​​وبسایت عکاسی و آموزش عکاسی فرهاد مولایی

آدرس ما
تهران، جنت آباد
با ما در ارتباط باشید
​farhad@farhad1.ir
​​آموزش منو تنظیمات دوربین
آموزش تنظیمات دوربین یکی از مهمترین دلایل ورود هنرجویان به آموزشگاه عکاسی می باشد و همچنین بسیاری از خریداران دوربین پس از خرید یک دوربین جدید ، با مشاهده طیف گسترده منو ها و تنظیمات موجود در دوربین خود به فکر یادگیری کارکردها و عملکرد های موجود در منو ها و تنظیمات دوربین خود می افتند. در این مطلب و مطالب بعد از این ، به بررسی آموزش تنظیمات دوربین های مختلف عکاسی می پردازیم .
چرا باید تنظیمات دوربین را یاد بگیریم ؟

دوربین های عکاسی ، ابزار های الکترونیکی بسیار پیشرفته ای هستند که انواع مختلفی از کارایی ها و تنظیمات در درون قسمت های مختلف آن وجود دارند. یادگیری عملکرد ها و قسمت های مختلف موجود در درون منو تنظیمات دوربین یکی از اولین مراحل آموزش عکاسی به شمار  می آید و در صورتی که یک هنرجوی عکاسی قادر به استفاده از بخش های مختلف دوربین خود نباشد ، احتمالا در فراگیری تکنیک ها و روشهای عکاسی با دوربین نیز دچار اشکال خواهد بود.
برای ثبت تصاویر عالی نیاز به مقدمه ای برای سه تنظیمات اولیه دوربین خواهید داشت : دیافراگم، ISO و سرعت شاتر اجزای مثلث نوردهی به دوربین شما را شکل می دهند و  ترکیبی از این سه عملکرد در اکثر دوربین ها وجود دارد و برای یادگیری کار با دوربین شما ضروری است.
درک دوربین شما ابتدا با دستیابی به یک آگاهی صحیح از عملکرد های مثلث نوردهی در دوربین به دست می آید
     ISO: حساسیت نوری که برای دوربین خود تنظیم کرده اید.
     دیافراگم: میزان باز یا باریک بودن دریچه انتهایی داخل لنز.
     سرعت شاتر: سرعتی که برای باز و بسته شدن شاتر تعیین می کنید.
هرچه تنظیم ISO در دوربین شما بالاتر باشد، حساسیت بالاتر خواهد بود. هرچه تنظیم ISO دوربین شما کمتر باشد، حساسیت کمتری دارد. حساسیت ISO بیش از حد باعث می شود عکس دانه دانه و شسته شود. ایزو پایین تر می تواند باعث شود که عکس بسیار تیره شود یا رنگ ها محو به نظر برسند.
 

آموزش منو تنظیمات دوربین
تنظیمات دوربین در عکاسی به چه معناست؟

برای رسیدن به نوردهی مناسب، باید میزان حساسیت سنسور و میزان نوری که قرار است به سطح سنسور دوربین برخورد کند را کنترل کنید. برای این، ما سه تنظیمات اصلی دوربین داریم: دیافراگم، سرعت شاتر و ISO. دیافراگم، سرعت شاتر و ISO همه با هم کار می کنند، زیرا باید تعادل بین آنها را با استفاده از حالت های مختلف عکاسی پیدا کنید.
آموزش منو تنظیمات سریع دوربین

در تمامی دوربین های عکاسی از تمامی برندها ، یک دکمه برای دسترسی به منو تنظیمات سریع دوربین وجود دارد . منو تنیمات سریع دوربین در واقع تمام آن چیزی که برای ثبت یک عکس نیاز دارید را در اختیار شما می گذارد و با استفاده از این منو ،‌در طول زمان های عکاسی دیگر نیازی به مراجعه منوهای گسترده دوربین وجود نخواهد داشت . در درون منو تنظیمات سریع دوربین ، حالت های نوردهی ، حالت های جبران نوردهی ، حالت های تنظیم رنگ و تنظیمات فوکوس ، تنظیم مود های نورسنجی دوربین ، حالت های مختلف تنظیمات سبک تصویر ، و حالت های مختلف تنظیمات کیفیت عکس نیز وجود دارند.
در کلاس های آموزش عکاسی تقریبا تمامی بخش های منو تنظیمات دوربین به هنرجویان آموزش داده شده و روشهای مختلف کار با آن یاد گرفته می شوند . هر یک از هنرجویان ما پس از طی دوره کلاسهای عکاسی به تنهایی قادر خواهند بود تا با دوربین خود کار کنند و تنظیمات دوربین را همانند افراد با تجربه و حرفه ای در دست بگیرند.

آموزش تنظیمات فوکوس در دوربین های عکاسی

یکی از مهمترین سرفصل های آموزش در کلاسها و دوره های آموزش عکاسی ، آموزش تنظیمات فوکوس در دوربین های عکاسی می باشد . دوربین های عکاسی دارای انواع مختلفی از سیستم های فوکوس دهی می باشند و یکی از اولین و مهمترین سرفصلهای قابل آموزش در کلاس های ما این است که هنرجویان مفاهیم کار با سیستم اتوفوکوس دوربین را فرا گرفته و در طول زمان های عکاسی از آن استفاده نمایند. کار کردن با سیستم فوکوس دستی و یا سیستم فوکوس خودکار دوربین یک مهارت ویژه و مهم است و هنرجویان آموزشگاه عکاسی نه تنها کار کردن با سیستم اتوفوکوس دوربین خود را فرا میگیرند ، بلکه در استفاده از دوربین های مختلف دیگر نیز به سطحی از مهارت های قابل قبول نیز دست پیدا می کنند.
آموزش نورسنجی با منو تنظیمات دوربین

بعد از یادگیری مرحله فوکوس ،‌ فراگیری روشهای نورسنجی با دوربین یکی از ضروریاتی است که در کلاس های آموزش عکاسی به آن پرداخته می شود. در این زمان ، تکنیک نوردهی و نورسنجی به دوربین در شرایط عکاسی با نور موجود در محیط به خوبی به هنرجویان ‌آموزش داده شده و هنرجویان آموزشگاه عکاسی گرفتن اولین عکس خود را تمرین می کنند. آموزش تنظیمات نورسنجی در شرایط عکاسی با ویزور و به دست آوردن حالت های نوردهی به دوربین در شرایط عکاسی با صفحه ال سی دی دوربین ، از جمله تکنیک هایی هستند که به هنرجویان آموزشگاه عکاسی پرتره ؛ یاد داده می شود.
آموزش تنظیمات وایت بالانس و سبک تصویر

هنرجویان آموزشگاه عکاسی بعد از یادگیری تنظیمات نوردهی به دوربین ، به تنظیمات رنگ دوربین نیز تسلط می یابند و تنظیم گزینه های وایت بالانس و سبک تصویر ( picture style ) از جمله موارد بسیار مهمی هستند که در این زمان به آنها آموزش داده می شوند. با آشنایی با تنظیمات وایت بالانس ، حالتهای سردی یا گرمی تنالیته رنگهای موجود در عکس به صورت مطلوبی تنظیم می شوند و با فراگیری هر یک از حالت های سبک تصویر دوربین ، هنرجو در واقع به دوربین خود فرمان می دهد کدر چه سبکی عکاسی می کند و یا از چه چیزی عکس می گیرد .
آموزش تنظیمات کار با فلاش دوربین

اکثر دوربین های نیمه حرفه ای پیشرفته دارای یک فلاش داخلی هستند که در طول زمان های عکاسی از آن می توان استفاده نمود. فلاش داخلی دوربین های عکاسی دارای تنظیمات خاص و منحصر به فردی می باشد که با یادگیری این تنظیمات ، کنترل فلاش را در درست گرفته و آنرا کنترل خواهید نمود. در این مرحله ، تنظیمات حالت های نوردهی با فلاش ، کنترل شدت نور فلاش ، روش استفاده از فلاش به همراه سایر فلاش های بیرونی و ....  را فرا خواهید گرفت .
آموزش تنظیمات جبران نوردهی و براکت گذاری نوردهی خودکار در دوربین های عکاسی

حالتهایی از قبیل قفل نوردهی ، جبران نوردهی ، براکت گذاری نوردهی خودکار از جمله تنظیمات بسیار خاص و پیشرفته در دوربین های عکاسی می باشند و برای استفاده از این روشها‌ ، هنرجویان آموزشگاه عکاسی ابتدا باید اصول پایه عکاسی و کار با دوربین را فرا گرفته باشند. در کلاسهای پیشرفته عکاسی ، هنرجویان با روشهای جبران نوردهی و براکت گذاری نوردهی خودکار ، آشنا خواهند شد . جبران نوردهی می تواند نوردهی استاندارد تنظیم شده توسط دوربین را روشن (افزایش نوردهی) یا تیره (کاهش نوردهی) کند.
جبران نوردهی در حالت های Program AE، AE با اولویت شاتر، AE با اولویت دیافراگم، و نوردهی دستی در دسترس است. برای جزئیات در مورد جبران نوردهی زمانی که حالت نوردهی دستی و ISO خودکار هر دو تنظیم شده اند، به جبران نوردهی با ISO خودکار مراجعه کنید.
وقتی می‌خواهید فوکوس و نوردهی را جداگانه تنظیم کنید یا زمانی که می‌خواهید چندین عکس در یک تنظیم نوردهی بگیرید، می‌توانید نوردهی را قفل کنید. دکمه قفل AE را فشار دهید تا نوردهی قفل شود، سپس دوباره ترکیب کنید و عکس را بگیرید. برای عکاسی از سوژه هایی با نور پس زمینه و غیره موثر است.

آموزش تنظیمات درایو مود و حالتهای استفاده از ریموت و تایمر خودکار

درایو مود یکی از بخش های مهم منوی تنظیمات سریع دوربین های عکاسی است و در تمامی برند های دوربین یکی گزینه مخصوص برای تنظیمات درایو مود در نظر گرفته می شود. در واقع درایو مود هر دوربین ، عملکرد دکمه شاتر در طول زمان عکس گرفتن را تعیین و تنظیم می کند. تنظیم حالت های عکاسی به صورت تک عکس ، عکاسی متوالی سرعت بالا ، عکاسی متوالی سرعت پایین ؛ استفاده از گزینه های تایمر 2 و 10 ثانیه و همچنین گزینه های استفاده از ریموت کنترل به همراه دوربین در درون تنظیمات درایو مود دوربین قرار دارند . در کلاسهای آموزش عکاسی ؛ گزینه های تنظیم درایو مود در دوربین های مختلف ، به صورت کامل و مفصل مورد ارزیابی قرار داده می شوند.
آموزش تنظیمات کیفیت عکس در منو تنظیمات دوربین

یکی از بخشهای مهم منو تنظیمات دوربین عکاسی ، بخش مرتبط با تنظیمات کیفیت تصویر یا Image Quality می باشد. در این بخش ، کنترل کیفیت تصویر و مدیریت کارت حافظه در اختیار عکاس قرار داده می شود و انواع فرمت های تصویر و عکس در آن قابل دستیابی می باشند. این یکی از تنظیمات بسیار مهم است و هر عکاس در هر سطح حرفه ای باید نسبت به آن آشنایی داشته باشد .
آموزش تنظیمات بهینه سازی نوردهی خودکار

بهینه سازی نوردهی خودکار یکی از گزینه های تخصصی موجود در منو تنظیمات دوربین های عکاسی است که استفاده از آن نیازمند داشتن آگاهی از شرایط و موارد مختلف موجود در زمان عکاسی است . این گزینه در دوربین های کانن به نام Auto Lighting Optimizer و در دوربین های نیکون به نام active D-Lighting شناخته می شود و در کلاسهای آموزش عکاسی توضیحات کامل و کافی در رابطه با آن ارایه می شود.
آموزش تنظیمات عکاسی تایم لپس در دوربین

تکنیک عکاسی به صورت تایم لپس یکی از روش های جالب و جذاب برای نمایش گذر زمان و شرح یک داستان با استفاده از تعداد زیادی از تصاویر  می باشد. عکاسی تایم لپس و پس از آن تهیه یک فیلم تایم لپس با تعداد زیادی از دوربین های عکاسی دیجیتال امکان پذیر است و در صورتی که شما توانایی به دست آوردن این تنظیمات در درون منو های دوربین خود را داشته باشید به آسانی می تواند عکاسی یا فیلمبرداری تایم لپس را در درون دوربین خود انجام دهید .
نکاتی که در تنظیمات عکاسی تایم لپس باید به آنها توجه داشته باشیم :
دوربین را به سمت منبع نور شدید، مانند خورشید یا منبع نور مصنوعی شدید، نگیرید. انجام این کار ممکن است به حسگر تصویر یا اجزای داخلی دوربین آسیب برساند.
    هنگامی که دوربین با کابل رابط به رایانه متصل است یا زمانی که کابل HDMI متصل است، [Time-lapse movie] را نمی توان روی گزینه ای غیر از [Disable]تنظیم کرد.
    فیلم Servo AF کار نخواهد کرد.
    اگر سرعت شاتر 1/30  ثانیه باشد. یا کندتر، نوردهی فیلم ممکن است به درستی نمایش داده نشود (ممکن است با نوردهی فیلم به دست آمده متفاوت باشد).
    در حین ضبط فیلم تایم لپس، لنز را زوم نکنید. زوم کردن لنز ممکن است باعث شود که تصویر از فوکوس خارج شود، نوردهی تغییر کند، یا تصحیح انحراف لنز به درستی کار نکند.
    هنگام ضبط یک فیلم تایم لپس در زیر نور سوسو، سوسو زدن قابل توجه تصویر، نوارهای افقی (نویز)، یا نوردهی های نامنظم ممکن است ضبط شود.
    تصاویری که هنگام ضبط فیلم‌های تایم لپس نمایش داده می‌شوند ممکن است با فیلم حاصل متفاوت به نظر برسند (در جزئیاتی مانند روشنایی ناسازگار از منابع نور سوسوزن یا نویز ناشی از سرعت ISO بالا).
    هنگام ضبط یک فیلم تایم لپس در نور کم، تصویر نمایش داده شده در حین تصویربرداری ممکن است متفاوت از آنچه در فیلم ضبط شده است به نظر برسد. در چنین مواردی، نماد چشمک می زند.
    اگر دوربین را از چپ به راست حرکت دهید (پنینگ) یا از یک سوژه متحرک در حین ضبط فیلم تایم لپس عکاسی کنید، ممکن است تصویر بسیار مخدوش به نظر برسد.
    در طول ضبط فیلم تایم لپس، خاموش شدن خودکار اثری نخواهد داشت. همچنین، نمی توانید عملکرد تصویربرداری و تنظیمات عملکرد منو، پخش تصاویر و غیره را تنظیم کنید.
    صدا برای فیلم های تایم لپس ضبط نمی شود.
    اگر سرعت شاتر از فاصله عکسبرداری بیشتر شود (مانند نوردهی های طولانی)، یا اگر سرعت شاتر آهسته به طور خودکار تنظیم شود، دوربین ممکن است نتواند در فاصله زمانی تنظیم شده عکس بگیرد. همچنین ممکن است با فواصل عکسبرداری تقریباً مشابه سرعت شاتر از عکاسی جلوگیری شود.
    اگر عکس برنامه ریزی شده بعدی امکان پذیر نباشد، از آن صرفنظر می شود. این ممکن است زمان ضبط فیلم با گذشت زمان ایجاد شده را کوتاه کند.

آموزش تنظیمات عکاسی HDR در  منو تنظیمات دوربین

عکاسی HDR نیز یک روش بسیار جذاب در دوربین های عکاسی دیجیتال است که به شما اجازه می دهد تا از تمامی توانایی های دامنه دینامیکی دوربین خود استفاده کنید . استفاده از عکاسی HDR یک روش جذاب است که با استفاده از آن می توانید تصاویری کاملا شارپ ، با جزئیات بالا و دارای تنالیته های رنگی فراوان را به وجود آورید .
در کلاس های عکاسی پیشرفته در رابطه با تنظیمات عکاسی HDR و روشهای استفاده از آن درمنو تنظیمات دوربین توضیحات کامل و جامعی ارایه می شوند .

نکاتی که در تنظیمات HDR باید به آنها توجه داشته باشید :‌
در مقایسه با سایر حالت های عکاسی، منطقه تصویر کوچکتر خواهد بود.
    کیفیت تصویر RAW قابل تنظیم نیست.
    عکاسی با فلش امکان پذیر نیست.
    توجه داشته باشید که ممکن است تصویر با درجه بندی صاف رندر نشود و ممکن است نامنظم به نظر برسد یا نویز قابل توجهی داشته باشد.
    کنترل نور پس‌زمینه HDR ممکن است برای صحنه‌های با نور پس‌زمینه بیش از حد یا صحنه‌هایی با کنتراست بسیار بالا مؤثر نباشد.
    هنگام عکاسی از سوژه هایی که به اندازه کافی روشن هستند، به عنوان مثال برای صحنه های با نور معمولی، ممکن است به دلیل جلوه HDR، تصویر غیرطبیعی به نظر برسد.
    اگر از یک سوژه متحرک عکاسی می کنید، حرکت سوژه ممکن است پس از عکس باقی بماند یا اطراف سوژه تاریک شود.
    تراز تصویر ممکن است با الگوهای تکراری (شبکه، راه راه، و غیره)، تصاویر مسطح یا تک رنگ، یا تصاویری که به دلیل لرزش دوربین به طور قابل توجهی تراز نشده اند، به درستی عمل نکند.
    ضبط تصاویر روی کارت مدتی طول می کشد زیرا آنها پس از عکسبرداری ادغام می شوند. هنگامی که تصاویر پردازش می شوند، "buSY" و "BUSY" به ترتیب در منظره یاب و روی صفحه ظاهر می شوند و تا پایان پردازش امکان تصویربرداری وجود ندارد.

آموزش مدیریت کارت حافظه دوربین با منو Play back

منو های تنظیمات نمایش تصویر بخش بسیار مهمی از تنظیمات داخلی دوربین های عکاسی را بر عهده دارند و  زمانی که شما با این تنظیمات آشنا می شوید ، به مقدار زیادی بر اصول کار و مدیریت فایل ها با دوربین عکاسی خود وارد شده اید . آشنایی با تنظیمات نمایش تصویر برای کاربران حرفه ای اهمیت فوق العاده زیادی دارد . اینکه شما بتوانید فایل های درون کارت حافظه دوربین خود را دسته بندی و مرتب سازی کنید ، قادر به آرشیو بندی صحیح عکس ها و فیلم های موجود در درون کارت حافظه باشید ، روشهای پاک کردن و فرمت کردن کارت حافظه دوربین خود را بدانید و با روشهای محافظت از فایل ها در برابر پاک شدن های تصادفی آشنایی داشته باشید ، از جمله مواردی هستند که آشنایی با منو تنظیمات نمایش تصویر در دوربین های عکاسی را ضروری می نماید .

یک دوربین عکاسی ، همانند یک کامپیوتر پرقدرت می تواند روشهای مختلفی را برای مدیریت فایل های موجود در درون کارت حافظه در اختیار شما قرار دهد . شماره گذاری فایل ها ، تعیین نام پیشوند و پسوند برای فایل ها ، تعیین نوع حالت فشرده سازی فایل ها ،‌مرتب سازی فایل ها بر اساس پارامتر ها و معیار های مختلف و .... همگی در درون دوربین شما امکان پذیر می باشند .
آموزش منو تنظیمات فیلمبرداری در دوربین

تقریبا تمامی دوربینهای میرورلس و DSLR دارای ویژگی های قدرتمندی برای عملیات فیلمبرداری هستند و امروزه این دوربین ها به شما اجازه می دهند تا در سریعترین زمان ممکن میان حالت های عکاسی و فیلمبرداری جا به جا شوید . تهیه تصاویر ویدیویی برای محتوا سازی اینترنتی ، تهیه فیلم از مراسم ها و تهیه فیلم و فوتیج برای گزارش های تصویر از جمله مواردی هستند که با تمامی دوربین آینه دار و بدون آینه می توان انجام داد .

منو تنظیمات فیلمبرداری در بسیاری از دوربین ها دارای جایگاه ویژه ای می باشد و در صورت آشنایی کاربر با گزینه های مختلف موجود در منو تنظیمات فیلمبرداری ، سطح توانایی های فوق العاده حرفه ای در اختیار او قرار خواهند گرفت . در کلاسهای پیشرفته آموزش کار با دوربین در رابطه با منو تنظیمات فیلمبرداری در دوربین های مختلف ، اطلاعات جامع و کاملی در اختیار کاربران گذاشته می شود. همچنین در تعدادی از ورکشاپ های عکاسی و فیلمبرداری ، در رابطه با قابلیت های فیلمبرداری موجود در دوربین های مختلف توضیحاتی داده میشود.

نکاتی که در تنظیمات فیلمبرداری با دوربین باید به آنها توجه داشته باشید :

دوربین را به سمت منبع نور شدید، مانند خورشید یا منبع نور مصنوعی شدید، نگیرید. انجام این کار ممکن است به حسگر تصویر یا اجزای داخلی دوربین آسیب برساند.
اگر چیزی را ضبط کنید که جزئیات دقیقی دارد، ممکن است رنگ های مویر یا کاذب ایجاد شود.
اگر فیلمی را تحت نور فلورسنت یا LED ضبط کنید، ممکن است تصویر فیلم سوسو بزند.
اگر در حین ضبط فیلم در نور کم، فوکوس خودکار را با لنز USM انجام دهید، ممکن است نویز نوار افقی در فیلم ضبط شود. اگر به صورت دستی (MF) با لنزهای خاصی مجهز به حلقه فوکوس الکترونیکی فوکوس کنید، همین نوع نویز ممکن است رخ دهد.
اگر قصد دارید در حین ضبط فیلم زوم کنید، ضبط چند فیلم آزمایشی توصیه می شود. بزرگنمایی در حین ضبط فیلم ممکن است باعث تغییرات نوردهی یا ضبط صداهای لنز، سطح ناهموار صدا یا از دست دادن فوکوس شود.
مقادیر زیاد دیافراگم ممکن است فوکوس دقیق را به تأخیر بیندازد یا از آن جلوگیری کند.
انجام فوکوس خودکار با فشار دادن دکمه شاتر تا نیمه در حین ضبط فیلم ممکن است باعث انواع مشکلات زیر شود: از دست دادن موقت قابل توجه فوکوس، ضبط تغییرات در روشنایی فیلم، توقف موقت ضبط فیلم، یا ضبط صداهای لنز مکانیکی.
از پوشاندن میکروفون های داخلی  با انگشتان یا اشیاء دیگر خودداری کنید.

آشنایی با روشهای شخصی سازی منو تنظیمات دوربین

تقریبا در تمامی دوربین های عکاسی ( میرورلس و آینه دار ) گزینه ای تحت عنوان My Menu یا Custom Settings وجود دارد و کاربران با استفاده از امکانات موجود در این تنظیم می توانند قسمت های مختلف منو و تنظیمات دوربین را بر اساس میل و نیاز خود مرتب سازی نموده و یک منو شخصی سازی شده را در اختیار داشته باشند. این ویژگی به شما کمک می کند تا تنظیمات مختلف موجود در زبانه های مختلف را در یک زبانه مشخص جمع آوری نموده و بدون نیاز به مراجعه به حالتهای مختلف ، هر آنچیزی که نیاز دارید را در سریعترین زمان ممکن به دست آورید .
هنرجویان کلاسهای حرفه ای آموزشگاه عکاسی ، به مرور زمان با این تنظیمات آشنا شده و قادر خواهند بود تا تمامی امکانات و گزینه های موجود در درون دوربین خود را در یک مکان واحد در اختیار داشته باشند .

آشنایی با تنظیمات وای فای در دوربین های عکاسی

یکی از کاربردی ترین ویژگی های موجود در دوربین های عکاسی امروزی ؛ تنظیمات وای فای و وایرلس برای ارسال تصاویر دوربین به گوشی های هوشمند می باشد . تقریبا تمامی کمپانی های تولید کننده دوربین ، راهکارهایی را برای ارسال تصاویر دوربین به گوشی در نظر گرفته اند.
آشنایی با تنظیمات صفحه نمایش دوربین

    اگرچه صفحه نمایش با فناوری بسیار دقیق با بیش از 99.99٪ پیکسل های موثر ساخته شده است، 0.01٪ یا کمتر از پیکسل ها ممکن است مرده باشند و همچنین ممکن است نقاط سیاه، قرمز یا رنگ های دیگر وجود داشته باشد. این یک نقص نیست. آنها روی تصاویر ضبط شده تأثیری ندارند.
    اگر صفحه برای مدت طولانی روشن بماند، ممکن است در جایی که بقایای چیزی را که نمایش داده می‌شود می‌بینید، سوختن صفحه رخ دهد. با این حال، این فقط موقتی است و زمانی که دوربین برای چند روز بدون استفاده بماند، ناپدید خواهد شد.
    صفحه نمایش ممکن است در دمای پایین کمی کند به نظر برسد یا در دمای بالا سیاه به نظر برسد. در دمای اتاق به حالت عادی برمی گردد.
آشنایی با تنظیمات کارت حافظه دوربین

برای محافظت از کارت و اطلاعات ثبت شده آن، به نکات زیر توجه کنید:
    کارت را رها نکنید، خم نکنید یا خیس نکنید. آن را در معرض نیروی بیش از حد، شوک فیزیکی یا لرزش قرار ندهید.
    تماس های الکترونیکی کارت را با انگشتان یا چیزهای فلزی لمس نکنید.
    از چسباندن برچسب و غیره روی کارت خودداری کنید.
    کارت را در نزدیکی هر چیزی که میدان مغناطیسی قوی دارد مانند تلویزیون، بلندگو یا آهنربا نگهداری نکنید و از آن استفاده نکنید. همچنین از مکان هایی که مستعد داشتن الکتریسیته ساکن هستند خودداری کنید.
    کارت را زیر نور مستقیم خورشید یا نزدیک منبع گرما قرار ندهید.
    کارت را در یک جعبه نگهداری کنید.
    کارت را در مکان های گرم، گرد و غبار یا مرطوب نگهداری نکنید.

پرسش‌های متداول

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش