​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

معرفی انواع سبکهای عکاسی مد و فشن

 

اکثر مردم زمانی که در مورد یک عکاس حرفه ای صحبت می کنند ، در واقع به یک عکاس مد و فشن اشاره می کنند. عکاسی از مدل های زیبا و خوش پوش و استفاده از لوکیشنهای رویایی برای عکاسی و یا عکاسی از چهره ها و شخصیت های شناخته شده ، از جمله مواردی هستند که عکاسی مد و فشن را به یک شغل و حرفه  رویایی برای بسیاری از مردم مبدل می سازد.

 

اما همه ما عکاسان می دانیم که افراد حرفه ای و توانمند تنها درصد کوچکی از این حرفه به شدت جذاب را تشکیل داده اند و نکته تعجب برانگیز آن است که هنوز بسیاری از عکاسان و هنرمندان از انواع سبک های موجود در عکاسی مد و فشن بی اطلاع هستند و نسبت به روشهاو سبکهای موجود در آن آگاهی ندارند.

این حالت از نا آگاهی در رابطه با سایر سبکهای عکاسی نیز وجود دارد اما به طور خاص عکاسی مد و فشن به عنوان یک استایل خاص و پر طرفدار به مقدار بیشتری باید مورد دقت قرار بگیرد. در این صنعت هیچکس به تجهیزات و یا حتی مدل های شما اهمیتی نمی دهد . تنها چیزی که برای بسیاری از افراد دارای اهمیت است ، نتیجه و برآیند کار در تصویر نهایی می باشد.

عکاسی مد و فشن چیست ؟

عکاسی در سبک مد و فشن به مقدار زیادی به نمایش لباس و پوشاک وابسته است و ریشه آن در بازاریابی برای فروش محصولات لباس و پوشاک است . در این سبک از عکاسی به مقدار زیادی از تکنیک ها و روشهای زیبایی شناختی برای ترغیب انسان ها به خرید لباس و پوشاک ، استفاده میشود. عکس های فشن و مدلینگ ، تصاویری به شدت زیبا ، وسوسه کننده و جذاب و رویایی هستند.

یک عکاس حرفه ای در سبک مد و فشن از مدل های زیبا و ژست های آوانگارد و لوکیشن های رویایی برای کمک به فروش محصولات یک برند تولید کننده لباس و پوشاک استفاده می کند.

 

سبک های عکاسی مد و فشن

عکاسی مد و فشن را در چهار سبک می توان دسته بندی نمود .

ادیتوریال

اگر هدف از عکاسی مد و فشن تهیه تصاویر برای استفاده از مجلات مخصوص مد باشد ، این سبک عکاسی ادیتوریال نامیده می شود.در این سبک از عکاسی از یک بیان داستان گونه برای روایت حالت های زندگی مدل ها در درون قاب تصویر استفاده می شود. از سوی دیگر طراحان لباس و مد نیز ، بر اساس داستان های تعریف شده ، به نمایش محصولات خود با استفاده از این مدل ها می پردازند.

 

در این سبک از عکاسی ، کنترل همه بخشهای تصویر به ندرت در دست عکاس قرار دارد و عکاس تنها بخشی از چرخه تهیه یک تصویر در صنعت مد و فشن به شمار می آید.انتشارات ؛ طراحان و یا گاهی مشاوران تبلیغات نیز به مقدار زیادی نظرات خود را در این بخش از عکاسی اعمال می کنند .

 

از سوی دیگر هدف و زمینه عکاسی در سبک های ادیتوریال به هدف نهایی برند صاحب پوشاک از تبلیغات و نمایش محصولات بستگی دارد .

سطح عالی

عکاسی مد و فشن در سطح عالی ، یکی از آوانگارد ترین شاخه های عکاسی به شمار می آید.در این سبک به طور معمول از مدل های بسیار حرفه ای و شناخته شده و یا افرادو چهره های سرشناس و سلبریتی ها استفاده میشود.این سبک از عکاسی دارای استایل بسیار عالی استو از انواع ژستهای حیرت انگیز و لباس های بسیار خاص برای عکاسی استفاده میشود.

 

در عکاسی مد و فشن سطح عالی ، تمامی المان های موجود در ترکیب بندی با دقت بسیار زیادی انتخاب می شوند تا بالاترین سطح تاثیر گذاری را از آنها بتوان به دست آورد .از عکسهای به دست آمده در عکاسی مد و فشن سطح عالی برای کارها و کمپین های تبلیغاتی به صورت تگ برگ یا تک عکس استفاده میشود . هدف از انجام این سبک جلب توجه انسان ها در بالاترین سطح ممکن است و به همین دلیل حرفه ای ترین مدل های تبلیغاتی با لوکیشن های عکاسی حیرت انگیز برای استفاده در این سبک انتخاب می شوند.

کاتالوگ

عکسهای مد و فشن که برای کاتالوگ های تبلیغاتی استفاده می شوند نوع معمولی تر و کم  اهمیت تری از عکاسی مد و فشن را به خود اختصاص می دهند . هدف از تهیه کاتالوگ های تبلیغاتی ارایه یک نمایش عادی از نوع پوشاک قابل استفاده در زندگی روزمره است . بنابراین عکسهای کاتالوگ را با مدل های کمتر حرفه ای و در محیط های آتلیه ای ساده می توان به دست آورد.

عکاسی مد و فشن خیابانی

عکاسی مد و فشن در خیابان یکی از انواع نسبتا جدید عکاسی به شمار می آید و در آن لوکیشن عکاسی ،سطح خیابان های شهر می باشد. البته با توجه به مهارت عکاس و نوع برند ، عکسهای مد و فشن خیابانی در هر دو گروه ادیتوریال و یا کاتالوگ نیز قابل استفاده خواهند بود . در عکاسی خیابانی ، مدل در زندگی روزمره و با حالتهایی عادی نمایش داده می شود و از ژست ها و نورپردازی های آنچنانی ، اثری دیده نمیشود.

در میان تمامی سبکهای عکاسی ؛ عکاسی مدلینگ ( مد و فشن ) یکی از  پر جاذبه ترین بخشهای برای بسیاری از عکاسان جوان است و با توجه به رشد گسترده شبکه های اجتماعی یکی از پول ساز ترین و پر در آمدترین شاخه های عکاسی نیز به شمار آورده میشود.

دوربین ، تجهیزات و تنظیمات

در عکاسی مد و فشن ، تهیه یک لیست کامل و جامع از تجهیزات مورد نیاز تقریبا غیر ممکن است و به دلیل گستردگی کار و خلاقیت هایی که در آن می توان انجام داد شما ممکن است به انواع مختلفی از تجهیزات عکاسی برای اجرای آن نیاز داشته باشید .

در این سبک از عکاسی ، نوع دوربین قابل استفاده به میزان مهارت عکاس در استفاده از آن بستگی دارد . همچنین موقعیت و لوکیشن عکاسی نیز از جمله موارد مهم و تاثیرگذار در انتخاب نوع دوربین برای عکاسی مد و فشن است. اگر به تازگی به زمینه عکاسی در ژانر مد و فشن وارد شده اید ، برای انتخاب نوع دوربین حتما از مشاوره افراد آگاه در این زمینه استفاده نمایید .

 

در عکاسی مد و فشن ، نوع لنز اهمیت بسیار زیادی در زمان عکاسی دارد.در واقع این لنز شماست که کنترل کامل بر ترکیب بندی عکس را به وجود می آورد.

بسیاری از عکاسان حرفه ای در سبک های مد و فشن ترجیح می دهند تا حداقل یک لنز پرایم را در کوله پشتی خود به همراه داشته باشند. لنز های پرایم با ارایه یک فاصله کانونی ثابت و یک دیافراگم بسیار باز ، انعطاف پذیری زیادی را برای عکاسی در محیط های مختلف به وجود می آورند. همچنین به دست آوردن بوکه های زیبا و عمق میدان به شدت کنترل شده در زمان عکاسی ، از جمله مزیت های یک لنز پرایم می باشند .

 

از سوی دیگر به خصوص در زمان های عکاسی مد و فشن در فضای باز ، لنز های زوم تله – فتو نیز کارایی بسیار ویژه ای خواهند داشت . امروزه تقریبا تمامی برند های تولید کننده دوربین ، بهترین محصولات لنز خود را در رده لنز های تله فتو 200-70 میلیمتر ارایه می دهند. این لنز ها با فاصله کانونی تله فتو و دیافراگم بسیار باز ، از جمله حرفه ای ترین لنز های قابل استفاده در عکاسی مد و فشن می باشند.

نورپردازی

مهارت در نورپردازی ، شناخت نور و کنترل آن یکی از ضروری ترین مهارت هایی است که هر عکاس مد و فشن از تبحر بالایی باید در آن برخوردار باشد .

در عکاسی مد و فشن به دلیل استفاده از لوکیشن های مختلف و متفاوت ، با انواع نور های مختلفی نیز سر و کار خواهید داشت . عکاسی در سواحل زیبا ، تا کویر های داغ ، محیط  های کوهستانی و یا شرایط استودیو و آتلیه شما را مجبور خواهد ساخت بر انواع نور ها و شرایط آنها تسلط کامل و کافی را به دست آورید.

شناخت انواع سبک های نورپردازی در آتلیه و انواع حالت های نور در عکاسی فضای باز ، برای هر عکاس مد و فشن ضروری است و در کنار آن انواع تجهیزات نورپردازی نیز وجود دارند که باید از آنها استفاده نمود .

ورود به بازار کار عکاسی مد و فشن

ورود به بازار کار عکاسی مد و فشن وکسب در آمد از آن کمی سخت است و به صبر و حوصله زیادی برای پول سازی از آن نیاز خواهید داشت.

به عنوان یک عکاس تازه کار ، ابتدا باید نمونه کار های مخصوص به خود را بسازید . بایداز تجربه کافی در این سبک برخوردار باشید و با تعدادی از مدل های آماتور و یا نیمه حرفه ای کار کرده باشید. بدون برخورداری از یک پروفایل قوی ؛ انتظار کسب در آمد در سبک های عکاسی مد و فشن ، انتظار نا به جایی خواهد بود.

ابتدا اطمینان حاصل نمایید که آموزشهای لازم برای کار کردن در این سبک را به دست آورده اید. همچنین دوربین و تجهیزات لازم برای شروع به کار را تهیه کنید و از سطح آماتور تا نیمه حرفه ای و حرفه ای را هر روز تمرین کنید.

 

در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید ؛ با مربی عکاسی خود تماس بگیرید.

 

احتمالا اولین درآمد خود از عکاسی  مد و فشن را از تهیه عکس برای یک کاتالوگ یا یک فروشگاه محلی به دست خواهید آورد. از درآمد ها و دستمزد های کوچک و ناچیز شروع کنید اما این امر نباید باعث دلسردی شما شود. هر اندازه که تمرین بیشتری داشته باشید ، تجربه بیشتر و در آمد بهتری را به دست خواهید آورد.

عکاسان مد و فشن به مقدار زیادی به فضای مجازی و محتوای آنلاین خود وابسته هستند. اگر شبکه های اجتماعی و وبسایت بسیار پر قدرتی داشته باشید ، احتمال موفقیت بسیار زیادی در انتظار شما خواهد بود.

مهارت و استعداد از جمله پایه های موفقیت شما در کسب در آمد هستند. شیوه های خلاقانه عکاسی را هر روز بیاموزید و آنها را تمرین کنید . در صورت نیاز از کار گروهی و همفکری دیگران نیز استفاده کنید . از مشورت طراحان لباس ، ادیتور  ها ، دستیاران و حتی مدل ها نیز به مقدار زیادی استفاده نمایید.

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - وبسایت آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ

 

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش