​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

چرا عکاسی با فلاش بهتر از عکاسی با نور طبیعی است ؟

اگر به طور جدی به پیشرفت در عکاسی پرتره ( و البته عکاسی مدلینگ ) علاقه مند هستید ، این مقاله را با دقت و تا انتها بخوانید . در این مقاله مطالب و دلایلی را مورد اشاره قرار می دهم که تمامی آنها به شما این نکته را یاد آوری می کنند که عکاسی با استفاده از یک فلاش ، نتایج بسیار بهتری نسبت به عکاسی با نور طبیعی در اختیار شما قرار می دهد .

 

ابتدا این پرسش را مطرح می کنیم که ایا تا به حال عکس های ثبت شده با نور طبیعی را در کنار عکسهای به دست آمده با نور فلاش مقایسه کرده اید . به نظر شما این عکسها چه تفاوت هایی با هم دارند؟

 

اگر تا کنون به عکاسی در محیط های مختلف و با استفاده از نور طبیعی اقدام نموده اید و اگر تنها به شیوه عکاسی با نور طبیعی آشنا هستید ، بعد از خواند این مطالب احتمالا ترغیب خواهید شد تا در کلاس های نورپردازی پرتره شرکت نموده و سطح کار و هنر خود را به یک مرحله پیشرفته تر ارتقا دهید .

آموزش عکاسی و نورپردازی

1 – استفاده از فلاش برای کنترل جهت نور و محل قرار گیری سایه ها :

در زمان عکاسی با نور طبیعی ، این نکته واضح و آشکار است که عکاس هیچگونه کنترلی بر جهت و شدت تابش نور ندارد . استفاده از فلاش به همراه دوربین به شما اجازه می دهد تا کنترل کاملی را بر جهت تابش نور اعمال نموده و متقابلا بر نحوه تشکیل سایه ها در درون کادر تصویر خود نیز کنترل داشته باشید . همچنین کنترل جهت تابش نور با استفاده از یک فلاش به شما اجازه می دهد تا الگوهای نورپردازی را نیز به مقدار زیادی در اختیار گرفته و مودها و حالتهای متفاوتی را در درون تصویر خود به وجود آورید .

اگر جهت تابش نور بر اساس نظر شما نیست ، شما به راحتی قادرید تا محل قرار گیری فلاش خود را تغییر داده و آنرا به گونه ای تنظیم کنید تا نتایج دلخواه شما را به وجود آورد. 

آموزش عکاسی و نورپردازی

2 – استفاده از فلاش برای کنترل کیفیت نور :

نرم بودن یا سخت بودن نور ، یکی از مسائلی است که در زمان عکاسی باید به آن توجه نمود و این دو مورد حالت هایی هستند که کیفیت نور مورد استفاده در زمان عکاسی را مشخص می نمایند . همانگونه که می دانیم استفاده از یک مادیفایر بزرگ بر روی منبع نور ، موجب نرم تر شدن حالت تابش نور می شود و نزدیکتر نمودن منبع نور نرم به سوژه نیز بر نرم تر شدن شکل سایه ها در درون تصویر می افزاید .

به عنوان یک قاعده کلی توصیه می شود تا میزان فاصله منبع نور تا سوژه بر اساس قطر مادیفایر مورد استفاده تعیین شود . یعنی اینکه فلاش خود را به اندازه قطر مادیفایر خود از سوژه دور کنید. این حالت اولین گام برای تنظیم فلاش و به دست آوردن شکل الگوهای نورپردازی در عکاسی پرتره به شمار می آید.

اما در زمان عکاسی در فضای باز ، خورشید به عنوان یک منبع نور سخت شناخته می شود که سایه های تند و تیزی را بر روی سوژه شما به وجود می آورد . کنترل نمودن شدت و جهت تابش نور خورشید بر روی سوژه به سختی امکان پذیر است .

آموزش عکاسی و نورپردازی

3 – عکاسی در هر یک از زمان های روز و شب با استفاده از فلاش

در اختیار داشتن یک فلاش قابل حمل به شما اجازه می دهد تا در هر یک از زمان های روز یا شب نسبت به عکاسی اقدام کنید. اگر شما قادر به تامین نور در هر یک از صحنه های مورد نظر خود باشید ، بنابراین محدودیتی در زمان عکاسی نخواهید داشت و از دست رفتن نور طبیعی موجب از دست رفتن موقعیت های عکاسی برای شما نخواهد شد .

حتی در طول ساعت های میانی روز که سایه های بسیار سخت و خشنی بر روی سوژه ها به وجود می آیند ، استفاده از فلاش به عنوان یک نور مکمل به شما اجازه می دهد تا سایه های نرم تری را به دست آورید .

آموزش عکاسی و نورپردازی

4 – استفاده از فلاش در محیط های کم نور داخلی

محدودیت نور در محیط های داخلی همیشه یک چالش است و در صورتی که قادر به تامین نور برای عکاسی نباشید ، فرصت عکاسی در این محیط ها را از دست خواهید داد . در برخی از موارد با استفاده از لنز های پرایم پر سرعت امکان عکاسی در این محیط ها به وجود می آید اما در بسیاری از شرایط و به خصوص در زمان های شب ؛ محیط های داخلی نیز بسیار کم نور خواهند بود و ازاین روی شما به یک منبع نور خارجی ( فلاش ) برای عکاسی نیاز خواهید داشت .

فلاش به شما اجازه می دهد تا بدون افزایش بیش از اندازه ایزو ، و بدون از دست دادن کیفیت تصویر تصاویری کاملا با کیفیت را به دست آورید .

آموزش عکاسی و نورپردازی

5 – استفاده از فلاش در عکاسی از مراسم ها ( عروسی )

مراسم های عروسی از جمله موقعیت هایی هستند که استفاده از فلاش در آنها یکی از ضرورت های اصلی به شمار می آید . با توجه به تنوع لوکیشن های مورد استفاده در یک مراسم عروسی ، بنابراین هیچگونه کنترلی بر نحوه ورود نور در محیط وجود نخواهد داشت و در اختیار داشتن یک فلاش به شما اجازه می دهد تا در هر محیط ؛ کنترل کاملی را بر حالت های نوردهی به سوژه های خود اعمال نمایید .

 

6 – کنترل بهتر پس زمینه با فلاش

با متمرکز نمودن نور فلاش بر روی سوژه و تاریک شدن پس زمینه ، عمق میدان دید در عکس به نحو موثری کاهش می یابد و پس از زمینه از دید مخاطب خارج می شود . مسلما در این شرایط یک سوژه پر نور در برابر پس زمینه تاریک کاملا واضح و برجسته دیده خواهد شد.

آموزش عکاسی و نورپردازی

7- استفاده از فلاش برای ایجاد کچلایت

در عکاسی پرتره چشم ها مهمترین بخش سوژه را تشکیل می دهند و شما باید بتوانید تا چشم ها در زنده ترین حالت ممکن نمایش دهید  . در ساده ترین حالت ، بازتاب نور فلاش درچشم سوژه که به آن کچلایت گفته میشود یکی از برجسته ترین نکات استفاده از فلاش است که به شما اجازه می دهد تا چشم های سوژه را به صورت جذاب تری در درون تصویر  خود نمایش دهید .

آموزش عکاسی مدلینگ

8- نور فلاش باعث برجسته تر دیده شدن رنگها می شود

اگر تمایل دارید تا رنگها را به صورت غلیظ تر و برجسته تر در تصویر خود نمایش دهید ؛‌ یک فلاش برای شما این امکان را به وجود می آورد . در مقایسه با نور طبیعی ، فلاش موجب پخته تر دیده شدن رنگها می شوند و بر غلظت آنها در درون تصویر شما می افزایند .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی و نورپردازی پرتره

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش