​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

نکات حرفه ای برای عکاسی از کودکان

 

در میان تکنیک های عکاسی پرتره  ، بر خلاف افراد بزرگسال و یا حتی نوجوانان ، کودکان خردسال سوژه هایی بسیار سخت و چالش برانگیز برای عکاسی هستند و اگر شما به عنوان یک فرد غریبه وارد محیط آنها برای عکاسی شوید ، با دشواری های زیادی روبرو خواهید بود . به دست آوردن تنظیمات صحیح دوربین در زمان عکاسی از کودکان به سختی امکان پذیر است و در شرایطی که وضعیت نور نیز در حال تغییر باشد ، بر سختی های کار شما به میزان بیشتری افزوده خواهد شد .

1 – آنها را مشغول نمایید .

بازی کردن و وادار نمودن کودک به انجام بازی ، یکی از موثرترین روشها برای از بین بردن سردی روابط و به وجود آوردن یک محیط راحت برای عکاسی از او می باشد . استودیو های عکاسی از کودکان به طور معمول به گونه ای طراحی می شوند که سرگرم کننده ، شاد و امن به نظر برسند. در این محیط کودک به سرعت مشغول بازی کردن خواهد شد .

به عنوان یک عکاس کودک ، ابتدا به او نشان دهید که بازی کردن او را دوست دارید و با تشخیص مسئله مورد علاقه او ، کم کم شما نیز وارد بازی کردن با او بشوید . هرگز از یک کودک انتظار نداشته باشید تا شبیه به یک مدل حرفه ای ژست بگیرد و در عوض او را در موقعیتی قرار دهید تا بهترین لبخند و حالت چهره را برای شما نمایان سازد .

نکته : کودکان در برابر بوی عطر وموسیقی واکنش مثبت نشان می دهند.

2 – اقدامات ایمنی را رعایت نمایید.

کودکان بسیار بازیگوش هستند و بی توجهی آنها ممکن است هر لحظه منجر به بروز حادثه ای شوید. محیط عکاسی از کودک را به گونه ای مرتب نمایید که امکان آسیب دیدگی برای آنها به حداقل ممکن کاهش یابد . همچنین سعی کنید تا از ورود افراد غریبه و افراد متفرقه به درون محدوده عکاسی از کودک ، جلوگیری شود.

  • هرگونه جسم نوک تیز را از اطراف کودک دور کنید .
  • از ورود حشارت مزاحم به درون آتلیه عکاسی از کودک جلوگیری کنید .
  • اشیا ظریف و شکننده را از دسترس کودک خارج نمایید .

در یک استودیوی بزرگ فضای بیشتری برای بازی کردن کودک وجود دارد و محدودیت های کمتری وجود خواهند داشت اما در یک استودیوی کوچک ابزار و تجهیزات را به گونه ای انتخاب کنید که جابه جا نمودن آنها به آسانی میسر باشد .

نکته : از تابش شدید نور فلاش خودداری نمایید . نور شدید فلاش باعث ترساندن کودک از محیط عکاسی خواهد شد . در عوض از تابش ملایم نور آفتاب ، نور پنجره و یا نور موجود در محیط های طبیعی استفاده کنید .

 

3 – تنظیمات دوربین

با توجه به جنب و جوش بسیار زیادی که در کودکان وجود دارد ، عکاس باید تنظیمات دوربین خود را به گونه ای آماده نماید که حرکت های سوژه را به خوبی تحت پوشش قرار دهد . استفاده از مود عکاسی متوالی دوربین ( Drive Mode  ) یکی از ضرورت های حتمی به شمار می آید و در کنار آن استفاده از مود اولویت شاتر ( TV ) نیز به شما کمک می کند تا به آسانی بتوانید حرکت های سوژه را مورد تعقیب قرار داده و ثبت کنید. همچنین با استفاده از مود اولویت دیافراگم ( AV ) قادر خواهید بود تا بوکه های زیبایی را در پس زمینه سوژه ثبت کنید . هر یک از مود های نیمه خودکار دوربین به شما اجازه می دهند تا ضمن حفظ بهترین حالت نوردهی ؛ در عین حال ویژگی های سوژه خود را نیز به خوبی حفظ نموده و بر آن مسلط باشید .

در صورتی که دوربین شما به گزینه پیشرفته ای همچون Eye Detection AF مجهز می باشد ، استفاده از آن در زمان عکاسی از کودکان یکی از بهترین ابزارهایی است که می توان در اختیار داشت . این ویژگی به شما اجازه می دهد تا در هر شرایط ، بهترین وجذاب ترین حالت از چشمهای سوژه را به دست آورید .

در صورتی که دوربین شما به یک صفحه نمایش بازشونده و چرخان مجهز می باشد ، از آن برای به دست آوردن بهترین زاویه دید دوربین استفاده نمایید.

4 – از والدین کمک بگیرید .

در یک جلسه عکاسی از کودک ، حضور موثر والدین اهمیت فوق العاده زیادی دارد و از این روی ؛ حداکثر مشارکت والدین برای سرعت بخشیدن به امور عکاسی از کودک را به دست آورید . در شروع جلسه عکاسی ، والدین را در جریان همه امور قرار دهید و از آنها بخواهید تا با آمادگی کامل به جلسه عکاسی شما وارد شوند.

  • والدین کودک باید لباس کافی را برای او به همراه بیاورند . در اختیار داشتن لباس در رنگ های متنوع یکی از اصلی ترین وظایفی است که والدین کودک باید انجام دهند .
  • غذا ، نوشیدنی و دارو های احتمالی را در دسترس داشته باشید .
  • اسباب بازی های مورد علاقه کودک را به همراه داشته باشید .
  • نسبت به سلامتی کامل کودک در زمان شروع عکاسی ، اطمینان حاصل نمایید .

 

تهیه و تنظیم : فرهاد مولایی - وبسایت آموزش عکاسی پرتره

 

 

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش