​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

چگونه یک عکاس کاریزماتیک باشیم ؟

 

 

حتما افرادی را مشاهده کرده اید که به محض وارد شدن به یک محیط تمام افراد حاضر در آنجا به او توجه می کنند. این افراد اغلب انسانی هایی کاریزماتیک هستند که بلافاصله توجه سایرین را به خود جلب می کنند. خوشبختانه کاریزماتیک بودن یک پدیده اکتسابی است و اگر شما به عنوان یک عکاس از راه و روش آن آگاهی داشته باشید به راحتی می توانید با اعتماد به نفسی بسیار بالا ، توجه افراد و مشتریان را به سمت خود جلب کنید. در این مطلب ، راه و روش کاریزماتیک بودن را بیان می داریم .

عکاسان در طول زمان فعالیت های حرفه ای خود به شخصیتی تاثیرگذار و کاریزماتیک دست پیدا می کنند اما من در این مطلب نسبتا بلند به شما روش هایی را توصیه می کنم که با استفاده از آنها سریعتر می توانید شخصیت کاریزماتیک خود را به دست آورده و آنرا تقویت کنید.

آموزش عکاسی _ آموزش ژست

چرا باید کاریزماتیک باشیم :

اغراق نیست اگر بگوییم که شما به عنوان یک عکاس باید کاریزماتیک باشید. افراد کاریزماتیک افرادی با شخصیت رهبری هستند که کنترل امور را در دست خود نگه داشته و موجب تاثیرگذاری بر محیط و انسان های اطراف خود می شوند . یک عکاس بنا به ضرورت های شغلی و حرفه ای خود نیازمند آن است که محیط ، سوژه و شرایط حاکم بر آن را تحت تسلط و سیطره خود نگه داشته و بهترین نتایج را در کنترل شده ترین شرایط به دست بیاورد.

در حرفه عکاسی مدلینگ و یا در بسیاری از سبک های عکاسی پرتره ، کاریزماتیک بودن موجب میشود تا عکاس در مدت زمان کمتری ، کنترل های صحنه و سوژه را در دست گرفته و نتایج دلخواه خود را به دست بیاورد.

 

وقتی که به چشم دیگران نگاه می کنید در واقع توجه آنها را به خود جلب نموده و در عین حال میزان علاقمندی خود به آنها را نشان می دهید . در هر محیط ، بلافاصله به چشم سایر افراد حاضر نگاه کنید و در حین راه رفتن یا سخن گفتن ارتباط چشمی خود با آنها را قطع نکنید.

اگر برای ارتباط چشمی با دیگران دچار مشکل هستید ، با دوستان و افراد خانواده این حالت را تمرین کنید. و سپس دامنه ارتباط خود را به دیگر افراد گسترش دهید.

شما به عنوان یک عکاس پرتره یا مدلینگ به خوبی می دانید که چشم ها مهمترین بخش سوژه هستند و در صورتی که شما نتوانید به چشمهای سوژه خود نگاه کنید ، بنابراین قادر نیستید تا حالت مناسب چشمها در درون تصویر خود را نیز به دست بیاورید .

آموزش عکاسی _ آموزش ژست

2 – در هنگام گفتگو ، بدن خود را به سمت فرد مقابل خم کنید.

وقتی که به سمت فرد مقابل خود خم می شوید ، در واقع میزان علاقمندی خود به صحبت کردن با او را نشان می دهید . این حالت باعث جلب توجه فرد نسبت به شما شده و در لحظه موجب علاقمند شدن او به صحبت کردن با شما خواهد شد .

همیشه به خاطر داشته باشید که باید به سمت طرف مقابل خود خم شوید . در هیچ شرایطی به سمت پشتی صندلی خود خم نشده و در آن فرو نروید.

در زمان ژست دادن به مدل نیز تلاش کنید تا مدل کمی به سمت جلو خم شود. با این روش میل و اشتیاق سوژه نسبت به مخاطبان و میل مخاطبان نسبت به سوژه شما نیز بیشتر خواهد شد . همچنین شما به عنوان یک عکاس با کمی متمایل شدن به سمت مدل یا مشتری خود ، شدت علاقه خود نسبت به او را با استفاده از زبان بدن خود نمایش خواهید داد .

آموزش عکاسی _ آموزش ژست

3- دستها را در هم گره نزنید .

زمانی که دستهای خود را به صورت باز نگه می دارید ، در واقع به دیگران نشان می دهید که که شما برای برقراری ارتباط  و شنیدن حرفهای آنها آماده هستید . دراین شرایط ؛ زبان بدن شما نشان از حالتهای باز و پذیرا می باشد.

گره زدن دستها در یکدیگر ، یک نشانه تدافعی است و به طور معمول انسان های خجالتی و یا کسانی که فاقد اطمینان به نفس کافی برای شرکت در گفتگو ها هستند ، این حالت را به نمایش می گذارند. 

آموزش عکاسی _ آموزش ژست

4 – لبخند بر لب داشته باشید.

لبخند بر لب داشتن توجه دیگران را به سمت شما جلب می کند. لبخند موجب باز شدن چهره و ارایه رفتار مثبت از شما به سمت دیگران میشود. لبخند زدن به صورت طبیعی را تمرین کنید.

در زمان صحبت در رابطه با موضوعات جدی یا غمگین کننده ، لبخند نزنید .

آموزش عکاسی _ آموزش ژست

5 – برای جلب توجه دیگران ژست و پوزهای مختلف را استفاده کنید.

حرکت دادن دستها ، توجه دیگران را به سمت شما جلب می کند. از حالتها و ژستهای متنوع برای حرکت دادن دستهای خود استفاده کنید .

برای به دست آوردن بهترین ژستها در زمان صحبت کردن ، در برابر آینه بایستید و صحبت کردن و حرکت دادن دستها را تمرین کنید.

آموزش عکاسی _ آموزش ژست

6 – صاف بایستید .

صاف ایستادن را تمرین کنید. بدون غوز کردن راه بروید و کمی سر را بالا بگیرید. علاوه بر این از پایین انداختن شانه ها و آویزان کردن دستها در کنار بدن نیز خود داری کنید.

برای مشاهده وضعیت بدن خود ، صاف ایستادن را در برابر آینه تمرین کنید.

می توانید از حالت ایستادن و نحوه حرف زدن و تکان دادن دستهای خود فیلم بگیرید .

آموزش عکاسی _ آموزش ژست

7 – حریم شخصی خود حفظ کنید.

حفظ شخصیت شما مستلزم آن است که دیگران حداقل فاصله ای را نسبتا به شما حفظ کنند. نزدیک شدن بیش از اندازه نسبت به دیگران موجب کمتر دیده شدن شما و از بین رفتن سطح کاریزما شما خواهد شد . سعی کنید تا مقداری فاصله میان خود و دیگران قرار دهید.

 

روش دوم : اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

آموزش عکاسی _ آموزش ژست

1 – روی نکات مورد علاقه خود متمرکز باشید .

اگر شما به خودتان اهمیت دهید ، دیگران نیز به شما اهمیت خواهند داد . با شناخت استعداد ها ، نقاط قوت خود ، و تمام چیز هایی که شما را به یک آدم خاص تبدیل می کنند ، تلاش کنید تا خود را در کانون توجه دیگران قرار دهید. با برجسته تر نمودن رفتار های مثبت ، دیگران حتما به طرف شما جلب خواهند شد. برای اینکار :

فهرستی از ویژگی  ها و استعداد های مثبت خود تهیه کنید.

از دیگران بپرسید و بخواهید که ویژگی های مثبت شما را بیان کنند .

تمام نکات مورد علاقه خود را فهرست بندی کنید .

آموزش عکاسی - آموزش نورپردازی

2 – طرز فکر مثبت داشته باشید

ارایه یک طرز فکر مثبت به دیگران موجب جلب اعتماد افراد مختلف به سوی شما می شود. همچنین طرز فکر مثبت موجب می شود تا افراد مختلف دیدگاه خوشبینانه تری نسبت به شما داشته باشند و تلاش کنند تا در بهترین موقعیت ها به همراه شما باشند. چالش ها و سختی و افکار منفی بیشتر  مانع از ارتباط گیری افراد با شما خواهند شد. در رابطه با ارایه طرز فکر مثبت ، به نکات زیر توجه داشته باشید .

با تلقین های مثبت ؛ افکار منفی را از خود دور کنید . به جای اینکه بگویید « من حتما در این کار شکست می خورم » بگویید « این یک فرصت جدید برای تجربه و یادگیری است »

افرادی که دارای طرز فکر مثبت هستند را در کنار خود حفظ کنید . از افراد منفی فاصله بگیرید .

یک سبک زندگی شاد را انتخاب کنید. جوک بگویید و فیلم های خنده دار نگاه کنید.

فهرستی از نعمتهای موجود در زندگی خود تهیه کرده و به آنها فکر کنید .

بر روی بخشهایی از زندگی که دوست ندارید ، کار کنید. به خودتان یاد آوری کنید که شما زندگی را می سازید .

آموزش عکاسی - آموزش نورپردازی

3 – خوب لباس بپوشید .

طرز پوشش شما به دیگران این نکته را می گوید که شما در رابطه با خودتان چگونه فکر می کنید. پوشش شما حتی این نکته را بیان می کند که در آن لحظه به چه چیزی فکر می کنید. لباسهایی را انتخاب کنید که شما را در بهترین حالت نشان می دهند و با سبک لباس پوشیدن خود طرز فکر خود را به دیگران انتقال دهید.

لباس هایی را بپوشید که خودتان دوست دارید ، نه آن چیزی که دیگران برای شما تعیین می کنند.

در لباس پوشیدن از مد و سبک لباس پوشیدن دیگران تقلید نکنید . خودتان تصمیم بگیرید.

4 – به دستاورد ها و جایزه های خود فکر کنید.

زمانی که به پیشرفتها و دستاورد های مثبت خود فکر می کنید ، مغز شما هورمونی بهنام اوکسی توسین ترشح می کند که به نام هورمون شادی بخش معروف است. اگر شما در حال حاضر حس اعتماد به نفس ندارید ، اوکسی توسین به شما کمک می کند تا در وضعیت شادتری قرار داشته و در دوره ای کوتاه از حس اعتماد به نفس برخوردار باشید. قبل از اینکه در یک جمع بزرگ یا رویداد اجتماعی قرار بگیرید ، به جوایز و دستاورد های زندگی خود فکر کنید.

5 – برای تقویت اعتماد به نفس خود در یک کلاس پیشرفته شرکت کنید.

پیشرفتها به شما کمک می کنند تا در برابر دیگر احساس برتر بودن داشته باشید و همچنین این احساس را در شما به وجود می آورد در برابر دیگران از قدرت عملکرد بالاتری برخوردار هستید. شرکت در یک کلاس پیشرفته و یا قرار گرفتن در یک گروه سطح بالا به شما کمک می کند تا پوسته های محدود کننده شخصیت خود را بشکنید و به مسائل بزرگتر و پیشرفته تری فکر کنید.

در زمینه کاری خود ، کلاسهای پیشرفته را در اینترنت جستجو کنید.

با مربیانی کار کنید که حداقل چندین دوره کلاس پیشرفته عکاسی را برگزار کرده باشند.

روش سوم : به دیگران احساس خاص بودن بدهید.

1 – در زمان تعامل با دیگران ؛ تلفن همراه خود را کنار بگذارید.

زمانی که دیگران در حال صحبت هستند و شما به تلفن خود توجه می کنید ؛‌ به آنها این احساس را می دهید که برای شما مهم نیستند. در زمان تعامل و گفتگو با دیگران ، تلفن همراه خود را کنار بگذارید . علاوه بر این ، هرگونه وسیله الکترونیک ، مثل ساعت هوشمند یا لب تاپ را از خود دور کنید تا دیگران احساس کنند که برای شما مهم هستند.

2 – زمانی که دیگران در مورد خود صحبت می کنند ، بیشتر به آنها توجه کنید.

به جای اینکه روی حرف هاو گفته های خودتان متمرکز باشید ، بیشتر به صحبت های دیگران توجه کنید . با گفته های آنها همراهی کنید و در جای خود علامت تایید به آنها بدهید. در صورتی که حرف های طرف مقابل جذاب است ، نشان دهید که این جذابیت را درک کرده اید.

3- از دیگران تعریف کنید.

از خوبی ها و ویژگی های دیگران تعریف کنید  و نکات مثبت و یا نکاتی را که در مورد آنها دوست دارید را برایشان بیان کنید . از تعاریف خود مثال بیاورید و ویژگی های برجسته و دوست داشتنی طرف مقابل را به طور واضح و آشکار برای او بیان کنید.

اگر شما به عنوان یک عکاس با یک مدل یا یک سوژه معمولی سر و کار دارید ، ویژگی های مثبت چهره و اندام او را برای آن فرد بیان کنید  سعی کنید تا آن فرد ویژگی های مثبت خود را به مقدار بیشتری در برابر دوربین شما نمایان سازد .

زمانی که از دیگران تعریف می کنید او احساس بهتری در رابطه با خودش به دست می آورد و سعی می کند تا آن ویژگی را در خود تقویت کند.

به طور کلی تعریف کردن از دیگران موجب می شود تا آن فرد استعداد های خود را جدی تر گرفته و انگیزه های بیشتری را برای پیشرفت کردن به دست بیاورد.

4 – اسم دیگران را به خاطر بسپارید.

زمانی که با افراد دیگر برخورد می کنید ، سعی کنید تا اسم آنها را یاد گرفته و به خاطر بسپارید . در میان صحبت های خود ،‌نام آن فرد را با احترام یاد کنید تا او بداند که چه اندازه برای شما فردی مهم می باشد .

 

5- احساس همدردی و عاطفه نسبت به دیگران داشته باشید .

سعی کنید تا احساسات و عقاید دیگران را درک نموده و دنیا را از دریچه چشم آنها ببینید. به افراد دیگر نشان دهید که آنها تا چه اندازه برای شما مهم هستند و با اشتیاق و علاقه به صحبت های آنها گوش دهید.

از دیگران در رابطه با احساسات آنها سوال کنید و سپس با اشتیاق به حرفهای آنها گوش دهید .

در هر موقعیت از قضاوت کردن دیگران پرهیز کنید.

از احساسات و تجربیات مشابه خود برای دیگران صحبت کنید .

6 – تجربیات و سختی های زندگی خود را برای دیگران تعریف کنید.

داستان زندگی خود و مسیر های موفقیت یا شکست خود را برای دیگران بازگو کنید. این کار باعث میشود تا افراد دیگر تحت تاثیر موفقیت ها و یا شکست های شما قرار بگیرند و درک بهتری از شخصیت خود شما به دست بیاورند.

مراقب باشید که از وضعیت و مشکلات خود گله گذاری نکنید و یا تمام مسائل زندگی خود را برای دیگران بازگو نکنید. شرح وقایع زندگی خود را به موفقیت ها و پیشرفتهای خود محدود کنید .

 

روابط عمومی

1 – کوتاه صحبت کنید.

کوتاه صحبت کردن معمولا کار سختی است اما انسان های کاریزماتیک معمولا کوتاه و سنجیده سخن می گویند . در هر موقعیت در رابطه با چند نکته خاص صحبت کنید و سعی کنید تا دیگران ادامه صحبت های شما را در دست بگیرند . برای تقویت مهارت های سخنوری خود ، در برابر دوربین صحبت کرده و سپس فیلم خود را تماشا کنید.

2 – فروتن باشید.

در صحبت های دیگران شرکت کنید ، لطیفه بگویید و با مسائل جالب و خنده دار دیگران همراهی کنید. این حالت موجب می شود تا افراد دیگر با شما احساس صمیمیت و نزدیکی به دست بیاورند. برای فروتن بودن ، خسته کننده و کسل کننده نباشید. در طول زمان های صحبت با دیگران با مزه بودن و فان بودن را امتحان کنید .

3 – داستان گو باشید .

تعریف داستان و روایت های مختلف موجب می شود تا افراد دیگر با علاقه بیشتری به صحبت های شما گوش دهند. زمانی که از خودتان صحبت میکنید ، آنرا با یک داستان خاطره انگیز همراه کنید و از این طریق دیگران را برای مدت زمان بیشتری با خود همراه می سازید  . از تن صدای هیجان انگیز تری استفاده کنید . در زمان صحبت کردن حالت های دست و صورت خود را تغییر دهید و در برابر تغییر حالت چهره دیگران واکنش نشان دهید.

4 – بر عقاید خود پافشاری کنید.

عدم پافشاری بر عقاید و احساسات موجب می شود تا شخصیتی متزلزل را از خود به نمایش بگذارید و این امر موجب فاصله گرفتن دیگران از شما خواهد شد . نسبت به انتخاب  های خود اطمینان خاطر داشته باشید و باور قلبی خود را به دیگران نیز انتقال دهید. حتی اگر نسبت به یک مسئله اطمینان کافی ندارید ، اجازه ندهید تا افراد دیگر متوجه این حالت شوند . در هر شرایط بر عقاید و باور های خود تاکید داشته باشید. برای شما همیشه این فرصت وجود دارد که عقاید خود را مورد تجدید نظر قرار دهید.

اگر نسبت به باور ها و انتخاب های خود حس اطمینان خاطر را به دیگران انتقال دهید ، در هر شرایط افراد دیگر شما را به عنوان یک انسان کاریزماتیک باور خواهند داشت . با استفاده از اطلاعات و دانش و آگاهی خود ، بهترین تصمیمات را در هر لحظه بگیرید. اگر در تصمیم گیری دچار اشتباه شده باشید ، زمان برای جبران آن وجود دارد .

5 – نسبت به صحبت های خود احساس داشته باشید .

مردم به سمت انسان های با احساس و پر حرارت جذب میشوند. از صحبت سرسری و بدون اطلاعات خودداری کنید. و تنها اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید که خودتان نسبت به آن باور قلبی دارید. هیجان خود نسبت به باور ها و عقایدتان را به صورت علنی نمایش دهید و به گونه ای صحبت کنید که افراد دیگر نیز نسبت به گفته های شما هیجان زده شوند. 

احساسات و عواطف را در بیشتر بخشهای زندگی خود به صورت فعال دخالت دهید و از این طریق دیگران را بیشتر نسبت به خود جذب کنید. اگر چیزی شما را هیجان زده نمی کند ، به راحتی آنرا کنار گذارده و از خود جدا کنید. 

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی و نورپردازی 

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش