس را به وجود می آورد که آنها به هم برخورد کرده اند . این حالت به نوعی خطای دید و ذهن ما بوده و به اجبار این حالت را در ذهن ما ایجاد می کند که نوعی حس فاصله در درون عکس وجود دارد. این ویژگی در زمان استفاده از لنز های واید انگل به نحو مشهود تری دیده میشود و برای به وجود آوردن آن در درون عکس خود شما باید اطمینان حاصل نمایید که یک نقطه کانونی برای محو شدن خطوط در عمق پرسپکتیوی در نظر گرفته اید. در این شرایط چنین به نظر می رسد که دو خط موازی در عمق پرسپکتیوی به هم رسیده اند.

آموزش عکاسی و نورپردازی

3 – کاهش اندازه ها در پرسپکتیو

خطای دید چشم ما باعث می شود که تصور کنیم که در عمق پرسپکتیو اندازه اجسام کاهش می یابد. به عنوان مثال یم ردیف از تیرهای تلفن را در نظر بگیرید که در عمق یک تصویر قرار دارند. ما به طور طبیعی می دانیم که همه تیر های تلفن در واقع هم اندازه یکدیگر هستند. اما خطای دید و ذهن ما باعث میشود تصور کنیم تا تیرهایی که در فاصله ای دور تر قرار دارند ، کوتاهتر هستند. اگر شما بتوانید این حس را در درون تصویر خود به وجود آورید ، در واقع به ایجاد عمق و پرسپکتیو و فاصله در درون یک عکس کمک کرده اید. برای به وجود آوردن این حالت خطوط حصار ها ، درختان ، تیرهای تلفن و اشیا تکرار شونده مشابه را پیدا کرده و در عمق تصویر خود قرار دهید. 

4 – مقیاس و مقایسه

برای به دست آوردن تصوری از اندازه یا حجم یک سوژه در عکس ؛ سعی کنید دو سوژه با اندازه های متفاوت را در کنار یکدیگر قرار دهید . به عنوان مثال برای به دست آوردن تصوری از میزان بزرگی و عظمت دیواره یک سد ، یا ارتفاع یک درخت ، سعی کنید یک انسان با اندازه شناخته شده را در کنار آن قرار دهید . قرار گرفتن یک اتومبیل عادی در کنار یک دیواره بزرگ ، حسی از میزان بزرگی آن دیواره را در درون تصویر برای مخاطبان ما به وجود می آورد.

کلاس آموزش عکاسی

5 – پرسپکتیو در عرض و پهنا

استفاده از لنز های واید انگل برای به دست آوردن اکثر مفاهیم پرسپکتیوی ، موثر می باشد. لنز های واید انگل به صورت طبیعی اشیا و اجسام را پهن و عریض نشان می دهند و اگر این سوژه ها در پیش زمینه قرار داشته باشند ، عریضتر هم دیده خواهند شد. در زمان عکاسی از بناها و ساختمان ها ، یک لنز واید انگل عرض ساختمان را بیشتر نمایش می دهد و این حالت در افزایش عمق تصویر نیز موثر خواهد بود.

عکسهای دارای عمق و پرسپکتیو دارای نوعی حالت دراماتیک بوده و بعد سوم پنهان از دید ما را در درون یک عکس قرار می دهند. اگر شما قادر باشید تا این بعد سوم را در عکاسی دیجیتال به دست آورید ، تصاویری بسیار تاثیرگذار تر را نیز می توانید به دست آورید.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی و نورپردازی 

 

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش