​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

راهنمای ژست در عکاسی پرتره

 

ژست دادن به مدل همیشه یک کار سخت است و در واقع یکی از دشوارترین لحظه های هر جلسه عکاسی آن است که عکاس مجبور باشد تا به مدل یا سوژه های خود ژست نیز بدهد . ژست دادن به سوژه در عکاسی پرتره یک کار چالش برانگیز است اما اگر مدل یا سوژه شما نسبت به قوانین این کار آشنایی نداشته باشد ، مسائل دشوار تری نیز به وجود می آیند. بدون شک هر فرد با کمی تمرین و کسب تجربه قادر به یادگرفتن انواع ژست های عکاسی خواهد بود اما در هر صورت به دست آوردن آگاهی از اصول ژست و پوز در عکاسی پرتره ، فشن و مدلینگ با ما کمک می کند تا مهارت های خود را به سطح جدیدتری ارتقا دهیم .

آموزش ژست عکاسی

1 – قانون 45 درجه

زمانی که چهره و بدن سوژه به طور مستقیم در مقابل دوربین قرار میگیرند ، این حالت موجب چاق تر نشان دادن سوژه در درون کادر تصویر خواهد شد. در این شرایط بهتر و مناسب تر آن است که سوژه در یک زاویه 45 درجه نسبت به دوربین قرار داده شود تا کمی از حجم بدن و اضافه وزن احتمالی او در درون تصویر کاسته شود .

 

2 – ایستادن با پاهای ضربدری

این یکی از ژست های نرمال عکاسی پرتره است که به طور معمول برای بانوان مورد استفاده قرار میگیرد . برای اینکار از مدل بخواهید تا پاهای خود را به صورت ضربدری در مقابل هم قرار داده و وزن خود را روی پای عقب نگه دارد.  استفاده از حالت ضربدری پاها موجب ایجاد خطوط منحنی در قسمت های مختلف بدن می شود .

آموزش ژست عکاسی

3 – تکیه دادن

اگر هیچ ایده ای برای ژست دادن به سوژه ندارید ، نزدیک ترین دیوار نسبت به خود را پیدا کرده و بلافاصله چندین حالت از ژست های مختلف را با آن انجام دهید . دیوار ها علاوه بر به وجود آوردن یک پس زمینه ساده و مطلوب ، ابزاری مناسب برای انواع ژستهای مردانه و ژستهای زنانه به شمار  می آیند .

از دیوار برای تکیه دادن مدل می توان استفاده نمود. از مدل بخواهید تا پشت به دیوار و رو به دوربین قرار بگیرد . انواع حالت های تکیه دادن یک طرفه ( تکیه بر روی یک شانه ) را با استفاده از دیوار می توان انجام داد . در زمان عکاسی از بانوان ؛ می توانید از مدل بخواهید تا قوس و منحنی قسمت های میانی بدن در زمان ژست گرفتن را افزایش دهد .

آموزش ژست عکاسی

اگر به دنبال یک ژست تمام قد هستید ، از مدل بخواهید تا در زمان تکیه دادن به دیوار ، یکی از پاهای خود را نیز بالا آورده و به دیوار تکیه دهد . این یک روش مرسوم برای ایجاد حالت مثلثی در بدن سوژه به شمار می آید و در صورتی که مدل شما یک کت یا پالتو بلند بر تن دارد ، این ژست از تاثیرگذاری بیشتری نیز برخوردار خواهد بود .

آموزش ژست عکاسی

4 – خم شدن به جلو

خم شدن به جلو و به سمت دوربین یک روش فوق العاده برای ایجاد حالت های منحنی در قسمت های فوقانی بدن و بالاتنه است . بسیاری از عکاسان پرتره علاقه دارند تا قسمت های فوقانی بدن به صورت برجسته تر و عضلانی تر نمایش داده شوند و خم شدن مدل به سمت جلو یک روش بسیار موثر برای ایجاد این حالت به شمار می آید . این شیوه یکی از بهترین راهها برای جوانتر و قوی تر نشان دادن بدن سوژه در درون کادر تصویر می باشد .

 

5 – ژست های S شکل

ژست های S شکل از جمله زنانه ترین حالت های موجود برای ژست دادن به مدل ها می باشند و موجب می شوند تا قوس ها و برجستگی ها به نحو موثری در درون کادر تصویر دیده شوند. نکته مهم در به وجود آوردن ژست های S آن است که زیاده روی در به وجود آوردن خطوط منحنی موجب غیر طبیعی شدن ژست خواهد شد و از این روی لازم تا برای اجرای آن دقت کافی را به وجود آورد .

آموزش ژست عکاسی

6 – قرار دادن یک دست روی بازو

این حالت یکی از ژستهایی است که از آن هم برای مردان و هم برای زنان می توان استفاده نمود. قرار دادن یک دست بر روی بازوی سمت مخالف و قرار دادن دست دیگر در کنار بدن یک شیوه ایجاد زاویه در درون تصویر است. البته باید توجه داشته باشید که دست قرار گرفته در کنار بدن کمی خمیده باشد .

آموزش ژست عکاسی

7 – بالاگرفتن دستها

این یک ژست کلاسیک عکاسی پرتره و بسیار پرطرفدار در بین عکاسان پرتره است زیرا این حالت موجب لاغرتر نشان دادن بدن می شود. این حالت همچنین موجب می شود تا چهره فرد به میزان بیشتری در کانون توجه قرار داشته باشد زیرا دستهای به شیوه خطوط هدایتگر عمل نموده و چشم بیننده را به سمت نقطه کانونی تصویر می کشاند . بالاگرفتن دستها ( بالاتر از سر ) فرصت مانور  های بیشتر با موهای بلند و یا روسری سوژه را نیز به وجود می آورد.

آموزش ژست عکاسی

8 – قرار دادن دست در زیر چانه

قرار دادن دست در زیر چانه نیز یکی از ابزارهای هدایت کردن و جلب توجه مخاطب به سمت چهره سوژه می باشد . از این ژست به طور معمول در هد شات ها و اندازه نماهای کلوزآپ یا سر و شانه استفاده می شود. در این ژست باید توجه داشته باشیم که دست های به صورت کاملا راحت قرار داشته و از هر گونه مشت شدن دست و یا ایجاد فشار بیش از اندازه بر روی صورت باید خودداری نمود ..

آموزش ژست عکاسی

9 – قرار دادن دست در میانه کمر

یک روش بسیار عالی برای حالت دادن به دست ها و ایجاد انحنا در قسمت های میانی بدن ، این ژست می باشد. به وجود آوردن فاصله بین بازو و قسمت های میانی بدن ، موجب لاغرتر دیده شدن قسمت های میانی و خوش فرمتر دیده شدن بدن فرد خواهد شد . در تمامی سبکهای عکاسی پرتره و در اندازه نماهای مدیوم و فول شات ، استفاده از این ژست یک راهکار مطلوب به شمار می آید.

آموزش ژست عکاسی

10 – نگاه کردن از روی شانه

این حالت یک ژست عالی برای ایجاد حس ابهام و رازگونه در درون تصویر است. همچنین این ژست می توان به شما کمک کند تا حالت های احساسی چهره سوژه را از دوربین پنهان نموده و به مقدار بیشتری بر ابهام و رمز و رازهای موجود در عکس خود بیفزایید . از این ژست برای تمامی سوژه ها می توان استفاده نمود و هیچ محدودیتی در رابطه با آن وجود ندارد. 

تهیه و تنظیم: فرهاد مولایی ( مربی آموزش ژست عکاسی )

 

 

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش