​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

روش تنظیم وایت بالانس برای به دست آوردن بهترین حالت رنگ در عکاسی

 

برای به دست آوردن یک عکس خوب کار های زیادی را باید انجام داد و تعداد زیادی از تنظیمات در دوربین و خارج از آن وجود دارند که باید مورد دقت قرار بگیرند. به دست آوردن حالت دقیق و صحیح رنگ نیز یکی از موارد بسیار مهمی است که در زمان عکاسی باید به آن توجه نماییم . در این مقاله تنظیمات صحیح وایت بالانس White Balance (WB) برای به دست آوردن حالت صحیح رنگ در زمان عکاسی را مورد اشاره قرار می دهیم .

تغییر تنظیمات وایت بالانس به صورت دستی

زمانی که برای نخستین بار یک دوربین میرورلس یا DSLR را در دست می گیرید ، وجود تعداد زیادی تنظیمات و منو ها و ساختار های پیچیده موجود در آنها ممکن است کمی گیج کننده و خسته کننده به نظر برسد . در حالیکه به عکاسان تازه کار و در سطوح مبتدی تویصیه می کنیم تا از مود های خودکار و نیمه خودکار دوربین برای عکاسی استفاده کننده و به جای درگیر شدن با تنظیمات داخلی دوربین تنها به کادر و ترکیب بندی خود توجه نمایند ؛ اما در هر صورت به همه افراد این توصیه را باید ارایه دهیم که به تنظیمات White Balance (WB) یا تعادل رنگ سفید در دوربین خود ؛ حتما توجه نمایید . با تغییر تنظیمات وایت بالانس مود یا حالت احساسی و مفهومی موجود در عکس خود را به راحتی می توانید تغییر دهید .

3+2 تنظیم وایت بالانس که در ابتدا باید بر آنها مسلط شوید

وایت بالانس ، یکی از گزینه های کاربردی موجود در درون دوربین است که در صورت تسلط یافتن بر آن قادر خواهید بود تا تنالیته رنگ تصویر خود را بهبود بخشیده و یا آنرا تغییر دهید . تنالیته رنگ تصویر به مقدار زیادی به نور موجود در محیط شما بستگی دارد و از آنجا که هر منبع نور از دمای رنگ مخصوص به خود برخوردار می باشد ، بنابراین در شرایط نوری مختلف ، تنظیم تنالیته رنگ با استفاده از تنظیمات وایت بالانس دوربین را باید مورد توجه قرار دهیم .

زمانی که تنظیمات وایت بالانس دوربین خود را تغییر می دهید ، تنالیته رنگ تصویر آن ممکن است به سمت رنگ فرمز ( گرم ) یا رنگ آبی ( سرد ) کشیده شود . همواره نسبت به وجود دمای رنگ سرد یا دمای رنگ گرم در درون تصویر خود توجه داشته باشید .

برای شروع لازم است تا حالت های مختلف تنظیم وایت بالانس  موجود در درون دوربین خود را بررسی نمایید .

 

وایت بالانس یکی از مهمترین تنظیمات داخلی دوربینهای عکاسی بوده و به طور معمول در انواع مختلف دوربین های DSLR برای دسترسی به تنظیمات وایت بالانس ؛ یک کلید مخصوص طراحی می شود. 

انواع تنظیمات وایت بالانس موجود در دوربین های عکاسی عبارتند از

Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten ,White fluorescent

هنر آموزانی که به تازگی نسبت به فراگیری عکاسی اقدام نموده اند ، در نخستین روزهای شروع کار با دوربین ؛ در مواجهه با گزینه های مختلف تنظیمات وایت بالانس دوربین با کمی مشکل مواجه خواهند بود و در این حالتها برای ساده تر شدن فرایند یادگیری این تنظیمات  ؛ توصیه می شود تا سه مورد از تنظیمات فوق را در مرحله اول فرا بگیرید .

 

 این موارد عبارتند از حالتهای

White fluorescent lightDaylight , Cloudy

به طور معمول ؛ نور خورشید به عنوان یک منبع نور مرجع و اصلی در نظر گرفته می شود و سایر  منابع نور بر اساس آن دسته بندی می شوند . از این روی ، در زمان استفاده از یک منبع نور سفید فلورسنت کشیده شدن تنالیته رنگ تصویر به سمت طیف آبی را باید انتظار داشته باشیم.

 

همچنین در زمان عکاسی در یک هوای ابری ؛ به وجود آمدن تنالیته رنگ  مایل به طیف قرمز را شاهد خواهیم بود .

 

دو مورد از تنظیمات باقی مانده را به این صورت می توان توضیح داد . حالت دمای رنگ  Tungsten light یکی از گزینه هایی است که موجب کشیده شدن تصویر به سمت طیف آبی می شود و در رابطه  با مود Shade  طیف بیشتر دمای رنگ تصویر در مقایسه با حالت Cloudy ( هوای ابری ) را شاهد خواهیم بود . به طور کلی تنظیمات وایت بالانس ، نموداری شبیه به حالت زیر را به وجود می آورند .

 

 

انجام تنظیمات بر اساس صحنه مورد عکاسی :

انجام تنظیمات وایت بالانس به میزان زیادی به میل و سلیقه عکاس بر اساس نوع صحنه ای که خلق می کند بستگی دارد . اما در هر صورت برخی توصیه های کلی را در این رابطه می توان بیان نمود .

در زمان عکاسی از گل ها و گیاهان در شرایط تابش نور آفتاب از وایت بالانس White fluorescent light استفاده کنید. استفاده از این گزینه برای عکاسی از گل و گیاهان موجب می شود تا رنگ ها زنده تر و شاداب تر از حالت عادی دیده شوند و تصویر شما به سمت طیف آبی گرایش می یابد . همچنین استفاده از این وایت بالانس موجب کمی تیره تر شدن تصویر شما خواهد شد و  از این روی توصیه می شود تا مقدار نوردهی تصویر خود را به میزان +0.7 تا 1.3 استاپ روشن تر نمایید .

 یک تن کلی رنگ گرم که منجر به ایجاد عکسی می شود که گرما را منتقل می کند.

 

 

حالت دمای رنگ سرد نور فلورسنت برای چنین عکس هایی به ویژه هنگام عکس گرفتن از گل در یک روز آفتابی توصیه می شود.

 

استفاده از تنالیته رنگ سرد برای تولید تصاویر ملایم و آرامش بخش توصیه می شود . حالت هایی از وایت بالانس دوربین شبیه به گزینه های  White fluorescent light یا Tungsten light  گزینه هایی هستند که در به وجود آمدن این حالت کمک می کنند .

 

 این مود ها در عکاسی در زمان های شب و تصاویر ضد نور شده ( سیلوئیت ) ؛ کارایی بسیار بیشتری را ارایه می دهند .

در تصویر فوق با استفاده از حالت  وایت بالانس Tungsten light یک تصویر آرامش بخش با تنالیته مایل به رنگ سرد به وجود آورده ایم .

همان تصویر در حالت استفاده از وایت بالانس Daylight به شکل زیر دیده خواهد شد . در این تصویر تنالیته رنگ های گرم به همراه کمی از حالت ضد نور شدن سوژه دیده می شود اما به سختی می توان حالت آرامش بخش عکس قبل را در این تصویر مشاهده نمود .

 

ثبت تصاویر زیبا در هنگان غروب آفتاب

زمانی که به تنظیمات وایت بالانس تسلط می یابید ؛ ثبت تصاویر زیباتر در هنگام غروب آفتاب میسر می گردد . در هنگام غروب آفتاب از وایت بالانس برای ایجاد گرمای بیشتر در تصویر  خود استفاده کنید .

عکس فوق با وایت بالانس Shade ( سایه ) به ثبت رسیده است . حالت Cloudy نیز تصویری شبیه این حالت را به وجود می آورد .ایجاد گرمای بیشتر در درون عکس به تقویت حالت رنگ ها در زمان غروب آفتاب کمک نموده است .

تصویر فوق در حالت استفاده از وایت بالانس Daylight به شکل زیر دیده می شود .

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - وبسایت جامع آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ 

 

 

 

 

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش