​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

نکات عکاسی مد و فشن در آتلیه

در نگاه اول ، عکاسی در سبک مد و فشن ممکن است یک شغل لوکس و پر زرق و برق به نظر برسد و بسیاری از مردم ممکن است چنین تصور کنند که عکاسی مدلینگ و به دست آوردن تصویر از مدل های تبلیغاتی یک فرایند ساده و آسان است .

اما در واقع عکاسی مدلینگ یک شغل بسیار جدی است که به سطح بالایی از هنر ؛ مهارت و خلاقیت نیاز داشته و انجام آن به برنامه ریزی اصولی دانش و اعتماد به نفس عکاس بستگی دارد . اگر شما نیز یکی از افراد علاقمند به عکاسی مدلینگ هستید ؛ در این مطلب برخی از نکات برای انجام عکاسی مد و فشن در آتلیه را مورد اشاره قرار می دهیم .

1 – آتلیه و استودیو محل کار خود را پیش از شروع جلسه عکاسی ، آماده نمایید .

یکی از اولین قوانین ضروری برای موفقیت در عکاسی مد و فشن در آتلیه آن است که پیش از شروع جلسه عکاسی ، تمامی تجهیزات مورد نیاز خود را آماده کرده باشید و محیط آتلیه شما به طور کامل آماده برگزاری این جلسه عکاسی باشد .

در عین حال خود شما نیز همواره باید از آشنایی کامل با همه شرایط موجود در استودیو برخوردار باشید . وسایل نورپردازی ؛ لوازم جانبی عکاسی و ابزار و تجهیزات لازم برای عکاسی خود را از چند ساعت قبل وارد آتلیه نموده و نسبت به عملکرد صحیح و سالم آنها اطمینان حاصل نمایید .

وسایل ، لباس ها و زیور آلات مورد نیاز مدل های خود را چند ساعت قبل از شروع عکاسی آماده کنید . در صورتی که قرار است برای تمام طول روز در محیط آتلیه عکاسی کنید ، حتما غذا و مواد خوراکی در دسترس داشته باشید .

2- محیطی برای آزمایش لباس و مسائل اندازه شدن لباس برای مدل ها در نظر بگیرید .

عکاسی مدلینگ در آتلیه به مقدار زیادی عکاسی از لباس و پوشاک است و به طور قطع طراح لباس و سفارش دهنده جلسه عکاسی از مدل های تبلیغاتی باید موارد مربوط به سایز لباس ها را با مدل های شما هماهنگ کند .

اما در هر صورت به این نکته توجه داشته باشید که آتلیه و استودیوی عکاسی محل کار شما بوده و مدل یا طراح لباس از امکانات آن بی خبر می باشند . اندازه شدن سایز لباس برای پوشیدن آنها توسط مدل ها ، یکی از مسائلی است که در تمامی جلسات عکاسی مدلینگ با آنها سر و کار خواهید داشت . بنابراین در یک هماهنگی کامل با طراح لباس ؛ وسایل لازم برای اندازه شدن سایز لباس ها برای مدل های خود را فراهم بیاورید .

همچنین به خاطر داشته باشید که برخی از ژست ها و پوزیشن های عکاسی ممکن است باعث ایجاد آسیب در دوخت لباس مدل ها شود و از این روی وجود وسایل دوخت و دوز برای ترمیم هرگونه آسیب در لباس ها ؛ از جمله نکات لازم و ضروری به شمار می آید .

3- از تمامی تجهیزات آتلیه استفاده کنید .

در تمامی آتلیه ها ابزار و تجهیزات نورپردازی ؛ لوازم کمک به ژست و یا انواع فون و پس زمینه عکاسی وجود دارند . بر خلاف عکاسی فضای باز ؛ در آتلیه کنترل نور به نحو موثرتری امکان پذیر است و به همین دلیل کنترل بهتر پس زمینه و نورهای قابل تابش بر آن نیز وجود دارد .

همه مهارت خود را به کار بگیرید تا از پس زمینه های متنوع استفاده نموده و انواع سبک های نورپردازی را با توجه به پس زمینه های موجود ؛ مورد استفاده قرار دهید . استفاده از نورهای رنگی در پس زمینه یکی از خلاقیتهایی است که موجب ایجاد تمایز در سبک عکاسی شما خواهد شد .

از الگوهای مختلف نورپردازی استفاده کنید و برای ایجاد تنوع در ترکیب بندی های خود انواع زاویه دید در عکاسی و روش های ایجاد پرسپکتیو در عکاسی آتلیه را مورد توجه قرار دهید .

4- برنامه ریزی و زمانبندی داشته باشید .

در طراحی یک جلسه عکاسی کاملا هدفمند عمل نموده و فرصت های لازم برای استراحت مدل ها را در نظر بگیرید. به این نکته توجه داشته باشید که مدل های تبلیغاتی هر اندازه که حرفه ای و با تجربه باشند اما هنوز هم ممکن است کمی استرس داشته باشند . در صورتی که برای اولین بار با یک مدل کار می کنید ، زمان های استراحت بیشتری برای او در نظر بگیرید .

فرایند تعویض لباس و قرر گرفتن در برابر دوربین خستگی بسیار زیادی را در مدل ها به وجود می آورد و به همین دلیل در نظر گرفتن زمان استراحت برای مدل ها ، اهمیت بسیار زیادی دارد .

در فاصله استراحت مدل ها ، تنظیمات نورپردازی و دوربین خود را مرتب کنید و ایده های جدید را بررسی کنید . از دستیار خود بخواهید تا در زمان استراحت مدل ها ، برخی از امور مثل جابه جا کردن ابزار و وسایل را انجام دهد . تلاش کنید تا ایده های خلاقانه را فواصل استراحت خود و مدل ها ، مرور کنید .

به گونه ای برنامه ریزی کنید که در یک زمان مشخص کار عکاسی شروع شده و در یک زمان مشخص نیز به پایان برسد .

5- همیشه خروجی کار خود را روی یک صفحه نمایش بزرگ بررسی کنید .

صفحه نمایش دوربین بسیار کوچک است و مقدار زیادی از جزئیات عکس ها در آن قابل دیدن نمی باشند . بررسی فوکوس و حالت صحیح نورپردازی چهره مدل ها از روی صفحه نمایش دوربین بسیار دشوار است و به همین دلیل همیشه تلاش کنید تا در زمان های عکاسی در آتلیه ، شات های ثبت شده را روی یک صفحه نمایش بزرگ مثل کامپیوتر یا لپ تاپ و یا حتی صفحه یک تلویزیون بزرگ ؛ بررسی کنید .

 

به خاطر داشته باشید که هیچ چیز بد تر از بررسی عکسها در زمان بعد از عکاسی و وجود اشتباه در آنها نیست . تا در آتلیه مشغول عکاسی هستید ، تصاویر ثبت شده را به دقت و کامل بررسی کنید و اشتباهات احتمالی خود را جبران نمایید .

 

6- روش های جدید را بررسی کنید .

هر جلسه عکاسی یک فرصت برای یادگیری بیشتر است . البته در یک کار جدی که برای آن دستمزد نسبتا خوبی دریافت می کنید فرصتی برای یادگیری نکات جدید در اختیار نخواهید داشت اما از آنجا که هر مدل ویژگی های منحصر به فرد و خاصی برای خود دارد ؛ بنابراین سعی کنید تا زمانی را برای انجام برخی ایده های جدید در نظر بگیرید .

در محیط کنترل شده آتلیه اکنون فرصت خوبی برای تمرین تکنیک هایی همچون ایجاد بوکه در پس زمینه است . شارپ شدن سوژه و از فوکوس خارج کردن پس زمینه را به خوبی تمرین کنید ( البته باید به خاطر داشته باشید که فرصت اشتباه ندارید و باید در هر شرایط به مسئولیت ها و وظایف حرفه ای خود عمل کنید . )

یک عکاس مد و فشن علاوه بر مهارت داشتن در مسائل فنی و تکنیکی باید از توانایی های فردی و کلامی برای ارتباط برقرار کردن با مدل ها نیز برخوردار باشد . روابط عمومی خود را به سطح بسیار بالایی ارتقا دهید و تلاش کنید تا در کمال ادب و احترام ، برخورد محترمانه و دوستانه ای را با مدل های خود داشته باشید .

 

نویسنده  و مترجم : فرهاد مولایی 

تمامی حقوق این مطلب برای وبسایت آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ فرهاد مولایی محفوظ می باشد . انتشار این مطلب با ذکر نام این وبسایت بلامانع خواهد بود.

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش