​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

استفاده از تکنیک نوردهی طولانی در عکاسی پرتره

هدف از ارایه این مطلب آن است که برخی از راهکار های خلاقانه را در زمان عکاسی پرتره تمرین نموده و ویژگی ها و خلاقیت های جدیدی را در تصاویر پرتره خود ایجاد نماییم .

 

پیش از ورود به جزئیات این مطلب ، لازم به یاد آوری است که برای انجام صحیح تکنیک های عکاسی با استفاده از سرعت شاتر ؛ لازم است تا با مفاهیم پایه سرعت شاتر آشنا شده باشید.

 

به طور خلاصه در انجام این تکنیک تمایل داریم تا سوژه خود را به صورت کاملا ثابت در برابر دوربین قرار داده و با استفاده از سرعت شاتر طولانی ( کند ) و انجام حرکت در پشت سر سوژه ؛ برخی حالت های تار و مبهم را در درون کادر تصویر به وجود آوریم . بنابراین سوژه شما به صورت کاملا ثابت مقابل دوربین قرار گرفته و یک فرد دیگر ( دستیار شما ) حرکت دست را پشت سر او انجام می دهد .

 

از مود تنظیمات دستی و یا حالت اولویت شاتر ( S  یا TV )  استفاده کنید .

از آنجا که هدف از انجام این تکنیک به کار گیری سرعت شاتر کند یا طولانی است ؛ بنابراین لازم است تا سرعت شاتر دوربین خود را در مقدار های کند آن قرار داده و ISO دوربین را به گونه ای تنظیم کنید که سوژه از نور مناسب در درون کادر تصویر شما برخوردار باشد.

در صورت استفاده از مود اولویت شاتر ؛ گزینه تنظیم جبران نوردهی (+/-) را نیز برای ایجاد حالت نوردهی مناسب بر سوژه می توان مورد استفاده قرار داد .

همچنین استفاده از ISO در پایین ترین مقدار آن توصیه می شود زیرا کاهش دادن مقدار ایزو موجب دستیابی به یک تصویر با کیفیت تر شده و استفاده از سرعت شاتر طولانی تر بدون نگرانی از ایجاد نوردهی بیش از اندازه بر سوژه ر فراهم می آورد .

آشنایی با مثلث نوردهی را مطالعه نمایید . 

از آنجا که در زمان استفاده از سرعت شاتر طولانی امکان ایجاد لرزش در دوربین وجود دارد ؛ بنابراین استفاده از تایمر خودکار دوربین برای از بین بردن لرزش های احتمالی ناشی از برخورد دست با دکمه شاتر ؛ ضروری می باشد .

 

توضیح : فشردن دکمه شاتر دوربین موجب ایجاد لرزش در بدنه دوربین می شود و در زمان های استفاده از سرعت شاتر طولانی ، لرزش های دوربین موجب تار شدن تصویر و از بین رفتن بخشی از جزئیات آن می شود.

آموزش عکاسی پرتره با سرعت شاتر طولانی

از حداکثر خلاقیت خود استفاده کنید .

بعد از فعال کردن تایمر و شاتر تا زمان گرفته شدن عکس ؛ سوژه خود را در یک وضعیت کاملا ثابت قرار داده و از دستیاب خود بخواهید تا دستان خود را پشت سر سوژه حرکت دهد . به تصویر زیر دقت کنید .

 

در زمان استفاده از این تکنیک سوژه خود را کاملا ثابت نگه دارید زیرا هر گونه حرکت سوژه موجب از دست رفتن جزئیات چهره آن خواهد شد .

آموزش عکاسی پرتره با سرعت شاتر طولانی

از یک پس زمینه سیاه استفاده کنید .

استفاده از یک پس زمینه سیاه و کاملا تاریک موجب می شود تا سوژه شما به صورت برجسته تری در درون کادر تصویر دیده شود . در صورتی که پس زمینه کاملا سیاه در اختیار ندارید ؛ جای نگرانی نیست زیرا در زمان ویرایش عکس با نرم افزار ( فتوشاپ ) رنگ پس زمینه را می توان تاریک تر و سیاه تر نمود .

همچنین لازم است تا دستیار شما و یا فردی که حالت های حرکتی پشت سوژه را انجام می دهد نیز لباس کاملا تیره به تن داشته باشد.

 

از نورپردازی بیش از اندازه خودداری کنید .

از آنجا که شاتر دوربین شما برای مدت زمان نسبتا طولانی باز باقی می ماند بنابراین استفاده از نورهای قوی و پر قدرت در این تکنیک ضرورتی نخواهد داشت . استفاده از نور زیاد موجب اوور اکسپوز شدن سوژه شما خواهد شد .

 

حالت های حرکت را به صورت صحیح انجام دهید .

 در صورتی که حرکت های پشت سوژه را به صورت بسیار سریع انجام دهید ؛ تنها ردی از حرکت را به صورت مبهم در درون تصویر به دست خواهید آورد  و در صورت انجام حرکت ها به صورت بسیار آهسته ؛ بخش هایی از سوژه دوم نیز در درون تصویر دیده خواهند شد . با توجه به سرعت شاتر انتخاب شده ؛ سرعت مناسب برای انجام حرکتهای پشت سوژه را انتخاب کنید .

برای به دست آوردن بهترین حالت ؛ شاید لازم باشد تا چند عکس به صورت آزمایشی ثبت کنید .

 

لازم نیست تا همه چیز بسیار عالی به نظر برسد .

در طول زمان انجام این تکنیک ممکن است سوژه شما کمی حرکت داشته باشد و بخش هایی از چهره آن تار شود . حتی ممکن است دستیار شما نیز در درون تصویر به صورت محو دیده شود .

 

از جذابیت های این شیوه ؛ به وجود آمدن بخش های تار و مبهم در درون کادر تصویر است و از این روی اگر بخش هایی از سوژه به صورت کاملا شفاف و با جزئیات نبود ؛ نگران نباشید .

 

تهیه و تنظیم : سایت آموزش عکاسی پرتره فرهاد مولایی

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش