​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

روش های عکاسی در ساعت های میانی روز و نور سخت خورشید

 

به عنوان یک عکاس ، نور یکی از اصلی ترین عواملی است که برای کار کردن ، به آن نیاز دارید .

در همه زمان های آموزش عکاسی پرتره  ما به وجود یک منبع نور نیازمندیم اما اینکه این منبع نور در کجا قرار داشته باشد و شدت تابش آن به چه میزان باشد ، مسئله ای است که باید به آن توجه نماییم .

تابش پرتو نرم نور خورشید در طول ساعت های اولیه صبح و یا درست در زمان های قبل از غروب آفتاب از جمله نور های ایده آل برای عکاسی به شمار می آیند اما در اغلب موارد موقعیت هایی وجود دارند که عکاس باید در زمان های خارج از شرایط ایده آل وجود نور در محیط ، عکاسی نماید .

در ساعت های میانی روز و در شرایطی که خورشید درست در وسط آسمان قرار می گیرد ، بدترین حالت های نور و سایه بر روی زمین به وجود می آیند و اگر شما مجبور به عکاسی کردن در این ساعت ها هستید ، بنابراین روش کار کردن با آنرا باید بدانید .

1 – از سایه استفاده کنید .

در یکی از بهترین روشها برای پرهیز از ایجاد نور و لکه های سایه بر روی صورت سوژه ، قرار دادن سوژه در زیر سایه های همسان و یکدست می باشد .سایه درختان بزرگ ، سایه ایجاد شده در کنار ساختمان ها و یا هر جسم بزرگی که دارای یک سایه همسان بزرگ است برای استفاده در این روش ، مناسب خواهد بود . تمام آنچیزی که در این شرایط مورد نیاز ما می باشد آن است حالت نوردهی همسان بر روی تمامی بخشهای سوژه به وجود آورده شده و به سوژه اجازه دهیم تا همه بخشهای آن با جزئیات یکسان دیده شود . در زمان های عکاسی در ساعت های میانی روز ، از ایجاد لکه های نور و سایه بر روی سوژه کاملا خودداری نمایید .

 

 

2 – سوژه را پشت به نور خورشید قرار دهید.

در صورتی که هیچ نوع سایه بزرگ و همسانی در نزدیکی شما قرار ندارد شما می توانید سوژه خود را پشت به خورشید قرار دهید .با انجام اینکار مقدار زیادی از نور به پشت سوژه برخورد نموده و صورت او به طور کامل در سایه قرار می گیرد .این حالت را نوردهی از پشت یا بک لایتینگ می نامند .

استفاده از این روش برای یک سوژه مجزا کمی آسان است اما اگر دو یا چند نفر سوژه در درون کادر خود داشته باشید ؛ استفاده از این روش کمی چالش برانگیز خواهد بود زیرا پشت به نور نگه داشتن تمامی سوژه ها و به دست آوردن نور همسان بر روی تمام صورت ها کمی دشوار خواهد بود . در این شرایط اطمینان حاصل نمایید سوژه ها در نزدیکی یکدیگر قرار داشته و وجود نور همسان بر روی صورت تمامی آنها را به دقت بررسی کنید .

یک نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید آن است که پس زمینه شما دارای نور بسیار زیادی خواهد بود و نورسنجی بر اساس نور موجود بر روی صورت سوژه موجب اوور اکسپوز شدن پس زمینه آن خواهد شد .

3 – از محیط های داخلی ( نور پنجره ) استفاده کنید .

یک روش عالی برای پرهیز از شرایط نور سخت و شدید آفتاب در ساعت های میانی روز ، استفاده از محیط  ها و فضاهای داخلی است در حالیکه بسیاری از عکاسان تلاش می کنند تا به سختی بر شرایط نا مناسب نور در محیط های بیرونی غلبه کنند ، اما باید توجه داشته باشیم که نور پنجره در محیط های داخلی ساختمان ها یکی از بهترین منابع نور برای عکاسی پرتره به شمار می آید .در زمان استفاده از نور پنجره ، تنها لازم است تا سوژه خود را رو به نور  قرار دهید و نور وارد شوند بر آن را به وسیله دوربین خود مورد سنجش قرار دهید .همین نور برای به دست آوردن تمامی جزئیات کافی خواهد بود.

 

میان یک نور غیر قابل کنترل با سایه های سخت و خشن و یک منبع نور کنترل شده با سایه های نرم و لطیف ؛ تفاوت های زیادی در به دست آوردن جزئیات وجود خواهد داشت . اگرچه عمدتا از محیط  های داخلی برای فرار از شرایط نور سخت استفاده می شود ، اما در هر شرایط در صورت استفاده خلاقانه از ویژگی های تابش نور پنجره ، حالت های دراماتیک و جذابی را بر روی سوژه ها می توان به دست آورد .

 

 

 

 

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش