​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

به وجود آوردن پرتره High Key به همراه الگویی از سایه ها

یادگیری روش خواندن نور یکی از اصول ضروری در حرفه عکاسی است و در زمان های استفاده از نور طبیعی در عکاسی عکاس باید بتواند تا نور موجود در محیط را مورد تحلیل قرار داده و بهترین حالت نوردهی را در درون عکس خود به وجود آورد . در این مقاله روش استفاده از الگوها و سایه ها در یک عکس پرتره پر نور ( High Key ) را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم  .

آموزش عکاسی و نورپردازی - فرهاد مولایی

در تصویر بالا عکاس از نور طبیعی موجود در زمان غروب آفتاب استفاده کرده است . در این شرایط او از تابش نور از پشت فنس ها برای ایجاد سایه بر روی صورت سوژه استفاده می نماید . باید توجه داشته باشیم که تابش نور در زمان غروب آفتاب حالتی از نور و سایه های نرم را به وجود می آورد و نرم بودن نور انتشار آن بر تمام سطوح را در یک حالت همگون و یک دست ایجاد می کند .

مفهوم : سایه های جذاب

برای هر چه جذاب تر نمودن تصویر و در کانون توجه قرار دادن سایه ها و الگوی آنها ، صورت و حالت های چهره سوژه را از دوربین دور نموده ایم .

روش استفاده از لنز : تکنیک بوکه

با استفاده از بازترین حالت دیافراگم یک لنز تله فتو تلاش شده است تا پس زمینه و تمام اجسام دور از سوژه در محدوده خارج از فوکوس قرار داده شوند . با از فوکوس خارج شدن سایر سوژه ها ، نور و سایه ها به مقدار بیشتری در کانون توجه قرار می گیرند .

ترکیب بندی

از آنجا که در این کادر بندی رنگهای چندان زیادی وجود ندارند بنابراین همه تلاش عکاس برای ایجاد جذابیت در نور و سایه ها متمرکز می گردد . در اینجا باید تلاش نمود تا مدل در موقعیتی قرار بگیرد تا نور از میان فنس  ها عبور کرده و سایه ها به یک شکل منظم و الگو دار بر روی او شکل بگیرند . برای ایجاد حالت پویایی بیشتر در شکل منظم سایه ها مدل را کمی جا به جا نموده است تا بهترین حالت از الگوهای موجود را به دست بیاورد .

باید توجه داشته باشیم که در شرایطی از این دست ، کوچکترین حرکت سوژه موجب جابهجا شدن کل سایه ها خواهد شد و همچنین تعلل در زمان عکاسی نیر موجب از دست رفتن نور و حالت مطلوب سایه ها می شود .

آموزش عکاسی و نورپردازی - فرهاد مولایی

تحلیل نور و حالت نوردهی

  • استفاده از حالت نوردهی جانبی ( Side Lighting ) و تابش نور از زاویه مثلثی کنار سوژه
  • استفاده از لباس سفید برای افزایش نور موجود در صحنه
  • موهای سوژه نباید زیاد تیره باشند .
  • پوست سوژه باید از یک بافت نسبتا نرم و ملایم برخوردار باشد .

آموزش عکاسی و نورپردازی - فرهاد مولایی

در صورت انجام نوردهی به منظور کاهش هایلایت ها در قسمت فوقانی بدن سوژه ، قسمت های زیادی از تصویر ممکن است تاریک شوند . در اینجا تصمیم عکاس مبتنی بر نوردهی روشن است و هایلایت ها به مقدار زیادی حفظ می شوند . با افزایش هایلایت ها ، تصویر به طور کلی دارای یک حالت بسیار پر نور بوده و نویز چندانی را در درون آن نمی توان مشاهده نمود .

مرحله اول : بررسی صحنه

همانند هر جلسه عکاسی دیگر ، در اینجا نیز نیاز است تا یک برنامه ریزی خوب و منسجم انجام شده و هدف نهایی از گرفتن این عکس به خوبی مشخص شده باشد . حتی لازم است تا شرایط و مراحل لازم برای زمان ادیت عکس نیز به خوبی در نظر گرفته شده باشند.

زمانی که در یک صحنه عکاسی مقدار های زیادی از نواحی پر نور ، سایه ها و یا کنتراست ها وجود دارند ، هیچ یک از سایه ها و یا هایلایت ها در محدوده دامنه دینامیکی دوربین قرار نگرفته و شما باید انتخاب کنید که در کدام بخش نیاز به جزئیات بیشتری خواهید داشت . این تصمیم گیری بر اساس هدف نهایی شما از تهیه این عکس باید انجام بپذیرد .

آموزش عکاسی و نورپردازی - فرهاد مولایی

عکس پایین ، در دیافراگم f/2 و با استفاده از مود الویت دیافراگم به دست آمده است و در این شرایط حالت نوردهی واقعی صحنه ، شبیه به همین عکس خواهد بود.. به دست آوردن حالت High Key در این صحنه مستلزم آن است که نوردهی به دوربین را به صورت دستی تنظیم نموده و برای به دست آوردن این تنظیمات لازم است تا به نکات زیر توجه نمایید :

1 – مو : از ایجاد سایه متراکم بر روی آن باید خودداری نمود . از دست دادن جزئیات به معنای از دست رفتن بافت ها خواهد بود .

2 – لباس سفید : افزایش هایلایت ها و از دست رفتن جزئیات لباس به مقدار کم ، قابل قبول می باشد .

3- رنگ پوست : ایجاد هایلایت شدید بر روی پوست سوژه ، پذیرفتنی نیست .

ایجاد هایلایت های بسیار شدید که در آن ها نوعی سوختگی دیده می شود تا زمانی که بخش بزرگی از کادر تصویر را اشغال نکرده باشند و موجب کشیده شدن دید مخاطب به سمت خود نشوند ، تا حدی قابل پذیرش می باشد . بنابراین حفظ بافتها در نواحی سایه دار در اولویت قرار گرفته و در مرحله بعد به نواحی دارای هایلایت توجه میشود .

مرحله دوم : استفاده از نوردهی دستی

از دیافراگم f/2 برای ایجاد بیشترین کنترل بر پس زمینه و دستیابی به عمق میدان بسیار کم ، استفاده نموده ایم . برای جدا نمودن سوژه از پس زمینه و برجسته تر نمودن آن ، این حالت اهمیت فوق العاده زیادی دارد . بنابراین در این تصویر از مود نوردهی دستی برای کنترل سرعت شاتر و دستیابی به حالت روشنایی دلخواه استفاده شده است .

بازیابی جزئیات سایه ها در زمان ویرایش تصویر

برای به دست آوردن بهترین نتایج ، کنتراست ها باید از یک توازن مطلوب برخوردار باشند البته در این شرایط کنتراست ها باید به گونه ای باشند که جزئیات به صورت نسبی در درون آنها دیده شوند .

برای تهیه این عکس در مرحله ویرایش تصویر حالت های کنتراست تصویر را به صورت دقیق تنظیم نموده ایم و تلاش کرده ایم تا جزئیات عکس به صورت اصلی حفظ شود .

با کاهش کنتراست ها تصویر حالت پرنور تری به خود گرفته و حالت High Key در آن به وجود آمده است .

 به هایلایت های روی پوست توجه کنید :

در عکاسی پرتره لازم است تا جزئیات پوست و صورت سوژه به خوبی دیده شوند و این مهمترین بخش تصویر به شماره اورده می شود . در طول زمان عکاسی و همچنین در طول زمان ویرایش تصویر توجه به جزئیات پوست سوژه مهم است و به همین دلیل به وجود آمدن هایلایت های شدی بر روی پوست سوژه یکی از نکاتی است که از به وجود آمدن آن باید جلوگیری نمود.

 

آموزش عکاسی و نورپردازی - فرهاد مولایی

 

تهیه و تنظیم : وبسایت آموزش عکاسی پرتره - فرهاد مولایی 

 

 

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش