​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir

تکنیک های عکاسی پرتره

عکاسی پرتره ، هنر به دست آوردن شخصیت سوژه و نمایش آن در درون کادر یک عکس است. در حالی که این تعریف مسابقه ای بسیاری از اصول عکاسی پرتره را پوشش می دهد ، اما در هر صورت عکاسی پرتره فراتر از فشردن دکمه شاتر برای ثبت عکس چهره افراد است .

عکاسی پرتره در سطح عالی نتیجه تلفیق تکنیک مناسب با بیان یک هنرمند است.

تکنیک: استفاده از تنظیمات صحیح دوربین ، ترکیب بندی ها ، زاویه ها ، نور ، پس زمینه و ژست ها.

هنر: در مورد گرفتن یک پرتره خیره کننده و احساسی است که تمایلات درونی افراد را در بینندگان برمی انگیزد و توجه آنها را به خود جلب می کند.
در این صفحه برخی از مهمترین نکات مربوط به تکنیک های عکاسی پرتره را مورد اشاره قرار می دهیم و در ادامه با استفاده از لینک های پایین صفحه مهمترین مقالات مرتبط با تکنیک های عکاسی پرتره را از بخش وبلاگ و مقالات این سایت مطالعه نمایید .

 روی سوژه خود فوکوس نمایید :

در هر عکس پرتره ، سوژه مهمترین بخش موجود در کادر بندی را تشکیل می دهد و فراهم آوردن تمامی لوازم راحت بودن سوژه در زمان عکاسی ؛ یکی از اصلی ترین اصول برای شروع عکاسی پرتره به شمار می آید . به طور کلی در تمامی درسهای مقدماتی و یا حتی پیشرفته عکاسی پرتره به این نکته اشاره نموده ایم که عکاس وظیفه دارد تا سوژه یا مدل عکاسی خود را به خوبی شناخته و یک ارتباط دو طرفه آمیخته با ادب و احترام با او برقرار نماید .ایده ها و عقاید خود در رابطه با سبک عکاسیتان را با سوژه در میان گذارده و از نظرات و پیشنهادات او نیز استفاده نمایید .
حتی افراد با تجربه نیز در زمان مواجهه با دوربین ممکن است دچار اضطراب و ناراحتی شوند ، بنابراین همیشه این ایده را در سر داشته باشید که باید با سوژه یا مدل خود ، ارتباط کلامی موثری را برقرار نمایید .
لوکیشن مناسب برای عکاسی را پیدا کنید .

به طور قطع و یقین ، لوکیشن مورد استفاده برای عکاسی ، تاثیرگذاری بسیار زیادی را بر برآیند نهایی کار به وجود می آورد . اگر در محیط و فضای باز عکاسی می کنید ، عوامل موجود در لوکیشن ، چالش های زیادی را برای شما به وجود خواهند آورد .شما باید وضعیت آب و هوا را به خوبی رصد نموده و تغییرات تابش نور در طول زمان های مختلف را مورد محاسبه قرار دهید .
پرهیز از عکاسی در شرایط تابش شدید آفتاب وپرهیز از به وجود آمدن سایه های تند و تیز در قسمت های مهم سوژه از جمله مواردی هستند که مورد محاسبه باید قرار بگیرند . همچنین نرم شدن نور و عکاسی در ساعت های آبی یا ساعت های طلایی از نکات و تکنیک های  عکاسی پرتره به شمار می آیند .

به وجود آوردن ژست صحیح

در صفحه مخصوص به اصول ژست دادن در عکاسی پرتره ، موارد مربوط به ایجاد ژست های صحیح را توضیح داده ایم و در اینجا نیز مجددا تاکید می نماییم که به وجود آوردن حالت های جذاب و شگفت انگیز در سوژه ، یکی از اصلی ترین وظایف عکاس است که بخش مهمی از خلاقیت های او را نمایان می سازد .

در واقع به وجود آوردن یک ژست صحیح تکمیل کننده تمامی موارد مرتبط با نورپردازی ، تنظیمات زاویه دید دوربین ، و تمامی نکات رعایت شده در رابطه با پس زمینه سوژه خواهد بود . هر عکاس پرتره باید اصول صحیح ژست دادن به سوژه را بلد باشد و از توانایی ها و خلاقیت های خود برای به دست آوردن بهترین حالت سوژه استفاده نماید .
شات های تصادفی بگیرید .

در یک جلسه عکاسی پرتره ، لازم نیست تا همه چیز به صورت دستوری و از پیش تعیین شده به جلو برود و گاهی اوقات شات های تصادفی و ناگهانی نیز می توانند ارایه گر یک حالت واقعی از شخصیت سوژه مورد عکاسی باشند . به طور خاص در زمان عکاسی از کودکان ، که ژست دادن به آنها به دشواری امکان پذیر می باشد ، استفاده از روش عکاسی کاندید ، یک شیوه برای به دست آوردن بهترین شات ها از یک سوژه نا آرام خواهد بود .

به دست آوردن حالت ها و احساسات واقعی در چهره افراد یکی از تکنیک های جذاب در عکاسی پرتره می باشد و با استفاده از شیوه های عکاسی کاندید به راحتی می توانید بهترین و طبیعی ترین حالت ها از چهره یک فرد را به دست آورید .
روش کار کردن با دوربین خود را یاد بگیرید .

در بخش های مختلف این سایت ، روش های کار با دوربین را توضیح داده ایم . در اینجا نیز مجددا توصیه می نماییم که حتما کتاب راهنمای دوربین عکاسی خود را به دقت مطالعه نمایید و با تمامی منو ها و تنظیمات آن به خوبی آشنا شوید .

دوربین عکاسی یک وسیله الکترونیکی پرقدرت و بسیار پیچیده است و در بخشهای مختلف آن تنظیمات بسیار زیادی قرار داده شده اند.یکی از مهمترین تکنیک های عکاسی پرتره آن است که با شیوه های تنظیم رنگ و نور در دوربین عکاسی خود بطور کامل آشنا شده باشید .

انتخاب لنز مناسب

به عنوان یک عکاس در سبک پرتره ، حتما لازم است تا انواع لنز های مناسب برای عکاسی پرتره را به خوبی بشناسید . انتخاب لنز مناسب ، تاثیرات شگرفی را در نوع کار شما به وجود می آورد . لنز های مختلف به شما این قدرت را می دهند تا بر عمق میدان ، فواصل کانونی ، مقدار زاویه دید ، حالت شارپ و جزئیات قابل مشاهده در درون کادر تصویر و ... کنترل کامل داشته باشید .
پس زمینه مناسب را انتخاب کنید .

علاوه بر سوژه ، نور و دوربین ، پس زمینه نیز نقش بسیار مهمی در نحوه نمایش و دیده شدن سوژه پرتره برخوردار است . استفاده از یک پس زمینه ساده و جذاب به ایجاد نظم و هارمونی در درون کادر تصویر شما کمک می کند و در کنار آن استفاده از شیوه ها و روشهای کنترل عمق میدان نیز در زیباتر شدن تصویر شما موثر خواهند بود .
استفاده از یک پس زمینه تکمیل کننده سوژه و یا پس زمینه متناقض با سوژه نیز از جمله تکنیک های موجود در عکاسی پرتره به شمار می آیند .
بر مثلث نوردهی مسلط شوید .

بدون وجود نور ، هیچ عکسی وجود نخواهد داشت و به عنوان یک عکاس ، اصلی ترین وضیه شما آن است که تصویر را با بهترین حالت نوردهی به دست بیاورید . تسلط بر مثلث نوردهی یکی از اولین و مهمترین دروس در آموزش عکاسی پرتره می باشد و در صورتی که شما قسمتهای مختلف مثلث نوردهی را به خوبی فراگرفته باشید ؛ همواره عکسهایی با نور و جزئیات مناسب را در اختیار خواهید داشت .

ایزو ، شاتر و دیافراگم به عنوان اضلاع تشکیل دهنده مثلث نوردهی دارای کارکرد ها و روابط پیچیده و مختلفی می باشند و عکاسان باید با دقت و حوصله تمامی موارد مرتبط با این عوامل را فرا بگیرند . تکنیک های نوردهی در عکاسی پرتره ، روشهایی متنوع و گسترده هستند و همزمان با فراگیری کار با دوربین عکاسی ، با تعداد زیادی از این تکنیک ها نیز آشنا خواهید شد .
 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش