​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

نکات ضروری عکاسی مد و فشن در فضای باز

 

عکاسی در سبک مد و فشن یک حرفه واقعا چالش برانگیز است و اگر از آمادگی لازم برای رویارویی با چالش برخوردار نباشید، در این حرفه دچار مشکل خواهید شد . در پس عکسهای زیبا از مدل هایی با لباس های آنچنانی ، جهانی پر از فناوری در حال تغییر وجود دارد و انواع مختلفی از تکنیک های عکاسی ؛ اصول ژست و الگوهای نورپردازی وجود دارند که همگی آنها باید در تطابق با یکدیگر قرار بگیرند تا یک عکس خوب و با ارزش به دست آورده شود .

 

از سوی دیگر عکاسی در فضای باز و محیط های بیرونی نیز یکی از کارهای دشوار و به شدت چالش برانگیز است و اگر شما به عنوان یک عکاس تنها به تکنیک های عکاسی مد و فشن در آتلیه تسلط داشته باشید ، در زمان عکاسی فضای باز دچار مشکلات عدیده ای خواهید شد . اما در هر صورت به این نکته توجه داشته باشید که عکاسی در فضای باز و غلبه بر چالش موجود درمحیط های دارای نور طبیعی و کنترل نشده ، از ارزش بسیار بالایی برخوردار خواهد بود . در این مطلب برخی از نکاتی را مورد اشاره قرار می دهیم که برای عکاسی مد و فشن در فضای باز و محیط های بیرونی باید مورد توجه قرار داده شوند. .

تجهیزات کامل به همراه داشته باشید .

در بسیاری از موارد برای عکاسی در فضاهای بیرونی لازم است تا مسافتهای طولانی را طی نموده و در لوکیشن هایی عکاسی کنید که از فضای آتلیه و استودیوی شما بسیار دور بوده و دسترسی به امکانات و تجهیزات عکاسی را برای شما بسیار دشوار می نمایند . به همراه داشتن یک کوله پشتی پر از تجهیزات و لوازم اگر چه کمی دشوار است و سنگینی آن ممکن است آزار دهنده باشد اما درهر صورت به شما کمک می کند تا نیاز های خود در زمان عکاسی را برطرف کنید . همچنین یک کوله پشتی خوب و با کیفیت به شما کمک می کند تا از لنز ها و دوربین و سایر وسایل در برابر شن خوردگی ، رطوبت و سایر عوامل آسیب رسان محافظت نمایید .

برای عکاسی در فضای باز حتما لازم است تا چندین لنز به همراه خود داشته باشید . از لنز های مختلف پرایم ، تله فتو و انواع لنز های واید برای عکاسی مدلینگ فضای باز استفاده کنید .

همچنین لازم است تا رفلکتور ؛ فلاش اسپید لایت و انواع تجهیزات کمک کننده به تعدیل نور در فضای باز را به همراه خود داشته باشید . البته به همراه داشتن تعدادی باتری و کارت حافظه یدکی را نیز فراموش نکنید .

با فرمت RAW عکاسی کنید .

عکاسی با فرمت RAW به شما این امکان را می دهد تا از حداکثر دامنه دینامیکی دوربین خود استفاده کنید و از قابلیت اصلاح نواحی آندراکسپور یا اووراکسپوز شده در سایه ها و هایلایت ها در زمان ویرایش تصاویر برخوردار باشید .

در عکاسی مدلینگ فضای باز ؛ به طور خاص استفاده از فرمت RAW و به خصوص در زمان هایی که به منظور عکاسی تبلیغاتی از لباس و پوشاک ، وارد فضای باز می شوید ، اهمیت فوق العاده بیشتری پیدا می کند .

بسیاری از سفارش دهندگان عکاسی مدلینگ فضای باز ، افرادی هستند که لباس و تجهیزات مورد استفاده در زمان عکاسی را برای مدت زمانی بسیار محدود در اختیار شما قرار می دهند و در بسیاری از موارد فرصتی برای عکاسی مجدد و اصلاح نواقص احتمالی وجود ندارد . بنابراین همیشه تلاش کنید تا با در اختیار داشتن فایل های RAW ، از بالاترین دامنه دینامیکی دوربین خود استفاده نموده و فرصت ویرایش کامل تصاویر در زمان ادیت با کامپیوتر را در اختیار خود قرار دهید .

از محیط و فضا بیشترین استفاده را ببرید .

عکاسی در فضای باز حتما به یک دلیل خاص انجام می شود و انتخاب یک لوکیشن بیرونی و زحمت رفتن به آن لوکیشن حتما به یک دلیل منطقی انجام می شود. یک عکاس مد و فشن حتما لازم است تا چشم های تیزبینی داشته باشد و قادر باشد تا عناصر محیطی لازم برای عکاسی را تشخیص داده و آنها را در کادر بندی و ترکیب بندی تصاویر خود استفاده نماید . به عنوان مثال اگر مدل و سوژه شما یک لباس با دنباله بسیار بلند به تن دارد و تمایل دارید تا بلندی لباس را به تصویر بکشید ؛ از عناصری که در محیط وجود دارند و به شما در نمایش این حالت کمک میکنند ؛ حتما استفاده کنید .

این نکته را هرگز فراموش نکنید . عکاسی مدلینگ و عکاسی از مدل های تبلیغاتی همیشه به نمایش لباس و پوشاک ربط دارد و بنابراین در پی یافتن عناصر و ویژگی هایی در درون محیط خود باشید که کنتراست های رنگی لازم برای نمایش بهتر مدل و لباس را به وجود بیاورند.

هنرجویان آموزشگاه عکاسی پرتره به خوبی با مفهوم کنتراست های رنگی آشنا می باشند و روش استفاده از آنها در عکاسی فضای باز را فرا میگیرند .

اطمینان حاصل کنید که مدل در وضعیتی کاملا راحت قرار دارد .

در تمامی مقالات و آموزش عکاسی پرتره و عکاسی از مدل های تبلیغاتی به این نکته اشاره کرده ایم که یک عکاس حرفه ای و متبحر حتما باید ارتباط کلامی لازم را با مدل خود بر قرار نموده و با او به طور مستقیم در ارتباط باشد . وجود یک ارتباط کلامی موثر به شما اجازه می دهد تا دستورات ، نکات و ژست ها را به آسانترین شکل ممکن برای مدل خود بیان نمایید و بهترین حالت ها را در درون کادر تصویر از او به دست بیاورید.

همچنین به خاطر داشته باشید که در عکاسی مد و فشن همه چیز به لباس و پوشاک و آرایش ختم نمی شود بلکه فرد استفاده کننده از این لباس ها در برابر دوربین شما نیز اهمیت فوق العاده زیادی دارد . در صورتی که تمایل دارید تا بهترین واکنش ها را از مدل خود به دست بیاورید ، حتما تلاش کنید تا او را در شرایط راحتی قرار داده و احساس امنیت و آرامش در برابر دوربین را برای او به وجود آورید. در صورتی که مدل یک ژست فوق العاده را در برابر دوربین ارایه می دهد ؛ حتما یک واکنش فوق العاده و لبخند رضایت را به او هدیه دهید . در هر شرایط تلاش کنید تا ازمدل خود تعریف کنید و احساس رضایت مندی را در او به وجود آورید .

در صورتی که در ساعت های طولانی عکاسی می کنید و امکان خستگی بیش از اندازه مدل ها وجود دارد ؛ حتما زمان های کافی برای استراحت کردن را برای آنها فراهم آورید . فرصت تجدید انرژی را در اختیار آنها قرار دهید و در صورت امکان مقدار مواد خوراکی در دسترس خود داشته باشید.

 

از آمادگی لازم برخوردار باشید .

در صورتی که میکاپ آرتیست به همراه گروه خود ندارید ، ابزار و لوازم آرایش و میکاپ را برای اصلاح آرایش در اختیار مدل ها قرار دهید . با گذشت زمان در طول یک جلسه عکاسی ؛ مدل به تدریج طراوت و شادابی خود را از دست می دهد و ممکن خسته شده و یا آرایش او به هم خورده باشد. بنابراین فرصت و امکانات لازم برای تجدید آرایش را دراختیار او قرار دهید.

 

به این نکته توجه داشته باشید که عکاسی در فضای باز و محیط های بیرونی برای همه افراد خسته کننده است و نیروی بدنی فوق العاده زیادی را می طلبد . خود شما به عنوان عکاس با به همراه داشتن مقدار زیادی از لوازم و تجهیزات اولین فردی هستید که ممکن است انرژی خود را از دست بدهد . بنابراین با برنامه ریزی کامل و به طول کاملا هدفمند اقدام به عکاسی کنید و انرژی خود را بیهوده هدر ندهید .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی مدرس آموزشگاه عکاسی پرتره ، فشن و مدلینگ 

 

 

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش