​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

چهار روش برای به دست آوردن بهترین حالتهای رنگ در عکاسی پرتره

 

در اغلب آموزش های عکاسی به بیان مسائلی در رابطه با سوژه ، روش های نورپردازی ، کادر بندی و ترکیب بندی می پردازیم . اگر چه این موضوعات از جمله مسائل بسیار مهم برای به دست آوردن یک عکس خوب به شمار می آیند اما در هر صورت باید به برخی از امور پایه ای تر در عکاسی نیز توجه داشته باشیم . به دست آوردن حالت دقیق و صحیح رنگ ها در عکاسی و به طور خاص در سبکهایی از عکاسی مدلینگ و عکاسی تبلیغاتی ، اهمیت فوق العاده زیادی دارد زیرا شما باید دقیقا همان رنگهایی که در محیط واقعی دارند را به صورت اصولی و صحیح به تصویر بکشید . در این مطلب چهار روش برای به دست آوردن حالت دقیق و صحیح رنگ ها در طول زمان عکاسی را بیان می داریم .

1 – عکاسی با فرمت RAW

دوربین های عکاسی به صورت پیش فرض فایل های عکس خود را در فرمت JPEG ذخیره می کنند . در دوربین های نیمه حرفه ای استفاده از این فرمت در هر یک از مود های خودکار و نیمه خودکار موجب می شود تا حالت رنگ نسبتا صحیح و نزدیک به حالت واقعی را بتوان به دست آورد . اما برای عکاسی در سطوح حرفه ای تر و یا در زمان عکاسی با دوربین های حرفه ای ، توصیه می شود تا کنترل بیشتری بر تنظیمات و کیفیت رنگ تصویر در اختیار داشته باشید و این حالتی است که در زمان عکاسی با فرمت RAW به دست می آید .

یکی از اصلی ترین مزیت های فرمت RAW آن است که به شما اجازه میدهد تا در زمان ویرایش تصاویر خود ، کنترل بیشتری بر تنظیمات رنگ تصویر در اختیار داشته باشید .

البته کار کردن با فرمت RAW مشکلاتی نیز دارد . این فایل ها بسیار حجیم و غیر فشرده هستند و مقدار زیادی از فضای کارت حافظه دوربین شما را اشغال می کنند . بنابراین توصیه می شود تا یک کارت حافظه با ظرفیت نسبتا بالا نیز در درون دوربین خود قرار دهید تا در طول یک جلسه عکاسی با مشکل کمبود فضای حافظه دوربین مواجه نشوید .

2 – تنظیمات صحیح وایت بالانس

در محیط های مختلف ، نورهای متفاوتی وجود دارند و همانگونه که می دانیم ، هر یک از منابع نور دارای دمای رنگ متفاوتی نیز می باشند. به همین دلیل در زمان عکاسی در محیط ها و نور های مختلف ، حالت های رنگی متفاوتی را ممکن است مشاهده نماییم . برای اصلاح حالت های رنگ نور در شرایط مختلف ، دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای گزینه هایی را تحت تنظیمات Auto White Balance (AWB) بر اساس نوع نور موجود در صحنه در اختیار شما قرار می دهند. همچنین در تنظیمات وایت بالانس دوربین ها گزینه ای با نام Kelvin (K) وجود دارد که امکان وارد نمودن عدد دقیق دمای رنگ نور را به وجود می آورد .

وایت بالانس دوربین به صورت خودکار و یا به صورت دستی قابل تنظیم می باشد . حتی در زمان ویرایش تصاویری که با فرمت RAW ثبت نموده اید نیز امکان تنظیم دقیق وایت بالانس ( تعادل رنگ سفید ) برای شما فراهم می باشد .

در رابطه با وایت بالانس و فلسفه استفاده از آن در زمان عکاسی در یک مقاله تخصصی این تنظیمات را مورد بررسی دقیق قرار می دهیم اما همواره به این نکته توجه داشته باشید که تنظیم دقیق وایت بالانس یکی از اصلی ترین راه ها برای به دست آوردن حالت صحیح رنگ ها در زمان عکاسی به شمار می آید.

  • AWB - Colour Temperature: 3000 ~ 7000 K
  • Daylight - Colour Temperature: 5200 K
  • Shade - Colour Temperature: 7000 K
  • Cloudy, Twilight, Sunset - Colour Temperature: 6000 K
  • Tungsten Light - Colour Temperature: 3200 K
  • White fluorescent light - Colour Temperature: 4000 K
  • Flash Use - Colour Temperature: 6000 K
  • Custom - Colour Temperature 2500 ~ 10000 K

3- کالیبره کردن مانیتور

گاهی اوقات برای به دست آوردن بهترین حالت های رنگ ، کارهایی را در خارج از محیط عکس و دوربین باید انجام داد . کالیبره کردن مانتیور ، یکی از روش هایی است که برای تشخیص حالت صحیح رنگ ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

امروزه تعداد زیادی از نرم افزار های کالیبره کردن رنگ مانیتور وجود دارند و در کنار آنها انواع مختلفی از ابزار های سخت افزاری وجود دارند که به طور خاص برای خوانش دقیق پیکسل های سطح مانیتور و اصلاح حالت رنگی آنها به صورت استاندارد ، طراحی شده اند .

کالیبره بودن مانیتور به شما این اطمینان خاطر را می دهد  که عکس یا فیلم قابل مشاهده در آن دارای صحیح ترین حالت رنگی می باشد و در صورت نیاز به تنظیمات مجدد رنگ ، این کار با دقت بسیار بالایی انجام خواهد شد .

4 – عکاسی با کارت خاکستری

کارت خاکستری ، یک ابزار کوچک ، سبک ، ارزان قیمت اما بسیار مفید و کاربردی است که وجود آن در هر جلسه عکاسی لازم و ضروری به نظر می رسد . این کارت با به وجود آوردن یک نقطه مرجع ، حالت دقیق تنظیمات نوردهی و وایت بالانس را به وجود می آورد . برای استفاده از کارت خاکستری یک روند بسیار ساده وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم .

1 – از کارت خاکستری به گونه ای عکس بگیرید که تمام کادر تصویر شما را پر کند .

2 – دوربین را در حالت نمایش تصویر قرار دهید .

3 – در تنظیمات دوربین گزینه Custom White Balance پیدا کرده و وارد آن شوید .

آخرین تصویر ثبت شده با دوربین که همان تصویر کارت خاکستری است را پیدا کرده و آنرا ok کنید .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - وبسایت جامع آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ 

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش