​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

آموزش ژست با صندلی

 

 

اگر برای ژست دادن به سوژه خود هیچ ایده ای در ذهن ندارید ، اولین صندلی موجود در محیط خود را پیدا کنید و از آن برای ژست دادن استفاده کنید. صندلی یکی از ابزارهایی است که به شما اجازه می دهد تا حالت های متفاوتی را در سوژه خود به وجود آورید و در ضمن اگر سوژه شما از انجام ژست های ایستاده خسته شده است ، استفاده از صندلی به شما کمک می کند تا ضمن استراحت دادن به او ، همچنان ژستها و حالت های مختلفی را در او به وجود آورید .

 

نکات استفاده از صندلی در زمان ژست دادن

اکثر انسان ها از صندلی برای نشستن و استراحت کردن استفاده می کنند و ما زمانی که بر روی یک صندلی قرار می گیریم تلاش می کنیم تا نهایت حس راحتی و آرامش را از آن به دست آوریم . همچنین اگر صندلی بزرگ و راحت باشد ، تمایل داریم تا تماما بدن خود را به صورت راحت روی صندلی قرار دهیم و حالتی کاملا راحت را به بدن خود می دهیم .

زمانی که انسان ها به صورت راحت روی صندلی قرار می گیرند ، خطوط بدن و قسمتهای مختلف آن شکل و حالت خود را از دست داده و انسان ها در این شرایط کمی چاق تر از حالت عادی دیده می شوند .

همچنین اگر شما قانون استفاده از کنتراست های حسی در عکاسی را به خوبی فرا گرفته باشید به این نکته آگاهی خواهید داشت که استفاده از صندلی در شرایط غیر عادی و نا متعارف ، باعث بروز جذابیت های جدیدی در درون کادر تصویر شما خواهد شد .

زن یا مرد ، پیر یا جوان ، کودک یا بزرگسال ، هیچ تفاوتی ندارند و زمانی که شما یک صندلی در اختیار دارید به راحتی قادر هستید تا حالتهای متفاوتی را برای ژست دادن به سوژه خود انتخاب کنید .

 آموزش عکاسی و نورپردازی

1 – اجازه ندهید سوژه به درون صندلی فرو برود .

برای به وجود آوردن یک ژست خلاقانه با صندلی ، اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید آن است که سوژه را باید کاملا از حالت راحت و آسوده خود باید خارج نماید . برای انجام این کار از او بخواهید تا تمامی قسمتهای بدن ( پشت ، دستها و بازوها ، گردن و پاها و ... ) را در حالت کاملا صاف و کشیده قرار دهد . تا حد امکان تلاش کنید تا مدل شما به پشتی صندلی تکیه ندهد . حتی الامکان از او بخواهید تا کمی به سمت لبه صندلی نشسته و پشت بدن خود را در حالتی کاملا صاف و کشیده قرار دهید.

آموزش عکاسی و نورپردازی

 

2 – از مدل بخواهید تا بدن خود را کمی به سمت جلو خم کند .

در همان حالت صاف و کشیده از مدل یا سوژه عکاسی خود بخواهید تا بدن را کمی به سمت جلو خم کند. در تعاریف زبان بدن ؛ خم شدن به سمت جلو ، میل و اشتیاق فرد برای انجام یک گفتگوی دوستانه را نمایش می دهد و اگر یک لبخند زیبا و طبیعی بر روی صورت سوژه خود بنشانید ، این میل و اشتیاق به شکل شایسته تری نیز نمایش داده میشود .

خم شدن بدن به سمت جلو موجب کشیده تر نشان دادن قسمت های فوقانی بدن و در نهایت موجب لاغر تر دیده شدن سوژه نیز  می شود .

آموزش ژست و عکاسی

 

3 – به دست ها و پاها فرم دهید .

اکنون زمان آن فرا رسیده است تا به دست و پا فرم دهید . زمانی که مدل یا سوژه عکاسی بر روی صندلی قرار می گیرد شما به راحتی می توانید از او درخواست کنید تا حالت های متفاوتی را در دست و پای خود به وجود آورد . در این شرایط مدل به راحتی قادر است تا تعادل خود را حفظ کند و بدون ترس از به زمین افتادن انواع حالت های کشیده ، خمیده و یا شکسته را در دست و پا و بدن خود به وجود آورد .

همانند تصویر فوق ، کمی خم شدن به طرفین و کشیدن پاها به سمت جلو ، با تاثیرگذاری بر پرسپکتیو تصویر موجب قد بلند تر و کشیده تر نشان داده شدن سوژه میشود . همچنین با توجه به وضعیت پاها می توانید دستهای او را در کنار پا به صورت کشیده نمایش دهید . پاها را به طرفین خم کنید و از مدل بخواهید تا با مفاصل بدن خود زاویه های شکسته را در درون تصویر شما به وجود آورد .

آموزش عکاسی پرتره

 

4 – از انواع صندلی های بلند و کوتاه برای ژست دادن استفاده کنید .

یک ترفند برای به وجود آوردن حالت های متفاوت در ژستهای سوژه ، استفاده از صندلی های بلند و یا صندلی های کوتاه است. به طور خاص اگر سوژه شما یک لباس بلند و پر از جزئیات بر تن دارد ، استفاده از یک صندلی بلند به شما کمک می کند تا یک اندازه نمای لانگ شات را به راحتی ازاو به دست آورید. صندلی بلند ، ضمن نمایش شکوه و عظمت سوژه ، نوعی حس برتری طلبی و غرور و افتخار را نیز در سوژه شما به وجود می آورد. کشیده و صاف نشان دادن دست و پای سوژه در زمان استفاده از یک صندلی بلند به راحتی قابل انجام می باشد .

آموزش عکاسی و نورپردازی

 

بر عکس حالت قبل ، صندلی کوتاه تاکید بر بدن و چهره را به نحو بارزتری به نمایش می گذارد و اگر تمایل دارید تا به جای یک اندازه نمای باز از نماهای بسته تری استفاده کنید صندلی کوتاه به شما اجازه می دهد تا بر قسمت های فوقانی بدن سوژه بیشتر متمرکز شوید . اکنون اگر قصد دارید تا چشم ها و صورت را به مقدار بیشتری نمایش دهید ، صندلی کوتاه حتی به شما اجازه می دهد تا به سوژه نشسته خود از بالا نگاه کرده و حالت چشم و چهره را به راحتی نمایش دهید .

آموزش عکاسی و نورپردازی

 

5 – انواع ژست های نشسته در شکل های غیر عادی را امتحان کنید.

اگر یک مدل بسیار خوش رو را به شکل غیر عادی روی یک صندلی بنشانید ، دنیایی از تناقض ها و جذابیت ها را در درون تصویر خود به وجود آورده اید. برای اینکار از مدل بخواهید پای خود را روی دسته صندلی قرار دهد. از او بخواهید به سمت کناره ها خم شود. حتی می توانید از او بخواهید دستهای خود را به سمت پشتی صندلی دراز کند. در هر صورت انواع نشستن های غیر عادی بر روی صندلی را امتحان کنید و سعی کنید نتایج متفاوتی را به دست بیاورید .

آموزش عکاسی و نورپردازی

 

6 – از صندلی در یک محیط غیر عادی استفاده کنید.

به دنبال تناقض و کنتراست بیشتری هستید ؟ صندلی را در محیط های بیرونی و غیر عادی استفاده کنید. هیچ کس از شما انتظار ندارد تا در بیابان ، جنگل و یا در یک ساختمان مخروبه ، تصویری از یک صندلی شیک با یک مدل بسیار زیبا را نمایش دهید و اگر شما این کار را انجام دهید ، دنیایی از تناقض ها را به وجود آوریده اید . مجددا تلاش کنید تا حالت های غیر عادی نشستن روی صندلی را از مدل یا سوژه خود به دست آورید. این یک راهکار برای ایجاد تنوع در جلسات عکاسی شماست و آنرا کاملا جدی بگیرید .

 

7 – از یک صندلی زشت استفاده کنید.

اگر چه از یک مدل زیبا رو با لباس  های فاخر عکس می گیرید . نشاندن او بر روی یک صندلی زشت یا یک صندلی شکسته راهکاری دیگر برای افزایش بار تناقض ها در درون کادر تصویر است. هر اندازه که صندلی ناراحت تر و زشت تر باشد برای به وجود آوردن ژست و پوز مناسب تر می باشد .

 

آموزش عکاسی و آموزش ژست عکاسی

بنابراین صندلی یک وسیله ارزشمند برای ژست دادن به سوژه است و برای ایجاد خلاقیتهای بیشتر در سوژه های پرتره ، فشن و مدلینگ خود ، استفاده از این عامل را مورد توجه قرار می توان داد.

 

نویسنده : فرهاد مولایی - مربی آموزش عکاسی و آموزش ژست در عکاسی مدلینگ و پرتره

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش