​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسان تازه کار

 

بسیاری از عکاسان تازه کار و هنرجویانی که به تازگی در کلاسهای عکاسی شرکت نموده اند این سئوال را مطرح می کنند که بهترین تنظیمات دوربین برای شروع عکاسی چه تنظیماتی میباشند ؟ در حالیکه هیچ قانونی خاص و روشنی برای تعیین بهترین تنظیمات دوربین در محیط های مختلف عکاسی وجود ندارد اما من بر اساس تجربه این نکته را متوجه شده ام برخی ازتنظیمات دوربین وجود دارند که در تمامی دوربین ها به طور مشترک وجود داشته و در بسیاری از شرایط عکاسی آنها را می توان مورد استفاده قرار داد .

سایت آموزش عکاسی

تمامی این موارد، تنظیمات پایه دوربین هستند و زمانی که آنها را انجام می دهیم به ندرت نیاز به تغییر آنها وجود خواهد داشت . در این مطلب ، برخی از بهترین تنظیمات دوربین برای شروع عکاسی را توضیح داده ایم .

 

تنظیم دوربین

در ابتدا برخی از تنظیمات دوربین را بیان می کنیم که تقریبا تمامی دوربین های دیجیتال امروزی به طور مشترک آنها را ارایه می دهند . این تنظیمات را در درون منوهای عکاسی دوربین خود پیدا کرده و دقیقا بر همین اساس تنظیم نمایید.

  • Image Quality: RAW
  • RAW Recording: Lossless Compressed (if available)
  • White Balance: Auto
  • Picture Control / Picture Style / Creative Style / Film Simulation: Standard
  • Color Space: sRGB
  • Long Exposure Noise Reduction: On
  • High ISO Noise Reduction: Off
  • Active D-Lighting / DRO, HDR, Lens Corrections (Vignette Control, Chromatic Aberration Control, Distortion Control, etc): Off

 

موارد اشاره شده در بالا ، تعدادی از مهمترین تنظیمات موجود در دوربین های عکاسی هستند و به طور مختصر آنها را توضیح خواهم داد .

یکی از اولین و مهمترین تنظیماتی که در دوربین باید به آن توجه نمود ، انتخاب فرمت مناسب برای ذخیره سازی فایل ها می باشد. در اینجا استفاده از فرمت RAW را توصیه نموده ایم و در صورتی که دوربین شما دارای گزینه ای برای حالت RAW compression می باشد ، آنرا در حالت Lossless Compressed قرار دهید زیرا این حالت فضای مورد استفاده برای هر یک از فایل های RAW را کاهش می دهد . در صورت استفاده از فرمت RAW ، تنظیماتی از قبیل Picture Style ( Control) دیگر اهمیت چندانی نخواهند داشت اما در هر صورت توصیه می شود تا این تنظیم را در وضعیت استاندارد قرار دهید.

همچنین در زمان استفاده از فرمت RAW ، در رابطه با color space و white balance نیز نگرانی وجود نخواهد داشت زیرا اینها مواردی هستند که در زمان ویرایش فایل های RAW قادر به تغییر آن خواهید بود .

در رابطه با گزینه “long exposure noise reduction” توصیه می شود تا آنرا در وضعیت On قرار دهید زیرا این تنظیم در زمان استفاده از تکنیک های نوردهی طولانی ، دارای اثرگذاری بر فایل های RAW بوده و مقدار نویز موجود در آنها را کاهش می دهد . در حالت عکاسی با فرمت RAW  ، گزینه های دیگر از قبیل lens corrections, dynamic range optimizations و noise reduction را نیز می توان در وضعیت غیر فعال قرار داد

بهترین مود برای عکاسی با دوربین

اگر چه بسیاری از عکاسان بر این باورند که مود M ( تنظیمات دستی دوربین ) بهترین حالت برای کنترل کامل دوربین است اما در هر صورت دوربین های مدرن امروزی دارای تعداد زیادی از مود های عکاسی هستند که قادرند صحنه و سوژه را به خوبی مورد ارزیابی قرارداده و تنظیمات مناسب برای آنها را ارایه دهند .

به عنوان نمونه ، مود اولویت دیافراگم در عکاسی از سوژه های ثابت و در به دست آوردن عمق میدان کنترل شده ، از کارکرد بسیار عالی برخوردار است و در شرایطی که نوردهی به دست آمده در این مود رضایت بخش نباشد با استفاده از گزینه های جبران نوردهی ، به آسانی می توان آنرا کنترل نمود .

همچنین امروزه بسیاری از دوربین های عکاسی دارای یک مود صحنه ها ( “Scene” ) هستند که با توجه به نوع صحنه یا سوژه ، بهترین تنظیم را در اختیار عکاس قرار می دهند . بنابراین لازم است تا همه مود های موجود بر روی دوربین خود را بررسی نموده و درهر زمان ممکن از آنها استفاده نمایید .

بهترین مود اتوفوکوس

با توجه به نوع صحنه و سوژه مورد عکاسی ، بهترین مود اتوفوکوس برای دوربین خود را باید انتخاب نمایید . در کلاسهای آموزش عکاسی همیشه بر این نکته تاکید نموده ایم که برای عکاسی از سوژه های ثابت ، حالت فوکوس “One Shot AF” یا “AF-S” را باید استفاده نمود و در رابطه با سوژه های متحرک مود فوکوس Continuous / AI Servo قابل استفاده خواهد بود .

در رابطه با تعریف و توضیح مودهای فوکوس دوربین ، به سایر مقالات موجود در این سایت نیز مراجعه نمایید .

بهترین مود نورسنجی با دوربین

درحالیکه تمامی دوربین ها دارای تعداد زیادی از انواع مودهای نورسنجی هستند اما به صورت پیش فرض مود نورسنجی Matrix / Evaluative Metering مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در این مود ، تمامی بخش های موجود در کادر تصویر برای نورسنجی استفاده می شوند .

بهترین تنظیمات دیافراگم لنز

دیافراگم لنز ، نه تنها جدا سازی سوژه از پس زمینه و پیش زمینه را قابل کنترل می نماید بلکه در رابطه با میزان نور وارد شونده به دوربین نیز تاثیرگذار است و به همین دلیل برای استفاده از آن در شرایط مختلف ، دقت بسیار زیادی را باید به کار بست . علاوه بر این ، دیافراگم بر مقدار حالت شارپ تصویر و عمق میدان عکس نیز تاثیر گذار است .

اگر شما در یک محیط نسبتا کم نور عکاسی می کنید لازم است تا از یک دیافراگم باز استفاده کنید تا بیشترین مقدار از نور موجود در محیط قادر به ورود به درون بدنه دوربین باشد . به عنوان نمونه اگر با یک لنز 35mm f/1.8 در محیطی نسبتا کم نور عکاسی می کنید ، لازم است تا از بازترین دیافراگم آن در f/1.8 در این شرایط استفاده کنید .

بهترین تنظیمات سرعت شاتر در دوربین

همانند تنتظیمات دیافراگم ؛ به دست آوردن بهترین تنظیمات سرعت شاتر دوربین نیز به مقدار زیادی به نوع سوژه شما بستگی دارد. برای تنظمیات سرعت شاتر ، لازم است تا به طور کامل با عملکرد های شاتر دوربین آشنایی داشته باشید و به همین دلیل توصیه می شود تا مقالات مرتبط با نوردهی و مثلث نوردهی در این سایت را به دقت مطالعه نمایید .

بهترین تنظیمات ISO در دوربین

ایزو یا تعیین حساسیت سطح سنسور در برابر نور نیز یکی از ضلع های بسیار مهم مثلث نوردهی است که در رابطه با آن توضیحات کاملی را ارایه داده ایم . برای به دس آوردن بهترین تنظیمات ISO ( به همراه شاتر و دیافراگم ) مقالات مرتبط با مثلث نوردهی در عکاسی را مطالعه نمایید .

تثبیت تصویر

کنترل لرزش دست و از بین بردن لرزش های دوربین برای به دست آوردن تصاویر کاملا شارپ و با جزئیات کامل ، اهمیت فوق العاده زیادی دارد . آشنایی با عملکرد های استابیلایزر لنز و دوربین در زمان های عکاسی نیز مهم بوده و لازم است به خاطر داشته باشیم که در زمان عکاسی با دوربین بر روی دست لازم است تا استابیلایزر لنز را روشن نمایید . در زمان عکاسی با دوربین بر روی سه پایه ، استابیلایزر لنز را در وضعیت خاموش قرار دهید .

 

 

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش