​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

چند نکته ساده برای ژستهای ایستاده و ژستهای نشسته در عکاسی پرتره

 

جدا از تمامی مشکلات موجود بر سر راه انتخاب دوربین و تجهیزات مناسب ، و همچنین جدا از چالش  هایی که در راه ایجاد حالت نوردهی و انتخاب فضای مناسب برای سوژه وجود دارند ، عکاسی ژرتره و مدلینگ ( در آتلیه و فضای باز ) یک چالش بسیار مهم دیگر نیز ژیش روی شما قرار میدهد و آن چالش ژست دادن به مدل می باشد.

امروزه چالش ژست دادن به سوژه تا حد بیشتری خود را نمایان می سازد زیرا بسیاری از افراد موقع سلفی گرفتن و یا زمانی که مقابل دوربین های غیر حرفه ای افراد دیگر قرار می گیرند ، ممکن است به تصورات نادرستی نسبت به بهترین حالت ژست از خود دست یافته باشند و اصلاح این دیدگاه های نادرست برای عکاس ممکن است یک دردسر بسیار بزرگ به وجود آورد .

نکته اصلی آنجاست که افراد بسیار زیادی تمایل دارند تا در عکس خود کاملا طبیعی و واقعی به نظر برسند و در سمت مقابل افرادی نیز وجود دارند که دوست دارند تا در بهترین حالت ممکن نمایش داده شده و بسیار بهتر از آن چیزی که هستند در تصویر دیده شوند .

یک عکس پرتره خوب ،‌تصویری از سوژه است که در عین بیان واقعیت ها و نمایش شخصیت واقعی هر فرد ، او را در وضعیت کمی بهتر نسبت به واقعیت و به صورت یک فرد کم نقص تر نمایش دهد . در این مطلب ، مواردی را مورد اشاره قرار می دهیم که به شما کمک می کنند تا سوژه خود را به صورت متناسب در عکس های پرتره نمایش دهید .

آموزش ژست عکاسی

تکنیک‌های ژست پرتره : ژستهای نشسته

اگر از یک صندلی برای نشستن و ژست دادن به سوژه خود استفاده می کنید ، بهتر است از او بخواهید تا کمی به سمت لبه صندلی بنشیند . سوژه باید ستون فقرات خود را کاملا صاف نگه دارد و از خم شدن و غوز کردن شدیدا خودداری نماید . نحوه صاف نشستن سوژه باید به گونه ای باشد که حالت بدن او خشک و مصنوعی به نظر نیاید . نشستن در این وضعیت ، بدن فرد را به صورت سالم و قوی نمایش داده و حتی در بروز حالت های چهره او نیز می تواند موثر باشد .

زمانی که فرد بر روی صندلی می نشیند ؛ کمک کنید تا زانوها را کمی بالاتر از لبه صندلی بیاورد. از او بخواهید تا پاهای خود را روی میله نگه دارنده پایه قرار داده و یا اینکه یک جعبه زیر پای او بگذارید تا کمی زانو ها را بالاتر بیاورد. بالا آوردن زانو ها محل مناسبی را برای قرار دادن آرنج دست به وجود می آورد و اگر نیاز دارید تا کمی با دست های سوژه کار کنید ؛ در این شرایط آنرا به آسانی می توانید انجام دهید .

آموزش ژست عکاسی

تکنیک ژست پرتره : ژست های ایستاده

در ژستهای ایستاده وضعیت قرار گیری پاها از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است . به طور معمول لازم است تا سوژه وزن بدن را روی یک پا قرار دهد و کمی خم شدن به سمت جلو موجب می شود تا فرم کلی خطوط بدن به صورت موثرتری در تصویر نمایش داده شوند. از سوژه بخواهید تا کمی در حالت زاویه دار نسبت به دوربین بایستد و در صورتی که دستهای او در تصویر دیده می شوند ؛ از او بخواهید تا کمی بازوها را نسبت به بدن فاصله بدهند .

در هر شرایط وضعیت دستهای سوژه اهمیت زیادی دارد. دستهای او را از بدن فاصله دهید وکمی انحنا در قسمت های میانی بدن او به وجود آورید. شما در هر صورت باید تلاش کنید تا سوژه به صورت متناسب تر در درون کادر تصویر دیده شود و اگر کمی اضافه وزن در سوژه خود مشاهده می کنید ،‌تلاش کنید تا آن را از چشم دوربین و مخاطب خود پنهان کنید .

آموزش ژست عکاسی

نکته مهم :

بسیاری از افراد تصویر می کنند که یک سمت از چهره یا بدن آنها نسبت به سمت دیگر تصویر بهتری را ارایه می دهد . شما نیز باید تلاش کنید تا سمت بهتر چهره هر فرد را به دست آورید و در برای اطمینان بیشتر ، بهتر است از هر دو سمت صورت افراد تصویر هایی را به دست آورید و در زمان انتخاب ، بهترین حالت ها را از روی کامپیوتر یا صفحه نمایش خود انتخاب کنید .

شما به عنوان یک عکاس وظیفه دارید تا افراد و سوژه های مختلف را علاوه بر حالت واقعی خود ، حتی بهتر از چیزی که هستند در درون کادر عکس به نمایش در آورید ودر این رابطه لازم است تا نسبت به فرم ها ، زبان بدن ؛ ژستهای عکاسی پرتره و ژستهای عکاسی مدلینگ به طور کامل آگاهی داشته باشید .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

 

 

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش