​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

عکاسی پرتره با تکنیک سینک فلاش و سرعت شاتر پایین

فلاش های اسپیدلایت با وجود نوردهی در یک زمان بسیار کوتاه ( چند صدم ثانیه ) قادرند تا نور قوی و بسیار زیادی را برای روشن نمودن سوژه ارایه دهند. بنابر این در زمان های عکاسی در یک محیط کم نور تنها سوژه نوردهی شده با فلاش در تصویر دیده می شود و در این شرایط ، سرعت شاتر دوربین تاثیری در ثبت حالتهای سوژه به وجود نمی آورد. از این اصل به عنوان یکی از معیار های اساسی برای عکاسی با تکنیک سینک سرعت پایین استفاده میشود .

آموزش عکاسی و نورپردازی

بلور کردن حرکت سوژه بانور فلاش و سرعت شاتر پایین

در بسیاری از موارد ؛ از فلاش برای فریز کردن حرکت های سوژه استفاده می شود و بلور شدن حرکت سوژه در زمان عکاسی با نور فلاش به سختی امکان پذیر است . اما در هر صورت بلور شدن یا کشیده شدن حرکت سوژه یکی از افکت های خلاقانه در زمانهای عکاسی است و موجب ایجاد حالت های انتزاعی در درون کادر تصویر شما می شود. در یک تکنیک پیشرفته عکاسی با فلاش ، با استفاده از روش سینک سرعت پایین شما به راحتی می توانید حالتهای بلور شدن یا کشیده شدن حرکت سوژه در زمان عکاسی با فلاش رانیز به دست بیاورید.

برای استفاده از این تکنیک لازم است تا سوژه عکاسی خود را در یک محیط کم نور قرار دهید و حالت نور موجود در محیط باید به گونه ای باشد که حتی در شرایط استفاده از یک سرعت شاتر پایین ؛ پس زمینه موجود در کادر به خوبی دیده نشود. شما باید از سوژه خود بخواهید تا نوعی حرکت را در زمان عکس گرفتن و تابش نور فلاش ارایه دهد. این حرکت دقیقا در زمان شلیک نور فلاش باید به وجود آورده شود.

آموزش عکاسی و نورپردازیآموزش عکاسی و نورپردازی

این تکنیک موثر و خلاقانه برای ارایه حس حرکت در درون عکسها ، استفاده می شود.

نکته مهم : برای به دست آوردن بیشترین تاثیرگذاری از این تکنیک ؛ لازم است تا عکاسی با فلاش و سرعت شاتر پایین را در یک محیط کاملا کم نور انجام دهید .

تصویر بالا در یک محیط کم نور ( سایه ) به گونه ای ثبت شده است که دوربین در فاصله 1.5 متر از سوژه قرار داده شده است و برای به دست آوردن حالت حرکتی سوژه نیز از مود اولویت سرعت شاتر ( TV ) استفاده شده است. در این تصویر ، سرعت شاتر را در 0.4 ثانیه قرار داده ایم و دوربین بر روی سه پایه  قرار داشته و با استفاده از یک فلاش ، حالت نوردهی به سوژه انجام شده است .

 

ثبت سوژه و محیط به صورت همسان

برای عکاسی پرتره در زمان شب نیز از تکنیک سینک فلاش با سرعت پایین نیز می توان استفاده نمود. در این شرایط پایین آوردن سرعت شاتر موجب افزایش حالت نوردهی در پس زمینه می شود و این در حالی است که نور فلاش وظیفه روشن نمودن سوژه را بر عهده می گیرد.

در زمان های عکاسی با دوربین بر روی دست ، و برای جلوگیری از لرزش دوربین و تار شدن تصویر باید از سرعت شاتر به گونه ای استفاده نمایید که لرزش های دست عکاس خنثی شوند. به طور معمول استفاده از سرعت شاتر با فرمول فاصله کانونی لنز / 1 برای خنثی کردن لرزش دست ، موثر واقع می شود. در تصویر زیر از حساسیت ISO 3200 برای دستیابی به سرعت شاتر 1.30 ثانیه استفاده شده است تا لرزشهای دوربین به طور کامل خنثی شوند. همچنین برای به دست آوردن پس زمینه و عمق میدان دید در این تصویر لازم است تا از دیافراگم به گونه ای استفاده شود که علاوه بر تنظیمات نوردهی ؛ حالت مناسب در پس زمینه را نیز به وجود آورد.

آموزش عکاسی و نورپردازی

نکته مهم : برای به دست آوردن سرعت شاتر مناسب برای نوردهی به پس زمینه و کاهش لرزشهای دوربین ، از ایزو بالا استفاده کنید.

آموزش عکاسی و نورپردازی

شرایط عکاسی : در تصویر فوق دوربین در یک فاصله 2 متری از سوژه قرار داده شده است و منظره شهری در پس زمینه سوژه قرار دارد. برای به دست آوردن یک نمای کامل از پس زمینه زاویه دید دوربین پایین آورده شده است و سرعت شاتر کاهش داده شده است تا نور موجود در پس زمینه ، به دوربین برسد . نور فلاش مستقیما به سوژه تابیده است .

مراحل انجام تنظیم سینک فلاش با سرعت پایین

آموزش عکاسی و نورپردازی

1 – یک سرعت شاتر کند را انتخاب کنید.

در یک محیط کم نور از سرعت شاتر کند استفاده کنید . در این شرایط برای به دست آوردن حالت نوردهی مناسب از پس زمینه لازم است تا از یک دیافراگم حد وسط نیز استفاده کنید. استفاده ازمودهای نوردهی TV  یا M برای این تکنیک توصیه میشود.

آموزش عکاسی و نورپردازی

2 – دوربین را روی سه پایه قرار دهید.

برای به دست آوردن حالت کشیده شدن حرکت با این تکنیک ، لازم است تا دوربین را روی سه پایه قرار دهید .

آموزش عکاسی و نورپردازی

3 – یکی از گزینه های first curtain یا second curtain را انتخاب کنید.

در منو تنظیمات از گزینه "Shutter curtain synchronization" یکی از گزینه های first curtain یا second curtain را انتخاب کنید.

آموزش عکاسی و نورپردازی

4 - عکس بگیرید

دوربین را روی سه پایه قرار دهید و برای فعال کردن شاتر بدون ایجاد هر گونه لرزش بیشتر ، از حالت تایمر و یا ریموت کنترل دوربین می توانید استفاده کنید.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی پرتره و نورپردازی

 

 

 

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش